salarisverhoging: hoe gaat dat hier ?

traviesa

New Member
Mijn eerste jaar werk in Australie is bijna voorbij. Binnenkort zijn bij ons de salarisgesprekken ('onafhankelijk' van beoordelingsgesprek, dat heb ik net gehad).
Wat kan verwachten? Moet ik zelf en inschatting maken en iets aangeven of doet de werkgever een voorstel? Valt daar nog over te onderhandelen en gaat dat 'hard' (zelf vind ik onderhandelen over salaris erg moeilijk).

Ik werk als process engineer bij een van de grote consultancies, dus als er engineers (bv mechanical of electrical of natuurlijk proces/chemical) zijn die bereid zijn een indruk te geven over te verwachten % stijging, zou dat erg handig zijn.

Bij ons krijgt iedereen individueel een verhoging, ik denk na aanleiding van je performance appraisal.
Ook al is dat hier erg lastig als je een manager hebt die je niet kent en alleen maar lage beoordelingen geeft omdat hij je niet kent.
Maar toch verhoging gekregen en de jaarlijkse bonus.
Volgens mij kunj e er niets aan doen of je veel of weinig wilt.

Volgens mij kun je hierover informatie krijgen bij APESMA.
Dit is een soort van overkoepelende organisatie die opkomt voor individuele belangen van professional engineers en scientists en managers.
Kijk eens op www.apesma.com.au
Misschien moet je je wel aanmelden als member om alle informatie te verkrijgen.

Groet Gerrit

Wat is de inflatie?
En dan: hoeveel wil je erbij en vind je redelijk ivm je beoordeling?
Tel die twee bij elkaar op en stel een ondergrens en bovengrens op.
Wacht het gesprek af. Als jij het initiatief mag nemen dan neem je de bovengrens en valt er nog te onderhandelen als je rare blikken krijgt (maar je hebt het goed voorbereid en onderbouwt, dus je hebt in ieder geval een goed verhaal!)
Als zij het initiatief nemen en met iets komen ga JIJ moeilijk kijken als dat onder je ondergrens ligt, en kom je opnieuw met je onderbouwde verhaal en see what happens.

Zo zou ik het doen, maar of dat wijsheid is :?

Ben benieuwd.

Henriette

Zoals Henriette heeft beschreven is een goede werkwijze als je bedrijf geen standaard loonsverhogingen bepaald. Dat zal m.i. vooral bij de kleinere bedrijven het geval zijn. Grotere bedrijven stellen vaak een standaard percentage voor iedereen dat gebaseerd is op inflatie/inflatieverwachtingen en bedrijfsresultaat. Afhankelijk van het beleid van het bedrijf kan jouw beoordeling de werkelijke verhoging naar boven of beneden bijstellen.

Ik sluit me bij de laatste twee sprekers aan.

Had zelf zo'n 20 plus mensen in dienst in verschillende staten en de verhogingen/aanpassingen eens per jaar of per 1 en half  jaar liet ik afwegen op persoonlijke prestatie, de inflatie (CPI) en het budget wat ik opstelde voor het bedrijf.
MAW een kwestie van in de blauwe ogen kijken van de werknemer.
Het ligt helemaal aan het bedrijf waar je voor werkt.
Jan

Back