Rijbewijs Australië (Tas)

Het zal ongetwijfeld ergens al op het forum staan, maar ik kan het niet vinden.

Volgens www.transport.tas.gov.au kun je je Nederlandse rijbewijs omruilen voor een Tasmaans rijbewijs.
Wat ik nergens kan vinden, is of je dan ook een internationaal rijbewijs moet hebben.
Deze kun je kopen bij de ANWB.

In 2005, toen we in Australië op vakantie waren hadden we zo'n rijbewijs gekocht.
In 2007, toen we weer in Australië op vakantie waren hebben we het niet gedaan.

Beide keren hebben de autoverhuur bedrijven niet naar het Internationaal rijbewijs gevraagt.

Wie kan mij het verlossende woord geven?

Groetjes Marcel

ps. Nog steeds wachtend op onze visum.......zucht.
Aanvraag ingediend op 22-01-2008................ :-(
 
Hoi Marcel,

Zodra je een permanent visum hebt, moet je verplicht binnen 3 maanden je Nederlandse rijbewijs omruilen voor een Tasmaanse. Sinds een jaar is dit voor Nederlanders een formaliteit. Je hoeft geen theorie of praktijk examen meer te doen, zoals tot voor kort nog verplicht was. Ik heb zelf 6 maanden geleden mijn rijbewijs omgezet. Je hebt hiervoor geen internationaal rijbewijs nodig. Met een beetje geluk maken ze je Nederlandse rijbewijs ook niet ongeldig. Ik heb de mijne in ieder geval gewoon terug gekregen.
 
Hoi! Bij ons ging het net zo, alleen moesten we wel eerst ons rijbewijs laten vertalen, copieen werden gemaakt in een snoepwinkel, toen naar de apotheek waar een stokoude man de copieen bestuurde en een stempel er op zette, toen opsturen, hoorden wij dat het 4 tot 6 weken ging duren alleen als je meer betaald is het de volgende dag geregeld....jemig wat een waanzin allemaal!!  :x Maar we hebben ons Australisch rijbewijs en het Nederlandse keurig teruggekregen.
 
Hier in Hobart ging het super snel. Formuliertje invullen, rijbewijs en gecertificeerde kopie daarvan overhandigen, foto door de dame achter de balie laten maken, betalen en vijf minuten later mijn Nederlandse en Tasmaanse rijbewijs in ontvangst nemen.
 
Marcel, er zijn wat draadjes al eerder geschreven over rijbewijzen etc.
Het verschilt per Staat en Tasmanie is wel het makkelijkst zo te horen. Prima toch.
Een internationaal rijbewijs heb je niet nodig voor Australie en het is een "waste of time" om deze in NL aan te schaffen.
groeten
Jan
 
De enige keer dat mij naar mijn internationale rijbewijs gevraagd is ooit, waar ook ter wereld, was toen ik mijn rijbewijs om liet zetten naar Australisch (in Queensland ruim 5 jaar geleden).
Verders kreeg ik ook het NL bewijs gewoon terug.
Robijntje zegt het in feite ook, "rijbewijs laten vertalen", dat is nu precies alles wat het internationale rijbewijs is en het is ongetwijfeld een stuk goedkoper dan een gecertificeerde vertaling. Voor de kosten hoef je het ook niet te laten dus ik zou denken "beter mee verlegen dan om verlegen".

Groeten, Peer
 
Niet halen zo'n internationaal geval! Zelfs voor het huren heb je deze niet nodig, ik heb hem dan ook niet. Heb de afgelopen maand 3x een auto gehuurd (2x VIC, 1x TAS) en er is niet om gevraagd!

Chantal
 
[quote author=Lost link=topic=9170.msg124913#msg124913 date=1220830599]
Hier in Hobart ging het super snel. Formuliertje invullen, rijbewijs en gecertificeerde kopie daarvan overhandigen, foto door de dame achter de balie laten maken, betalen en vijf minuten later mijn Nederlandse en Tasmaanse rijbewijs in ontvangst nemen.
[/quote]

Gecertificeerd kopie, wat bedoel je daar precies mee.
Als je dat hier in Nederland moet laten doen, moet je langs de notaris.

Hoe gaat dat in Tas?

Gr. Marcel
 
Hier in Tassie kun je op een paar manieren een gecertificeerde kopie laten maken. Ik ga meestal naar de belastingdienst want die hebben altijd een 'Justice of the Peace' beschikbaar. Het mooie is dat het maken van een gecertificeerde kopie gratis is.
 
[quote author=Lost link=topic=9170.msg125131#msg125131 date=1221175108]
Hier in Tassie kun je op een paar manieren een gecertificeerde kopie laten maken. Ik ga meestal naar de belastingdienst want die hebben altijd een 'Justice of the Peace' beschikbaar. Het mooie is dat het maken van een gecertificeerde kopie gratis is.
[/quote]

Ok, thanx.

Nu alleen onze visum nog :up:
 
In 2003 ben ik aangehouden in echuca (vic) voor te hard rijden en toen MOEST hij mijn int rijbewijs zien.
Mijn gewone rijbewijs wilde hij niet ook mijn paspoort wilde hij niet.
ging 85 waar je 60 mocht betaalen voor je het land verlaat anders kwam ik er niet meer in zij hij.(200bucks)
 
Back
Top