Rudd back in the Lodge

Zwerver

Moderator
Kevin Rudd has prevailed in a dramatic Labor leadership ballot, defeating Julia Gillard 57-45 and paving the way for him to return to the prime ministership.
The vote was the third time the Labor leadership has come to a head this Parliament, after Ms Gillard overthrew Mr Rudd in 2010.
Her defeat means Ms Gillard will quit politics at the next election, following her vow to retire if she should lose.
Wayne Swan has quit as deputy leader and has been replaced by Anthony Albanese, while Penny Wong will replace Stephen Conroy as Labor's Senate leader.
Frontbenchers Greg Combet, Peter Garrett, Joe Ludwig and Craig Emerson have joined Mr Swan and Senator Conroy in quitting Cabinet following the vote.

http://www.abc.net.au/news/2013-06-26/live-blog-labor-leadership/4782312

Ja, hier op het werk zeiden ze ook al, dat dit het enige land was waarin dit kon gebeuren ('without guns'). En: "Australia is now the laughing stock of the world".

En wat veranderd er nu eigenlijk? Het is nog steeds de partij die de koers bepaald toch? Niet het poppetje dat PM wordt?
Aussie politiek...

Dat is alvast duidelijk: voor de politiekers moesten we niet naar Oz komen... :D

Het is inderdaad een circus - maar in NL is het toch niet beter. Ik zie daar toch regelmatig een geblondeerde clown en zijn kornuiten er voor zorgen dat je voor de politiek ook zeker niet in Nederland moet zijn.

Is het niet zo dat er over een paar maanden verkiezingen zijn? Ik begrijp dat de Labor partij aangaande verkiezingen er niet best voorstaat. Iets wat Gillard ongetwijfeld niet zal zijn ontgaan. Door nu vroegtijdig het toneel te verlaten, is de imagoschade kleiner voor haar op het moment dat de Labor ook daadwerkelijk de verkiezingen zal verliezen. Lijkt me een strategische zet. Uit zwakte.

Grote kans dat Rudd de verkiezingen naar voren haalt. Proberen zoveel mogelijk stemmen binnen te halen nu het nog allemaal om hem draait etc.

Is het niet zo dat er over een paar maanden verkiezingen zijn? Ik begrijp dat de Labor partij aangaande verkiezingen er niet best voorstaat. Iets wat Gillard ongetwijfeld niet zal zijn ontgaan. Door nu vroegtijdig het toneel te verlaten, is de imagoschade kleiner voor haar op het moment dat de Labor ook daadwerkelijk de verkiezingen zal verliezen. Lijkt me een strategische zet. Uit zwakte.
Denk dat er voor Gillard weinig positiefs aan zit. Ze is gewoon gedumpt en heeft moeten beloven uit de politiek te stappen. Weinig strategie aan me dunkt...

Denk dat er voor Gillard weinig positiefs aan zit. Ze is gewoon gedumpt en heeft moeten beloven uit de politiek te stappen. Weinig strategie aan me dunkt...
Heeft moeten beloven? Zij heeft zelf die voorwaarde gesteld toen ze de stemming uitriep. Ze volgt nu gewoon de consequentie van haar eigen val. Wie een kuil graaft... Het positieve voor JG is dat ze van haar leven niet meer hoeft te werken: http://www.smh.com.au/opinion/polit...y-of-the-rest-of-her-life-20130627-2p09z.html

Ze is "gedumpt" zoals zij zelf KR een paar jaar geleden "dumpte". En om precies de zelfde reden. Ze was politiek gezien simpelweg de controle op haar partij aan het kwijtraken. Ik denk niet dat het haar strategie was om gezichtsverlies in de verkiezingen te ontlopen, het was het Rudd kamp dat de druk op haar positie aan het opvoeren was en ze wilde proberen om de deur voor eens en voor altijd dicht te gooien voordat ze in een hopeloze situatie kwam. Ze had er mogelijk niet op gerekend dat een paar belangrijke figuren hun steun op het laatste moment aan Rudd zouden geven. Politiek is soms net schaken... je moet je tegenstander een paar zetten voorblijven.

Wat ik alleen nooit begrepen heb (vanaf een afstandje) is dat de coup waarin Rudd werd afgezet zo snel en gemakkelijk ging. Als je het nieuws van toen terugleest was hij bij de stemmers immens populair en lag hij alleen in de partij niet goed. Bij Gillard lijkt dat anders te liggen, daar lag ze nog redelijk in de partij, maar kotste de kiezers haar uit...

Wat ik ervan begrijp is dat Rudd idd lekker lag bij de kiezers, maar onmogelijk was om mee te werken. Dat is waarom ze hem aan de kant hebben gezet. Nu is de populariteit van Gillard de afgelopen maanden enorm gedaald (al vraag ik me wel af of dat niet voor een groot deel door het geklier van Rudd zelf is maar goed), en de meeste van haar partij kiezen eieren voor hun geld en hopen met Rudd wat meer stemmen te krijgen bij de election straks.

Ik denk dat er een hoop bijzitten die nog steeds liever niet met Rudd willen werken, maar dat als enige mogelijkheid zien om nog wat langer in het plush te mogen blijven zitten. Voor een leek lijkt het me nogal een onhandige oplossing, maar goed.

Het was wel een heel bizarre gewaarwording om wakker te worden en dan op de radio te horen, dat Rudd afgezet is. Hij maakte ook geen vriendjes met de Mining Tax, wat bij Gillard Carbon Tax is gaan heten. Zal wel niet hetzelfde zijn, maar toch...
Het is een groot toneelstuk en ik ken genoeg mensen om me heen die er schande van spreken.

En niet feministisch ofzo bedoeld, maar soms vraag ik me af of Australie al wel klaar was voor een vrouwelijke PM, want daar heb ik indertijd ook genoeg verhalen en meningen over gehoord. Tenenkrommend... Echt dat ik dacht: sommigen leven nog in de Middeleeuwen...

Maar dat terzijde :)

Inderdaad, ze zijn beiden geen Abbott

1001779_328970147232927_342077732_n.jpg

Back