Sole Trader

Tomasb

Member
Helle,

Nu bijna 6 maanden na indiening applicatie partner visum.
Aanbieding gekregen van mijn werkgever om in OZ te werken voor het bedrijf.

Na wat opzoekwerk lijkt het mij misschien wel een goede optie om zelfstandige te worden (sole trader noemt dat dan)
Heeft er hier misschien iemand ervaring mee ?

Grts
Tomas

Heel kort, ben daarna al vrij snel een "BV" gestart. Wat is je vraag?

Zoek ook even goed uit welke verzekeringen verstandig zijn. Ik hou niet zo van eenmanszaken in verband met aansprakelijkheid. (ook in NL)

Hi Tomas, manlief heeft hier in Oz nog een jaar als zelfstandige voor zijn oud werkgever gewerkt . Als sole trader en gewoon een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten om de risico's af te dekken. Hij declareerde in euro's en werd betaald op zijn ozzie bankrekening, waarbij hij de transferkosten betaalde (valt mee, een dollar of 15 per invoice). Werkte allemaal prima. Als je meer wilt weten, stuur dan ff Pm.

Hi Red Dust,

Bedankt voor je antwoord. Probeerde je PM te sturen maar geen succes ,dus dan maar hieronder.(terugsturen in PM mag , vermoed dat jij wel weet hoe dit moet):D
Als ik het goed begrijp werkte jou man ook voor een BE/of NL bedrijf als sole trader .
Met declareren bedoel je dat hij facturen maakte in euro, en dan betaald werd in AUD , elke 2 weken zoals gebruikelijk in OZ ?
Transferkosten vallen inderdaad mee dan , moet ik het zeker niet voor laten.

Mijn job is voor 80 % kantoorwerk, rest bezoeken van schepen(audits)ivm met de catering aan boord.
Ben niet zeker waarvoor ik juist aansprakelijkheidsverzekering zou nemen, niet echt thuis in verzekeringen :)

Qua verloning vraag ik mijn af of dit voor mijn baas ook voordeliger is dan mij hier als dure belgische werknemer te betalen ? Als ik mijn gewone loon naar AUD omreken kom ik zeker niet aan een degelijk loon in OZ , waar alles toch duurder is.
Ook talloze voordelen (bedrijfswagen/laptop/tankkaart/gsm/internet) zal ik dan zelf voor moeten betalen dus weet niet goed hoe dit aan te pakken, hoe ging dit bij jou man ?

Grts
Tomas

Als sole trader en gewoon een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten om de risico's af te dekken.

Ik vond het risico te groot. Verzekering probeert zijn eigen hachie te dekken als het puntje bij het paaltje komt.

@Tomasb wat als jij verkeerd advies geeft over die schepen? 100 man wordt ziek omdat jij iets over het hoofd zag?

Ik krijg ook voornamelijk betaald in Euro's. Ik stuur facturen zonder GST (soort van BTW) naar NL bedrijf, die stort het op mijn NL rekening. En als er een paar facturen zijn betaald, maak ik het over naar mijn AU rekening. Ik ben belastingtechnisch dus verder niet meer verbonden aan NL. Als je echt in loondienst zou blijven wordt het allemaal wat ingewikkelder i.v.m. belasting, pensiensopbouw, verzekeringen blabla. Daar heb ik verder geen verstand van, misschien is het wel eenvoudig, maar kan me niet voorstellen dat het eenvoudiger is dan een factuurtje sturen vanuit je AU bedrijf :)

Ik zou wel een hoger uurtarief vragen dan wat je in loondienst krijgt. Je zult toch extra verzekeringen moeten afsluiten (income protection bijvoorbeeld) en allerlei andere zaken die je zelf aankaartte. Ik ken de BE belasting niet, maar in NL zou de werkgever zeker wat besparen in termen van belasting en dan ook nog je voordelen m.b.t. bedrijfswagen etc. Bereken voor jezelf eens wat dat hier zou kosten.

Back