Seizoenswisselingen...

Lilygirl

New Member
ik was hier wat aan het lezen en moest opeens denken aan wat mijn moeder zei van de week over het klimaat bij Melbourne.
Tja, zo nu en dan krijg ik meer informatie van haar hoe zij het toen (40 jaar geleden..) heeft ervaren.....

Ze vertelde dat er niet echt seizoenswisselingen zijn als hier, de bomen worden lang niet allemaal kaal in de herfst, het blijft groener dan hier en ondanks dat het daar ook heel koud kon worden in de winter, dat was meer waterkoud en dat vond zij kouder dan vrieskou. Zij vond meer dat alsof het na de herfst al vrij snel zomer werd. Daar heb je niet zoveel het uitlopen van de bomen en bloemen in de lente, wat zij hier zo mooi vindt.
Nou, ik heb altijd een gruwelijke hekel aan de winter gehad en vond die kale bomen helemaal niks, vind ik erg depressief... Dus vind ik dit geen slecht vooruitzicht....ik hou erg van de herfst....maar vind die kale bomen maar niks. Die kleurenpracht is wel schitterend!

Hoe ervaren de 'nieuwe' australiërs, die al een paar seizoenen meemaken, dit? En dat met name Melbourne en omgeving, maar ook andere reacties zijn welkom.

groetjes Pauline
 
We waren eind april - dus volop herfst voor een weekje in en om Melbourne en vonden juist dat je daar het seizoen veel meer in de gaten had dan "bij ons" (Newcastle NSW omgeving). Bomen in herfstkleuren of al kaal, geel gras vanwege de kou enz. (en koud.....)

In onze omgeving blijven de bomen het hele jaar door groen en blijven sommige struiken en vaste planten zelfs in bloei. 's Nacht koelt het wel lekker af - vannacht bijv. tot 5C - maar overdag loopt het toch wel op tot 15 - 20 C meestentijds en kun je uit de wind lekker in je T shirt in de zon zitten.

De eerste twee jaar dat we hier waren vonden we de winter een lachtertje - vooral omdat je zelfs bij ons mensen met dikke jassen, mutsen en wanten aan zag lopen. Maar nu we hier al weer acht jaar zijn zijn we aardig gewend en vinden het met 15 graden al stervens koud en trekken we een dikke trui aan..... Het went heel snel!
 
Hoi Pauline,

Wij wonen in Albury, 'dichtbij' Melbourne (350 km). Er zijn hier vier seizoenen. In de lente zie je, ondanks dat de meeste bomen groen blijven in de herfst en winter, toch fris groen aan de bomen en struiken verschijnen en ook zie je hier in de lente bloesems en bloemen.

De winter vind ik best koud met temperaturen tot -5 graden en overdag een graad of 10. EN sneeuw op een uurtje ten zuiden van ons. Gelukkig duurt de winter niet echt lang. We hebben nog steeds een hekel aan de kou maar vinden toch de vier seizoenen wel prettig.

In de herfst heb je hier de mooie herfstkleuren zoals in Nederland, alleen in iets mindere hoeveelheid.

De zomers zijn hier bloedheet met heel vaak temperaturen rond de 40 graden. Goed uit te houden overigens want de luchtvochtigheid is erg laag in de zomer.
Melbourne heeft wat minder extreme temperaturen in de zomer.

Groetjes,
Erna
 
[quote author=-+henk+- link=topic=7367.msg94986#msg94986 date=1184531748]
De eerste twee jaar dat we hier waren vonden we de winter een lachtertje - vooral omdat je zelfs bij ons mensen met dikke jassen, mutsen en wanten aan zag lopen. Maar nu we hier al weer acht jaar zijn zijn we aardig gewend en vinden het met 15 graden al stervens koud en trekken we een dikke trui aan..... Het went heel snel!
[/quote]

Sluit ik me helemaal bij aan!  :grin: Ooh wat had ik een commentaar op de mensen die in winterjassen of laarsen liepen enz. Ik had in Nederland ál mijn winterkleding weggedaan, dom!! Ik sluit me helemaal bij Henk aan, in iets minder dan 2 jaar voel ik het precies zo. Ik vind de winter maar KOUD! Ik verheug me nu alweer op de maand september als de lente zich aandient! Maar vind in die seizoenswisselingen hier in Queensland - Brisbane ook niet veel verschil zitten hoor. Geen vallende blaadjes in de herfst en geen knoppen in de bomen in de lente. Het enige waar ik het aan merk is de temperatuur. En in de winter groeit je gras niet zo snel. 's Zomers de gekko's bij de voor-achter deur en de krekels in de tuin. Soms mis ik de 'echte' seizoenen wel eens. Vooral met kerst, moet nog erg wennen aan de zomer rond die periode. Maar daarentegen geniet ik toch teveel van de warme temperaturen hier.
 
Het ís hier ook gevoelsmatig kouder. De vochtigheid doet 't 'm. 17 Graden in NZ of 17 graden hier (Brisbane) is echt anders. Een gast die uit Wellington komt, stond hier met die 17 graden te bibberen.

Toch is het grappig om te zien dat de één in winterkleren rondloopt, maar de ander toch nog in een shirt en met teenslippers. Tja... Rare lui, die Australiërs... Want buiten zitten doen we tóch, al moeten we op het terras met de jas aan aan tafel. Brrrr....
 
Gisteren: graadje of 20 overdag en 's avonds hutspot met gehaktbal en jus in het kuiltje eten bij Martijn en Rebekka! Mjummie!  :p
 
En nu lees ik dat het sneeuwt bij Melbourne..... :shock:
Hubby vroeg al of ik nog weg wilde....... :grin:
Ik ga toch niet voor het weer....!!!!! :roll:
 
ik vind de herfst en de winter vreselijk zo rond de maand maart kom ik weer tot leven
ik heb de winterperiodes altijd een ellende gevonden dus hoop als we richting brisbane gaan
dat dat dan wat beter word anders moet ik maar emigreren naar afrika :grin:
gr auktje
 
Het mag dan wel koud zijn op het moment rond Brisbane (een collega van mij moest zelfs ruiten krabben van haar auto, had ze nog nooit meegemaakt  :lol: ) maar overdag staat het zonnetje aan een strakblauwe hemel (20 gr) en is het niet grijs en somber. Dat is een belangrijk verschil. Alhoewel.... misschien willen we nu juist wel de regenwolken zien vanwege het watertekort......  :?

KC
 
Ik begin al aardig te wennen aan de minimale seizoens wisselingen, alleen jammer dat het hier alleen nog maar winter is

Kees
 
Back
Top