sociale huurwoning dmv punten in australie ?

Lilikoi

New Member
Weet iemand misschien of er in Australie zoiets bestaat als de Nederlandse Woningnet ? Oftewel, een gemeentelijke instantie waar je je kunt inschrijven voor een sociale huurwoning ( via internet uiteraard ) zodat je punten kunt sparen alvast voor een betaalbare huurhuis in de toekomst ? bedankt alvast !
 
Het zal een beetje afhankelijk zijn voor welke staat je zoekt, maar voor WA is het Department of Housing en is het vooral inkomensafhankelijk. Om in aanmerking te komen moet je permanent resident of citizen zijn, dus inschrijven terwijl je hier nog niet bent is dus niet mogelijk.

Daarnaast hoeft huren hier helemaal niet duur te zijn, gewoon de advertenties goed in de gaten houden en kijken op de diverse websites die huurwoningen aanbieden. Ik denk dat 95% van de huurwoning in particuliere handen zijn en via een makelaar verhuurd worden. Zoiet als WOningenet kennen ze hier volgens mij niet echt.
 
Het systeem in Oz is wel wat anders dan in NL.
De verhuur van huizen gaat voornamelijk via makelaars en die huizen zijn dan weer eigendom van particulieren.
Soms zijn er huis-ontwikkelaars welke een serie units construeren en deze ook weer via makelaars verkopen of verhuren.
Vaak koopt een particulier zo'n woning en verhuurt die dan , deze doet dat alleen als investering.

Hypotheek rente is totaal niet aftrekbaar in OZ, maar wel de kosten (dus ook de hypotheek) welke je op een woning hebt in de verhuur, want dat laatste is dus gewoon een investering.

Via gemeentelijke instellingen zijn er in feite alleen woningen te huur (veelal flats) die genomineerd worden aan gezinnen welke op een uitkering zitten en ik denk niet dat jij in zo'n woning je zou thuis voelen ivm de buurt. Je zult er ook niet voor in aanmerking komen.
Er zijn hier geen woning bouw verenigingen zoals je dat in NL kent.
Tevens spreek je een termijn af via de makelaar over de duur van de huur en je hebt daarna geen of zeer betrekkelijke huur bescherming, want zodra je huur termijn voorbij is dan sta je op straat tenzij je de termijn kunt verlengen met de huis eigenaar.
Cheers
Jan
 
Weet iemand of er zoiets als een woningbouw in Adelaide is?
Hebben een tijdje zitten zoeken maar niet echt veel kunnen vinden.

Groeten Steven
 
Thanks familie S
afro.gif
 
Back
Top