Same sex relationships, zeg je het nu wel of niet???

Mieke

New Member
Morgen heb ik mijn eerste sollicitatie gesprek. Onverwachts in de voorbereiding van dit gespek kwam ik een dilemma in mezelf tegen. Namelijk het volgende: zeg ik nu wel of niet dat ik een same sex relationship heb en dat mijn visum een interdependent gerelateerd visum is. Ik weet onvoldoende hoe de Australische arbeidsmarkt werkt op dit gebied en kan daardoor niet inschatten wat ik nu wel of niet moet zeggen. Ik ben van maatschappelijk werker van beroep en normaliter zou dit onderwerp in Nederland niet eens een onderwerp voor me zijn. Maar nu weet ik het echt niet. Ik ben benieuwd hoe anderen met dilemma's  omgaan. En ik doel op allerhande kwesties, die in Nederland geen onderwerp zijn, maar hier in Australie opeens een rol kunnen gaan spelen.

Ha Mieke,

kan je niet echt helpen denk ik - het zal van werkgever tot werkgever verschillen. Denk op zich wel vergelijkbaar met Nederland?

Maar wat ik je wel kan vertellen is dat de HR interview regels hier heel streng zijn: een interviewer mag hier totaal geen vragen stellen over je priveleven, de buurt waar je woont, de auto die je rijdt enz. Alles wat ook maar enigszins een idee kan geven van jouw socio-economische situatie is off limits - het gaat alleen maar om vaststellen dat je de juiste ervaring en achtergrond hebt voor de baan.

Daarnaast is het gebruik van het woord 'partner' volledig geaccepteerd dus je kunt het vrij gemakkelijk in het midden laten als je wilt.

succes!

groetjes,
Trude

Hai Mieke :)

Ik zou zo zeggen; daar heeft niemand naar te vragen. Daarbij, ik geloof dat ze meer geïnteresseerd zijn of je kinderen wilt (en dus de work force part-time verlaat).

Verder is het up to you, of ze zulke dingen wil vertellen bij een sollicitatiegesprek. Ik zou het als werkgever niet belangrijk vinden, zelfs al zou ik ernaar mogen vragen. Heb de vraag trouwens nog nooit gehad ook! :)

Als je verder wilt brainstormen, feel free to PM.

Cheers,

Ireen.

Hiya!

Daarbij, ik geloof dat ze meer geïnteresseerd zijn of je kinderen wilt (en dus de work force part-time verlaat).
maar ook daar mogen ze niet rechtstreeks naar vragen (i.v.m. privacy law etc.) en inderdaad mocht het eventueel uitdraaien op wat persoonlijkere vragen dan kom je met het woord partner toch een heel eind uit de voeten?

Gaat helemaal goed komen :up:
Groetjes
Syl

Mmm, mag een werkgever wel vragen wat iemands hobbies zijn ? Het lijkt me toch lastig om in te kunnen schatten of iemand in de organisatie past als je helemaal niets mag vragen over iemands achtergrond of prive situatie. Mag je vragen naar iemands ambities / idealen ?

En Mieke, op termijn is het m.i. niet handig om belangrijke elementen van jezelf proberen weg te stoppen - je bent wie je bent. Te zijner tijd komen ze daar toch wel achter - en kun je het dan maar niet beter vertellen mochten je daar naar vragen; 'partner' is dan correct - maar wil je wel werken bij een bedrijf dat op tilt slaat van mensen met een andere sexuele orientatie ?

Hoi Mieke,

Ik heb er tot nu toe geen problemen mee gehad hoor! In het interview voor m'n huidige baan vroegen ze op wat voor een visum ik hier ben en ik heb toen verteld dat ik een Australische partner heb en dus een Partner visum. Daar werden verder geen vragen over gesteld. Maar als mensen verder vragen, ben ik daar gewoon open in. Ik heb daar tot nu toe in ieder geval nog geen vreemde reacties op gehad. En als mensen die wel hebben, is dat hun probleem hoor. Ik sluit me dan ook aan bij Corine; als mensen vreemd reageren, dan wil je er wellicht zelf niet eens werken....

Sterkte, Marielle

Back