Ronald hier

Ronald74

Member
Tsja, na wederom een prachtige vakantie Down Under enigzins besmet geraakt met het "Aussie" virus. En via Google (met als kernwoorden Visa, Australië, Nederland, emigratie etc..) kom je dan deze site tegen. Heerlijk, om ook de dromen en voornemens van anderen te kunnen lezen. Ervaringen, tegenslagen en heel veel nuttige informatie. Daar zal ik zeker gebruik van maken.

Kort even wat over mezelf en de relatie met Australië. Vroeger, rond middelbare schooltijd (ja, ik ben al wat ouder) droomde ik er al van om op een schapenfarm te werken. Samen met een schoolvriend fantaseerde we daar over en na het afronden van de middelbare school zouden we afreizen. Alleen bleef hij zitten en ging ik door met een vervolgopleiding. Plan belandde heel erg ver in de vriezer.

Na het afronden van mijn hbo bouwkunde opleiding eigenlijk gaan werken en kwam Australië zo nu en dan nog ter sprake met mijn toenmalige vriendin. Zij zat nog in haar opleiding, al waren er wel plannen om samen toch ook die kant op te gaan. In eerste instantie voor een mooie vakantie. Dat moment kwam toen zij net klaar was met haar opleiding, en niet kort daarna mijn vader overleed. Dat was tevens het moment dat er wat intensiever contact was met mijn oom en tante, die sinds halverwege de jaren 50 woonachtig zijn in Australië.

Het zou een reis worden om de periode van studeren definitief achter ons te laten, familiebezoek en tevens een soort van start in onze levensfase. Huisje, boompje, beestje... Het was een prachtige reis, en ook heel fijn om na al die jaren de overzeese familie te mogen ontmoeten. Australië had een plekje veroverd in mijn hart! En ik zou zeker nog een keer teruggaan. Dit was ruim 7 jaar geleden.

Nu ruim 7 jaar later heb ik het geluk gehad weer een mooie reis door Australië te maken. Dit keer alleen (inmiddels vrijgezel). 6 weken roadtrip van Perth naar Brisbane. 9300 kilometer gereden, genoten van het land, de natuur, de mensen en vooral de mentaliteit van de Australiërs. Gezien hoe mensen met elkaar omgaan in een supermarkt, benzinestation, op straat en in het verkeer. Zo anders dan in Nederland. Dat beviel me wel. Dusdanig goed, dat ik eens aan het kijken ben wat mijn mogelijkheden zijn om richting Australië te gaan om daar te wonen en te werken.

Ben 38 jaar, bouwkundig ingenieur (HBO afgestudeerd), werk al 10 jaar voor een gemeente als bouwkundig inspecteur/opzichter (staat op de skilled list voor WA en NT) en hoop mede via deze site de nodige informatie en kennis te vergaren om een nu nog grote stap werkelijkheid te laten worden.

Groet,

Ronald

Ps. Mijn laatste reisverslag is na te lezen op www.outbackronald.wordpress.com

Hi Ronald, ook al besmet met het Aussie virus... Daar kom je niet meer vanaf! Succes met het uitzoeken en hou ons op de hoogte van iedere stap! Heb je ook voorkeur voor een bepaalde regio?

Inderdaad besmet, wat in dit geval geen straf is. De eerste stappen zijn op dit moment vooral oriënteren naar de mogelijkheden / onmogelijkheden. Dan schrik je toch een beetje van de hele papierhandel die aan een eventuele emigratie vooraf gaat. Komend weekend is er een emigratiebeurs in Houten, waar ook over wonen en werken in Australië zal worden gesproken. Ook zal er informatie te vinden zijn over visa aanvragen. Daar ga ik dus sowieso naar toe.

Echt een voorkeur voor regio heb ik vooralsnog niet, misschien komt dat nog wel als ik wat verder zal zijn in het proces. Wat ik op dit begrijp is dat ik WA en NT in aanmerking zou kunnen komen voor een sponsorship, op basis van hun skills list. En laat er nou zondag ook gesproken worden over wonen en werken in Western Australia.

Kijk, dat is nog eens voorstellen! :)

De liefde voor het land straalt er vanaf. Leuk ook je opmerking over de mensen en hoe men met elkaar omgaat bij 'simpele' dingen als de 'servo' of de Woolies ;) Die stijl is zeker fijn!

WA & NT. Alletwee mooi hoor. Succes met uitzoeken, mocht je twijfels hebben of bang zijn ergens vast te lopen is een bureau natuurlijk een optie.

Succes!

Hey welkom,

Je kan best die hoop papierwerk niet bekijken als iets dat op 1 dag klaar moet zijn, het is idd heel veel, maar stap voor stap is dat goed te doen. Wij hebben de meeste dingen op een maand verzameld inclusief vertalingen...

Veel succes, in welke regio in Australië zou je willen wonen?

Eigenlijk zou ik het allemaal meteen morgen geregeld willen hebben, wetend dat dat gewoonweg niet kan. Geduld is dan ook een schone zaak, zoals we hier in Nederland zeggen :) Een regio heeft vooralsnog geen voorkeur, en ook niet elke regio zal op mijn vaardigheden zitten te wachten. Dat zou een luxeprobleem zijn volgens mij?

Denk dat ik me nu vooral moet focussen om in aanmerking te komen voor een visa, of denk ik dan verkeerd?

Idd, alles verzamelen en laten vertalen en medicals en IELTS kosten toch wat dus beter eerst wat 'zekerder' zijn of je in aanmerking komt.... Natuurlijk ga je op een bepaald moment al kosten moeten maken voor je weet of je echte aanvraag tot een visa zal leiden.

Maar als er zekerheid is dat je geen kans maakt zou ik de kosten niet maken...

Maar lijkt wel of je een sterk dossier kan samenstellen...

Go gor it!!!

Welkom en ja, leuk verhaal!

Qua papierwinkel: gewoon bij het begin beginnen, dan volgt de rest vanzelf :) Geeft je ook de tijd om aan het idee te wennen, want ondanks dat het mij zo'n 1,5 jaar gekost heeft, was het bij het inpakken van de dozen toch wel even van: ik ga nu echt... (en even slikken :) ).
Vooral naar die beurs gaan, je opties bekijken, veel info verzamelen, hier de verhalen lezen en je verhaal doen en ach, dan komt het hopelijk allemaal wel goed :)

Janka

Welkom en veel plezier hier op het forum.
Laat je idd niet afschrikken door het vele papierwerk. Alles stap voor stap, dan kom je vanzelf waar je wezen moet.
Ik zweer bij mijn todo lijst op de kastdeur. Bijschrijven, afstrepen, dan blijft het duidelijk.

Als je besloten hebt ervoor te gaan en je weet wat je bv voor IELTS moet gaan doen ( academic of general) en welke score je min moet halen voor een bepaald aantal punten, informeer dan tijdig naar beschikbare data. Die wilen nog weleens vol zitten.

Informatie over emigratie buro's vindt je hier op het forum ook volop. Ze kunnen ook altijd een kansbeoordeling voor je maken.

Veel plezier op de emigratiebeurs en veel succes!

Hee Ronald,

Weet iedereen in jouw omgeving al dat je wil emigreren? Anders zou het vervelend zijn als ze er via dit forum achter komen. Jouw blog die je in je eerste post hierboven hebt gepost bevat namelijk een foto met je voor- en achternaam, Ronald Ke----ar.

Groetjes Gwen

• Like
Reactions: Jor
Hoi Gwen,

Ik heb geen geheimen :) Mijn omgeving weet dat ik speel met de gedachten. Ze vinden het spannend en leuk voor me. Gelukkig kennen ze me ook wat langer en weten dat ik eerst de mogelijkheden bekijk. En afgaand op wat ik hier inmiddels gelezen heb duurt het zeker nog wel een jaar. Kunnen we allemaal wennen aan de gedachte ;-)

Bekend autootje. Heb ff het kenteken gechecked maar wij hadden niet de jouwe....
Was ook niet mogelijk geweest bedenk ik me nu net. Wij reden er nog mee rond toen jij in Perth begon (sorry; BlonT)

Leuke trip hoor, veel bekends terug gezien op je blog :) Vreemd dat ze je met die banden op weg gestuurd hebben. Wij hebben nu 4 of 5x bij ze gehuurd (normaal LandCruisers maar nu dus ook een Combo) en eigenlijk altijd nagelnieuwe banden. Maar als er wat is zijn ze niet moeilijk volgens mij. Afgelopen maand zowel in Sydeney als in Melbourne tijdje met Bruno gesproken (eigenaar) echt wel een geschikte gast. En al behoorlijk ver-Australiest. Zwitsers zijn meestal wat stugger ;)

Succes met de puzzel en geniet nog even na!

Hey afterbang, het was een top autootje voor de rit die ik heb gemaakt. Alles er op en er aan. Heb ook een goede recensie achtergelaten, omdat ik zeer content was over het voortraject. Dat met die band was zeker even schrikken, op voor hen. Meteen een excuus mail gehad en een paar dagen later dus die nieuwe banden. Goede service dus.
Bij terugkomst inderdaad ook met Bruno gesproken, prima kerel. En geen moeilijkheden inderdaad. Ik heb ook aangegeven dat als ik nog eens afreis die kant, ik zeker contact met ze zal opnemen. Is prima bevallen.

Ben zeker nog aan het nagenieten, vooral nu het grote avontuur een vervolg krijgt. Welke kant het ook op zal gaan. Gisteren nog contact gehad met m'n oom en tante uit Brisbane. Die vonden het mooi, en vroegen om mijn c.v. Hun buurman werkt bij town planning bij de Gold Coast Council. En het gaat er soms ook om wie je kent, niet altijd wat je kan ;-)

Back