Rondtrekken

inekes

New Member
Vraagje: Ik ben bezig met emigatie, nu is mijn idee dat als ik er aan kom wil ik een camper kopen en eerst eens een of meerder jaren rondtrekkend werken, want ik heb geen idee waar ik wil wonen of wat ik ga doen. Is dit realistisch of just a dream? GUIDO

Hallo Guido,

Er zijn enkele forum leden die dit hebben gedaan, dus het is zeker wel te doen.Als je voldoende centjes hebt om dit te realiseren zou ik het zeker doen.
Eerst globaal wat info vergaren en dan maar gaan.

groetjes Manja :)

Ook wij zijn het van plan, maar geen jaar. Het idee is een maand of 3 a 4. Wij hebben al wel eeni dee waar we willen wonen, maar willen gewoon Australie zien.

Same here, wij gaan ook eerst een maandje of 2 a 3 door Australie trekken........ jaartje zou ik iets te lang vinden maar dat is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Nog tips wat we zouden MOETEN zien? (Sydney, Melbourne, Adelaide en Brisbane staan evenals de Whitsundays al op onze lijst).

groeten,

Martijn

Centraal Australië  :cheer:  en dus ook ALice Springs, de MacDonnel ranges, King's canyon  :cheer:

Dat moet je ook gaan bekijken hoor!!  :up:

Sara

Wat ik graag zou willen zien Fraser Island, Whitsunday's, Great Barrier Reef, Brisbane, Sydney, Adelaide, Melbourne, Perth, Wave Rock, Uluru, Devil's Marbles, Coober Pedy, Alice, Blue Mountains. Natuurlijk ook dwars door de Nullarbor Plain rijden ;), Great Ocean Road, Fowlers Bay schijnt de moeite waard te zijn... Er zijn zooo veel dingen die ik zou willen zien. Tassie bijvoorbeeld ook wel ;)

wij gaan ook de eerste maanden/half jaar/ jaar niet settelen. Wij gaan waarschijnlijk en camper kopen en de eerste tijd housesitting doen in nsw, south, victoria en misschien queensland. We gaan niet echt het plekken bezichtigen ofzo., omdat ik al 4 keer door Australie ben getrokken, heb ik al heel veel gezien. Ik hoop op een gegeven moment op een plek te komen waar we willen wonen en werk kunnen krijgen. We hebben wel voldoende geld om een paar jaar onszelf te bedruipen. Als we onderweg kunnen werken doen we dat natuurlijk. Maar eigenlijk moet niks. Ik denk ook weleens het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn. Ik heb een Australisch paspoort en mijn vriend gaat mee op whm en we vragen daar een spouse visum aan. Dat maakt het wel wat makkelijker denk ik.

Ik ga geen lijst opnoemen want die wordt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te lang.

Een paar heeeeeeeeeeeeeeeele grote hoogtepunten (want eigenlijk is alles hoogtepunt):

Grampians
Mungo NP (met het loopje naar Menindee/Broken Hill/Mootwingee NP en White Cliffs erbij)
Flinders Ranges
Coober Pedy (e.o.)
Nullarbor: Cactus Beach, Fowlers Bay, Eucla, Cocklebiddy cave
Esperance and Cape Le Grand en Cape Arid NP's
Francois Peron NP
Cape Range NP
Pilbara region (met oa. Karinjini NP)
Cape Leveque
Kimberleys (en dan vooral Mitchell Plateau)
Purnululu NP (Bungle Bungles)
Gulf track (vooral het stukje van Roper Bar naar Borolloola)
Lawn Hill NP
Cape York - old telegraph road en Iron Range NP
Magnetic Island
Wandelen op Great Keppel Island
Byfield NP
Achterland Byron Bay en Border Ranges etc.
en nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer

Wellicht zou ik eens per regio een mooi foto-overzicht met info of zo moeten maken............ben al met zoiets bezig op cd. Misschien moet ik toch maar eens gaan nadenken over een volgende meeting in dit kader.
In ieder geval mag een ieder die graag meer info over een bepaald gebied wil natuurlijk altijd een pmtje sturen.
Ik heb mijn reiservaringen opgedaan in de periode van 2000 tot 2006. Ik ben in totaal ongeveer twee jaar op reis geweest verdeeld over 6 verschillende bezoeken (incl. een aantal 4wd trips).

groet, Henriette

[quote author=henriette link=topic=4688.msg59471#msg59471 date=1147691045]
[size=12pt]Ik ga geen lijst opnoemen want die wordt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te lang.[/size]

Een paar heeeeeeeeeeeeeeeele grote hoogtepunten (want eigenlijk is alles hoogtepunt):

Grampians
Mungo NP (met het loopje naar Menindee/Broken Hill/Mootwingee NP en White Cliffs erbij)
Flinders Ranges
Coober Pedy (e.o.)
Nullarbor: Cactus Beach, Fowlers Bay, Eucla, Cocklebiddy cave
Esperance and Cape Le Grand en Cape Arid NP's
Francois Peron NP
Cape Range NP
Pilbara region (met oa. Karinjini NP)
Cape Leveque
Kimberleys (en dan vooral Mitchell Plateau)
Purnululu NP (Bungle Bungles)
Gulf track (vooral het stukje van Roper Bar naar Borolloola)
Lawn Hill NP
Cape York - old telegraph road en Iron Range NP
Magnetic Island
Wandelen op Great Keppel Island
Byfield NP
Achterland Byron Bay en Border Ranges etc.
en nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer

Wellicht zou ik eens per regio een mooi foto-overzicht met info of zo moeten maken............ben al met zoiets bezig op cd. Misschien moet ik toch maar eens gaan nadenken over een volgende meeting in dit kader.
In ieder geval mag een ieder die graag meer info over een bepaald gebied wil natuurlijk altijd een pmtje sturen.
Ik heb mijn reiservaringen opgedaan in de periode van 2000 tot 2006. Ik ben in totaal ongeveer twee jaar op reis geweest verdeeld over 6 verschillende bezoeken (incl. een aantal 4wd trips).

groet, Henriette[/quote]

Ik ga geen :-D :-D  lijst  :lol1: :lol1: opnoemen  :lol1: want die is veeeeeee +10 ee's eel :rotflmao: :rotflmao: te lang.

en dit hierboven dan ??..... Henriette ...jij bent grappige dame  :rotflmao:

:loldevil: :loldevil:

Jack :evil:

[quote author=perthpete link=topic=4688.msg60059#msg60059 date=1148169833]
Martijn,

Wat je ook doet, sla Perth e.o. niet over!!

M.vr.gr.
Perthpete
[/quote]

Hallo Perthpete,

Toevallig dat je dat zegt (alhoewel met zo'n naam......) mijn vriendin en ik hadden het er laatst over hoe en of we Perth aan zouden doen tijdens onze trip, we horen en lezen er veel leuke dingen over maar het ligt op z'n minst niet echt in de buurt van de "doelen" die we onszelf al gesteld hadden........die bevinden zich namelijk grotendeels aan de oostkant van Australie. We zien het niet echt zitten om ff met de auto heen en terug te rijden en een rondreis door heeel Australie is ook weer niet de bedoeling (daar hebben wij allebei de rust niet voor, na 2 a 3 maanden willen wij weer aan de slag). Ik denk dat we ofwel op Perth vliegen vanuit NL om vervolgens naa een tijdje door naar de oostkant te vliegen of (en ik denk dat dat het wordt) als we aan de oostkant van Australie zijn een binnenlandse (retour)vlucht nemen naar Perth.

Kan je mij in een paar woorden zeggen waarom jij Perth verkiest boven andere steden in Australie? Ervaar je Perth trouwens als "geisoleerd" of merk je daar niets van?

m.vr.gr.

Martijn

Martijn,

Wij zijn (voor de laaste definitieve keer ;-) 3 keer in Australie geweest. De eerste gestart in Cairns en in 4,5 week naar beneden getrokken richting Eden (meest zuidoostelijk punt van Australie, waar we een oom hebben wonen), dan even westwaarts en naar boven via Canberra naar de Blue Mountains en Sydney (alleen brak Ellen haar been in de Mountains en werd Sydney slechts 2 dagen en dan met een rolstoel ;-). Daarna vlogen we naar Perth waar we een weekje bij een tante in huis waren. In dat weekje vooral veel (achterin) met de auto door Perth gereden (dat heb je met gips om je been) met tante achter het stuur. We werden toen al gegrepen door Perth.

Deze eerste reis heeft ons besmet met het emigratie virus (mij al na 2 weken, Ellen een paar maandjes later). Na een voorlichtingsbijeenkomst bij Buysse besloten we dat we er wel voor wilden gaan, maar eerst nog even checken of het gevoel er nog steeds was (was het niet alleen maar vakantiegevoel?). Dus weer een tripje naar Australie geboekt. Deze keer eerst weer een weekje naar Perth en daarna 3,5 week in sydney. Reden voor deze (weer) binnenlandse vlucht was dat we voor Perth al een heel goed gevoel hadden, maar van Sydney nog veel te weinig hadden gezien (2 dagen met een rolstoel, wat wil je..). Op het moment dat we (01.00 's nachts) het vliegveld van Perth uitliepen en de (vogel) geluiden en mediterraan achtige geuren roken wisten we het al. We hadden het niet eerst hoeven te checken... NA een weekje Perth dus gevlogen naar Sydney waar we 3,5 week in een studiootje in West Balmain vertoefd hebben. Ik moet zeggen een prachtige vakantie. Vooral het rondreizen met het openbaar vervoer (lees vooral ferries) naar allerlei leuke plekjs (Bondi, Manly, Mosman, etc) is heel goedbevallen.

Het uiteindelijke besluit om voor Perth te kiezen is dit (voor zover verstandelijk te beredeneren):
- Sydney is een prachtig en bruisende stad. Als we niet zouden hoeven te werken, dan zou dat wel eens onze keuze hebben kunnen worden.
- Perth is ook een prachtige stad, misschien een tikje minder bruisend, maar veel rustiger terwijl je toch alles wat bij een grote stad hoort bij de hand hebt.
- Sydney voelt ondanks de 4,5 miljoen inwoners een stuk minder hectisch als Amsterdam, maar als je moet werken, dan moet je toch al heel gauw lang reizen (als je tenminste niet heel erg duur wilt wonen).
- met de winst op de verkoop van ons huis kunnen we in Perth een groot deel van een huis zelf betalen met nog maar een klein hypotheekje (nu, 2 jaar later zijn de prijzen ook in Perth al weer een stuk hoger dan toen, maar het verschil met Sydney is nog steeds enorm) in Sydney zouden we voor een vergelijkbaar huis 70 a 80% moeten lenen.
- Omdat het leven in Perth een stukje goedkoper is is het hier ook mogelijk om wat rustiger aan te doen.

Affijn, zo lezend weet ik niet eens zeker of dit nu wel precies de lading dekt, maar het helpt wel. Hier in Perth zijn b.v. veel meer stranden dan in Sydney en ze zijn allemaal lekker rustig en prima te bereiken (je kunt je auto meestal op een paar meter afstand parkeren). Rijd je landinwaarts dan ben je in een half uurtje in de hills en (als je wilt in de bush).

Nou Martijn, ik hoop dat dit wat helpt. Kijk ook maar eens naar (helaas nog maar een paar, want met een inbellijntje gaat het nog niet zo snel) een paar foto's met een indruk: http://www.flickr.com/photos/perthpete/sets/72057594128986250/

Als je nog vragen hebt over Perth, just let me know (ik weet nog lang niets alles natuurlijk, we zijn ook nog maar een 1,5 maand hier ;-)

M.vr.gr.
Perthpete

Zo, dat is nog eens een betoog. Bedankt!

Ik denk dat we Perth ook wel aan zullen doen, wij willen ook naar Australie i.v.m. wat meer rust en ruimte en als ik die stranden zie op je foto's............. dat zie ik ook wel zitten.

m.vr.gr.

Martijn

Hoi,

Als je echt gaat rondreizen dan moet je je eigen plan trekken. De mooiste parken zijn vaak de minst bekende, en juist daar kan je onverwachte dingen ontdekken. Ga ergens naar toe waar je op dat moment zin in hebt.

Je kan tips aanhouden van anderen, maar wees vooral creatief in je eigen plan trekken.

Groeten Sander

Wij hebben na aankomst eerst een GEWELDIGE Toyo Landcruiser Prado gekocht -TOFFE auto :up:-, en zijn toen met de vervolgens aangeschafte caravan erachter een jaar door Australie gecrossed.

Ja, dat was een droom, en ja, we hebben het gedaan! Kost behoorlijk wat duiten, maar de herinnering is voor de rest van mijn leven. Behoorlijk goede investering, dus.

Ik vergeet de wervelwindjes (Willy-willies) in de Kimberleys nooooooit meer! En ook de plak asfalt aan het linker achterwiel niet, toen we met 45+ graden even stilstonden om een paar willy-willies te filmen, en ik bij het optrekken de halve straat omhoogtrok!!!

Reizen: altijd doen, als je het je kunt veroorloven.

Marc

Voor 1000 EURO per maand kom je een heel eind. Dit is dan wel exclusief je vlucht en eventuele aanschaf van auto.

Daar tegenover staat weer dat je, als je bush bent, met veel minder dan dit bedrag toekunt (kamperen gratis etc.)

Henriette

(althans, zo was het bij mij.........)

aah oke ..

maar aan hoeveel geld zou je moeten denken om van uit nederland mee te nemen..
ben namelijk ook van plan daar te werken voor mijn centjes

bedankt !

Het geld ligt ook aan je eigen levensstijl en hoe lang je gaat. Gemiddelt (inclusief een maand amerika) heb ik het gered met rond de 800 euro per maand. Heb veel tours geboekt, maar bijna altijd zelf gekookt en het stappen niet zo duur gemaakt. Ook slapen in dorms hielp (heb je een auto is camperen/ in de auto slapen nog goedkoper). Daarnaast goed op de prijzen letten en rondshoppen voor tours kan je soms heel wat euro's/ korting schelen. Als je een jaar gaat, heb je zo wie zo 3500 euro nodig voor een visum aanvraag. Neem zoveel mogelijk mee, het zit niet altijd mee werk te vinden (al is er na een tijdje vaak wel iets te vinden) en dan ben je niet genoodzaakt voortijdig terug te gaan.

Veel succes allemaal. Echt een geweldige ervaring reizen door oz.

Back