Rijbewijs..

Janneke N.

Active Member
Hoi,
Ik heb een vraag over mijn rijbewijs. Is het verstandig om het te laten vertalen?
Omdat er op de mijne e v (echtgenote van) staat?
Is het mogelijk om het om te laten zetten? Of moet ik gewoon een opnieuw rijexamen doen?
Is het ook verstandig om een internationaal rijbewijs te halen bij de ANWB?
Alweer veel vragen... Dank..

:) tja, er zijn ook zat dames die er geen problemen mee hebben gehad. Het kan ook erg afhangen van wie er achter het loket zit, hebben we gemerkt!
Voor de rest heb ik van anderen gehoord dat ze gewoon een rijbewijs kregen als je post hebt van de bank met je naam en adres erop, en een bankpas met jouw naam en handtekening. Zowel voor dames die hun meisjesnaam gebruikten als die de naam van hun man gebruikten. Ook zonder de vertaling. Van sommigen heb ik achteraf wel gehoord dat ze dan later gedoe hadden bv bij het afsluiten van een hypotheek maar dat rijbewijs is al een belangrijke dus als je die hebt, ben je al een heel eind.

Ik had gewoon pech denk ik. Eerst had ik het met naamechtgenoot-meisjesnaam gedaan, want dat deed ik in Nl ook altijd (heb je alles in 1 keer, net zo makkelijk) maar toen zat er met iemand die die dubbele naam niet wilde accepteren. Bij de tweede poging (naam echtgenoot) wilde de loketmeneer per se die vertaling van het rijbewijs (terwijl ze acher het loket een boekje hebben waar alles in staat) waarna hij moeilijk ging doen over die e/v, en het marriage certificate wilde zien omdat daar je 'name after marriage' in staat. Oja en daarvoor was er iemand achter het loket die per se een formulier van de opticien wilde omdat we brillen dragen (wordt ook niet altijd gevraagd). Tegen de tijd dat ik echt alle papieren bij me had (incl marriage certificate, nieuwe bankpas, nieuw formulier van de opticien en post op een andere naam etcetc) hoefde ik die extra papieren niet eens te laten zien grmbl.

Overigens, bij die vertaling en het internationaal rijbewijs wordt volgens mij die e/v niet eens vertaald! Ze vertalen alleen de voorgedrukte woorden als voornaam/achternaam enzo.

Dus. Het is niet per se nodig, die vertaling. En het marriage certificate ook niet. En je hoeft ook niet per se je meisjesnaam te gebruiken. Als het niet lukt, weggaan en het later bij een ander loket nog eens proberen.
Maar je kunt het ook allemaal meenemen, dan is de kans wat groter dat het in 1 keer klaar is.

Bedankt voor al deze informatie.. Hoera!!! ik hoef dus geen nieuw rijexamen te doen.
Zoals in Amerika, waar ik in de eerste week dat we aankwamen al rijexamen deed.. ..
Dat rijbewijs had je daar nl. ook overal voor nodig, oa voor de bankrek. en verzekeringen etc...
Dit is een dikke meevaller:)) Ben ik zeer blij mee! Thnx....

Ha ha, ja dat links rijden is zeker belangrijk:). Zal wel even moeten wennen aan dat verkeer daar....
Hoewel er zijn daar net zoveel files als rond Amsterdam:)

Ondanks deze klassieker, waar gelukkig nu om gelachen wordt.......grmbl
Ik ga alle opgenoemde items toch maar verzamelen, lijkt me toch wel verstandig:).
Thnx Lamarck.

Haha, wat een herkenbare verhalen!
Je mag hier trouwens gewoon met je Nederlandse rijbewijs autorijden. Na 6 maanden aaneengesloten in Australie te hebben gewoond, kun je een NSW rijbewijs aanvragen zonder opnieuw examen te doen. Het probleem zit hem hierin dat je moet bewijzen dat je ook daadwerkelijk op je huidige woonadres woont. Dat kan dmv gas- of elektriciteitsafschriften (die bij mij op mijn man zijn naam staan) of bankafschriften te tonen. De naam moet inderdaad helemaal kloppen met je paspoort en dat was bij mij ook een probleem omdat bij mij in mijn paspoort mijn meisjesnaam en ev staat en ik over het algemeen mijn man zijn naam (of dubbele naam) gebruik. Als je niet kunt aantonen mbv van een afschrift dat je op je huidige adres woont kun je ook altijd nog een getuige een verklaring laten afleggen op het formulier dat je de voorgaande 6 maanden op het adres hebt gewoond. Een van de voordelen van een NSW rijbewijs is dat je dan gelijk een identificatie hebt met je adres erop.
Het rijden in Sydney valt reuze mee en went snel. Het is druk, veel drukker dan in Amsterdam, maar de mensen houden zich o.h.a. heel goed aan de snelheid, zodat het minder chaotisch is, en zijn socialer in het verkeer dan in Nederland. Het is wel handig om van te voren even op de kaart te kijken zodat je de weg weet.
Succes met de laatste voorbereidingen!

(...) en zijn socialer in het verkeer dan in Nederland.
Succes met de laatste voorbereidingen!
Tenzij je op de fiets bent :eek:

Verschilt wel per staat denk ik wanneer je een Australisch rijbewijs moet aanvragen. Heb het net uitgezocht voor de NT en daar is het na 3 maanden.

Minder chaotisch en aan de snelheid houden zie ik niet als hetzelfde.

De grootste rijdende rampen houden zich juist aan de snelheid (of rijden langzamer), maar ze doen onverwachte dingen. Op het laatste moment een baan wisselen, niet goed kijken, etc etc

De grootste rijdende rampen houden zich juist aan de snelheid (of rijden langzamer), maar ze doen onverwachte dingen. Op het laatste moment een baan wisselen, niet goed kijken, etc etc
Guilty:oops: haha:p Ik hou me altijd netjes aan de snelheid, meestal 1 of 2 kilometer er boven, maar volgens mijn vriend wissel per rotonde gemiddeld 2 keer random van baan :eek:, begint gelukkig beter te gaan, oeps.

Met aan de snelheid houden waardoor het minder chaotisch is, bedoel ik dat doordat iedereen ongeveer dezelfde snelheid heeft veel minder van baan wordt gewisseld. Van die onverwachte dingen heb je wel gelijk. Vooral met de auto aan de kant parkeren en zonder te kijken het portier opengooien. Maar daar wen je ook wel weer aan.
Er is trouwens wel een groot verschil in welke (grote) stad je rijdt. In Sydney vind ik automobilisten oha veel socialer in het verkeer dan in bv Melbourne. Maar misschien komt dat ook wel omdat ik Sydney beter de weg weet.
Op de fiets heb ik me trouwens nog niet gewaagd. Volgens mij ben je je leven niet zeker. Bovendien zijn er veel te veel heuvels in de Hills ;)

Inmiddels heb ik een gecertificeerde vertaalde copy van mijn rijbewijs en mijn paspoort binnen.
Dus bij het loket van de rijbewijzen is dat in elk geval gecovered......
Ik heb vast nog wel veel meer dingen "vergeten" te doen of te regelen, er is zoveel....
En mijn mooie fiets (ik zal hem missen) heb ik uitgeleend in Nederland... om de reden die hier boven staat..
Ik moet autorijden:) in Sydney.

Back