schadevrije jaren opvragen

Lamarck

Well-Known Member
Elders op het forum is al een paar keer aangegeven dat het zin heeft om een verklaring van het aantal schadevrije jaren op te vragen, omdat je die hier dan meteen in kunt zetten. We hebben dat dus vorige week geprobeerd, maar liepen tegen wat rare regels aan. Tenminste, ik vond het zelf erg krom, maar misschien weet iemand er meer van:

er is ons verteld dat een verklaring van schadevrije jaren alleen opgevraagd kan worden als je de verzekering beëindigt. Bovendien moet je hem zelf in ontvangst nemen omdat het een waardepapier is. Nou stoppen wij de verzekering pas 2 dagen voor vertrek, dus kunnen we dat papier niet zelf in ontvangst nemen. De oplossing die we daarvoor kregen is om het toch een week eerder aan te vragen, maar dan staat daarna (gedurende die laatste week) ons aantal schadevrije jaren op 0.

Ik vind het zo krom klinken! Hoezo kun je die verklaring pas opvragen als je de verzekering stopt? Stel dat je een tweede auto koopt, dan wil je voor die verzekering toch ook niet bij 0 beginnen? En waarom kunnen we dat papier niet op een ander adres in ontvangst nemen of een gemachtigde laten tekenen? En waarom moeten onze schadevrije jaren ineens op 0 als we hem wel eerder aanvragen?? Alsof we dan ineens wel schade hebben??

Kortom, ik snap er niks van. Iemand??

Het wordt inderdaad alleen afgegeven nadat de verzekering beeindigd is anders zou er nog een claim gemaakt kunnen worden op die verzekering en dan heb jij een verklaring van schadevrij rijden terwijl dat dan niet het geval zou zijn.

Met een verklaring kan je dus officieel maar 1 andere verzekering met schadevrij rijden kunnen krijgen. Dus als de verzekering in jouw naam staat dan krijg jij de verklaring en kan jij een verzekering opnieuw aanvragen in jouw naam. Officieel niet in je vrouw's naam daar zij niet schadevrij heeft gereden op die verzekeringspolis.
Het is een waarde papier omdat je dus behoorlijk wat korting kan krijgen en mocht je het kwijtraken/verliezen krijg je dus 'normaal' gesproken ook geen nieuwe.
De verklaring moet ook binnen een bepaalde tijd ingeleverd worden om de schadevrije jaren over te nemen. Weet niet van het persoonlijk in ontvangstnemen. Zover ik weet sturen ze het gewoon op.

Sommige bedrijven in Australie geven je wellicht wel twee verzekeringen met dezelfde bonus als je uitlegd dat je altijd allebei in de auto hebt gereden. Maar dat hoeven ze contractueel niet te doen. Sommige bedrijven vragen helemaal niet om een verklaring en geloven ze je woord.

bedankt voor de uitleg.
Blijft over de vraag waarom ik die verklaring niet na beeindiging van de verzekering naar een gemachtigde of naar Australie kan laten sturen... ?

wat raar wij hebben het gewoon per post gekregen geen probleem (bij de FBTO) Succes. Je mag altijd ons adres doorgeven hoor. Zeg je gewoon dta je hier komt wonen :)

Ik vind het zo krom klinken! Hoezo kun je die verklaring pas opvragen als je de verzekering stopt? Stel dat je een tweede auto koopt, dan wil je voor die verzekering toch ook niet bij 0 beginnen? En waarom kunnen we dat papier niet op een ander adres in ontvangst nemen of een gemachtigde laten tekenen? En waarom moeten onze schadevrije jaren ineens op 0 als we hem wel eerder aanvragen?? Alsof we dan ineens wel schade hebben??

Kortom, ik snap er niks van. Iemand??

Mocht je een twee auto kopen dan krijg je niet standaard dezelfde korting. Moet je opnieuw verdienen. Je kan zeggen 'ja maar ik rij al x jaar schadevrij' het probleem komt echter wanneer er schade is. Bijv. je krijgt een ongeluk met een van je autos dan zou de korting ook minder worden op je tweede auto. Een verzekerde zou dan het argument kunnen hebben, ja maar met die auto heb ik geen schade gehad, waarom verlies ik daar me korting dan?

Sommige verzekeraars zullen je tegemoet komen met korting maar ze zijn het niet verplicht om dezelfde korting te geven, het is per polis, per bestuurder(ster). Tweede auto voor je vrouw, kind etc moeten zelf korting verdienen ook al betaal jij.

Hoop dat het een beetje duidelijk is
Sidonia

Gewoon naar jezelf laten sturen (oud adres mogelijk?). Als je je post door laat sturen komt het vanzelf aan :)

Sidonia: duidelijk, tweede auto. Dat is dus niet krom. Dank.

De rest vind ik nog wel krom, en gelukkig bleken we niet de enige ;) . We hebben nog eens gebeld en nu lijkt het wel al van te voren te kunnen. Als we nu opzeggen met een datum in de toekomst, kunnen we ook nu die verklaring toegestuurd krijgen. Dan hoeven we niet eerst terug naar 0 schadevrije jaren. Ik vond dat zo'n rare constructie.
En anders laten we het naar Saskia sturen :) . thx

Sidonia: duidelijk, tweede auto. Dat is dus niet krom. Dank.

De rest vind ik nog wel krom, en gelukkig bleken we niet de enige ;) . We hebben nog eens gebeld en nu lijkt het wel al van te voren te kunnen. Als we nu opzeggen met een datum in de toekomst, kunnen we ook nu die verklaring toegestuurd krijgen.
En dat vindt ik nu krom.
Wij hebben trouwens die verklaringen hier helemaal niet nodig gehad;
"Hoe lang rijdt u al schadevrij?"
"Pff.........een jaar of 15?!?!"
"Okay."

Bart

Officieel niet in je vrouw's naam daar zij niet schadevrij heeft gereden op die verzekeringspolis.

Leuk topic.

Als ik je quote er zo uit til lijkt het net of het standaard is dat een vrouw niet schadevrij rijdt >:D

Enneh... Lamarck is een vrouw :D

Maar bedankt voor je goede uitleg!

geeft niet ;). Overigens staat de auto op mijn naam (ook al ben ik een vrouw) en zijn het dus mijn schadevrije jaren :p

Nou ik lees al die verhalen hier en ben erg verbaast of misschien juist niet over al die regels waar over gesproken wordt:) zowel bij youi insurance als bij Aami insurance heb ik nooit bewijs of iets dergelijks hoeven overhandigen. De vraag werd gesteld hoe mijn rij/schade geschiedenis in NL was en daar heb ik antwoord op gegeven en dat was voldoende:rolleyes:

Nou ik lees al die verhalen hier en ben erg verbaast of misschien juist niet over al die regels waar over gesproken wordt:) zowel bij youi insurance als bij Aami insurance heb ik nooit bewijs of iets dergelijks hoeven overhandigen. De vraag werd gesteld hoe mijn rij/schade geschiedenis in NL was en daar heb ik antwoord op gegeven en dat was voldoende:rolleyes:

Klopt, het is inderdaad ook een uitleg over de autoverzekering in Nederland.

nouja, het was vooral dat we van diverse kanten het advies kregen om zo'n verklaring op te vragen omdat dat handig zou zijn in Oz.... Als het niet nodig is ga ik ook niet moeilijk doen!

he lamarck ik zou het zeker wel doen want als.... je je auto in de prak rijd of die van een ander.... DAN wordt er pas gevraagd naar je schade vrije jaren. Het is dan wel makkelijk om uit een ordner dan de brief te halen ipv het moeten aanvragen in Nederland ;-)

Als je je verzkering afsluit vragen er inderdaad niet naar je moet dan opgeven hoelang je als schade vrij rijdt. Pas als er iets gebeurd willen ze het zien.
Tenminste zo is dat aan ons verteld. DUs.... nog maar ff een telefoontje naar de verzkering zou ik zeker doen. scheelt je miscchien later een boel ge......

Ok *diepe zucht* we doen nog een poging ;-)
Ik zou me niet te druk maken eerlijk gezegd? Zeker niet als je de laatste 5 jaar geen schade hebt gehad/opgegeven. Los daarvan zou ik me niet zo druk daarover maken. Zelfs als je hier je eerste huis koopt in Australia heb je recht op de first home buyers grand(in ons geval was dat toen$14000) en dan wordt er door de notaris gevraagd of dat je eerste huis is wat je aan koopt waar ook ter wereld!!! Tuurlijk is je antwoord JA:D Word niet gecheckt,geloof me! Misschien vinden mensen dit een slecht advies, kan best maar een hoop is bang makerij en het onbekende:) Ik laat je alleen mijn ervaringen en belevingen hier in Aussie weten;)

Ik heb toen ik hier m'n autoverzekering aanvroeg (RAA) verteld hoeveel jaar ik m'n rijbewijs heb en hoeveel schadevrije jaren. Hop direct naar het goedkoopste tarief zonder bewijs! Toen voor de zekerheid toch nog maar een mailtje naar m'n laatste verzekeraar gestuurd, hij had me een e-mailtje terug gestuurd met daarin het aantal schade vrije jaren (alles overigens in het Nederlands geschreven) en dat aan de RAA laten zien vonden ze fijn maar dat was helemaal niet nodig. Heerlijk verschil met de Nederlandse mentaliteit ;)

• Like
Reactions: kat
Back