Rijbewijs in WA

Frank100

New Member
Hallo allemaal,

Ff een kort vraagje. Volgens mij kan je in WA heel simpel je rijbewijs regelen. Gewoon ff je NL rijbewijs en/ of je internationale rijbewijs laten zien en het is geregeld......

Mijn vraag is : krijg je je nederlandse rijbewijs wel gewoon terug of gaat die door de versnipperaar. Mijn huidige rijbewijs verloopt in 2008, dus als ik hem gewoon terugkrijg in WA, dan ga ik nog ff een nieuwe regelen voordat ik ga......vandaar...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Gr Frank
 
Hoi Frank,
Het is inderdaad zo dat het in WA vrij makkelijk is om je rijbewijs om te zetten naar een AU. Wij hoefden onze NL alleen maar even te laten zien, dus dat was geen probleem. Wel moet je (naast je paspoort etc) ook een 'bewijs van adres' (kan even geen NL uitdrukking verzinnen) hebben. Je moet in feite kunnen aantonen dat je op een adres in WA woont.

Dat zou normaal gesproken b.v. een rekening van het gas of electra moeten zijn die op jouw naam gesteld is en waar je adres op te vinden is. Toen wij ons rijbewijs gingen halen hadden we zoiets nog niet (we zaten nog in een huur/vakantie huis). We hebben toen de aankoop order van de auto meegenomen (daarop stond het adres van Ellen's tante als ons adres) en dat werd (na overleg met een superieur, ja, echt ambtelijk ;-) ) geaccepteerd.

Natuurlijk kun je ook gewoon wachten tot je wel en eigen huis hebt, de eerste 3 maanden mag je sowieso op je internationale rijbewijs (wel aanvragen hoor, in het begin altijd makkelijk) rijden (niet langer).

Hope this helps...
gr.
Peter
 
Thanx Peter,

Nog ff 1 vraagje: Kreeg je je NL rijbewijs terug, toen je je Oz rijbewijs kreeg?

Gr Frank
 
Hoi Frank

Ik heb 2 maanden geleden mijn Australisch rijbewijs gekocht , en geen gatjes in mijn Nederlandse gewoon
als nieuw mogen houden.
Groetjes Erna
 
Je kunt gewoon je NL rijbewijs eens per 10 jaar in Veendam laten vernieuwen.
Makkelijk als je 2 rijbewijzen hebt, komt dus wel je Australische adres in je NL rijbewijs.
Jan
 
Frank,

Het zal wel duidelijk zijn, maar toch nog even antwoord: We hoefden ons rijbewijs alleen maar even laten zien, dat was alles.

Jan H,
Dat zou alleen zin hebben als je denkt dat je misschien toch ooit weer terug naar NL gaat denk je niet? Voor vakanties e.d. kun je toch hier toch ook een internationaal rijbewijs aanvragen?
 
Natuurlijk kun je op je OZ rijbewijs in NL en alle andere landen rijden, maar ik heb gewoon opgemerkt dat het wel eens handig kan zijn om 2 rijbewijzen te hebben, dit om reden als je er ooit eentje kwijtraakt b.v. via de politie (!), dan zou je theoretisch de ander kunnen gebruiken hoewel je hiermee wel uit moet kijken.
B.v. als je in OZ je rijbewijs verliest , dan kun je in Ned gewoon op je Nederlandse rijbewijs rijden.

En nogmaals, je hebt geen Internationaal rijbewijs nodig. Waste of time, er is geen enkele reden te bedenken dat je een internationaal rijbewijs nodig hebt, tenzij je naar landen in het midden oosten gaat of zo, maar alle OECD landen accepteren het NL als ook het OZ papiertje, hier is ook op een ander draadje vorige week uitgebreid over geschreven.
Cheers
Jan
 
Back
Top