rijbewijs halen

franel-go-oz

New Member
dear people,

Weet iemand wat je moet doen om in Oz je rijbewijs te halen? Hebben ze daar ook een theorie- en praktijk examen? Ik hoor via via dat het praktijkexamen veel makkelijker is dan in Nederland, maar heeft iemand daar ervaring mee?

Thanks.

Groeten,
Elsa :bike:
 
Hoi Elsa,

wat wij begrepen hebben is dat je 3 maanden op het nederlandse rijbewijs mag rondkarren.
Om in aanmerking te komen voor een Australisch rijbewijs moet je VOOR het verstrijken van die 3 maanden een theorietest hebben gemaakt waarna je een australisch rijbewijs kan krijgen.

gr, arno
 
Bedoel je niet het halen van je rijbewijs daar, ipv het omzetten van je nederlandse rijbewijs.
Ik geloof dat je daar ook een x aantal maanden met iemand samen moet rijden voordat je alleen mag gaan rijden. Er lopen hier al meerdere topics over, dus probeer eens te zoeken. Ik weet zelf namelijk niet precies hoe het zit (qua uren, maanden etc).

Je rijbewijs omzetten naar een australisch rijbewijs is in elke staat anders, maar in sommige staten hoef je ook geen examens meer te doen. Dan kun je (tegen betaling) gewoon je rijbewijs laten omzetten.
 
Als je rijexamen in Australie wil doen omdat je het wellicht niet hebt in Nederland, dan moet je inderdaad zowel een theorie als een praktijkexamen doen. Het is echter niet aan te raden dit te doen. Je krijgt dan namelijk eerst een learner driving license waar je bijvoorbeeld op bepaalde uren niet mag rijden enz.. Ik geloof dat er een tussenstap zit ergens om vervolgens, veel later een full license te kunnen bemachtigen.

Verder is het zo dat een Australisch rijbewijs niet kan worden ingewisseld voor een Nederlands rijbewijs. Ga je dan dus terug naar Nederland / Europa (niet de bedoeling, ik weet het), dan moet je opnieuw examen doen.

Mijn advies dus, haal het rijbewijs als je het nog niet hebt in Nederland en zet hem in Australie om naar een Australisch rijbewijs. Wat je kan doen is je rijbewijs eventueel te halen in een auto met automaat in Nederland. Als je dan in Australie komt mag je zo in een schakel rijden. Wellicht dat je even een rijles in een schakelauto wil in Australie, dat mag.

Als je niet opnieuw theorie examen wilt doen, kom dan naar de staat Victoria, ga in de staat ergens overnachten. Zet je bankrekening op dat adres en wacht op een afschrift.
Dat is voor Vicroads voldoende om te laten zien dat je inwoner van de staat Victoria bent.

Ik heb al vermeld dat je Australisch rijbewijs niet inwisselbaar is voor een Nederlands Rijbewijs. Ik zou je daarom adviseren om bij het inwisselen van je rijbewijs je Nederlandse rijbewijs weer mee te nemen en ook even zegt dat je het wilt houden, ook even vooraf een kopietje maken. Je kan dan later je NL Rijbewijs 1x in de 10 jaar vernieuwen en eventueel zo weer integreren in Europa.

Een voordeel voor het halen van je bewijs in Australie? Jawel, het schint een makkelijker examen te zijn dan wat we gewent zijn in Nederland.
 
Hey,

Ik ben op dit moment bezig met mijn rijbewijs.
Ik heb een theorie toets gedaan (0 fout  :up:) en nu een Learners permit.
Zodra mijn vriend vind dat ik goed genoeg kan rijden krijg ik een Praktijk test. Als je het praktijk haalt krijg je een logboek mee en moet je minimaal 25 uur rijden en dat ik het logboek bijhouden.
Als je daarmee klaar bent krijg een een Hazard test (simulatie) en als je die hebt gehaalt.....
Heb je voor 18 maanden een P licence!!!

Het is een aardig proces maar het kost werkelijk geen drol en het hoeft ook absoluut niet lang te duren.

In Nederland had het me zo'n 1500 gekost (op z'n minst) en nu waarschijnlijk 200 dollar... Het is me alles waard!!

Groetjes Ivette
 
[quote author=franel-go-oz link=topic=6706.msg83845#msg83845 date=1173534888]
Weet iemand wat je moet doen om in Oz je rijbewijs te halen?[/quote]

Dat is hetzelfde als vragen "Hoe moet je in Europa je rijbewijs halen". Dat zal in Zweden anders gaan dan in Italie. In Ozz verschilt het per staat. Wil je het makkelijk, zoek een heel klein dorp in de outback en rij een rondje met de lokale copper. Klaar!

State Government weet er alles van:
NT  http://www.dpi.nt.gov.au/whatwedo/mvr/licensing/index.html
QLD: http://www.transport.qld.gov.au/Home/Licensing/
NSW: http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/index.html
SA: http://www.transport.sa.gov.au/licences_certification/drivers/index.asp
(etc. etc. etc Google)
 
Ik heb net mijn Oz rijbewijs gekregen. Ging gewoon naar de Motor Vehicle Registry in Darwin, photo laten maken, oog toets, betalen en klaar. Moest wel een officiele vertaling van mijn NLse rijbewijs laten maken ($27.50). En ik kreeg mijn NLse rijbewijs terug.
 
hier in Queensland gewoon naar Queensland transport gaan en je krijgt het zo, soms een oficiele vertaling halen, maar bij kleinere stations meestal niet
 
Perth ook,eerst aldaar digitale foto maken,dan krijg je een papieren versie mee,en na ongeveer een week komt je rijbewijs (credit card formaat)vanzelf in je brievenbus.
Moet wel toevoegen dat je een bewijs van je adres moet hebben zoals een bankafschrift of een rekening.
Ik had de mazzel dat ik 'm niet hoefte te laten vertalen  :lol:
 
Beste rijbewijshalers,

Buiten gemak, goedkoop ect lijkt het mij in ieder geval belangrijk dat je goed rij-ondericht krijgt. In Nederland maar zeer zeker hier in Australië gebeuren er veel ongelukken waarbij onervaren rijders betrokken zijn.
Er wordt vaak geschreven dat men waarschijnlijk te hard heeft gereden. Mijn inschatting is dat het vaak te maken heeft met verkeerde inschatting.

Ik begrijp volkomen dat je je geld liever ergens anders aan besteed maar het is het overwegen waard.

groeten Wim
 
meeste stukjes comentaar zijn voor het omzetten van het rijbewijs van nederlands naar Australisch, inderdaad, als je het nog helemaal moet gaan halen moet je zeker een beetje moeite steken in het goed leren van alle regels en inschattingen kunnen maken.

de groeten

Hein :up:
 
Back
Top