Resident Return Visa

Kathleen

Well-Known Member
ik ga proberen of ik deze vraag helder kan formuleren... en dat zal niet meevallen want op een of andere manier snap ik het niet.

Wij hebben een PR, maar zijn na een krap jaartje Australie retour gegaan naar Nederland. Nu zijn we onze opties aan het bekijken om nogmaals een poging te wagen in Australie. Australie inkomen kunnen we op ons huidige PR-visum tot uiterlijk april 2012. Maaaaaaar (en nu komt het) om Australie in en uit te kunnen moeten we een Resident Return Visa aanvragen (RRV) en om daarvoor in aanmerking te komen moet je 2 van de 5 jaar in Australie hebben gewoond en kunnen aantonen dat je leven zich in Australie afspeelt. Hier komt de verwarring (waarschijnlijk geboren uit mijn behoefte om de gang naar Australie nog even uit te stellen): dit is wat een migratie agent schreef: it is two years in the previous five and this requirements must be satisfied at the time of lodging for the RRV - it isn't broken into five years blocks. for example, if you enter Australia and haven't been resident in Australia for two years in the last five, you will need to remain in Australia until you do satisfy that requirement.
Hoezo until you do satisfy that requirement??? Als je twee weken tekort komt, is deze requirement dan satisfied na 5 jaar en 2 weken...

Any one een idee???

Zo ingewikkeld is het toch niet?
Je PR is 5 jaar geldig.
Na die 5 jaar heb je een RRV nodig om terug het land in te kunnen.
Daarvoor moet je minimaal 2 jaar in OZ gewoond hebben.
Wil je na die 5 jaar het land uit (en weer terug komen) moet je dus minimaal 2 jaar (mag in periodes) in OZ gewoond hebben.
Ben je dus in de tussentijd 3,5 jaar weggeweest, moet je nog een half jaar sparen voor je weg mag.

Maar voor noodgevallen is er een oplossing;
A three-month RRV may be granted to persons who don't yet qualify for a five-year RRV but have strong reasons to go overseas, such as the severe illness of a family member. Applicants must have spent at least one day in Australia in the past five years as a permanent resident, and have compelling and compassionate reasons for departing Australia.

http://www.immi.gov.au/media/fact-sheets/95documents.htm#b

Bart

oké, dus als je je visum valideert, weer terug naar Nederland gaat en een maand voor het einde van je visum weer binnen komt, dan blijft je visum ook gewoon geldig?? :lol:

Nou het ingewikkelde is dat je binnen 5 jaar, 2 jaar moet hebben ge-Australied. Als je er een half jaar langer over doet, dan haal je toch de 2 in 5 niet?? Als dit het geval is, dan slaat de 2 in 5 jaar regel niet echt ergens op en mag het dus blijkbaar ook 2 jaar in 5,5 jaar zijn????

@ Family S: je mag 5 jaar in en uit, dus ook eerst valideren en pas 1 maand voor t verstrijken je daar vestigen. Echter dan mag je er 1 jaar en 11 maanden niet meer uit (in dit voorbeeld).

Dit beantwoord denk ik meteen de vraag van Kathleen: Jullie hebben al 1 jaar daar gewoond dus jullie moeten nog een jaar daar wonen om een RRV aan te vragen. Als je maar weer binnen bent voor t einde van de 5 jaar.

De verwarring zit m denk ik dat men t visum en de RRV doormekaar haalt of mixt.
Visum; 5 jaar in en uit reizen toegestaan
RRV; NA verlopen visum aan te vragen om wederom 5 jaar in en uit te mogen reizen, VOORWAARDE: 2 jaar in OZ gewoond hebben.

Biede visa heb je nodig om te kunnen REIZEN. Je bent dus geen illegaal als je na de 5 jaar nog lange(re) tijd in OZ moet zitten om aan de 2 jaar te voldoen.

Hopelijk verduidelijkt dit wat

Duidelijk, maar als je een sponsorship hebt dan moeten die twee jaar in ons geval in South Australia zijn of moet dat weer 2 jaar binnen die 5 jaar zijn?? :lol:

(Jeetje wat ben ik blij met Rob en Marijke! )

Dus als ik het goed begrijp hoeft die 2 jaar residency niet binnen de vijf jaar te vallen van de geldigheid van je visum te vallen, je moet alleen voor die datum binnen zijn... Zou mooi zijn, hebben we ineens een stuk meer tijd om de boel te regelen. Misschien dat Rob Breumelhof hier nog wat over wil roepen??? (Please, please, pleeeeeeeaaaaaasssseee!!)

Is nogal een belangrijk punt voor ons ivm de tijd om zaken op orde te brengen. Thanks guys!

Dus als ik het goed begrijp hoeft die 2 jaar residency niet binnen de vijf jaar te vallen van de geldigheid van je visum te vallen, je moet alleen voor die datum binnen zijn...

Dat heb je goed begrepen :up:

@Family S: dat weet ik dan weer niet :| , maar t zouden best wel eens dezelfde regels kunnen zijn

Het klopt,

Je moet voor een RRV 2 jaar in Australie hebben gewoond/geleefd en dan kun je, na het verstrijken van een PR het RRV aanvragen. Je moet dus inderdaad zorgen dat je voor de einddatum van je PR weer in Australie bent. Zie ook de reactie van de Australische ambassade in Berlijn;

The 5 year period refers to the last 5 years up until the date of application of the Resident Return Visa.
Example: You are applying on 10 June 2010 - we will be looking at the years from 2005 to 2010 to work out if you have been present in Australia as a resident for at least 2 years in total. If this is not the case, please also provide the Resident Return Questionnaire as part of your application with form 1085, as indicated on our website:

http://www.germany.embassy.gov.au/beln/RRV_engl.html

Even nog een belangrijke toevoeging voor degene die dit volgen...

Voor een RRV wordt er naar de afgelopen 5 jaar gekeken, voorafgaand aan de aanvraag. Ze kijken dus niet "per" vijf jaar. Dat betekent in ons geval dat wij in de gaten moeten houden dat we niet te laat weer retour gaan anders raken we ons eerste jaar australie 'kwijt' en begint de teller overnieuw. In het ergste geval moet je dus 2 jaar wachten totdat je de RRV kunt aanvragen. Het blijft een eiland, dus ik vind het wel heel belangrijk om te kunnen reizen!!!

De optie die Tekkel noemt is wel een krappe: je mag dan alleen als individu reizen en moet echt dringende redenen hebben en bovendien kunnen aantonen dat je op dat moment volop in het Australische leven meedoet.

ik ben niet zo snel...... :| , dus als reactie op eerder:

99% sure, voor die laatste 1% kan je de DIAC of de ambassade mailen.
Goeie toevoeging van 'de laatste 5 jaar'.

Bottomline voor Kathleen: je moet sowieso terugzijn voor t verstrijken van je PR.

Komt goed!

Onze situatie: binnengekomen via een PR (subclass 121) op 18 Maart 2009 en we vertrekken terug naar Nederland op 20 July 2011 (dus >2 jaar in Au gewoond).

Als ik het goed begrijp moet ik een RVV aan vragen uiterlijk 20 July 2014.

Twee vragen:
  • Is dit een proces dat zich iedere 5 jaar herhaald of is het iets dat eenmalig is. Ik bedoel het RRV visum aanvragen.
  • Moet je in Australie zitten om het RRV aan te vragen of kan dat ook vanuit Nederland??

Bedankt voor de antwoorden.

Correct me if I am wrong: als je nu een PR hebt (verkregen in 2009) dan zou je inderdaad 2014 pas een RRV hoeven aan te vragen. Wat ik niet zeker weet is of je die ook krijgt als je dan al weer 3 jaar weggebleven bent... (het klinkt alsof je 'definitief' terug gaat naar NL?). Ik meen inderdaad dat er een regel is dat je minimaal 2 jaar hier gewoond moet hebben. Maar dat is alleen maar een controle om te bevestigen dat je hier gesetteld bent. Ik vraag me af of de eerste 2 jaar hier en dan 3 jaar weg geaccepteerd wordt.. Uiteindelijk ben je niet echt gesetteld als je 2 jaar hier was, maar vervolgens weer 3 jaar weg??

Of je het ook vanuit NL kan aanvragen, mogelijk wel. Het is nu eenmaal online. Ik kan me helaas niet herinneren of je je adres ook ingeeft bij het aanvragen van de RRV ..

Heb je al eens gekeken op de immi website? Kun je daar de preciezere details voor de voorwaarden niet vinden?

Hoi,

Ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat je je RRV niet vanuit Nederland kan aanvragen. Zou wel mooi zijn! Ik ben 15 jaar terug m'n RRV kwijt geraakt omdat ik die niet vanuit hier kon aanvragen en perse terug naar NZ moest om deze te regelen. Wat voor mij financieel toen niet mogelijk was.

Volgens mij moeten jullie dus over 3 jaar terug naar Oz om zo weer 5 jaar het land uit te mogen. De aanvraag is maar voor 5 jaar geldig dus niet eenmalig!

Groetjes, Betty

Ja, je mag tussendoor 'weg'. Ze kijken puur naar de afgelopen 5 jaar. 2 jaar residency hoeft ook niet aaneengesloten.

Ja, je mag tussendoor 'weg'. Ze kijken puur naar de afgelopen 5 jaar. 2 jaar residency hoeft ook niet aaneengesloten.

Kathleen en betty: weet een van jullie een link op de DIMIA website die dat bevestigd zoals PerthPete dat voorsteld?

Bedankt voor deze handige antwoorden.

Gr,
Loek

Back