Rijbewijs Automaat Schakelen

krokkie

XPdite Sponsor
Het volgende kan ik maar niet ontdekken.
Onze zoon droomt er al van als we aankomen om te gaan autorijden (een jaar eerder dan hier).
Nu willen we zelf twee auto's beiden een automaat
Als mijn zoon hierin les neemt met mij er naast en er later ook zijn examen in doet (dat mag toch?)
Mag hij dan als hij zijn rijbewijs heeft ook in een schakelwagen rijden??
Of moet je dan een bepaalde tijd je rijbewijs hebben.
Of mag dat levenslang niet
Heeft iemand enig idee??

Groetjes Kees

Mocht hier al ergens verborgen een topic over zijn waar dit duidelijk genoemd word ook goed

Voor zover ik heb kunnen nagaan wordt daar in Australie geen verschil tussen gemaakt - overigens rijden de meeste mensen hier in een automaat - veel meer dan in NL.  Je doet ook in je eigen auto examen. Toen wij aankwamen (in 1999) moesten we nog gewoon opnieuw examen doen (zowel theorie als praktijk). Dat gebeurde in onze eigen auto (automaat). Tegenwoordig hoeft dat niet meer.

Laat je zoon er wel rekening mee houden dat ie ruim 2 jaar beig is voor hij een volledig rijbewijs heeft: eerst 6 maanden met een L plate (en iemand er naast die zijn logbook aftekent). Dan een jaar met rode P plate en nog een jaar met groene P plate en diverse tests er tussendoor. Het is in Australie wat gecompliceerder en langduriger dan in NL.

Bovendien komen er restricties aan voor jongeren die met een P plate rijden. Die verschillen per staat en varieren van beperkingen in het motorvermogen tot "verboden uren" en een max. aantal passagiers. Er gebuerden meer en meer fatale ongevallen met jongeren in auto's.  :cry:

Dank je voor de info
Gecompliceerder is het wel maar persoonlijk vind ik het niet verkeerd dat er beperkingen gelden.
Hier in nederland is het volgens mij duurder en als je je rijbewijs hebt kan je werkelijk de snelste auto rijden.
Ik ben van mening dat de P in de auto niet verkeerd is dan kan in ieder geval de rest van de bestuurders er rekening mee houden dat er een bestuurder zonder veel ervaring in de buurt is

Volgens mij is dit per staat verschillend en zou je dus eerst moeten weten naar welke staat je gaat. Ik heb mijn rijbewijs 15 jaar geleden in Melbourne voor het eerst gehaald in een automaat en op mijn rijbewijs stond dus een A, mocht het eerste jaar alleen automaat rijden ( als je een bril draagt wordt dit trouwens ook op je rijbewijs vermeld, dit als een C voor corrective lenses bij mij stond dus op het rijbewijs als restrictions AC - mag alleen auto's rijden voorzien van airconditioning  :grin: ) Even snel Googelen kwam de website van WA naar boven http://www.dpi.wa.gov.au/licensing/mylicence/1372.asp waar dus wel degelijk verschil is tussen automaat "only" rijbewijs.

Je zou dus even bij de staat waar je je wil vestigen dit moeten uitzoeken.

Willem

De license restrictions gelden volgens mij alleen voor speciale gevallen (mensen met een handicap en zo die niet in een schakelwagen kunnen rijden). Ik ben inderdaad uitgegaan van de situatie in NSW en kan daar op de site van RTA niks vinden over onderscheid tussen "automaat" en "schakelwagen" voor een houder van een volledige license. Alleen voor de overgang van 'learner" naar P (rood) plaat geldt dat je alleen in automaat mag rijden als je test in een automaat hebt afgelegd. Die beperking komt bij de P (groen) fase al te vervallen.

Zie: http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/downloads/new_drivers.pdf

Volgens mij is NSW redelijk representatief voor de rest van Australie  :evil:

Ik kan je wel verklappen dat ik rijexamen heb gedaan in Nederland met een automaat. Mijn rijbewijs werd zonder meer omgezet naar een victorian license en ik mag nu ook in een schakel rijden. Misschien dat dat iets helpt.

Het word bij ons Cairns,Qld dus

In ieder geval allen bedankt voor de info, hier heb ik wat aan.

Groeten Kees

Back