SA of WA?

Bartman

XPdite Sponsor
Mijn eerste voorkeur was om naar WA te emigreren. Maar recentelijk lijk ik van dit idee terug te komen.
Waarom?
Wel, in WA draait de werkgelegenheid vooral om de 'mining industry'.

Nu ben ik Werktuigbouwkundig Ingenieur, en eigenlijk ontwikkelaar van precisie instrumenten / medische beademingsapparatuur / of de toeleveranciers van de automobielindustrie. Met het grove werk heb ik weinig affiniteit. Ik zoek dus bedrijven die eigen ontwikkeling doen (in Nederland zijn dat de Philipsen, ASML-en en aanverwante bedrijven)

Na wat zoeken op jobsites, ben ik er achter gekomen dat SA veel meer werk biedt in deze richting.

Als woongebied zoek ik de ruimte, maar niet heel ver van een grotere stad.

Wat is jullie ervaring op dit vlak. Ik ken SA niet, want tijdens mijn reizen heb ik dit deel van Oz overgeslagen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Bart

beste bart, ik kan je alleen vertellen wat ik weet;

WA heeft een nadeel van weinig toerisme en dus een ietwat groter risico dat je als buitenlander moeilijker geaccepterd word, al denk ik dat dat met jouw vakkennis niet zo'n probleem zal zijn.

En SA heeft als voordeel Adelaide , australisch goedkoopste stad om in te wonen , ergens op dit forum staat een link waar je een gratis informatiepakket kan aanvragen , daar staat heel veel nuttige info in.
En kan je ook een hele goede indruk krijgen wat SA te bieden heeft!

Hopelijk heb j er wat aan

groetjes johan

Bedankt voor je reactie Johan,

Ik heb het infopakket inmiddels binnen, en vind het eerlijk gezegd niet zo veel diepgang hebben.
Wel kon ik er uit concluderen dat er meer diversiteit op het technisch vlak aanwezig is:

-royal navy met al zijn defensie technologie er omheen
-Car manufacturers met al hun toeleveranciers
-High tech manufacturers.

Dus wat dat betreft is het 1-0 voor SA, en als je de goedkopere woonmarkt meeneemt wordt het

2-0 voor SA!

Feit is alleen dat ik wel in de andere staten, maar nooit in SA ben geweest.
Om te wonen zoek ik de ruimte, dus zou ik op het platteland willen wonen maar niet te ver van een grotere stad.

Lijkt mij dat dat daar ook te vinden moet zijn.

Iemand hier nog iets aan toe te voegen?

Bart

[quote author=Bartman link=topic=3319.msg39105#msg39105 date=1133712827]

Feit is alleen dat ik wel in de andere staten, maar nooit in SA ben geweest.
Om te wonen zoek ik de ruimte, dus zou ik op het platteland willen wonen maar niet te ver van een grotere stad.

Lijkt mij dat dat daar ook te vinden moet zijn.

Iemand hier nog iets aan toe te voegen?

Bart
[/quote]

lijkt my 3-0
Want WA is veel groter en daar zijn de afstanden veel groter dan SA wat als je het vergelijkt met WA heel klein is .

Ik ben wel in SA geweest , en persoonlijk ga ik er het liefste ook heen , alleen is er voor mijn werkgelegenheid als autospuiter minder goed, en ga daarom naar melbourne.

groetjes johan

Hoi

Ik heb in SA gewoond.  Gawler om precies te zijn.  Dat ligt met de trein 42 km van CBD van Adelaide waar ik werkte.  De laatste treinstop en ik deed er #30/35min over met de sneltrein, ideal!  De weg naar de stad is ook makkelijk, alleen maar rechtdoor!  Je kan dus wellicht nog iets verder weg wonen en dan de trein pakken, kan je dus nog binnen 1 uur in de stad zitten en heerlijk landelijk.

Heb je weleens Macloeds(?) Daughters gezien? dat is dus de omgeving van Gawler/Freeling. (het huis waar ze in wonen was mijn zoon's schooltje)  Ruimte genoeg dus.

Ik weet niet of je kleine kinderen hebt, maar mocht je die hebben krijgt SA nog een plus punt! Adelaide is een familie stad.

Sidonia

Mc Leods daughters....

Durf het bijna niet te zeggen, maar ik kijk er elke avond naar....

Als de omgeving er inderdaad zo uitziet, ben ik daar straks ook te vinden :up:

Ik ga Gawler eens opzoeken op de kaart.

Waar is CBD de afkorting van (Central Business District?) Is dat dan de kantorenwijk?

Bart

Ja

Gawler is het eerste dorpje voor de Barossa Valley, het heerlijke wijngebied.
De andere kant op is Freeling, Kapunda, Taree allemaal ERG landelijk.  Mc Leods daughters is dus opgenomen 5km ten noorden van Gawler en de pub is in Freeling. 

Je kan dus landelijk wonen met de stad binnenhandbereik.  Erg droog in zomer en net even wat warmer dan Adelaide.

CBD is het inderdaad Central Business District, hartje van de stad.  Kantoren en winkelcentrum, druk maar toch lekker gemoedelijk.

Sidonia

main_1132706048.jpg

Description: Return verandah villa built in 1915 on a large 1117 sqm block. 14ft ceilings with ornate plaster in lounge and 2 bedrooms, polished timber floors, wide formal entrance, cellar and rear verandah. Phone 8523 3777 to inspect.

Freeling
$199,950

:-D :-D

Nou, ik geloof dat ik weet waar ik ga wonen hoor....

Prachtig huis met pleisterplafonds, en genoeg ruimte om een grote toolshed neer te zetten.

Freeling, here I come!!! :lol:

:-D :-D :-D

Ik moest lachen, verdiep je eerst even in Freeling!  Het is een dorp!  Het uitgaan in Freeling is beperkt tot de pub.  Ik zou er heerlijk wonen maar het is zeker  niet voor iedereen. 

:-D :-D :-D Ik blijf lachen
Sidonia

Een uurtje rijden met de Ute Marina  :lol:

Geen nood, de wereld is kleiner dan je denkt....

En Sidonia, ik heb nog geen bod gedaan hoor.... :-D

Weten jullie trouwens al dat Clair Mc. Leod zojuist is gestorven in een gruwelijk auto-ongeluk? Is de serie nu klaar?

Uiteraard begreep ik dat je geen bod hebt gedaan!

Het was meer een reaktie van mijn kant.  Zoals ik al zei heb ik er jaren gewoond en ik zag al iemand vers uit Nederland, jonge vlotte Nederlandse vrijgezelle vent in Freeling wonen :-D  Kan makkelijk hoor, zo is het niet.  Ik heb het tenslotte ook gedaan maar het is zeker niet voor iedereen, zo bedoelde ik het wellicht meer.

Hoe ben jij er terecht gekomen Sidonia, en waarom ben je er weer weggegaan (en terug naar NL gekomen)?

Ik ben tijdens mijn reisjaar door Oz in een dorpje "nundle" terechtgekomen. Ligt in NSW. Was heel klein (ik meen iets van 400 man) met 1 local pub.

Maar ik voelde me daar helemaal op mijn plaats! Er was geen ruk te doen in het dorp, maar de eenvoud sprak me erg aan. Wij waren als backpackers werkzaam op de sheep farm, die 8 km buiten het dorp lag.
De vrijgezellen van het dorp kwamen elke nacht wat drinken, en kijken wat voor "fresh meat" de oz-experience bus had aangevoerd  :lol:

Wij zijn er 3 weken gebleven, om baby kangoeroes te voeren, ontbijt klaar te zetten voor de gasten, hout te halen met de Ute voor het kampvuur, en de billycan boven een houtvuurtje te hangen voor de mountainbikers!

Prachtige tijden, denk er nog graag aan terug :up:

Wat is het leven mooi als je geen geld hebt om zorgen over te maken!

Hoi Bartman
Nou ben ik toch nieuwsgierig, Hoe ben jij er zo bij gekomen omdat zo te doen. Gewoon via via, opde bonnefooi of zijn daar vanuit Nederland instanties die dat regelen. Bear die stiekem toch wil gaan back packen ipv gelijk settelen in Adelaide en dan weer binnen een jaar in de dagelijkse sleur te recht komen. Maar Bear is bang dat ie daarvoor de verkeerde mentaliteit heeft.  :roll:
gr. Barry

[quote author=Bartman link=topic=3319.msg39544#msg39544 date=1133902622]
Ik ben tijdens mijn reisjaar door Oz in een dorpje "nundle" terechtgekomen. Ligt in NSW. Was heel klein (ik meen iets van 400 man) met 1 local pub.
[/quote]

Hey wat leuk, daar ben ik ook geweest.
Wanneer was jij daar verdwaald?

[quote author=Bear link=topic=3319.msg39563#msg39563 date=1133906956]
Nou ben ik toch nieuwsgierig, Hoe ben jij er zo bij gekomen omdat zo te doen. Gewoon via via, opde bonnefooi of zijn daar vanuit Nederland instanties die dat regelen.
[/quote]

Oz is backpack country bij uitstek. Het land lijkt wel volledig ingericht te zijn voor backpackers. Organisaties en hostels genoeg die je kunnen helpen. Gewoon je rugzak pakken en alles wijst vanzelf.

:up:

PPPPPPPPPPPPPFFFFFFFFFFFFFFFFEEEEEEEEEEEEEEEEEEWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW

PRAISE THE LORD FOR UTILITY THINGS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :up:  :up:

Yeah ok.....  :lol:  :happy:

eeeeh......

you got my approval....

mum

[quote author=AJ link=topic=3319.msg39619#msg39619 date=1133944589]
[quote author=Bartman link=topic=3319.msg39544#msg39544 date=1133902622]
[/quote]

Hey wat leuk, daar ben ik ook geweest.
Wanneer was jij daar verdwaald?

[/quote]

Dat was zo rond augustus 1996 AJ. We kwamen daar met de Oz experience.

Inderdaad is Oz HET land voor de backpacker. Je kunt geen dorp vinden zo klein, of er is wel een hostel waar je voor een paar grijpstuivers in de dorm kunt slapen.
Als je helemaal geen geld hebt kun je nog wel wat karweitjes doen om je overnachting te bekostigen.
In "the dag" in Nundle deden we dus allerlei klusjes. Maar ik ben in andere hostels pannenkoekebakker geweest, timmerman, automonteur, baliemedewerker etc. etc.

Je laadt je rugzak in, koopt de Lonely Planet. And off you go!!! :up:

Je hebt backpackers van 18 tot 80 jaar oud.

Back