scholen

diana68

New Member
Ik heb inmiddels alles wat los en vast zit gelezen op dit forum, en al heel veel te weet gekomen waar we heel veel aan hebben, maar wie zou me kunnen helpen aan wat meer info over scholen en hoe dat daar allemaal werkt ,onze kids zijn 5 en 9 .

een paar vragen

-wat zijn de eigen bijdragen?
-zijn er grote verschillen tussen particuliere en openbare scholen?

Ik zou het leuk vinden om wat ervaringen te horen van ouders met kinderen die dat al hebben meegemaakt.

vriendelijke groet Diana

Deze vraag sluit ik me ook bij aan :lol:

Is voor ons ook nog een van de vele vraagjes welke in onze kop zitten

Ik ben juf in NL. En ga misschien werken op een basisschool in Australië (ik heb nog steeds niet besloten en zie wel als ik er over anderhalve maand ben...). Tegen die tijd kan ik er vast meer over vertellen. Ben stiekem eigenlijk wel nieuwsgierig. Weet dat de kinderen uniformen dragen. En dat het wat weg heeft van het Engelse systeem. Maar verder... Ik kom er nog op terug!

lijkt ons heel leuk om je ervaringen te horen ,en wie weet komen mijn kids dan wel bij jou op school,wij zijn nog niet helemaal zeker over de plaats waar we naar toe gaan ,maar brisbane staat wel boven aan onze lijst.

Groetjes Diana  :)

Lijkt me gezellig! Of ik begin een Nederlandse school in Brisbane!  :up: Zou daar vraag naar zijn??? Ik heb wel een site gevonden education.qld.gov.au hierop staat vanalles over onderwijs in Queensland. Je hebt sowieso privé (katholiek) en overheidsscholen...

Je moet voor de grap eens kijken wat zo'n privat school kost. Een dikke $10.000  :lol: per kind per jaar. En dat 14 jaar lang en dan moeten ze nog gaan studeren.  Beetje duur is het wel, zeker als je meerdere kinderen hebt. Public scholen zijn iets goedkoper. $0,00 per jaar :).

Hi all!

Nou, ik ben nog niet helemaal ervarings-deskundige op dit gebied  maar ons dochtertje (5) heeft haar 1e week "grote school" er op zitten en is vandaag aan week twee begonnen (any many more to go....)

Na lang wikken en wegen (en oeverloze gesprekken met vrienden en iedereen die er maar wat zinnigs over wilde zeggen) hebben wij besloten om haar naar een Public School te sturen. Inderdaad Jeroen, het kostenplaatje zag er ook iets aantrekkelijker uit  :) bovendien is de school om de hoek van de deur.

Als je een public school uitzoekt in een redelijke buurt (een van de tips was om voor en na school tijd eens te kijken wat voor soort ouders en kinderen de school bezochten) dan kan dat heel goed uitpakken. Bovendien ben je zowiezo toch nog wel geld kwijt aan uniformen en excursies, etc.

Puntje bij paaltje ligt het er maar net aan wie er voor de klas staat en met wat voor soort vriendjes je eigen kind(eren) aansluiting vinden. En dat kan zowel op prive als op public scholen goed of minder goed uitpakken.

Enneh....JufRebekka, kan ik twee kiddies aanmelden voor Nederlandse les?? :wink:

Syl

bedankt Syl

Dus het werkt eigelijk een beetje het zelfde als in Nederland ,hier ga je ook eerst kijken voor je je kids inschrijft,en moet je ook maar afwachten wie er voor de klas staat.

Hoe zit het met wachtlijsten daar ?
kunnen ze altijd zo instappen,ook al is het school jaar al begonnen?
En school tijden lopen die door of hebben ze ook luchpauze ? of een overblijf systeem net als hier?
En hoe heb je je kid (s) voorbereid wat betreft de taal ?
sorry dat ik zo veel vraag !!!! :oops: :oops:

over die kleine knul van ons zit ik niet in die is heel sociaal,maar de oudste is wat moeilijker dus die wil ik zo goed mogelijk voorbereiden .

Dus is het erg handig om verhalen te horen van mensen met ervaring.

Groetjes Diana

[quote author=jufrebekka link=topic=1056.msg8093#msg8093 date=1107087531]
Lijkt me gezellig! Of ik begin een Nederlandse school in Brisbane!  :up: Zou daar vraag naar zijn??? Ik heb wel een site gevonden education.qld.gov.au hierop staat vanalles over onderwijs in Queensland. Je hebt sowieso privé (katholiek) en overheidsscholen...
[/quote]

Je wilde toch ook richting brisbane? als dat zo is, dan heb ik wel interesse in nederlandse les voor mijn kinderen.. Vind het belangrijk dat mijn kinderen wel gewoon de nederlandse taal blijven leren.. Bijlessen ofzo? Is dat geen idee??

Grtz Tanne  :cool:

:-D Ik krijg het nog druk!! Nou gezellig. Ik gan nog maar even druk kopieren geloof ik voor ikvertrek. Ik heb straks een klas voor klanten  :up:

[quote author=jufrebekka link=topic=1056.msg8181#msg8181 date=1107189870]
:-D Ik krijg het nog druk!! Nou gezellig. Ik gan nog maar even druk kopieren geloof ik voor ikvertrek. Ik heb straks een klas voor klanten  :up:
[/quote]
Nou moet je je toch inschrijven als teacher in QLD  :-D

het zou misschien wel een goede bij verdienste zijn Jufrebekka....Mijn vriendin in Australisch en als we strax kinderen krijgen wil ik ze toch wel heel erg graag 2-talig opvoeden. Bijlessen Nederlands zou dan ook een ideale uitkomst zijn! Wij wonen ook in Brisbane dus zo te lezen is er wel een kleine markt voor!  :up:

Nou, Juf Rebekka wanneer beginnen we??? :-D

Hiya Diana

Wachtlijsten - Op Zoë's school is het zo dat je in de directe omgeving moet wonen van de school om je aan te melden. Het hangt een beetje af van de school of er wachtlijsten worden gehanteerd. Sommige buurten zijn namelijk meer populair dan andere (m.a.w. hebben een goede naam).  Of je altijd kunt beginnen? Waarschijnlijk worden er altijd wel uitzonderingen gemaakt met name als je kersvers in het land bent. Maar goed dat weet ik niet precies omdat wij hier al jaren wonen en onze kiddies hier geboren zijn. (Hoefde Zoë dus ook niet voor te bereiden op de taal  :) maar er zijn vast wel mensen op dit forum die je met deze vraag uit de brand kunnen helpen. )

Kindjes gaan hier niet tussen de middag naar huis dat is ook bijna niet haalbaar voor de meeste ouders. Ze hebben twee keer een break, en mogen altijd een fles water in de klas bij zich hebben (zeker in een klasroom zonder Airco wel een uitkomst  :)
Verder kunnen ze gebruik maken van "tuck-shop" een soort van kantine die door vrijwilligers draaiende wordt gehouden. Ik geef normaal een insulated lunchbag mee (soort mini koeltasje) met een bevroren juice die dan rond lunch tijd (11 uur) drinkbaar is en ondertussen het eten koel houdt. Een stuk fruit, een broodje/boterham en een of twee snacks. En dan af en toe kan ze naar de "Tuck-Shop" als extraatje.

Die uniforms zijn echt een uitkomst....geen geharrewar om "wat zal ik eens aandoen vandaag.. :wink:" scheelt in dit huishouden al snel een minuut of 10 's morgens.

Nogmaals ik ben ook nog maar een leek op dit gebied (net begonnen met week twee) maar vraag gerust!

Groetjes
Syl

Bedankt Syl :up:
leuk om  te weten ,hoe dat daar een beetje in zijn werk gaat.

je hoort me wel als ik vragen heb.

groetjes Diana

:roll:
Wij hebben deze vraag wij hebben 2 meiden van 6 en 7 jaar die zitten nu op een montessorischool. Dit bevalt ons prima, maar zijn die scholen ook in Melbourne en zo ja in welk gebied :-o?

Montessorischolen zijn altijd private. In Adelaide zijn de jaarlijkse kosten ongeveer $5000 en ik neem aan dat dit ook voor Melbourne geldt. Public schools hanteren over het algemeen het 'zone' principe. Dit betekent dat ze eerst iedereen aannemen die in een bepaalde zone om de school wonen. Als ze dan nog ruimte mogen ook kinderen buiten de zone zich inschrijven. Het is dus belangrijk om, als je een huis gaat huren/kopen, ook de scholen in een bepaalde buurt te bekijken. Overigens is er niet erg veel verschil tussen de kwaliteit van het onderwijs tussen private en public. Het verschil zit hem vooral in de andere dingen zoals aantal computers per kind, onderhoud van de school/klaslokalen etcetera. Wat ik vaak als reden hoor om kinderen op een private school te doen is dat je een netwerk opbouwt van mensen. Het zogenaamde ons-kent-ons principe.......

Interessant deze berichtjes!Ik twijfel nog over state of private school maar onze dochter(7)gaat nu naar een christelijke school omdat wij zelf ook christen zijn en omdat wij zien dat ze op deze school veel aandacht besteden aan normen en waarden+worden ze een beetje strak gehouden en daar is niks mee.
Als ik af en toe langs een openbare school fiets,ben ik blij dat mijn kind daar niet naar toe gaat maar uiteraard zal daar wel verschil in zitten.

Tot nu toe ben ik erg enthousiast over de christelijke scholen in Sunshine coast,waarover ik las op internet.Inderdaad prijzig(2500 dollar per jaar)maar dat zou ik wel voor over hebben,wij vinden een christelijke ondergrond nu eenmaal erg belangrijk.
In Nl heb je ook christelijke middelbare scholen maar er is niks christelijks te vinden!
Dus wij zorgen er wel voor dat we voor 2010 hier weg zijn!Clair

Heeft iemand ervaring met kinderen die moeilijker leren en dus graag extra ondersteuning hebben? Hier in NL zitten ze op speciaal onderwijs. Weet iemand meer informatie hieromtrent?
Hebe

Hoi

Wat voor special onderwijs?  Moeilijk opvoedbaar, ADD, ADHD, Down Syndrome, Heel slecht ziend, Slecht horend kan hier allemaal met hulp in het gewoon onderwijs.

Maar er zijn hier ook speciale scholen.  Dit is van een school bij mij in de buurt. 
http://www.concordsch.vic.edu.au/web/default.htm

Sidonia

Kijk anders ook even bij deze site;

http://www.gradschools.com/listings/Australia/edu_special_australia.html

Dit gaat over
SPECIAL EDUCATION
(Education of the Handicapped, Learning Disabilities)

Sux6 Rene

Back