rondtrekken camper voor definitief vestigen

Markus

XPdite Sponsor
Hallo allemaal

Volgend jaar April hopen wij ons visum binnen te hebben.
Voor wij ons definitief gaan vestigen willen we eerst rondtrekken met een camper.
Het plan is via Adelaide ,great ocean road,Melbourne,Sydney,Brisbane tot aan Cairns.
We denken er aan om een camper te kopen in plaats van te huren en deze aan het eind van onze trip te verkopen (is dit verstandig?).
Wanneer wij hier ons huis en bedrijf verkopen kunnen we een leuk zakcentje meenemen naar OZ.
Gezien de rente op je spaargeld 7 procent is zetten we het daar eerst op de bank en gaan eerst genieten van wat OZ te bieden heeft.

Onze vraag is dan ook wat ongeveer de kosten per week (maand) zijn met een gezin 2 kids (dan 3 en 5 jaar) voor onze grote reis.
Hierbij denk ik aan eten drinken ,benzine ,kosten staplaats camping en overige kosten.
Is onze reis ook te hoog gegrepen wat betreft afstanden(we hebben wel de tijd)

Ik weet veel (moeilijke) vragen maar alle tips en advies is welkom.
Alvast dank

Markus

Hoi,

overnachtingen tussen de 10-20 AUD (je zit dan in het laagseizoen) voorde rest levensonderhoud ong 20% goedkoper dan hier.
Qua tijd, moeilijk te zeggen, maar van adelaide tot cairn met 2 kinderen zou ik toch zeker 2-3 maanden rekenen.

Hi!

Wij hebben deze zelfde reis gemaakt met een huurauto in 2003. We hebben er totaal 7 weken over gedaan, (ook omdat we een retourticket hadden op een bepaalde datum). De reis was prachtig en heeft destijds bijgedragen aan ons besluit om ons definitief te vestigen in Australie (Adelaide). Uiteraard kun je zolang als je wilt over de reis doen, maar 7 weken is goed haalbaar, in ieder geval met 2 volwassenen. Waarschijnlijk zul je met kleine kinderen er voor moeten kiezen om het iets rustiger aan te doen. Wij zijn op sommige plaatsen 2-3 dagen gebleven, en sommige plaatsen 1 dag. Campings zijn heel goed te vinden zelfs in de meest kleine plaatsen, maar in de zomer moet je wel even bellen van te voren, anders heb je kans dat je de hele dag op zoek moet naar campings waar nog plaats is. Er zijn kortingskaarten te verkrijgen voor diverse verschillende campingketens, zoals bijvoorbeeld Big4. Kun je op internet vinden, en zijn verkrijgbaar bij de receptie van deze campings. Kosten van de meeste campings liggen ongeveer tussen de AUD 15 en 30 per nacht, maar wel sterk afhankelijk van het seizoen en afhankelijk van het soort camping (ivm voorzieningen etc).

Zelf koken is het meest voordelig en als je koken in de camper te klein vindt... op de meest campings zijn camp kitchens aanwezig. Alles is goed verkrijgbaar in de supermarkten, waar je vaak ook met de camper kunt parkeren. Het prijsniveau wijkt niet veel af van NL, al is vlees en de meeste fruitsoorten iets goedkoper, maar import artikelen weer iets duurder. Wij vonden dat er niet veel verschillende soorten verse groenten waren in de winkels, maar er zijn ook altijd nog markten.

De kosten voor benzine, diesel liggen lager dan in NL. Kijk even op internet voor de laatste prijs per liter, maar toen wij er waren in 2003 en 2005 lag het rond de AUD 1.10 per liter. (Dit kan echter sterk afwijken per staat en lokatie van het tankstation!!).

Wij hebben er toen bewust voor gekozen om geen auto/camper te kopen, omdat voor die 7 weken Australie het bijna niet uitkon en wij allebei niet erg technisch zijn. Daarnaast zaten wij met een einddatum ivm vliegticket en wilden wij zekerheid dat wij niet met een moeilijk verkoopbare auto/camper bleven zitten.

Er zijn vast veel meer mensen die deze reis gemaakt hebben met een gekochte camper! (kijk anders even met de search button op deze site voor meer info) Succes met de voorbereidingen!

Greetz
Aussiegirl

Hoi Markus, wij hebben ook een camper gekocht.
Omdat je daarna toch in Australie blijft hoef je geen speciale datum te hebben wanneer de camper weer verkocht moet zijn.
Het is makkelijk te doen.
We komen ontzettend veel mensen tegen met kinderen die reizen. Gezinnen met kleine / grote kinderen het maakt niet uit. Met kleine kinderen moet je alleen het schema wat aanpassen.
Je moet zo denken eten, drinken moet je toch. Volgens mij kun je het eten met NL vergelijken. Alleen fruit en groente zijn duurder en vlees iets goedkoper. Iedere Nederlander die we tegenkomen mopperd over de prijs van groente en fruit. Maar wel alles is te krijgen.
De campings zijn ongeveer tussen de $ 18 en $ 26 per nacht. Je hebt uitschieters van $ 30 dollar of meer maar dat is rond kerst en aan de kust. De prijzen van campings zijn de laatste jaren allemaal iets duurder geworden. Wij proberen altijd een camping van rond de $ 20 dollar te zoeken. Dat is goedkoop. Bij sommige campings moeeten jullie iets meer betalen omdat de prijs meestal voor 2 personen is. NSW en QLD hebben speciale gratis boeken met alle campings.
De diesel is ongeveer $ 1, 30 per ltr. Wel goedkoper dan NL, maar je rijdt hier wel wat meer kilometers.
De overige kosten zijn de camper, kun je zo duur maken als je zelf wil en de verzekering ed zijn ook een stuk goedkoper als in NL.
Wij reizen vanaf dec. 2005 in een camper. Het leven is veel goedkoper. Wij werken tussen door, maar niet zo heel veel als je het met het "gewone leven" vergelijkt. ( je hebt geen vaste lasten )
Je kunt op het wereld bolletje klikken voor onze site en als je speciale vragen hebt, of speciale tips wil, stuur maar een pm tje we helpen je graag.

Groetjes Jolanda :up:

Heel veel reizigers maken het rondje Sydney, Brisbane, Cairns, Alice Springs, Adelaide, Melbourne, Sydney in 3 maanden. Je gaat maar een gedeelte doen dus met 2 maanden doe je rustig aan denk ik zo.

Mocht je een mobiel aanschaffen, altijd Telstra nemen, heb je meeste bereik mee. Vodafone is zeer slecht en Optus is iets beter. ( voor het reizen dan he, bereik in de steden maakt niets uit )

Bedankt voor de info  :up:

We zijn er over uit dat we beter een camper kunnen kopen.
Wanneer onze reis met de camper is beeindigd kunnen we deze verkopen of inruilen tegen een 4wd personen wagen.
Afgelopen januari zijn we zonder kids 4 week in OZ geweest en hebben toen Sydney tot aan Noosa gedaan. :cool:

Nu we met kids emigreren gaan we een langere route maken maar hebben we de tijd aan ons zelf omdat we niet meer terug (hoeven) gaan naar NL. :happy:

Hoi Jolanda ,geweldig die reis die jullie maken heb gister de site even bekeken en wat een pracht van een camper. :up:
Wat zijn jullie aan kosten kwijt voor die camper betreffende brandstof en kenteken registratie als ik vragen mag?
Wegenbelasting hebben ze toch niet in OZ en verzekering zit bij de kent.registratie in?

Waar zitten jullie nu ,ergens boven Noosa ? Ik zou de site even bekijken maar hij deed het niet.

Hee Aussigirl dank voor de tip over die kortingskaarten voor campingketens. :up:
Mijn vrouw is gek op alles wat met korting te maken heeft en gaat zich hier wel even in verdiepen.
Bevalt het goed in Adelaide ,en vonden jullie het daar het mooist betreffende wonen of had het ook met werk gelegenheid te maken?

Groetjes Markus

Hi  Markus!

We zitten nog niet in Adelaide, maar zijn er inmiddels 2 x langere tijd geweest. We hebben het visum inmiddels op zak en in december gaan we erheen om te valideren en rond te kijken naar leuke suburbs, omgeving, voorzieningen etc. (En natuurlijk vakantie vieren)

In mei/juni gaan we definitief. De keuze voor Adelaide had meerdere oorzaken: ivm ons visum (SIR 495) moesten we kiezen voor een Regional Area, en daar viel o.a. Adelaide onder, net als Perth, Darwin en de rural area's (dus niet de andere grote steden). Daarnaast is Adelaide ruim opgezet, veel beplanting, gunstig gelegen qua zee, bush, outback en vlak bij de gebieden die ons interesseren. Adelaide is net een heel groot dorp, maar toch met allerlei voorzieningen van een grote stad. Ook de temperatuur heeft een rol gespeelt. Al met al een bewuste keuze voor Adelaide. Ik ben nu bezig om via mijn huidige werkgever in Adelaide aan werk te komen. En mocht dat niet lukken, in mijn vak zijn er voldoende mogelijkheden, ook in Adelaide!

Oei... dit was een beetje  :eek:fftopic:... maar als je nog meer wilt weten, stuur dan even een PM!

Succes met het plannen van de reis!

Ohja, en nog meer kortingstips:
Schaf een ANWB pas aan als je die nog niet hebt. (de kosten zijn volgens mij rond de € 50 per jaar).
Met de ANWB pas krijg je nl op HEEL VEEL plaatsen 10-15% korting. In restaurants, hotels, motels, bij het huren van bepaalde dingen zoals auto's, toegang tot (pret)parken etc.  :up:
Op de pas staat nl het Show your Card logo en dit geeft je het recht op korting. (ANWB is nl partner van de AAA,  australische ANWB). Kijk maar even op de site. De prijs die je betaald voor de aanschaf van de pas, het kan gemakkelijk uit als je er af en toe gebruik van maakt. Ik heb de pas alleen maar voor de kortingen (scheelt een hoop op een huurauto van Hertz bijvoorbeeld).  :grin:

Succes!

Aussiegirl

Hi Markus,
wij hebben hetzelfde gedaan: voordat we ons definitief gingen vestigen hebben we een campervan gekocht en hebben de eerste negen maanden rondgetrokken door Oz. Vooral door de gebieden waar we ons eventueel wilden vestigen. Is dat ook jullie doel? Om zo je woonplaats te vinden? Wij hadden onze campervan gekocht van een verhuurbedrijf: Apollo campers. We vonden dat we voor negen maanden een goede, degelijke campervan nodig hadden die best een beetje luxe was. Hij was niet goedkoop, maar we zijn hem nu aan het verkopen voor een redelijke prijs. Ze blijven dus aardig waardevast.
Ons dagbudget was altijd rond de $90, vooral omdat in het noorden de brandstofprijzen erg hoog liggen. Verder heb je inderdaad niet veel vaste lasten, maar vergeet ook niet reparaties, servicebeurten voor je campervan en rego/belasting bij het budget op te tellen. En dingen zoals telefoonkaarten, internet uitgaven e.d.
Heel veel plezier met jullie voorbereidingen!
Groetjes, Eric en Sonja

Hoi Markus,

even wat antwoorden, de camper verbruikt 12 ltr op 100 km. ( diesel )
Kenteken registratie ongeveer $ 500,-.
Verzekering all-risk, $ 500,-  ( beiden afgesloten in Vic )
Het klopt, de wegen belasting zit bij de kenteken registratie.

De kortings pasjes voor de grote campingketens moet je helaas kopen ( als je een camper / auto huurt krijg je deze vaak gratis ) Prijzen zijn tussen de $ 20 en $ 40. Ze zijn wel 2 jaar geldig.

Veel plezier met de voorbereidingen en als je vragen hebt hoor ik het wel.

Groetjes Jolanda.

Op het moment zijn we in Mundubbera, QLD. De web site moet het doen.

Hoi Eric en Sonja

Vrienden van ons zijn een paar maand geleden naar WA geemigreerd ,naar Goomalling om precies te zijn.
Wanneer wij naar OZ komen gaan we hen zeker bezoeken , ze hebben het prima naar de zin daar.
Ons uiteindelijke doel zal Queensland worden zoals het nu lijkt .
We kunnen daar een bedrijf www.aussunshaders.com.au overnemen maar dit is net onder Brisbane.
Brisbane is wel mooi maar we willen naar strand en zee met golfslag.
Dus we denken eraan om eerst naar de goldcoast te wonen tot dat het contract wat de mensen hebben voor de lease van de loods (nog een kleine 2 jaar) afgelopen is en om dan met het bedrijf naar de sunshine coast te verkassen (waarschijnlijk Buderim).
Maar ja we kunnen met dit bedrijf overal heen vandaar dat wij eerst gaan rondtrekken en orienteren. :smile:
90 dollar per dag reken je dan alles, ook eten en drinken?
wij zijn met een gezin dus dat zal hoger uit pakken.

Hoi Jolanda

Die 500 dollar voor kenteken reg. is dat per maand?jaar? en geldt dat ook voor de all risk verz.?
Ik las op jullie site (hij doet het hoor  :up:) over mobiele internet ,hoe werkt dit en bevalt het goed.
In Januari hadden we een laptop mee en dan logden we in waar we overnachten (vaak motels).

Groetjes Markus

Hoi markus, gerust stelling, alles is voor een jaar.
Service beurt voor de camper hebben we altijd om de 10.000 km. En we hebben in totaal 3 jaar garantie dus als er iets kapot is hebben we  garantie. Tot nu toe hebben we ontzettend goede ervaringen met Jayco en Fiat.

Wireless broad band is voor ons geweldig, maar als je maar voor een korte tijd gaat reizen is het veel te duur.
De modem is rond de $ 300,- daarnaast heb je nog de maand lasten.
Het is dan goedkoper om met de laptop naar een internet cafe te gaan.

Groetjes Jolanda.

Heb ook even naar jullie site gekeken.  :up:

Hoi Jolanda

Dank je wel.

Wireless broad doen we dus maar niet.
Als we in April aankomen hebben we tot september.
Onze meid wordt dan 6 jaar en dan geld leerplicht in OZ ,maar misschien is hier nog wat mee te regelen  :dunno: zodat we iets langer kunnen?

Kosten voor verz. + kent.reg. vallen mij dan mee. :smile:
Als wij aankomen in OZ hoe moeten wij ons zelf dan verzekeren ?
Ik las in jullie site iets over medi care, kun je hier iets meer over vertellen Jolanda?

Alvast dank
Groetjes Markus

Hoi Markus, als je land in Australie ben je door middel van een soort basis verzekering automatisch verzekerd.
Wij zijn bij aankomst wel meteen naar een Medi care gegaan. We hebben ons ingeschreven en in eerste instantie kregen we een briefje mee met ons inschrijf nr en later hebben we een pasje toe gestuurd gekregen. Een adres is dus wel nodig. Ik weet niet of dit bij alle soorten visa geld. Wij hebben de 136.
Maar er lopen meer draadjes op het forum met deze vraag.

Groetjes Jolanda

Wij hebben ook de 136 aangevraagd bij DIAC. :smile:

Jullie camper lijkt mooi ruim . :up:
Wat zijn de afmetingen en kun je er ook met 2 volwassen en 2 kinderen in slapen?
We vroegen ons nog wel af hoe het zit met kinderen als je aan het rijden bent,moeten er dan nog kinderzitjes in?
Misschien hebben jullie dit onderweg ergens gezien.

Kunnen jullie ook douchen in de camper?

Voor de afmetingen en uitgebreide info kun je het beste kijken op
www.jayco.com.au
Wij gebruiken de douche nooit in de camper. Is te klein voor Mark en anders moet er iedere gepoetst worden. :lol:
Op het forum loopt ook een draadje over kinder zitjes.

Groetjes Jolanda

Het eerste model is van 2005 ( onze ook ) en deze beginnen al tweede hands in de verkoop te komen.

[quote author=jolanda b link=topic=7582.msg98846#msg98846 date=1189212152]

Op het forum loopt ook een draadje over kinder zitjes.

[/quote]

Gevonden , bedankt Jolanda. :up:

Hebben jullie al stiekum iets op het oog waar jullie je zouden willen vestigen?

Back