Scholen systeem

Nynke

New Member
Wie kan mij vertellen wat het scholen systeem in Australie is? Wij verhuizen volgend jaar rond April  naar Sydney. We hebben er al eerder (3 jaar gewoond) en willen nu, na 2 jaar NL, weer terug. We hebben 2 kindjes die straks naar school zullen moeten gaan. De oudste zal 3 jaar zijn als we aankomen en de jongste zal 1,5 jaar zijn. Ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen qua scholen. Kan ik de oudste nu al ergens inschrijven? Wat zijn de benamingen van de private of public schools en waar gaat een kind als eerste heen.....kindy, primary?...ik zie door de bomen het bos niet meer! Wie kan mij vertellen wat de gang van zaken is met schoolgaande kinderen? Heeft iemand goede recommendaties in de Eastern Suburbs van Sydney (Bondi Junction, Randwick, Paddington area)?
Misschien kent iemand een goede website met allerlei informatie? Alvast hartelijk bedankt.
 
Ik heb eens even op google gekeken en als je zoekt op primary schools sydney, kom je al aardig wat tegen. Misschien heb je alvast iets aan de website van een of meerdere scholen in Sydney?
 
ja, die site van primary schools heb ik al gezien, maar hoe oud is je kind bijvoorbeeld als hij/zijn naar primary school gaat en heb je public en private primary schools, of is dit nog niet van toepassing op deze leeftijd...? En waar gaan de kindjes heen voordat ze naar primary gaan? Zoals de peuterschool hier? Ik kan zelf wel het een en ander inschatten, maar ik wil ergens gewoon duidelijk kunnen lezen over hoe en wat....op welke leeftijd etc.
 
en oh ja er is ook voor Primary School een keuze tussen private & public schools.

Hier in Queensland (en dit soort zaken verschillen nog al per staat) gaan kindjes vanaf hun 5e jaar naar Grade 1 (primary school), daarvoor kunnen ze nog naar een pre-school waarin ze alvast wat gestructureerder te werk gaan (basis beginselen van schrijven, lezen). En daarvoor heb je Kindy (Kindergarten)...sorry ik werk een beetje achterste voren :-D hopelijk is het nog begrijpelijke taal.

Groetjes
Syl
 
dank jullie......hier heb ik al heel wat aan! Het is gewoon heel erg moeilijk om op agstand keuzes te moeten maken en informatie te winnen, maar we komen er wel! Alleen heb ik geen idee of het een private of public school gatt worden...Wat is wijsheid...

groetjes
 
Hi Nynke

Wij hebben in het begin ook getwijfeld maar zijn (voor de primary school) toch voor een state school gegaan. Ik ben wel een paar keer wezen kijken om een beetje een idee van de school te krijgen. En weetje, het ligt er ook zo aan wat voor teacher voor de klas komt te staan EN met wat voor kinderen je eigen kids zullen optrekken. Dat kan zowel private als state helemaal goed of volledig fout (of ergens tussen in :-D) gaan.

Na de primary school gaan we misschien wel kijken naar private maar ook dat is nog niet zeker. Zonder snobberig te willen zijn, het kan ook ontzettend verschillen van suburb tot suburb. Gewoon even "rondshoppen" dus (als dat mogelijk is :)) als je op plaats van bestemming bent. Keuze genoeg.

Groetjes
Syl
 
Back
Top