SA koopt water

Oeioei, en ik ga in 2010 naar Adelaide... Dat word leuk dan..  :shock:

Bron: BBC

Dry South Australia buys in water
The dry bed of the Hume Weir, Murray-Darling basin
Australia is facing its worst drought in a century

Australia's driest state has decided to buy in water supplies amid fears it will run out next year.

South Australia said it had spent tens of millions of dollars to ensure Adelaide, Australia's fifth-largest city, and the state had enough water.

State Premier Mike Rann described it as a "prudent and sensible" measure.

Drought has become a regular occurrence in South Australia, which already receives the least rainfall of any Australian state.

Lack of rainfall and a sharp reduction in the amount of water flowing into the Murray River meant the state could not guarantee water levels for 2009.

See map of rainfall in Murray Darling River Basin

The state's water security minister, Karlene Maywald, said she had purchased 61 billion gallons (231 gigaliters) of extra water for 2009.

Some of it has come from shared water resources with New South Wales and Victoria states, while the rest was purchased on the water trading market, she said.

Water levels in the vitally important Murray Darling basin - which produces 40% of the country's fruit, vegetables and grain - have fallen to critically low levels.

Ms Maywald said the region had sufficient water needs for this year, but had not yet accumulated enough for 2009-10.

"So we've made a decision to go into the market and purchase water on the temporary market," she said.

Mr Rann defended his minister's move.

"We've been buying water for years, but this is water that's being bought as back-up water for critical human needs," he was quoted by ABC News as saying.

"I think what she's done is absolutely prudent and sensible in the worst drought in a thousand years according to the scientific experts."
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/7766464.stm

[quote author=Gwen link=topic=9493.msg128796#msg128796 date=1228471364]
Oeioei, en ik ga in 2010 naar Adelaide... Dat word leuk dan..  :shock:

[/quote]
Ik wil ergens in 2012 ook richting Adelaide waarschijnlijk. Ik zou me er niet te druk om maken, het is een onderdeel van het leven in Oz en je zult het wel vaker tegen gaan komen gok ik zo.

Haha jaa ik maak me ook geen grote zorgen hoor. Het zal mij in ieder geval niet weerhouden om te gaan  :wink:
Als ik in Aussie ben moet ik me zowieso wel aanpassen aan verschillende dingen, dan kan een beetje water meer of minder er wel bij  :grin:

[quote author=Denny link=topic=9493.msg128811#msg128811 date=1228505730]
Kunnen ze gewoon niet van zeewater drinkwater maken?  :|
[/quote]

Dat kan wel, maar de manier waarop ze het hier willen doen is erg kostbaar. Het kan veel eenvoudiger, maar ja, politici kiezen nooit voor de eenvoudige en goedkope weg, want dat heeft te weinig prestige.

Groetjes,
Rixta

Hoi

Ze bouwen op dit moment een "desalination plant" aan de kust bij Gippsland waar dus van zeewater zoetwater kan worden gemaakt, en als ik me niet vergis heeft Perth en Gold Coast er ook 1. SA heeft er 1 gepland in Port Augusta. Maar of dat de oplossing is: het waterverbruik neemt alleen maar toe, en de gevolgen voor het milieu ook. De invloed om het kustleven is enorm en de hoeveelheid stroom die een dergelijk systeem nodig heeft is gigantisch. Meestal hebben ze een windfarm nodig van 50 turbines!

Beter is gewoon om afvalwater te zuiveren, en weer drinkbaar te maken, ipv het te lozen op zee. Zo simpel... zo ouderwets dat ze dat hier niet doen!

Sander

Beter is gewoon om afvalwater te zuiveren, en weer drinkbaar te maken, ipv het te lozen op zee. Zo simpel... zo ouderwets dat ze dat hier niet doen!

Sander
[/quote]

Dit snap ik ook niet, maar de mensen zouden het verschrikkelijk vinden. Terwijl het goedkoper is en beter voor het millieu.

Groetjes Jolanda.

Het kromme van het feit dat ze hier geen "recycled" water willen drinken is dat ze het eigenlijk al lang aan het doen zijn.

De hele waterhuishouding over de hele wereld is al een kringloop. Water verdampt, stijgt op en komt als regen weer naar beneden. Dat komt in de dammen terecht en wordt weer als drinkwater geschikt gemaakt. Dat komt uiteindelijk weer als deel via de huishoudens in de zee terecht (want ook een deel verdampt weer) waar een deel gewoon weer verdampt (en dan blijven alle schadelijke deeltjes echt niet alleen maar achter in de zee) en komt weer in de lucht terecht....het regent weer....bla bla bla...

Ik denk dat de voorlichting die mensen hier krijgen gewoon erg slecht is.

? vaag we hebben juist zo'n goeie winter gehad met veel regen. Water restrictions zijn zelfs versoepelt. Op verschillenden plekken zit het water vooraad alweer tot 100% en gem. op 74%  :up:
Ik heb van de week idd iets voor bij horen komen. Ik geloof dat het inkopen van het water meer voor de zekerheid was.

Typisch gevalletje van overseas nieuws... :wall:

http://www.sawater.com.au/SAWater/WhatsNew/WaterDataUpdate/ReservoirHome.htm?ReservoirSystem=Metro

Edit: Ik geloof dat de desalination plant in port A. well under way was but I could be wrong  :wink: anyway er staat in planning om er 1 te bouwen in Port Stanvac zo'n 30km zuid van het CBD.
Misschien ben ik wat optimistich maar als er 1 staat is die wat doet aan de drought dan is het SA :cheer:

http://www.sawater.com.au/SAWater/WhatsNew/MajorProjects/ADP.htm

Van al het drinkwater wat gebruikt wordt is maar een heel klein deel werkelijk voor drinkwater. Veel schoon drinkwater wordt gebruikt als koelwater, spoelwater, boilerwater etc. en die grootverbruikers kunnen heel goed overschakelen op 'recycled' water (en dat gebeurt hier en daar ook wel). Technologie is daar, kost geld maar werkt goed.

Probleem is alleen dat water hier in OZ ondanks de schaarste gek genoeg zo goedkoop is dat het helemaal niet interessant is om water te besparen.... het kost toch geen drol.

[quote author=Red link=topic=9493.msg128955#msg128955 date=1228820176]
Probleem is alleen dat water hier in OZ ondanks de schaarste gek genoeg zo goedkoop is dat het helemaal niet interessant is om water te besparen.... het kost toch geen drol.
[/quote]

Juist! Dat verbaasde mij ook... met de laatste rekening 20 euro per kwartaal aan water of zo, ... en dat terwijl wij op Restriction 4 zitten.
Belachelijk!

Groeten Sander

Ik vond mijn laatse water rekening anders prijzig genoeg.... Nog maar niet te beginnen over de minimum charge.. Ik heb voor 40dollar water gebruikt en toch betaal ik 72 :x stelletje !#@$ SA #@% plus een taxs hier en daar. uitkomst is teveel..

sorry maar 20 euro per kwartaal? ....  Nederland is zoooooooooo ver weg. Wat mij betreft komen er dollars in en gaan er dollars uit. Als je alles naar euro's omrekenent LIJKT het zo goedkoop hier..  :sleep:

[quote author=Bear link=topic=9493.msg128845#msg128845 date=1228617503]
? vaag we hebben juist zo'n goeie winter gehad met veel regen. Water restrictions zijn zelfs versoepelt. Op verschillenden plekken zit het water vooraad alweer tot 100% en gem. op 74%  :up:
Ik heb van de week idd iets voor bij horen komen. Ik geloof dat het inkopen van het water meer voor de zekerheid was.
[/quote]

Veel regen is niet genoeg en al het water wat ze "kopen" en waar ze de voorraad mee aanvullen is uit de Murray river en de Darling river gehaald.... Boeren in Queensland mogen gratis en onbeperkt water uit de Darling halen (foutje in de oude contracten), dat slaan ze op en verkopen ze. Water voorraad is 100% maar de Murray staat zeer laag, Coorong is bedreigd, bomen in het river land die al honderden jaren droogtes hebben overleefd gaan nu dood, bij Goolwa staat de Murray volgens mij helemaal droog. Dus om nou te zeggen dat het goed gaat... Beter je huiswerk doen ;-)

[quote author=Bear link=topic=9493.msg128845#msg128845 date=1228617503]
Edit: Ik geloof dat de desalination plant in port A. well under way was but I could be wrong  :wink: anyway er staat in planning om er 1 te bouwen in Port Stanvac zo'n 30km zuid van het CBD.
Misschien ben ik wat optimistich maar als er 1 staat is die wat doet aan de drought dan is het SA :cheer:
[/quote]

Wat doet SA dan? Ja, ze bouwen een miljoenen $$$ nieuw hoofdkantoor voor SA Water maar er is geen geld voor onderhoud van de waterleidingen, die zijn zo slecht en oud dat er erg veel water verloren gaat door lekkage en gesprongen leidingen. En de desalination plant die SA bouwt is voor Roxy Downs / Olympic Dam. Die gebruiken 30 miljoen liter water per dag, dat halen ze uit nu het Great Artesian Basin en daar hoeft de mijnbouw (BHP) helemaal niets voor te betalen. De enorme hoeveelheid stroom die een desalination plant nodig heeft zal wel van een kolen centrale komen... Ja SA is goed bezig, vooral voor de mijnbouw en het broeikas effect.

Tis ook een federal government probleem, de Murray moet gevuld worden door de Darling River maar die wordt in QLD al leeg gepompt. Maar ja, Penny Wong begrijpt het al helemaal niet.

Ik kan iedereen deze docu aanraden: http://www.abc.net.au/4corners/content/2008/20081020_water/interviews.htm
Dan zie je dat het echt niet goed gaat, dat SA weinig doet / kan doen, hoe slimme boeren heel rijk worden in Qld en hoe dom Penny is.

jij zegt beter je huiswerk doen? Volgens mij is dat wederzijds  :wink: Ik hent het hier over de water voorraad van SA niet over de droogstaande darling bla die bla....
ook als je mijn post wat beter leest zie je dat het hoofdzakelijk gaat over de desalition plant down south en niet up North bij Roxby...

En laten we het aub niet over het broeikast effect hebben :-x voorlopig heeft het de afgelopen 3 weken weer flink door geregent en is het koud voor de tijd van het jaar er zijn gewoon wat droge en warme jaren geweest dus er komen nu weer een aantal koude nate jaren aan.... Ja misschien naief maar om hier te lezen dat er volgend jaar geen water meer  is. Dat is nog al een factor 10 meer naief....

anyway ik zie alweer heel snel waarom ik steeds minder op het forum zit... Zoveel mensen willen tegenwoordig in discusie gaan over de meest bull info... Ik heb gewoon gerageerd als local en dacht wat handigen info te geven...

Edit: en idd over die gesprongen waterleidingen, dat staat bij mij ook ergens in de top 10 van het "waar erger ik me aan in Sa" lijstje. Op een gegeven moment was dat een dagelijkse melding bij de traffic update in de morgen :wall:

:eek:fftopic:
en als ik toch voorzichtig mag melden hoe irri en bijna onbeleeft het is om een reactie van iemand te krijgen waar helemaal geen info over te vinden is. niks in de profile of web blog. Wel zo beleeft om op ze mist te melden in welke stad/land je woont... just my 2 cents...

[quote author=Bear link=topic=9493.msg129517#msg129517 date=1230174218]
jij zegt beter je huiswerk doen? Volgens mij is dat wederzijds  :wink: Ik hent het hier over de water voorraad van SA niet over de droogstaande darling bla die bla....
[/quote]

De watervoorraad van SA komt voor 60% uit de Darling. De Darling River komt bij Wentworth samen met de Murray River. Dus ze hebben wel degelijk iets met elkaar te maken.

ook als je mijn post wat beter leest zie je dat het hoofdzakelijk gaat over de desalition plant down south en niet up North bij Roxby...
[/quote]

Op grond van 1 plant zeg jij dat SA wat doet aan het water probleem, daar ben ik het niet mee eens. SA doet niets aan het water verbruik / misbruik en ze verschuiiven het naar enorm electriciteits verbruik.

Voorlopig heeft het de afgelopen 3 weken weer flink door geregent en is het koud voor de tijd van het jaar er zijn gewoon wat droge en warme jaren geweest
[/quote]

Dat is het precies het probleem... Het regent genoeg, de watervoorraad is voldoende dus veel mensen denken dat er geen probleem is.
Er valt jaren achter elkaar minder regen en het verbruik blijft stijgen. De meest droogtes duurden 3 tot 4 jaar, deze duurt al 5 of 6 jaar geloof ik.
400 jaar oude bomen in de wed-lands / river lands gaan nu dood van de droogte, deze droogte is langer dan ze ooit hebben mee gemaakt.

anyway ik zie alweer heel snel waarom ik steeds minder op het forum zit... Zoveel mensen willen tegenwoordig in discusie gaan over de meest bull info... Ik heb gewoon gerageerd als local en dacht wat handigen info te geven...
[/quote]

Ik vond je een beetje te optimistisch en wilde je wat feiten geven zodat je wat realistischer kan zijn.
Ik had wat meer verwacht van jou als locaal... Iedereen weet dat dit niet een gewone droogte is en dat deze langer duurt dan de droogtes van de afgelopen 200 jaar.

Hoi,

De droogte hier in Victoria gaat nu zijn 13e jaar in. De verhoging van de saliniteit vernietigd complete ecosystemen. Het klimaat kent meer extremen dan voorheen. (Zowel in lage als hoge neerslag, als lage en hoge temperaturen). DSE, farmers, Parks Vic, DPI erkennen allemaal  een drastische verandering in fauna en flora, zelfs over de laatste 5 jaar.

Tuurlijk: De aanhoudende droogte en klimaatsverandering zijn 2 verschillende dingen, maar ze kunnen wel degelijk met elkaar te maken hebben.

Wat is nu opmerkelijker: iemand die klimaatsverandering onder invloed van de mens wegwimpeld of iemand die ter illustratie zijn waterrekening omrekent naar euro's?

Cheers Sander

Back