Reuma

Alja

Member
G'day mates,
het klimaat in de lage landen is een ware ramp voor reuma-patienten. Een miskende ziekte die reeds van in de kinderjaren kan toeslaan, zo ook bij mij. In een droog klimaat, het hoeft niet eens warm te zijn, verloopt alles prima.... helemaal zonder probleem. Western Australia staat ervoor gekend het droogste deel van Australia te zijn. Hebben reuma-patienten minder last in Perth?

Frank
 
Of reumapatienten minder last hebben hier weet ik niet, maar ik weet wel dat je zeer waarschijnlijk nooit een visum krijgt voor Australie, omdat je een chronische ziekte hebt. Als men ook maar het geringste vermoeden heeft dat je "hoge medische kosten" gaan veroorzaken, dan kun je een visum wel vergeten. Jammer, maar helaas.

Groetjes,
Rixta
 
hmmm, Rixta, dat is wel heel erg kort door de bocht. Volgens mij is het niet zo dat je per definitie geen kans zou maken op een visum als je 'een' chronische ziekte hebt. De medische keuring heeft tot doel om vast te stellen of je niet bovenmatig veel last op de gezondheidszorg zou leggen. Vrij vertaald of je niet per definitie boven de gemiddelde kosten zal zitten.

Waarschijnlijk goed om nog wat reacties af te wachten (zijn er b.v. andere reuma-patienten die wel een visum hebben gekregen? of die hem inderdaad just niet gekregen hebben?). Ik denk dat jammer maar helaas net effe te zwart-wit is ;-)
 
Helaas heb ik ervaring met deze narigheid. Ik heb een chronische ziekte, die vrijwel geen medische kosten met zich meebrengt. Maar in eerste instantie werd wel m'n visum geweigerd. Een prospective marriage visa nog wel. We moesten hierdoor onze bruiloft uitstellen en ik zat maanden in Nederland vast, want ze hadden om onduidelijke redenen ook m'n toeristenvisum ingetrokken (nee dat mag niet en als ze het doen moeten ze je dat meteen melden, maar wie maakt zich druk om wetten?).
Ze wilden nog wel toegeven dat er "wat misverstanden" waren, maar dat weerhield hun er toch echt niet van om me maanden in onzekerheid te laten zitten.

Ik zou dus maar niet rekenen op een visum als je om het even wat voor chronische ziekte hebt. En reuma zal zeer waarschijnlijk standaard in de categorie "veroorzaakt hoge kosten" vallen. Je zou misschien wel eens een rolstoel nodig kunnen hebben, een verbouwing aan je huis, operaties en natuurlijk medicijnen. Of dat in jouw specifieke geval echt zo is maakt hun echt niet uit. Persoonlijke situaties is iets waar de DIAC nog nooit van gehoord heeft.

Groetjes,
Rixta
 
Ook ik heb een chronische ziekte en was me van de potentiele problemen bewust dus heb me extra voorbereid en uiteindelijk was het geen enkel probleem.
 
En ik hoor ook in het lijstje thuis van iemand met een chronische ziekte. Deze brengt echter geen kosten met zich mee en het klimaat in Oz. is er juist uitstekend voor. Dit was voor ons ook geen beletsel om het visum te bemachtigen en nu wonen we alweer een tijdje in Oz.
 
Ik heb geen ervaring met reuma.. en ook niet met de australische klimaten, dus sorry, maar ik kan geen antwoord geven op je vraag.
Zelf heb ik ook nog een vraag: Ik heb deze maand een aantal ziekenhuisbezoeken bij de longarts, en waarschijnlijk komt daar uit dat ik astma heb. Kan zoiets 'kleins' ook al in de weg staan bij een visumaanvraag?
 
Astma is hier een zeer veel voorkomende ziekte en ik denk dat men dat niet als een probleem ziet. Het kan meestal heel goed behandeld worden en veroorzaakt dan geen hoge kosten. Omdat men dat hier weet zal astma waarschijnlijk niet op de lijst staan van ziekten waar je al min of meer op voorhand mee wordt uitgesloten.
Maar zekerheid is er nooit te geven. Het hangt voor een groot deel af van de arts die je treft. Als dat iemand is die zo veel mogelijk mensen buiten Australie wil houden kan een splinter in je vinger al te erg zijn. Nou ja, bij wijze van spreken. :grin:

Groetjes,
Rixta
 
Ik heb met mijn 'ontstekings'reuma tijdens de laatste 20 jaar geen enkel bezoek aan een arts moeten plegen, en heb tijdens diezelfde periode geen pillen moeten nemen. Dus weinig kans dat er iets van bekend is en ik denk dus niet dat deze kwaal een probleem zou kunnen zijn voor mij. Ik heb ermee leren leven en een jaarlijkse portie van warme zuidelijk zon zorgt voor de overbrugging van de Belgische vochtige wintermaanden waardoor de last, behalve een pijntje hier en daar, eigenlijk meevalt. Ik heb veel minder last dan iemand met een bv hernia. Ik wou dus eigenlijk maar weten of het echt het droge klimaat is in WA waar ik de, weinige, last helemaal kan mee reduceren. Nog effen afwachten tot mijn visum er is. Nog een kleine maand had het 'agency' gezegd.
 
[quote author=Alja link=topic=9511.msg129038#msg129038 date=1228982993]
Ik heb met mijn 'ontstekings'reuma tijdens de laatste 20 jaar geen enkel bezoek aan een arts moeten plegen, en heb tijdens diezelfde periode geen pillen moeten nemen. Dus weinig kans dat er iets van bekend is en ik denk dus niet dat deze kwaal een probleem zou kunnen zijn voor mij. Ik heb ermee leren leven en een jaarlijkse portie van warme zuidelijk zon zorgt voor de overbrugging van de Belgische vochtige wintermaanden waardoor de last, behalve een pijntje hier en daar, eigenlijk meevalt. Ik heb veel minder last dan iemand met een bv hernia. Ik wou dus eigenlijk maar weten of het echt het droge klimaat is in WA waar ik de, weinige, last helemaal kan mee reduceren. Nog effen afwachten tot mijn visum er is. Nog een kleine maand had het 'agency' gezegd.
[/quote]

Ja, dat was waar je topic ook om ging geloof ik :). Ja, het is hier in Perth/WA zeker een van de warmere & drogere klimaten (als dat een goed NL woord is?) hier. Natuurlijk is de winter hier een die vochtig is (de meeste regen valt in de winter) maar als je Googled naar gemiddelde klimaat gegevens zul je zien dat Perth een van de drogere (in de wereld zelfs denk ik) is. Vandaar ook dat 80% van de airconditionings hier een evaporative airco is en geen reverse cycle (maar dat is weer een ander onderwerp).

Natuurlijk kan ik geen oordeel geven over hoe het is in relatie tot reuma, maar ongetwijfeld beter dan in NL...
 
hoi,

mijn astma hangt ook samen met luchtvochtigheid, en is over sinds we in oz zijn. (en dat in de hills van vic nog wel)
Ik zou  dus goede hoop hebben als ik jou was, maar volgens mij wist je dat eigenlijk al.
 
Frank,

geen idee of het een gevolg voor je visum zal hebben, heb je de medische test al mogen doen?
Ik zelf zat ontzettend in de rats ( mede door welgemeende opmerkingen op dit forum ) voordat we de test moesten doen. Ik heb namelijk een vermoeidheisprobleem en waarvoor de internist in NL niet kon achterhalen hoe dit kwam maar waarvoor hij wel B12 injecties voor de rest van mijn leven voorschreef. Paniek want daarmee dacht ik onze kans op een visum wel weg te hebben gegooid. enfin we zijn er doorheen gerold en het enige wat ik extra aan de uitslag heb toegevoegd is een brief van mijn huisarts met hierin opgenomen dat ik zelf voor mijn injecties zorg en verder geen behandeling nodig heb. Geen enkele vraag is er gesteld en we hebben zonder extra wachtijd ons visum ontvangen. Ook het meebrengen van mijn medicatie en naalden etc heeft geen probleem opgeleverd bij de douane, gewoon netjes verteld en niemand hoefde ze te zien.... :p Ondertussen hier alvast een huisarts gezocht en hij gaf zonder probleem een nieuw recept, wel wilde hij een bloedtest om zelf een diagnose te proberen te stellen. En ? nou zijn advies is minder injecties en wat extra folic...oorzaak DIK bloed...

voor wat betreft het klimaat: Ik wil niet meer terug! voel me stukken beter! ondanks alle stress van de afgelopen tijd en een veelte zware baan kan ik wel zeggen dat Perth mij zeer goed doet. Lekker bruin kleurtje opgedaan en de kou is uit mijn botten......nu nog wat aan de extra kilotjes doen :p het goede leven he...

me dunkt dat het voor jou reuma hier een stuk beter zal zijn als in Belgie, let wel de huizen hier zijn voor zover als ik weet niet echt geisoleerd...
 
[quote author=hummer link=topic=9511.msg129073#msg129073 date=1229057420]
let wel de huizen hier zijn voor zover als ik weet niet echt geisoleerd...
[/quote]

Absoluut, twee aparte zaken (we hebben ons eigen huis, en dat is een huis van nu nog geen 4 jaar oud):

- Je moet er hier een beetje aan wennen dat je de deuren / ramen openzet om de warmte binnen te laten (in NL juist om de warmte binnen te HOUDEN :).
- De winter ERVAREN we hier als kouder dan in NL, gewoon omdat het huis niet geisoleerd is en we geen centrale verwarming hebben (wel een lekkere grote gas kachel). Gevolg is dat als je 's morgens opstaat in de winter het binnen gerust wel eens 13 graden kan zijn. En dat voelt knap fris als je net je warme bedje uit komt, brrrrr...
De winter is natuurlijk niet kouder (een graad of 3 a 5 's nachts is echt een uitzondering) en overdag toch altijd minstens 13 a 15 zou ik zeggen.
 
[quote author=perthpete link=topic=9511.msg129075#msg129075 date=1229061500]
- De winter ERVAREN we hier als kouder dan in NL, gewoon omdat het huis niet geisoleerd is en we geen centrale verwarming hebben (wel een lekkere grote gas kachel). Gevolg is dat als je 's morgens opstaat in de winter het binnen gerust wel eens 13 graden kan zijn. En dat voelt knap fris als je net je warme bedje uit komt, brrrrr...
De winter is natuurlijk niet kouder (een graad of 3 a 5 's nachts is echt een uitzondering) en overdag toch altijd minstens 13 a 15 zou ik zeggen.

[/quote]
Onze overbuurvrouw, heeft 20 jaar rondom Perth gewoond, vertelde laatst dat ze het nog nooit zo koud heeft gehad als in OZ :freezing:

Bart
 
[quote author=Tekkel link=topic=9511.msg129078#msg129078 date=1229065518]
Onze overbuurvrouw, heeft 20 jaar rondom Perth gewoond, vertelde laatst dat ze het nog nooit zo koud heeft gehad als in OZ :freezing:

Bart
[/quote]

In Nederland hadden veel mensen 30 jaar geleden alleen een gaskachel beneden, en ik weet nog dat bij ons de ijsbloemen aan de binnenkant van het slaapkamerraam stonden (geen termopane), en dat is niet eens 30 jaar geleden. In Perth heeft bijna iedereen enkel glas en 1 gaskacheltje, en giert de wind door veel huizen 's nachts.
Ik bedoel niet dat dat niet aangenaam is, onder een dik pak dekens, met de vorst bijna in de slaapkamer, snel aankleden als je uit bed komt, of bibberent onder de douche vandaan, maar dat was echte kou. En als jij het niet meer weet, vraag het maar je ouders, de meesten zullen dat wel mee hebben gemaakt.

Het koelt hier wel snel best veel af, dus zit je om 19.00 uur lekker buiten met 25 graden, om 22.00 uur kan het dan al 15 graden zijn met flinke wind, en dat is wel een grote stap minder. Maar echt koud heb ik het niet gehad, en ik zit toch veel buiten ( te roken, hehehe).
Maarja, iedereen voelt dat anders is mijn mening.

Arno
 
[quote author=Alja link=topic=9511.msg129024#msg129024 date=1228944618]
G'day mates,
het klimaat in de lage landen is een ware ramp voor reuma-patienten. Een miskende ziekte die reeds van in de kinderjaren kan toeslaan, zo ook bij mij. In een droog klimaat, het hoeft niet eens warm te zijn, verloopt alles prima.... helemaal zonder probleem. Western Australia staat ervoor gekend het droogste deel van Australia te zijn. Hebben reuma-patienten minder last in Perth?

Frank
[/quote]

Hallo Frank,

Om eerst op je vraag te reageren: Ik heb ook reuma en voelde me in de keren dat ik in WA was (en in andere warme streken) vele malen beter dan in de NL kou. Warmte heeft het meeste effect op mij, luchtvochtigheid blijkt nu minder van invloed. Kijk ook eens in dit topic, die ik ooit geopend heb:http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,7081.0.html Twee reacties, maar wel duidelijk.
Inmiddels ben ik van de medicijnen en werk weer 35 uur en onze migration agent (M2A) heeft vooraf al aangegeven dat het absoluut geen onbegonnen zaak is.

Laat je ajb niet bangmaken dat je Australie per defenitie niet in zal komen, er 'lopen' op dit forum meerdere mensen rond met chronische aandoeningen, inclusief reumapatienten die ook nog andere lichamelijke klachten hebben naast de reuma. Misschien dat die zich nog melden.
Succes! Dijnnas
 
Ik heb een erg hoog cholosterol gehalte (zonder medicijnen is het gehalte 12) Het is erfelijk. Moet dus levenslang medicijnen gebruiken en ik heb ook mijn visum. Jessica mijn oudste dochter heeft astma en dat was gelukkig ook geen probleem. Helaas heeft zij wel last gehad en haar medicijnen moeten gebruiken maar dat komt doordat er hier in het huis tapijt ligt. Straks in ons eigen huis komt er geen tapijt, denk dat ze dan heel wat minder last zal hebben.
groetjes,
Moon
 
Back
Top