Rentestijging volgende week

SV#1

Active Member
Volgens de pers gaat volgende week de rente omhoog. Goed voor spaarders en ietsje minder voor leners. Zie ook de volgende link

http://au.biz.yahoo.com/100226/2/2bibl.html

De ene maand zal de RBA het misschien niet verhogen maar een andere maand weer wel of zelfs met 50 basis punten om aan het einde van het jaar op 4.75% - 5.00% te komen. Zitten we nog steeds onder de toren hoge rente van ongeveer een jaar geleden. Begrijp dus al die jammerende Australiers niet zo goed die nu klagen als de rente omhoog gaat terwijl de meesten een jaar geleden nog veel meer rente betaalden. Toen de rente omlaag ging hoorde je ze niet.

Cheers

Willem

Je kan er op wachten, het gaat "te goed" dus hup omhoog met de rente.
Tenminste voor de hypotheken, voor de spaarrekeningen wachten ze nog even mee. Jaja, want dan 'kost' het de banken geld.
Ach, onze ene hypotheek komt volgende maand vrij en dan gaat de rente drastisch naar beneden. Gisteren even berekend met de huidige rente (wat dus volgende maand wel weer zal veranderen)terwijl we hetzelfde als nu blijven betalen, dan is het binnen 15 jaar afbetaald ipv 30.

Wat ik niet kan begrijpen is dat sommige mensen op het maximum van lenen zitten op dit moment met deze rente en dan toch een 4/2 kopen. Als de rente dus weer iets astijgt zitten ze nog meer in de schulden. Misschien is dat onze Nederlandse inslag: heb je het geld niet, koop het dan niet.

terwijl we hetzelfde als nu blijven betalen, dan is het binnen 15 jaar afbetaald ipv 30.

Wat ik niet kan begrijpen is dat sommige mensen op het maximum van lenen zitten op dit moment met deze rente en dan toch een 4/2 kopen. Als de rente dus weer iets astijgt zitten ze nog meer in de schulden.

Wat bedoel je daarmee 4/2?
Das raar zeg 15 of 30 jaar.... hoe lang zou gemiddeld iemand doen over een hypotheek van zeg 350000 voor die afgelost is?( volgs mij is er niemand op het forum al zo lang in Australie die dit weet.... )

Een 4/2 staat voor een "4 by 2" ofwel een huis met 4 slaapkamers en 2 badkamers :smile: We kennen hier ook de variant 3 by 1 (voor mensen zonder kinderen) of de 5 by 3 (voor mensen met geld te veel) en alles wat er tussen in zit.

Das raar zeg 15 of 30 jaar.... hoe lang zou gemiddeld iemand doen over een hypotheek van zeg 350000 voor die afgelost is?( volgs mij is er niemand op het forum al zo lang in Australie die dit weet.... )

Ik neem aan dat de meeste mensen de volle 30 jaar benutten, gewoon omdat ze zoveel betalen voor de hypotheek dat er niets meer overblijft om nog extra af te lossen. Met een beetje goede wil is onze hypotheek over twee jaar afgelost en dan hebben we dat karweitje in ruim 6 jaar gedaan. Niet slecht.

groetjes,
Rixta

Dank je Sacha.

In 2 jaar al Rixta, in totaal binnen 6 jaar.
Je zou je bijna afvragen waarom je een hypotheek nodig had. :)
Ik moet toegeven dat ik aardig verdien hier in Oz, maar zo snel aflossen zie ik niet gebeuren. Of heb je al je spaargeld in de hypotheek gestopt en heb je minimale reserve?
Ben benieuwd om dat te weten.

Lekker off topic Nesje... :smile:

Natuurlijk kan je met een gezin in een 3/1 gaan wonen, niemand zal je dat verbieden. In de regio waar wij wonen zijn de 3/1 vaak cottage lots en dat betekend dan niet tot nauwelijks een tuin en dat is vaak wel wat je wil met kinderen.
Daarnaast is het gewoon lekker dat de kinderen hun eigen badkamer hebben, kan ik tenminste mijn eigen spullen in mijn bafkamer laten slingeren en hoef ik mij niet te ergeren aan al dat kinderspeelgoed in die van hun :lol:

Zelfs jonge stellen zonder kinderen kopen een 4 bij 2. Waarom? Ze willen een groot huis waar ze jaaaaaaren in willen blijven wonen.
Ook al kunnen ze het niet betalen door de hoge hypotheek. Twee vrienden van ons hebben dat ook en moeten hun tweede auto verkopen omdat ze er geen geld meer voor hebben. En dan moet de rente nog gaan stijgen (weer on topic :up: )

Wij hebben een 4 bij 2 met 2 kinderen en ik moet zeggen dat een extra kamer ideaal is.

Wij hebben dus heel bewust een klein en goedkoop huis gekocht, omdat we geen zin hadden in financiele zorgen. Wij hebben geen kinderen, maar vroeger woonden in deze huizen hele gezinnen en ook nu zou je hier best met twee kinderen kunnen wonen. Het zou klein zijn, maar ik woon liever klein dan dat ik me constant zorgen moet maken over de hypotheek. Wij zijn uiteraard ook niet blij met die rentestijgingen, maar we hoeven ons er echt niet druk over te maken.
En nee, we hebben bepaald geen ruim inkomen. Ik ben zelf arbeidsongeschikt en m'n man is enrolled nurse. Het is alleen omdat hij bijna elke weekend werkt dat we de eindjes goed aan elkaar kunnen knopen, al is het geen vetpot.

Groetjes,
Rixta

wij zijn met z'n 3tjes en ik zou ook eerder kiezen om niet te hroot te wonen. Geen strop rond m'n nek hoor! genieten van het leven.

Maar das nog allemaal toekomst muziek, eerst maar in Oz zien te geraken :lol:

Hoe kleiner je huis, hoe meer buiten er is! En we gaan voor de Great Outdoors!
Drie kamers en een badkamer hebben we nu ook. Tuurlijk is groter handig, maar als het hier gaat moet het daar toch ook lukken. En relaxed leven komt er inderdaad niet van als je je steeds moet afvragen of je de betalingen wel vol kunt houden.

Me to, liever kleiner en een grote veranda!Love the outdoors!
Maar ik zie weinig 2/2 of 3/2 ( want een badkamer voor de gasten is wel erg fijn )
Het liefst kopen we straks een nieuwe woning, evt zo'n pakket house/land, maar dat zijn vaak grotere woningen :|

Wij hebben ook gekozen voor klein wel maar wel met veel land. Hebben 3 slaapkamers en 1 badkamer en hebben 2 kinderen. Maar goed we hadden een hypotheek voor 30 jaar afgesloten maar door wat meer af te lossen gaat het het nu nog maar 15 jaar duren. Nu maar hopen dat ik snel een baantje vind kunnen we nog sneller aflossen :lol: haha maar binnen 6 jaar gaat ons niet lukken hoor.

Keek van de week even op Real Estate en zag dat je in Queensland meer land voor minder geld kan hebben.
Toch maar verhuizen dan?

couples-work-twice-as-long-for-a-house

http://www.news.com.au/money/property/couples-work-twice-as-long-for-a-house/story-e6frfmd0-1225837806405

Tja, vrienden van ons hebben net een kleine en zij moet binnenkort weer gaan werken anders kunnen ze het niet betalen.
Moet er nioet aan denken om zo te leven. Je kan niets meer, heb geen reserve enzo.
Misschien hebben wij geluk gehad?

nou 25 acres vind ik wel groot genoeg, blijf lekker in NSW. Ja gelukkig is het bij ons ook zo ik moet niet werken maar kan gelukkig zeggen ik wil graag werken 2 daagjes en dan meer om in het arbeidsproces te blijven en omdat ik dan weer even in een andere omgeving zit. Je weet tenslotte nooit er kan altijd wat gebeuren met de ander en dan is het toch wel prettig als je dan al een baantje en ach die paar extra centjes is weer leuk voor de extra dingetjes en voor mijn eigen gevoel dat als ik een kadootje koop voor Steef of de kids dat het dan ook van mijn eigen geld is. Maar om even weer terug naar de topic te gaan wij hebben vorig jaar voor de 1e stijging onze hypotheekrente vastgezet voor 15 jaar en dan is het ook afbetaald. Dus wij hebben geen last van rentestijgingen en weten waar we aan toe zijn de komende 15 jaar.

Moon

Maar om even weer terug naar de topic te gaan wij hebben vorig jaar voor de 1e stijging onze hypotheekrente vastgezet voor 15 jaar en dan is het ook afbetaald. Dus wij hebben geen last van rentestijgingen en weten waar we aan toe zijn de komende 15 jaar.

Moon
Maar als je het voor zo'n lange tijd ( lang voor Aus.begrippen dan he ) vast zet, betaal je dacht ik, wel een belachelijke hoge rente.... Toch?

Back