Rijbewijs omzetten voor 475 houders?

De berichten hierover zijn verouderd, hoe zit het nu precies met 475 visa houders -tijdelijk dus? Rijbewijs hier omzetten naar een internationaal rijbewijs en daarmee gedurende die drie jaar vh visum mee rijden in SA? Zijn die internationale rijbewijzen niet een jaar geldig, dus moet je die bij de RAA jaarlijks omzetten weer?
En eenmaal een permanent visum, zet je deze om in een SA licence en hoef je geen theorie examen te doen, toch?
 
De regels zijn niet in elke staat gelijk, maar in principe moet je een Australische rijbewijs aanvragen als je hier langer dan drie maanden woont. Als toerist is het geen probleem maar ook als tijdelijk inwoner zul je zeer waarschijnlijk toch een SA rijbewijs moeten aanvragen. Fluitje van een cent. Formulieren invullen, je Nederlandse rijbewijs laten zien, die mensen ervan overtuigen dan je als Nederlander geen knowledge test hoeft te doen, een bepaald bedrag betalen en dan vijf minuten wachten.
Als je hier drie jaar blijft zou ik dat toch maar wel doen, want anders kun je makkelijk in de problemen komen. En je hebt ook gelijk een Australisch ID bewijs. Wel zo handig bij veel dingen.

Groetjes
Rixta
 
Inderdaad, dat is de manier hoe het moet. Check altijd even hun eigen site, daar staat namelijk exact dat je als houder van een NL rijbewijs geen knowledge test en praktijk examen hoeft te doen. Ze vragen het vaak wel standaard! Geef ook nooit je NL rijbewijs af!
In mijn geval was het inderdaad ook papieren invullen, identificatie laten zien en nl rijbewijs en het was binnen een half uur geregeld(NSW)
 
Neem wel een bewijs mee van je adres (rekening van energie of water) of huurcontract, je paspoort en je NL rijbewijs. Zonder bewijs van adres kan je terugkomen! En inderdaad, neem je NL rijbewijs weer mee.
 
De regels zijn niet in elke staat gelijk, maar in principe moet je een Australische rijbewijs aanvragen als je hier langer dan drie maanden woont.

In Queensland moet je binnen 3 maanden nadat je een permanent visum hebt een ozzie rijbewijs hebben. Als je op een tijdelijk visum hier bent is het dus niet verplicht. Het is overigens wel aan te raden een ozzie rijbewijs aan te vragen omdat overseas rijbewijzen aanzienlijk minder punten hebben als ozzie rijbewijzen, uit mijn hoofd ozzie 12 punten en nl 4 punten.

Fluitje van een cent. Formulieren invullen, je Nederlandse rijbewijs laten zien, die mensen ervan overtuigen dan je als Nederlander geen knowledge test hoeft te doen, een bepaald bedrag betalen en dan vijf minuten wachten.
Ik heb wel een vertaling moeten laten maken door een officiele vertaler omdat mijn NL rijbewijs (creditcard formaat) niet in een boek stond met vertaalde rijbewijzen. Overigens het oude folderformaat NL rijbewijs stond er wel in.
 
[quote author=bits link=topic=10114.msg140528#msg140528 date=1245119374]
Het is overigens wel aan te raden een ozzie rijbewijs aan te vragen omdat overseas rijbewijzen aanzienlijk minder punten hebben als ozzie rijbewijzen, uit mijn hoofd ozzie 12 punten en nl 4 punten.[/quote]

?? Volgens mij kan je het buitenland geen punten opp je rijbewijs krijgen!! Bv Duitsland heeft ook punten systeem, ik heb daar helaas wel eens een bon gekregen, maar nooit punten. Dit neemt niet weg dat men je de rijbevoegdheid kan ontnemen voor de periode dat je in AU bent, maar je NL rijbewijs is een NL document en mag(net als je paspoort) niet zomaar door AU ingenomen worden!!
 
Ik heb wel een vertaling moeten laten maken door een officiele vertaler omdat mijn NL rijbewijs (creditcard formaat) niet in een boek stond met vertaalde rijbewijzen. Overigens het oude folderformaat NL rijbewijs stond er wel in.
Wij hadden (een paar weken geleden in WA) geen vertaling nodig.
Ik heb een credit card formaat NL rijbewijs en Miranda een oud formaat.
Er waren meer problemen met de achternaam van Miranda.
De dame vond de combinatie "getrouwde naam"-"meisjesnaam" erg raar. Dat gaf de meeste problemen.

Bart
 
Wilbert, punten voor het hebben van een ID / Rijbewijs, geen strafpunten.

voor de rest hadden wij bij de RDW een officiële vertaling van het rijbewijs aangevraagd, wat meer problemen heeft opgeleverd dan het opgelost heeft. De dame van de RTA vond alle papieren iets te veel, liep ermee naar haar bazin en die vond het teveel werk. We moesten maar "even" naar Sydney gaan en onze rijbewijzen officieel laten vertalen, stempel erop en dan terug komen.

Nou mooi niet, naar een andere plaats in NSW gereden, RTA binnen gestapt en nu alleen met paspoort en NL rijbewijs aan de balie gaan staan. Ze keek er naar, vond het allemaal prachtig, voerde de gegevens in in de computer, maakte de foto's en 15 minuten later hadden we ons rijbewijs. Ze vond het alleen vreemd dat we al in de computer stonden, maar met een onnozel gezicht en net doen of je het niet begrijpt vinden ze het allang best :)

Conclusie; neem dus niet teveel papieren mee, werkt alleen maar verwarrend.

Succes,
Johan
 
[quote author=Wilbert67 link=topic=10114.msg140529#msg140529 date=1245125046]
?? Volgens mij kan je het buitenland geen punten opp je rijbewijs krijgen!! Bv Duitsland heeft ook punten systeem, ik heb daar helaas wel eens een bon gekregen, maar nooit punten. Dit neemt niet weg dat men je de rijbevoegdheid kan ontnemen voor de periode dat je in AU bent, maar je NL rijbewijs is een NL document en mag(net als je paspoort) niet zomaar door AU ingenomen worden!!
[/quote]

Weet iemand hoe dit zit tussen de verschillende staten? Als ik bijv. een NSW rijbewijs heb en ik rij in WA te snel.. krijg ik dan (behalve de bekeuring) dan ook nog punten aftrek of is dat alleen zo in NSW??

[quote author=bits link=topic=10114.msg140528#msg140528 date=1245119374]
Ik heb wel een vertaling moeten laten maken door een officiele vertaler omdat mijn NL rijbewijs (creditcard formaat) niet in een boek stond met vertaalde rijbewijzen. Overigens het oude folderformaat NL rijbewijs stond er wel in.
[/quote]

[quote author=Ingriddh link=topic=10114.msg140568#msg140568 date=1245155765]
voor de rest hadden wij bij de RDW een officiële vertaling van het rijbewijs aangevraagd.
[/quote]

Dit heb ik ook ooit moeten aanvragen (gestolen NL rijbewijs) en ik had ook binnen 15 minuten een aussie rijbewijs (mijn familie moest wel tekenen dat ze mij al meer dan een jaar kenden). Dit is zeker goedkoper dan vertalen!
 
      hallo allemaal

weet iemand of ik mijn rijbewijs in queensland zo kan ophalen.
of moet je daar weer voor rijden want ik wil wel mijn nederlandse rijbewijs behouden.
 
gr bart ilse en de kids
 
Voor zover ik weet moet je alleen een theorie test doen.
Iets van 7 voorrangsvragen, die allemaal goed moeten zijn en 40 theorie vragen, waarvan er 30 goed moeten zijn.
Kan je thuis online oefenen, zal de link later even opzoeken.
Ik ga op een tijdelijk visum voor 2 jaar, dan pas permanent, dus ik kan 2 jaar met een nederlands rijbewijs rijden, maar ben wel van plan om redelijk snel een Qld rijbewijs te halen.
Ik las in oudere berichten op het forum, dat je soms je nederlandse rijbewijs moet inleveren en op sommige plaatsen weer niet. Waarschijnlijk weten ze niet overal wat de regels zijn en daar ben ik ook nog niet achter.
Met een permanent visum mag je 3 maanden in Queensland rijden, moet wel een vertaling bij (internationaal rijbewijs), met mijn tijdelijke visum heb ik een excuus om te zeggen dat ik m'n nederlandse rijbewijs niet in wil leveren.
Mijn advies: bel het politie buro ter plekke op, vraag wat de regels zijn en als ze zeggen dat je het in moet leveren, dan ga je naar een ander plaatsje toe, liefst een klein plaatsje, daar is vaak minder expertise en weten ze het niet, als je dan vriendelijk en "nederig" vraag , dan moet het lukken.

groetjes  Johan
 
[quote author=Tekkel link=topic=10114.msg140560#msg140560 date=1245155228]
De dame vond de combinatie "getrouwde naam"-"meisjesnaam" erg raar. Dat gaf de meeste problemen.

Bart

Dat is waar ja, mijn vrouw gebruikt nu bij (semi) officiele dingen altijd haar meisjesnaam. Combinaties zijn te moeilijk blijkbaar, haha.
 
De links die ik gisteren beloofd had:

http://www.transport.qld.gov.au/Home/General_information/Rules_and_regulations/Road/

http://www.dpi.wa.gov.au/licensing/learnerdrivers/1465.asp

De online test is weliswaar van WA, maar de regels zullen niet veel anders zijn in Qld
De voorrangsvragen zijn nog het lastigst, ook omdat je daar geen fouten in mag maken.

groetjes  Johan
 
Ben ik weer.
De qld roadrules even bekeken en nederlanders hoeven de test niet te doen.

I hold a foreign driver licence. How do I get a Queensland driver licence?
To apply for a Queensland driver licence for the same class as your foreign driver licence, you will need to:
• complete the Driver Licence Application/Renewal form (F3000)
• show your foreign driver licence and a recognised English translation (if required)
• show your supporting evidence of identity including Queensland residency documents
• declare that you are medically fit to drive the class of motor vehicle
Note: If you have a medical condition that is likely to adversely affect your ability to drive or ride safely, you are required to show a medical certificate from your doctor stating that you are medically fit to drive or ride safely.
• pay the licence fee.
You may also be required to:
• pass an eyesight test
• pay the road rules test fee and pass the test
• pay the practical driving test fee and pass the test.
Refer to the licensing and overseas licence holders areas for more information about obtaining a Queensland driver licence.

Staat alleen nergens of je je nederlandse rijbewijs moet in leveren.
En het kan natuurlijk nooit kwaad om de test eens online te doen, altijd veiliger.

groetjes  Johan
 
[quote author=Pamandgeorge link=topic=10114.msg140753#msg140753 date=1245318537]
Staat alleen nergens of je je nederlandse rijbewijs moet in leveren.
En het kan natuurlijk nooit kwaad om de test eens online te doen, altijd veiliger.
[/quote]

Lijkt me wel verstandig om je Nederlandse rijbewijs mee te nemen. Ze geloven je waars. niet op je woord als je aangeeft dat je in het bezit bent van motor-, auto, vrachtwagen, bus, truck met oplegger rijbewijs.....dat zul je aan moeten tonen met je NL rijbewijs :)
 
Oeps...overheen gelezen :)

In QLD hoef je je nederlandse rijbewijs niet in te leveren....geen idee hoe het in SA geregeld is....
 
Wij zijn hier net een maand, NSW.

Wij dachten dat je een internationaal rijbewijs moest laten zien, daar zijn ze helegaar niet in geinterresseerd.

je mag hem pas na een half jaar om laten zetten, je nederlandse rijbewijs, is net weer nieuw.

je hoeft geen examen te doen, let op , dat zeiden ze wel, maar nederlanders niet, hetgeen toch klopte toen ze het nakeek.


Als je denk dat je geen punten krijgt als je op een nederlands rijbewijs rijdt dan kom je bedrogen uit, ze houden het gewoon bij en met inwisselen krijg je je punten er gratis bij, leuk he.

dus gewoon aan de regels houden.
 
Back
Top