School en pinda allergie

cyberoo

XPdite Sponsor
Zijn er meerdere scholen met een totale pinda ban beleid of kiezen toch meer scholen voor het geven van voorlichting als er leerlingen met zo'n allergie op de school komen. of heeft iemand een kind met zo'n allergie en hoe gaan die er mee om.

Op de school van onze jongste zit sinds dit nieuwe schooljaar een leerling met een pinda allergie en alle ouders kregen een brief dat in de kantine een totale pinda en noten ban is ingevoerd er wordt niks meer verkocht waar pinda;s of noten in zit en of wij ouders de kinderen geen etenswaren met noten en of pinda's mee naar school willen geven. Ik vind het wel jammer want onze dochter lust wel een broodje pindakaas tussen de middag. Op haar vorige school waren er zelfs meerdere kinderen met zo'n allergie maar geen pinda ban. Daar hebben ze voorlichting gegeven en in de kantine hangt foto's met de allergie soort en wat wel en niet mag. De school had alleen als regel dat niemand zijn meegebrachte lunch mag delen met anderen. Ik begrijp de angst van de ouder wel maar ik denk toch dat voorlichting beter werkt dan het verbannen van alle noten.

Groetjes,
Moon
 
Tja, kinderen blijven kinderen, bij volwassenen is voorlichting handiger, maar bij kinderen is het toch een ander verhaal denk ik.
Na het broodje eten, je vriendje een snoepje geven en nog pindakaas aan je handen hebben.
Een kind staat daar denk ik, ondanks voorlichting op dat moment niet echt bij stil......
En de gevaren zijn giga.

Ik lees die ban in wel meer schoolgidsen van Australië, dus het is niet ongewoon van deze school.
 
Een volledige ban is zeker niet ongebruikelijk in Australie. Heb er eerder ook al van gehoord.
 
Wouw, had er nog nooit van gehoord dat een school zover gaat... Persoonlijk vindt ik het uitbannen/verbieden van iets vaak averrechts werken. Iets wat niet mag of kan wordt zo erg aantrekkelijk! Denk ook dat een school beter voorlichting zou moeten geven in dit geval. Het kindje met pinda/noot allergie zal hier zijn hele leven mee door moeten. De ouders moeten ervoor zorgen dat hij weet wat wel en niet mag/kan. Een totale pinda/noten ban zal dit mannekke echt niet meer beschermen dan goede voorlichting voor hemzelf en voor de rest van de school. Ik weet hoe ernstig het kan zijn als iemand met een pinda allergie toch in kontakt komt met pinda's of noten maar denk dat dit niet de juiste oplossing is? Betty
 
Ik snap het wel vanuit die ouders, maar damn.... Noten zijn nog gezond ook (als je er iig niet allergisch voor bent)
 
Boris zijn oude school had ook een noten/pinda ban.
Het ging alleen om expliciete noten inhoud; "kan in aanraking geweest zijn met...."/ "is in dezelfde fabriek geproduceerd als...." Was geen probleem.
En ik heb daar helemaal geen moeite mee.
Voorlichting is allemaal wel leuk en aardig, maar voorlopig zijn het nog kinderen en die zijn niet altijd even alert wat dat betreft.


Bart
 
Ik snap het wel vanuit die ouders, maar damn.... Noten zijn nog gezond ook (als je er iig niet allergisch voor bent)

Noten zijn inderdaad heel erg gezond! Als natuurvoedingstherapeut weet ik dat de vetten die in noten zitten juist voor kinderen heel erg gezond zijn. Maar als een kindje een ernstige allergie voor pindas/noten heeft dan kan het soms heel erg slecht aflopen. Dus..? Tja... Noten alleen aan je kinderen geven in het weekend? Noten na school is eigenlijk geen optie want ze verteren erg traag en na 16.00 zou ik ze niet meer aan mn kindjes geven. Mmmm... als 1 van mijn kindjes een pinda allergie zou hebben zou ik niet verlangen vd school dat iedereen dan maar geen noten/pinda's tijdens school mag. Mn zoontje heeft een allergie voor lactose (niet in ernst te vergelijken, natuurlijk) maar als er dan bijv. getrakkteerd wordt houden de andere moeders daar rekening mee. Ik denk dat zulke afspraken meer effect zal hebben? Zo hoef je niet gezonde niet allergische kinderen hun noten en pinda's of producten hiervan te onthouden? But, then again, who am I? ... a mum who would love her kids to be able to eat a peanut butter sandwich at school, because they really love it!

:smile: Betty
 
Daarnaast heb je hier "pinda"kaas gemaakt van zonnebloem pitten en dat mag dan weer wel! Ook verkopen ze in de supermarkt chocoladepasta zonder hazelnoten (het is goed dat mensen hier eens verder leren kijken dan Nutella). Ook onze kinderen hebben te maken met een Pinda Ban, er zijn dan ook een aantal kinderen met die allergie. Begrijp het wel, maar het blijft onhandig.
 
pindakaas van zonnebloem pitten dat is nieuw voor me en smaakt dat ook een beetje? Van de chocopasta zonder noten wist ik en die vind ze ook erg lekker dus die zal ik zeker gaan inslaan.
Op zich heb ik er ook niet zo heel veel moeite mee maar het overviel me wel. Had er nooit over gehoord dat een school zover ging. Tegenwoordig hebben steeds meer kinderen allerlei akelige allergieën weet niet waar dat heen gaat.

Moon
 
Bij ons op school ook de pinda ban. K vind het wel typisch Australisch: als iets voor een kleine groep niet werkt, dan laten we er een regel op los (tot en vooral op government niveau). Af en toe net "big brother' hier, vind ik. Ik raak er aan gewend en maak me er nog minder druk om, maar het is wel herkenbaar voor Australie "laten we het in regels stoppen, dan zijn we zeker gedekt"-of iets dergelijks.
Maar het zal je kind maar wezen met zo'n allergie.... ik zou het als ouder niet verlangen, maar mss maakt het je stiekem toch wel wat relaxter, zo'n ban...
Wij eten 's ochtends (nouja, bijna) altijd een boterham met pindakaas. Ook lekker.
 
Back
Top