Slangenplaag in Australië door hitte

Tja ik hoorde het al eerder deze avond van iemand uit NL op msn.. :grin:

En het was geloof ik al ergens halverwege vorigjaar op het nieuws hier. Gewoon ff het koppie er bij houden als je iets in de tuin gaat doen.

Een collega vertelde mij dat als ik hier een brownsnake ziet dan niet moet na denken en hem eventjes in drieën moet hakken met een schep ofzo. Als reptielen liefhebber gaat dat eigenlijk tegen mijn aard in maar is wel de meest efficiëntste  en veiligste manier op zoiets op te lossen.

een brownsnake lijkt me zeker geen leuk diertje voor in de nabijheid van mensen nee ;) Dat is toch de meest gevaarlijke slang in Australie?

[quote author=Annemiek link=topic=8186.msg107613#msg107613 date=1199971865]
een brownsnake lijkt me zeker geen leuk diertje voor in de nabijheid van mensen nee ;) Dat is toch de meest gevaarlijke slang in Australie?
[/quote]
De Brown snake is de 2e, de giftigste slang ter wereld is de "Inland Taipan"
Uit Sydney WildlifeWorld
image030.jpg

image032.jpg

Dit is de Brown Snake
image034.jpg

Bart

En hier http://www.abc.net.au/7.30/content/2001/s345671.htm weer een heel ander slangenprobleem.

[quote author=Bear link=topic=8186.msg107610#msg107610 date=1199970231]
Een collega vertelde mij dat als ik hier een brownsnake ziet dan niet moet na denken en hem eventjes in drieën moet hakken met een schep ofzo.
[/quote]

Juist dan wordt het merendeel van de mensen gebeten!

En buiten het risico en de boete is het ook nog eens super dieronvriendelijk!

Denk dat dit de juiste manier is om er mee om te gaan:

If you encounter a snake, keep away from it, especially children and pets. If necessary, contact a DEH licensed snake removal service that will be able to catch the snake and remove it. If possible, watch where the snake goes so the snake catcher will be able to find it. For Snake Removal Services look under `Snake' in the White Pages Directory or Website: http://www.whitepages.com.au.

In addition, there are several things that can be done to minimise the chance of being bitten. These include:

Clean up rubbish around the home
Keep gardens tidy
Take steps to reduce mice and rats
Wear solid shoes and trousers when bush walking and walk heavily, the vibrations will warn snakes you are coming
Check boots before putting them on if left outdoors
Never put your hand somewhere that can't be seen.

Cheers,
Jan

We moeten niet vergeten dat wij, mensen, in het land van de slang willen wonen. Een beetje respect voor deze diersoort en inderdaad, zoals Jan al Quotte(raar woord "quote" in de verleden tijd), gezond verstand gebruiken en er iemand bijhalen die er verstand van heeft.

Plus het feit dat de woonwijken steeds meer naar buiten groeien en wij dus meer en meer op het territorium van de slangen komen. Geen wonder dat we ze dan dus vaker tegen komen.

Ik beschouw mijzelf ook als diervriendelijk (als ik vlees eet, wat zelden is, dan biologisch). Moet toch toegeven dat ik toen ik een store room 300 km buiten Katherine een king brown tegenkwam ik niet aan de mannen die op jacht gingen heb gezegd dat ze even een telefoonnummer voor een slangenvanger moesten bellen... de slang heeft het niet gered. Ook de python die 's nachts de parkiet van een van de kinderen op heeft geslokt heeft het niet overleefd. Ik geloof dat ze de parkiet los van de slang wilden begraven  :|
Wel hadden ze op dit cattle station 3 goanna's, die zouden slangen eten en vooral de nesten leegeten. Dit is blijkbaar geen heel efficiente oplossing. En een goanna in je keuken is ook goed voor de adrenaline, dat kan ik je wel vertellen  :smile: Ik waande me soms in Jurrasic Park of de oertijd, maar dat lag ws meer aan het niveau van de mannen die daar rondliepen. Om op het equivalent van de aanrechtmop te komen: de leukste mop in de NT is: How many men does it take to clean a toilet?......... none, because it is a womans job!. Je bent pas goed geintegreerd in de NT als je dit dag na dag leuk vindt. Toch maar WA  :p

Fae

[quote author=Jan and Erna link=topic=8186.msg107680#msg107680 date=1200029083]
Helemaal mee eens Jan :up:

Blijven toch prachtige dieren
[/quote]

Heel mooi gezegt. Tot dat ie een keer in je garage zit of achtertuin. Zoals je kunt zien aan jan zijn quote  is preventie het beste inderdaad, 200% mee eens. En als ie ergens onder het huis verdwijnt of ergens in je achter tuin verdwijnt zijn er altijd mensen die je kunt bellen :up: Geloof mij ik zal de laatste zijn die met een schep op jacht gaat.

Wij hebben heel lang slangen in huis gehad ook anderen soort reptielen. Hopelijk kunnen we ooit is in de toekomst een reptielen speciaal zaakje beginnen. Wat dat betreft ben ik dus een grote liefhebber..... en toch zou de schep in het dingetje gaan bij verschillenden soorten situaties. Afijn toch wel grappig om ineens uit het niets al die veel te dier vriendelijke post te lezen.. Bear die daar een beetje om moet lachen...

[quote author=Bear link=topic=8186.msg107610#msg107610 date=1199970231]
Een collega vertelde mij dat als ik hier een brownsnake ziet dan niet moet na denken en hem eventjes in drieën moet hakken met een schep ofzo. Als reptielen liefhebber gaat dat eigenlijk tegen mijn aard in maar is wel de meest efficiëntste  en veiligste manier op zoiets op te lossen.
[/quote]

Ik heb een jaar in zuid-afrika gewoond en volgens mij bestaan daar geen gecertificeerde slangenvangers. De eigenaar van de wildplaats waar ik regelmatig verbleef had een leren zweep van een meter of 5 lang. Dit werkt erg goed bij een zwarte mamba kan ik je vertellen. (die trouwens vreselijk snel zijn). Ook ik heb liever dat ze blijven leven by the way

Ik ben tot nu toe meerdere malen de Red-bellied Black tegen gekomen, meestal was dit in lamington park tijdens een bush walk. Echt geweldig om te zien en zou er niet aan denken om ze te doden. Zit deze slang in mijn achter tuin zou ik er misschien anders over kunnen denken. Het is moeilijk te zeggen hoe je reageert in dat soort situatie's en zeker als je twee kleine spruiten hebt die dag en nacht in de tuin spelen. Maar goed respect voor the wild life als het even kan!

Wat gebeurt er met de slang als je een "hulplijn" inschakeld? Laten ze die ergens weer vrij, in een wildpark, of maken ze ze af??

Uit eigen ervaring (http://duyfken.blogspot.com/2008/01/fast-food-for-pythons.html) :) kan je inderdaad een soort van Steve Erwin :) bellen. Die vangt dan de slang en zet em uit in een bebost gebied. Weet eerlijk gezegd niet precies wat ze met giftige slangen doen.
Volgens mij mag je geen slangen doden.

Nou, met de "plaag" valt het nog wel mee. Dit jaar maar een slang in de tuin gezien en dat was een python - kan geen kwaad, mits ze niet te groot worden - en houd de muizen en ratten uit de shed.
Vorig jaar een paar brown snakes voorbij zien komen en dan houden we de hond maar even binnen.

Toen er een in de garage zat hebben we ook zo'n slangen-nummer gebeld. Nou die man was kennelijk nog banger dan wij, want is nooit op komen dagen - na twee keer bellen. Dus de volgende brown snake krijgt gewoon een klap van de slangen mepper die we hebben (2 m lange stok met een flexibel eind).

Off topic; -+henk+-! Hebben jullie niet net de NZ cruise gedaan?

Sort of On Topic: ik had in Eindhoven een keer een half verlamde muis in m'n handen en belde de Dierenambulance om te vragen wat ik met het beestje moest. "Ja, maak die maar dood" HUH??? Ikke slikken en braken en zei "Maardahkanniknie-zijnjulliegek????". Nou, die muis was dus mijn probleem. Ik heb hen wel later 's naar m'n huis kunnen krijgen toen er een gewonde duif in de tuin (ehhh, vierkante meter beton) zat. Maar ik moest hen er wel van overtuigen dat ik het fysiek niet aankon het beest naar hen te brengen.

Nu bellen we de dierenambulance als we een wallaby aanrijden - is mij gelukkig maar 2 keer overkomen. De enige slangen die we op ons property hebben gezien waren dode slangen (en die STINKEN...BWUHHHH).

Back