Shark!

JvN

New Member
Oftwel; Haai!
Ik ben Jos, een vijfentwintiger die een aantal jaren terug op stage is gegaan in Sydney en nu nog altijd er over zit na te denken om terug te gaan.
Eind 2009 was bij mij het idee opgekomen om voor mijn afstuderen vooral niet in Nederland te blijven maar juist zo ver weg mogelijk te zoeken en op een zonnige plek. Mijn Duits en Frans zijn belabbert maar mijn Nederlands en Engels perfect. Ik wilde niet naar een Nederlandstalig land gaan (Belgie, Antillen, Zuid Afrika - als je die laatste al Nederlandstalig kunt noemen), en ook niet naar the USA. Toen bleef eigenlijk alleen Australie over omdat Nieuw Zeeland me niet echt trok. Na wat zoeken op de websites van verschillende universities vond ik een plek op de universiteit van Sydney. Na maanden zenuwachtig zijn (lees; visum spanning omdat Brain erg langzaam was met het kiezen van een kandidaat; visum sponsoring) een week voor vertrek mijn visum gekregen!
8 Augustus 2010 zat ik in het vliegtuig en 10 juni 2011 zou ik terug komen. Tien maanden en twee dagen, waarvan 9 maanden stage. Van zomer naar zomer naar zomer, ik zag het wel zitten. Hoewel het begin erg moeilijk bleek door een jetlag en een totaal vreemde omgeving, had ik in nood time mijn plekje gevonden en in die tien maanden die daar op volgden ben ook ik verliefd geworden op dat land, zijn mensen, en al het andere dat bij Australie hoort.
Ik ben nu al weer bijna twee jaar terug en denk nog elke dag aan die tien maanden en twee dagen. Die twee dagen doen het hem, uiteraard. Elke week heb ik nog contact met mijn vrienden daar, de Sydneysiders die ik daar heb leren kennen. Het laatste half jaar begint het weer echt te branden van binnen; ik krijg de drang om zo een ticket te boeken en terug te gaan. Ook m'm familie vraagt het steeds; wanneer ga je terug.
Daarom ben ik ook naar de emigratie beurs gegaan; om informatie te winnen over het emigreren en om mijn kansen in te schatten. Die blijken grooter te zijn dan gedacht; mijn beroep staat op de SOL lijst, juiste leeftijd, etc. Maar ik ga, net als Gwen, eerst mijn (twee?) WHV verspillen om te kijken of en waar ik naar toe zou willen emigreren . Dat staat gepland voor halverwegen volgend jaar. Nu; geld sparen, inlichtingen inwinnen, werkgelegenheid zoeken, etc.
I'll see you down under!
Jos

Hey Jos, welkom!
Leuk verhaal, vol goede moed :) Wat fijn dat je die (twee) WHV nog hebt! Lijkt me een strak plan zo :up:

Ik moest lachen om shark/haai haha:oops:

Hee Tweeling!!

Toen ik je verhaal las dacht ik meteen 'hopelijk heeft hij zijn WHV niet gebruikt voor stage!!', maar zo te zien ben je slim geweest ;).
Als ik jou was zou ik inderdaad eerst lekker 2 jaar op WHV gaan, en wie weet vind je daar wel een bedrijf dat je wil sponsoren. Dan hoef je die lange molen niet in.

Ik vlieg 4 april, er zal vast nog wel een plekje vrij zijn in het vliegtuig :p.

Tip, als je binnenkort terug gaat, kijk dan een serieus naar boeken met Australian Backpackers. Zijn top!!

Groetjes Gwen

Thanks everybody! Leuk al die berichtjes - zie dat er aardig wat "lotgenoten" zijn ;-)
@Margriet - Ooit uitgelegd aan een ozzie dat 'haaiii', zoals ik het op dat moment zei, shark betekend in het nederlands, maar als je het normaal zegt, een begroeting is. Het blijft hangen, you know?!
@Gwen - Yea, sista! Ik heb ook een Occupational Trainee Visa gebruikt toen der tijd en geloof me dat ik daar achteraf heel erg blij mee ben! Op die manier kan ik inderdaad zo proberen een sponsor te vinden, oh, ik hoop het zo! Maar laat ik niet op de feiten vooruit lopen; eerst even een buffer aanleggen en orienteren op waar ik zou gaan werken zodat ik in ieder geval een tweede jaar terug kan komen. Genoeg spots te vinden on line, maar die buffer, hea?!
Ow en please, daag me niet uit - ik zou zo mee gaan! Heb jij al een plek om te werken over een maand? Een een place to stay?

@Gwen - Yea, sista! Ik heb ook een Occupational Trainee Visa gebruikt toen der tijd en geloof me dat ik daar achteraf heel erg blij mee ben! Op die manier kan ik inderdaad zo proberen een sponsor te vinden, oh, ik hoop het zo! Maar laat ik niet op de feiten vooruit lopen; eerst even een buffer aanleggen en orienteren op waar ik zou gaan werken zodat ik in ieder geval een tweede jaar terug kan komen. Genoeg spots te vinden on line, maar die buffer, hea?!
Ow en please, daag me niet uit - ik zou zo mee gaan! Heb jij al een plek om te werken over een maand? Een een place to stay?

Nou he! Wat ben ik ook blij dat ik toen niet mijn WHV opgebruikt heb!!

Die buffer is inderdaad even lastig. Heb je al een idee wat je wil hebben om mee te nemen? Ik heb geprobeerd om 5000 euro te hebben voor vertrek, en dan nog de kosten voor ticket, backpack, etc. Bij elkaar toch zeker zo'n 7500 euro. 9 maanden om dit bij elkaar te krijgen. Nu net voor vertrek gaat het er meer naar uit zien dat ik 4000 euro heb om mee te nemen. Maar daar doe ik t maar mee. Wil daar ook sowieso gaan werken, dus komt vast wel goed.
Als ik aankom in Sydney heb ik de eerste 2 nachten in het hostel van Australian Backpackers. De andere 2 nachten boek ik daar denk ik nog ter plekke bij. In Adl (6 nachten) zal ik ook naar een hostel gaan, maar deze heb ik nog niet geboekt. In Perth verblijf ik bij Sacha en Dirk (Sacha was altijd actief op het forum, maar nu niet meer). Na 7 tot 9 daagjes Perth ga ik 2 tot 3 weken WWOOFen op een kangoeroe boerderij in Jurien Bay, ong 3uur boven Perth. Daarna staat alles nog open!

• Like
Reactions: JvN
Thanks everybody! Leuk al die berichtjes - zie dat er aardig wat "lotgenoten" zijn ;-)
@Margriet - Ooit uitgelegd aan een ozzie dat 'haaiii', zoals ik het op dat moment zei, shark betekend in het nederlands, maar als je het normaal zegt, een begroeting is. Het blijft hangen, you know?!
I know!! Ik heb mijn vriend het een keer proberen uit te leggen. Had hem een kaartje gestuurd met een haai in een telefooncel die zei 'Ik wilde alleen even haai zeggen", vond ik toen ook heel grappig :D

Het plan is dus om halverwege 2014 te vertrekken? That's ages away! Boek toch lekker die vlucht van Gwen joh ;):p

Hi Jos,

Gewoon ervoor en niet nadenken, alles komt goed zeggen ze altijd. Check my handtekening, ben open minded gegaan en mijn baas wilde mij al na 1 maand sponsoren voor Permanent Resident terwijl ik op mijn WHV binnen ben gekomen. Mijn functie werd genomineerd, medische keuring en IELTS test gedaan en PR was binnen!

Wat voor beroep of profession wil je hier uit oefenen?

• Like
@Gwen(, @Margriet): Ik heb momenteel ongeveer 5000 euro waar ik wat mee kan. Dat wil zeggen, ik heb een vaste baan die afloopt de eersta van april en dus nog twee maandsalarissen te goed wat neer komt op netto 2400 euro waarvan ongeveer 900 euro weg gaan aan vaste lasten. Ticket kost enkele reis vanaf Dusseldorf zo'n 700 euro (flexible, two way tickets are double), reisverzekering(?, niet veel), zorgverzekering (zo'n 120/mnd) en hostel voor eerste paar dagen dan kom je al gouw uit op 2440 vaste lasten en grote enkelvoudige uitgevan. Dan heb ik dus alsnog die 5000 euro die jij wilde hebben aan het begin van jou reis. Om maar niet te spreken over mn tweede spaar rekening... En inderdaad, als je toch gaat werken... Uhm, ik ben het echt aan het overwegen, hea?!
In het CBD van Sydney is trouwens een leuk hostel, vlakbij de harbour bridge, met een open dak terras. Die is wat duur maar heeft een erg goede locatie. Daarnaast zijn er een paar leuke bij kings cross, ja het red light district van sydney, die goed, leuk en op een toch goede locatie zitten (feest buurt). Als ik jou was zou ik niet naar Glebe gaan, die zag er erg slecht uit van buiten.. (maar ook weer aan een leuke levendige straat, met vele terrasjes) Ow, wacht even. Je zit bij Kings Cross! Vergeet dan vooral niet naar Bondi Junction te gaan en van daar uit de coastal walk te doen, en als je in de stad bent toch nog even de Westfield te bezichtigen ;-) Taronga Zoo is ook een aanrader (pak de ferry @ Cirqular Quey ;-) en vergeet je camera niet ). In Taronga Zoo bij de vogelshow heb je een geweldig uitzicht op het CBD. Tot zo ver mijn spoilers xD

Kangoeroe boerderij in Jurien Bay, right? Leuk! Nu al weer jaloers! Hoe heb je het daar gevonden? Ik ben momenteel aan het rondkijken op workstay.com.au . Leuke website maar een beetje verouderd. Ik ga proberen om eerst een half jaar op een boerderij te werken, dan heb ik gelijk dat tweede jaar er aan vast (na wat documenten te hebben verstuurd naar de visum dienst, etc) Ik hoop dat er maar iemand voor valt! En daarna hoop ik ergens te kunnen werken in my own field.

@Wimmel; Ik heb biomedisch onderzoek gestudeerd met een minor in bioinformatica. Nu heb ik al veel werkervaring in het lab, maar wil ik eigenlijk weer voortborduren op bioinformatica maar daar is weinig in te vinden (hier in NL). Het meest ideale zou een combi zijn; lab en bioinformatica en programeren. (laatste zit er altijd bij, bij de bioinformatica). Rede hier in NL om een groentje niet aan te nemen was de werkervaring op het programmeer gebied maar die heb ik de laatste paar maanden bewezen als programmeur voor een laboratorium automatiserings bedrijf. Serieus, waar ik allemaal geen ervaring in heb..
De meeste werkgelegenheid voor mij ligt dan ook op de vele universities in australie, of hospitals. Maar die laatste zijn erg moeilijk te bereiken via de government websites, dus om er gewoon naar toe te gaan lijkt een beter idee.
Ik ga vandaag (het is net na middernacht) in ieder geval kijken naar de websites van de vele universities die ik ken. Allereerst in Sydney, maar ook Brisbane en andere grote steden.
Jup alweer een lange post. Thats me, sorry.

Ps. Gwen, mocht je echt een reismaatje willen. in ieder geval tot aan Sydney, ik overweeg het (om alsnog snel te gaan - dit klimaat op deze website is aanstekelijk). Maar dan wel eerst een meet en greet in Brabent ;-) Haha!
Terusten!

Bereid je dan maar voor, want in Australië gaat alles om Australische werkervaring. Zonder 10+ jaar Australische werkervaring wordt het moeilijk om interesse te trekken op je CV.

Mijn Nederlandse Bachelor of (Mechanical) Engineering degree is niet veel waard zonder lid te worden van Engineers Australia.... Moet $660 betalen voor stage 1 om een min of vragen lijst in te vullen, certificeert kopie van diploma & supplement en je CV te laten onderteken door een lid van Engineers Australia.
Dan is diploma ineens heel veel waard op de markt.....

Zover ik heb gezien zijn Engineering graden van Nederlandse Universiteiten en Hogenscholen niet herkent door het Washington Akkoord en wordt het dus stuk moeilijker dat je graad erkent wordt. Maar niets is onmogelijk natuurlijk en het kan goed anders liggen in jou situatie.
Werk tenslotte alweer 1,5 jaar hier als Project Manager en Site Engineer en niemand heeft ooit om mijn diploma gevraagd, zelfs niet voor mijn visum. Ondanks dit ga ik toch aanvragen om eventueel problemen in de toekomst te vermeiden.

Jou vakgebied lijkt me niet echt iets voor in Australië en ik verwacht dat de industrie zeer klein is (ziekenhuizen/universiteiten) en in verhouding niet veel geld in te verdienen valt. Net zoals mijn Nederlandse 12 jaar werkevaring in de IT wereld, maar ik kan er goed naast zitten.
Ik ben als IT (CAD/CAM/CAE/PDM/ERP) consultant met 12 year ervaring in Manufacturing maar van schip gesprongen en gekozen voor Contructie en Mijnbouw. Zo heb ik hier in Australië een 800 Ton Per Hours Mineral Processing Plant en een 50 TPH Low Iron Processing Plant gebouwd. Totaal wat anders maar wel succesvol, zelfs zonder Australische ervaring! Moet wel zeggen dat ik geluk heb gehad dat ik zo ben binnen gekomen.

Wat te adviseren is om inderdaad gewoon langs te gaan en aan de deuren te kloppen. Met online reageren heb ik nog nooit een interview gehad, terwijl met aan de deuren kloppen had ik binnen 2 dagen een baan. Zelf nu solliciteren schiet ik geen haar mee op, via via willen ze mijn inhuren bij LNG zonder mij gezien te hebben.....

Je went er wel aan hoop ik ;-)

• Like
@Wimmel Klopt - alles gaat daar om Australische werkervaring. Ik weet het, en daarom ben ik dus van plan daar op een WHV naar toe te gaan en zo werk te vinden. En dat ook op de manier die je net omschreef; overal langs gaan. Uit Nederlandse ervaring weet ik dat dat beter/sneller werkt. Het is ten slotte makkelijker om een email te deleten dan iemand die voor je staat gelijk de deur te wijzen zonder te horen wat hij/zij te zeggen heeft.
Mijn vakgebied bied wel degelijk veel perspectief; in de wereld van medisch onderzoek zijn er erg veel mensen die het abroad zoeken; hier in Nederland heb ik gewerkt met Amerikanen, Australiers, Hongaren, Polen, Chinezen, etc. Mensen die hier een leuke werkgroep gevonden hebben, iets meer in hun richting/expertise. Expertise in een bepaald veld is belangrijker dan anything else. Die zelfde mentaliteid heb ik ook gemerkt bij de Ozzies waar ik mee gewerkt heb in Australie zelf, dus ik denk dat ik weet waar ik aan ga beginnen.
Als het echt niet gaat, denk ik er over na om aan te bieden binnen een leuke groep een maand of twee te laten zien wat ik kan, etc. Dat heb ik al erder gedaan en dat is goed gegaan. Ook valt twee maanden best te overbruggen als er duidelijke afspraken zijn gemaakt, vind ik. Anyways, zo is altijd mijn instelling geweest. Dat is niet AU-afhankelijk.
En mocht het toch niets worden, nergens, dan ben ik alsnog een mooie ervaring rijker en kan ik zeggen dat ik het geprobeerd heb, niet?!
Cheers mates!

Hee Sharky,

Klinkt als een goed genoege spaarpot voor de reis.
Je weet wel dat je met 3 maanden werken op een boerderij ook al een 2e WHV kan krijgen eh? Hoeft niet perse een half jaar. Website waar je kunt kijken voor werk: www.thejobshop.com.au
Mijn baantje op de kangoeroe boerderij is een WWOOF baan. Willing Worker On Organic Farm. Dus werken voor kost en inwoning ipv loon. Hiervoor moet je lid zijn van WWOOF en dan kun je op het forum terecht en krijg je een boekje met duizenden adressen. Maar als je keer af wil spreken in, dan neem ik het boekje wel mee. Waar woon jij eigenlijk?

@Yuud: dank u! Vind ik ook een goede instelling als ik echt wil. Maar dan moet ik ook uitkijken voor de valkuilen die het met zich mee brengt. Ik ga het in ieder geval proberen ;-)

@Gwen: Sharky, OMG, nu al een nickname!
Dank je wel voor de website! Ik heb er hier van de website en van Google al een paar gehaald maar die stond er nog niet bij. Ook dat wwoofen had ik ergens gelezen maar er was nog geen alarm bel gaan rinkele. Ik dacht eerder aan een forum term of zo, niet aan een organisatie. Klinkt ook erg interessant! Ik zal het boekje nog niet gaan bestellen aangezien ik nog geen visum heb. Dat zal ook nogal een paar maanden op zich blijven wachten, hoewel je nooit weet hoe de wind draait.
Ik woon trouwens in Breda. Niet zo heel ver weg van Tilburg, dus we kunnen eens een terrasje pakken en informatie uitwisselen Verwacht niet dat ik veel meer weet over wat dan ook, zie dat jij een doorweekte forum menner ben en daar dus ook genoeg informatie uit hebt kunnen tappen. En hier ben ik, dat groentje. Ben uiteraard wel erg benieuwd naar dat boekje...

doorweekte forum menner
unicorn.gif

Hi-Aaaahhhh!

Neem een witte kangaroe mee...

Back