Same sex relationships, zeg je het nu wel of niet???

Mieke

New Member
Morgen heb ik mijn eerste sollicitatie gesprek. Onverwachts in de voorbereiding van dit gespek kwam ik een dilemma in mezelf tegen. Namelijk het volgende: zeg ik nu wel of niet dat ik een same sex relationship heb en dat mijn visum een interdependent gerelateerd visum is. Ik weet onvoldoende hoe de Australische arbeidsmarkt werkt op dit gebied en kan daardoor niet inschatten wat ik nu wel of niet moet zeggen. Ik ben van maatschappelijk werker van beroep en normaliter zou dit onderwerp in Nederland niet eens een onderwerp voor me zijn. Maar nu weet ik het echt niet. Ik ben benieuwd hoe anderen met dilemma's  omgaan. En ik doel op allerhande kwesties, die in Nederland geen onderwerp zijn, maar hier in Australie opeens een rol kunnen gaan spelen.

Ha Mieke,

kan je niet echt helpen denk ik - het zal van werkgever tot werkgever verschillen. Denk op zich wel vergelijkbaar met Nederland?

Maar wat ik je wel kan vertellen is dat de HR interview regels hier heel streng zijn: een interviewer mag hier totaal geen vragen stellen over je priveleven, de buurt waar je woont, de auto die je rijdt enz. Alles wat ook maar enigszins een idee kan geven van jouw socio-economische situatie is off limits - het gaat alleen maar om vaststellen dat je de juiste ervaring en achtergrond hebt voor de baan.

Daarnaast is het gebruik van het woord 'partner' volledig geaccepteerd dus je kunt het vrij gemakkelijk in het midden laten als je wilt.

succes!

groetjes,
Trude

Hai Mieke :)

Ik zou zo zeggen; daar heeft niemand naar te vragen. Daarbij, ik geloof dat ze meer geïnteresseerd zijn of je kinderen wilt (en dus de work force part-time verlaat).

Verder is het up to you, of ze zulke dingen wil vertellen bij een sollicitatiegesprek. Ik zou het als werkgever niet belangrijk vinden, zelfs al zou ik ernaar mogen vragen. Heb de vraag trouwens nog nooit gehad ook! :)

Als je verder wilt brainstormen, feel free to PM.

Cheers,