Salarissen in OZ ???

psycho

New Member
Ik vroeg me af hoe de salarissen in OZ zijn.
Is dit ongeveer vergelijkbaar met de salarissen in NL?
Ik vraag dit omdat ik aan het snuffelen was naar vaste lasten van woningen en de rest van het levensonderhoud.
Btje vreemde vraagstelling denk ik maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel  :-D

Greetz Mark

Al 27 kijkers maar niemand die hier een antwoord op kan geven  :cry:

Misschien dat mijn vraagstelling even iets anders moet.

Ik probeer me dus een beeld te krijgen van de levensstandaard in OZ.
Dus ik probeer een rekensommetje te maken door vaste lasten ed op een rijtje te zetten maar ik kan nergens vinden hoe het nivo van de inkomsten liggen.

Greetz Mark

Wij hebben een overzichtje gekregen van de universiteit. Maar dat zijn studenten tarieven... dus pin me er niet op vast. Het is maar een krijgertje:

Prijzen zijn afkomstig uit de universiteitfolder "preparing to study guide" van de university of Queensland. Kosten per week:

Huur $180
elektriciteit en gas $30
telefoon $ 30
eten/boodschappen $80
vervoer $ 65
Verzekering ?? wij hebben een speciale verzekering
vermaak $ 30
Kleding $15
Onverwachte zaken $10

het zijn natuurlijk wel dollars. Dus je moet het nog even omrekenen. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik zal je pas over een tijdje kunnen vertellen of het ook echt klopt. Over salarissen is al het een en ander geschreven.

De salarissen (en woonlasten) in Australie verschillen per regio maar liggen over het algemeen lager dan in Nederland. Daar staat tegenover dat de belastingdruk hier lager is (en dalende). Je moet/kunt je hier wel voor meer dingen bijverzekeren (bijv. private ziektekosten).
De grootste kostenpost is wonen. Vooral Sydney en Melbourne (en in Mindere mate Brisbane) zijn erg duur geworden de laatste paar jaar. Hypotheek rente is niet aftrekbaar en over het algemeen variabel. Momenteel staat de rente op ongeveer 7% (historisch gezien erg laag) dus je kunt zelf uitrekenen wat je ongeveer kwijt bent aan woonlasten. In Sydney en Melbourne koop je vrijwel niets onder de 400.000. In Adelaide kun je nog iets redelijks kopen voor ongeveer 300.000. In Tasmanie zijn de prijzen de laatste tijd erg aan het stijgen maar liggen ver onder het Australisch gemiddelde.
Huren is goedkoper dan wonen. In Adelaide kun je een leuk huis huren voor ongeveer $250 per week.  Wij (gezin met een kind) betalen ongeveer $130 aan gas en elektra.
Het gemiddelde salaris ligt ongeveer op 40.000 a 45.000 bruto. De hoogste belastingschijf voor die inkomensgroep is 30%. 

Back