scholen in australie

asmodeon

New Member
hallo
ik ben marianne en mijn vriend, johnny, kan een goede baan krijgen in australie.
het lijkt me fantastisch om daar te wonen(zoveel ruimte!!!)maar ja het is natuurlijk wel een hele stap.
dus we gaan eerst naar een informatieavond over emigreren naar oz en als we het dan alletwee nog willen gaan we!!! :-D
ik heb al heel veel informatie van internet gehaald, dus ik denk dat onze mening niet zo snel zal veranderen.
ik zit alleen nog een beetje over de kinderen in, de jongste 2 zijn 1 en 5 jaar, dus dat zal wel goedkomen, maar de oudste is 7 en heeft dit schooljaar leren lezen en schrijven en ik ben er wel eens bang voor dat hij daar op school een beetje achter raakt, dat zou ik wel sneu voor hem vinden.ik heb ook gehoord dat er in australie nederlandse scholen zijn, dat zou een oplossing kunnen zijn, maar ik weet nog niet wat ik doe, als iemand weet waar ik meer over dit onderwerp op internet kan vinden, hoor ik dat graag of als iemand hier ervaring mee heeft, laat me even weten waar jullie voor gekozen hebben en waarom.
ik denk dat ik veel van ervaringen van anderen kan leren
groetjes marianne
 
Hallo

Er zijn Nederlandse scholen in Australie, maar dat zijn zaterdag morgen scholen.  Dit is dus naast het gewone onderwijs.

Gewoon dus naar een Australische school doen (krijgt hij gelijk vriendjes) en om het Nederlands bij te houden kan je het of zelf doen of naar een Nederlandse schooltje gaan.  (meestal 3 uur per week)  Het Australische systeem kent ook extra hulp met Engels.  www.snob.nl heeft informatie over ned.scholen in australie.  Voor een Australische school kan je inderdaad op de web kijken.  Elke staat heeft zijn eigen website.

Tegen ons zeiden ze dat je begint met lezen en schrijven in een taal en na 6 maanden (dus als ze een goede ondergrond hebben) wordt de andere taal geintroduceerd.  In jouw geval kan je zoon dus al Nederlands dus een tweede taal introduceren zou ok moeten zijn.
Achterraken in Australie kan niet echt!  School is hier heel social! niet zo heel academisch als in Nederland. Ze werken veel in groepjes op verschillende niveaus.  Dus er is altijd wel een plaatjes voor je zoon.  Begrijp me niet verkeerd met heel sociaal, uiteindelijk leren ze hetzelfde als in Nederland maar het tempo en de manier waarop het gebracht wordt is wat anders.  School is hier 5 dagen perweek van zeg 9 tot 3.30 en iedereen blijft over. 

Mocht je meer willen weten laat het even horen
Succes
Sidonia
 
Je kunt als ouder ook zelf Nederlands leren. Er zijn een aantal hele goede pakketten te krijgen. Daarvoor kun je geloof ik ook op www.snob.nl (stichting Nederlands onderwijs in het buitenland -> snob klinkt een beetje verwaand  :lol:) kijken. Ik ken een hoop mensen die met Nederlandse kinderen in het buitenland wonen en werken met deze pakketten. Je hoeft ze niet allemaal te doen. En je kunt redelijk je eigen tempo bepalen. Dat maakt het wel wat makkelijker. Je kunt natuurlijk ook zoeken naar een Nederlandse juf (of meester) die toevallig in de buurt woont. Zij (of hij) zou ook met je kinderen kunnen werken. Mocht je het zelf niet zien zitten. Bovendien is er op de websites van diverse Nederlandse methodes ook veel informatie te vinden. Kijk eens op www.kennisnet.nl niet alleen bij ouder. Maar ook eens bij leerkracht. Succes ermee  :up:.
 
Ben het met bovengenoemden eens.
Het laatste waar je over in moet zitten is de aanpassing van je kinderen op school.
Het kost 3 maanden en ze kletsen al aardig Engels , kinderen pikken het erg snel op.
Domweg naar de State School welke het dichtste bij jou is gelegen en ze hebben het zo naar hun zin.
Ik heb deze hele ervaring al meegemaakt. Fantastisch dat kinderen tweetalig zijn/worden.
Wij hebben onze kinderen nooit naar een Nederlandse zaterdagmorgen school gedaan.  En dit kan alleen maar in een paar steden trouwens, dus het ligt eraan waar je gaat wonen.
Gewoon naar de lokale Aussie school en daar pikken ze vrienden op zoals al vermeld.
Groeten
Jan
 
Wij gaan w.s. in oktober vertrekkensamen met onze kinderen naar Oz en onze kinderen staan al ingeschreven voor hun scholen, De jongste gaat naat groep 3 van de primary school (8 jaar) en de oudste naar high school(12 jaar).
De overbruggings periode van oktober tot december hebben ze denk ik ook wel hard nodig om aan de engelse taal te wennen en een beetje onder de knie te krijgen voordat ze daad werkelijk naar deze groepen gaan.
Daar begint het schooljaar n.m. in Januari dus de oudste kan nog 2 maandjes in groep 6 naar de primary school.Gelukkig hebben ze nichtjes die dezelfde leeftijd hebben en kunnen ze samen gaan, maar wij zijn van mening dat ze de engelse taal zo oppikken.
Graag hoor ik natuurlijk wat jullie hiervan denken,
groetjes irma
 
Jonge kinderen zullen het zo oppikken!  Toen wij naar nederland terugkwamen, sprak mijn oudste (toen 5) geen woord nederlands, binnen een paar maanden deed hij aardig mee op school, een tijdje een beetje achterstand maar nu met Cito toets is hij boven 't gemiddelde.  Nu gaan wij weer terug maar ze spreken allebei redelijk Engels, vooral de oudste.  Als ik een woord niet weet in het engels of andersom, dan vraag ik het aan hem.  Mijn jongste heeft een gedicht (voor vaderdag) in het engels geschreven en dat vindt ik toch knap. 

Ik heb er vertrouwen in dat het overgang straks best goed zal gaan, dus ook met andere kleintjes!
 
hoi
bedankt voor jullie reacties, ik ben helemaal gerustgesteld :-D
ik denk dat ik dylan idd maar voor een australische school inschrijf, als ik jullie ervaringen lees moet dat wel goedkomen :cool:
bedankt, groetjes marianne
 
Back
Top