Martijn,
Wij zijn (voor de laaste definitieve keer ;-) 3 keer in Australie geweest. De eerste gestart in Cairns en in 4,5 week naar beneden getrokken richting Eden (meest zuidoostelijk punt van Australie, waar we een oom hebben wonen), dan even westwaarts en naar boven via Canberra naar de Blue Mountains en Sydney (alleen brak Ellen haar been in de Mountains en werd Sydney slechts 2 dagen en dan met een rolstoel ;-). Daarna vlogen we naar Perth waar we een weekje bij een tante in huis waren. In dat weekje vooral veel (achterin) met de auto door Perth gereden (dat heb je met gips om je been) met tante achter het stuur. We werden toen al gegrepen door Perth.
Deze eerste reis heeft ons besmet met het emigratie virus (mij al na 2 weken, Ellen een paar maandjes later). Na een voorlichtingsbijeenkomst bij Buysse besloten we dat we er wel voor wilden gaan, maar eerst nog even checken of het gevoel er nog steeds was (was het niet alleen maar vakantiegevoel?). Dus weer een tripje naar Australie geboekt. Deze keer eerst weer een weekje naar Perth en daarna 3,5 week in sydney. Reden voor deze (weer) binnenlandse vlucht was dat we voor Perth al een heel goed gevoel hadden, maar van Sydney nog veel te weinig hadden gezien (2 dagen met een rolstoel, wat wil je..). Op het moment dat we (01.00 's nachts) het vliegveld van Perth uitliepen en de (vogel) geluiden en mediterraan achtige geuren roken wisten we het al. We hadden het niet eerst hoeven te checken... NA een weekje Perth dus gevlogen naar Sydney waar we 3,5 week in een studiootje in West Balmain vertoefd hebben. Ik moet zeggen een prachtige vakantie. Vooral het rondreizen met het openbaar vervoer (lees vooral ferries) naar allerlei leuke plekjs (Bondi, Manly, Mosman, etc) is heel goedbevallen.
Het uiteindelijke besluit om voor Perth te kiezen is dit (voor zover verstandelijk te beredeneren):
- Sydney is een prachtig en bruisende stad. Als we niet zouden hoeven te werken, dan zou dat wel eens onze keuze hebben kunnen worden.
- Perth is ook een prachtige stad, misschien een tikje minder bruisend, maar veel rustiger terwijl je toch alles wat bij een grote stad hoort bij de hand hebt.
- Sydney voelt ondanks de 4,5 miljoen inwoners een stuk minder hectisch als Amsterdam, maar als je moet werken, dan moet je toch al heel gauw lang reizen (als je tenminste niet heel erg duur wilt wonen).
- met de winst op de verkoop van ons huis kunnen we in Perth een groot deel van een huis zelf betalen met nog maar een klein hypotheekje (nu, 2 jaar later zijn de prijzen ook in Perth al weer een stuk hoger dan toen, maar het verschil met Sydney is nog steeds enorm) in Sydney zouden we voor een vergelijkbaar huis 70 a 80% moeten lenen.
- Omdat het leven in Perth een stukje goedkoper is is het hier ook mogelijk om wat rustiger aan te doen.
Affijn, zo lezend weet ik niet eens zeker of dit nu wel precies de lading dekt, maar het helpt wel. Hier in Perth zijn b.v. veel meer stranden dan in Sydney en ze zijn allemaal lekker rustig en prima te bereiken (je kunt je auto meestal op een paar meter afstand parkeren). Rijd je landinwaarts dan ben je in een half uurtje in de hills en (als je wilt in de bush).
Nou Martijn, ik hoop dat dit wat helpt. Kijk ook maar eens naar (helaas nog maar een paar, want met een inbellijntje gaat het nog niet zo snel) een paar foto's met een indruk:
http://www.flickr.com/photos/perthpete/sets/72057594128986250/
Als je nog vragen hebt over Perth, just let me know (ik weet nog lang niets alles natuurlijk, we zijn ook nog maar een 1,5 maand hier ;-)
M.vr.gr.
Perthpete