Als je rijexamen in Australie wil doen omdat je het wellicht niet hebt in Nederland, dan moet je inderdaad zowel een theorie als een praktijkexamen doen. Het is echter niet aan te raden dit te doen. Je krijgt dan namelijk eerst een learner driving license waar je bijvoorbeeld op bepaalde uren niet mag rijden enz.. Ik geloof dat er een tussenstap zit ergens om vervolgens, veel later een full license te kunnen bemachtigen.
Verder is het zo dat een Australisch rijbewijs niet kan worden ingewisseld voor een Nederlands rijbewijs. Ga je dan dus terug naar Nederland / Europa (niet de bedoeling, ik weet het), dan moet je opnieuw examen doen.
Mijn advies dus, haal het rijbewijs als je het nog niet hebt in Nederland en zet hem in Australie om naar een Australisch rijbewijs. Wat je kan doen is je rijbewijs eventueel te halen in een auto met automaat in Nederland. Als je dan in Australie komt mag je zo in een schakel rijden. Wellicht dat je even een rijles in een schakelauto wil in Australie, dat mag.
Als je niet opnieuw theorie examen wilt doen, kom dan naar de staat Victoria, ga in de staat ergens overnachten. Zet je bankrekening op dat adres en wacht op een afschrift.
Dat is voor Vicroads voldoende om te laten zien dat je inwoner van de staat Victoria bent.
Ik heb al vermeld dat je Australisch rijbewijs niet inwisselbaar is voor een Nederlands Rijbewijs. Ik zou je daarom adviseren om bij het inwisselen van je rijbewijs je Nederlandse rijbewijs weer mee te nemen en ook even zegt dat je het wilt houden, ook even vooraf een kopietje maken. Je kan dan later je NL Rijbewijs 1x in de 10 jaar vernieuwen en eventueel zo weer integreren in Europa.
Een voordeel voor het halen van je bewijs in Australie? Jawel, het schint een makkelijker examen te zijn dan wat we gewent zijn in Nederland.