Sorry ,is misschien een beetje een morbide vraag ,maar toch stel ik ze .

njusha

Member
Oké mensen ,niet verschieten van mijn vraag hé ,maar ik vind dat je er wel effe moet bij stilstaan .
ik zal ze stellen in mijn gezinsverband en in mijn leefwereld .
Stel ,Tom en ik wonen al enkele jaren in Australie samen met onze 3 kinderen .We hebben de Australische of dubbele nationaliteit en de kinderen ook .Op een dag nemen Tom en ik het vliegtuig terug naar Belgie en er gebeurd iets met dat vliegtuig .Wat gebeurd er dan met onze 3 kinderen die zijn achtergebleven in Australie ?
Ik weet dat het niet prettig is om daarover na te denken of er zelfs maar bij stil te staan ,maar op zo'n vlakken moeten we toch realistisch blijven .
Wat moet er eigenlijk best geregeld zijn i.v.m.de kinderen zodat zij niet van hier naar ginder worden gesleurd ?
Het antwoord kan misschien heel simpel zijn ,maar ik ben niet echt op de hoogte van die bepaalde wetten in Australie .

Voor de rest ben ik heel positieve persoon hoor ,maar t'is omdat Tom mij die vraag daarstraks stelde en ik géén antwoord erop kon geven .

Groetjes ,Kat

P.S. : Always look on the bright side of live zulle

Hoi Kat,

Hele goeie vraag hoor en zeker iets om bij stil te staan. Ik kan je echter geen antwoord geven omdat ik niet weet hoe dat allemaal geregeld is hier in Oz maar er is vast iemand die je het antwoord wèl kan geven.

Erna

Hi Kat,
Ik heb verschillende keren erop gewezen om vooaral een testament te maken zodra je OZ binnenstapt.
Daarin moet je precies regelen wat er met je kinderen gebeurt.
De wetten in OZ zijn geheel anders dan in NL/BELG.  Het is theoretisch mogelijk dat jouw kinderen aan de Staat worden toegewezen en het feit dat er grootouders en andere familie in NL/BELG zitten kan men maar zo naast zich neer leggen.
Je kunt b.v. in je testament laten opmaken dat je kinderen bij overlijden van beide ouders naar NL terug gaan en bij de mensen worden geplaatst welke jullie in je testament zetten.
Dus eigenlijk is het heel simpel.
Ga naar mijn profiel, een heel stuk terug en dan vind je allerlei berichten hierover. (of volg :http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=3609.msg42395#msg42395

En nogmaals ik kan er niet genoeg op wijzen. MAAK EEN TESTAMENT, het kost misschien 150 dollar per persoon en je kunt er zelfs een aanvragen via het internet voor 50 dollar of zo, maar ik raad aan dat je naar een solicitor gaat en een beetje meer betaalt.
Die paar honderd dollar zorgen ervoor dat jouw kinderen niet in een weeshuis in een vreemd land terecht komen.
Je moet in OZ wel een executeur aanwijzen, dus b.v. een goede vriend, want iemand moet lokaal het gebeuren verder regelen (huis/financien/eerste kinderopvang/etc)
Cheers,
Jan

Hi Jan ,

Ja aan een testament daar dachten wij ook aan ,en gaan dat ook zeker doen .
Ik ga straks eens naar je topic kijken en eens goed doornemen ,moest ik dan nog een vraagje hebben zal ik ze stellen . :up:

Groetjes ,Katja

Dezelfde vraag hadden wij onszelf ook al gesteld en beantwoord met inderdaad een testament opmaken(hebben we hier ook ivm de kinderen). Onze vraag was echter ook, gaat een testament in Australie boven de wet of kun je alleen aangeven wat je het liefst zou willen?
Bv als ik aangeef dat bij ons overlijden onze minderjarige kinderen naar mijn zus in Nederland moeten, accepteerd de Australische wetgeving dat dan ook of komen ze daar dan onder kinderbescherming?

Het testament is geldig.
Waarom anders een testament.
Een kopie bewaar je thuis en een kopie bij je solicitor.
Jan

Dat is hier niet automatisch zo, vandaar de vraag!
Je kunt in NL wel per testament je voorkeur aangeven en die wordt ook meestal opgevolgd, maar het is uiteindelijk wel de kinderbescherming die bepaald wie de voogdij krijgt en niet het testament.

Ja wat NL betreft heb je natuurlijk gelijk, je kunt in NL ook je kinderen niet onterven en er zijn wat andere beschermende regels maar in OZ kun je je hele hebben en houden aan je buurvrouw geven .
Mocht je in OZ geen testament opmaken en je gaat gewoon op oude leeftijd naar het hemelrijk, dan krijgt wel je overlevende partner je bezittingen en daarna de kinderen, dat wel natuurlijk.
Het is niet zo dat je estate verloren gaat.
Het is evenwel erg belangrijk dat je iets op papier zet met het oog op minderjarige kinderen. Dat is in feite de voornaamste reden om een testament op te maken.
Jan

Hi Jan misschien weet jij deze dan ook nog/

Wordt bij overlijden van de langstlevende de nalatenschap gelijkelijk verdeeld onder alle kinderen?

Ik heb nl meegemaakt bij familie dat het grootste deel van de nalatenschap naar de mannelijke erfgenamen ging en slechts een klein deel naar de dochters.

Mariette

Mariette,
In principe is dat zo.  Maar de ouders hadden b.v. een testament kunnen opmaken om voor bepaalde redenen 1 kind b.v 50 procent te geven en de andere 3 kinderen 50 procent samen, ofwel gewoon een bedrag kunnen  noemen hetgeen per kind kan verschillen.

[quote author=Jan H. link=topic=6047.msg75770#msg75770 date=1164415956]
Je kunt b.v. in je testament laten opmaken dat je kinderen bij overlijden van beide ouders naar NL terug gaan en bij de mensen worden geplaatst welke jullie in je testament zetten.
[/quote]

Zijn de kinderen helemaal ingeburgerd in Australie, worden ze weer terug geplaatst naar Nederland omdat hun ouders dat in hun testament gezet hebben.
Nee, dat liever niet. De familie zit daar ook niet echt op te wachten denk ik.
Wat wel weet ik niet.

Je kan je testament  10 x per jaar aanpassen als je wilt dus je kunt alle kanten op.

Als je in Australie bent aangekomen en binnen 1 jaar of wanneer dan ook  beide ouders omkomen, en je laat 2 kinderen achter van 5 en 7, wil je dan dat de Staat deze overneemt en bij pleegouders of in een weeshuis zet??
Met verbaasde grootouders van die kinderen in Nederland achterlatend?
Ik denk wel dat velen het hier niet met je eens zijn.
Ik heb alleen maar een suggestie gedaan, b.v. in je testament zetten dat kinderen beneden de 18 (of 16 of 14 wat je maar wilt) terug zouden moeten naar hun familie in NL bij het overlijden van beide ouders.
De kinderen kunnen dan altijd zelf, na die leeftijd weer bepalen of ze ooit terug willen naar het  nieuwe land welke de ouders oorspronkelijk voor hun gekozen had.
De situatie is bij de leeftijdsklasse van de kinderen en het aantal jaren dat je al weg bent is wel bepalend zou ik denken.
Je kan altijd terug vallen naar de eerste regel boven vermeld.
Jan

Ik snap wat je wil zeggen Jan, maar als ik onze beide kinderen van 3.5 jaar en 10 maanden naar onze ouders moet laten gaan, de ene kant is 60+ en de andere 70+. Nee, die kunnen zich niet echt meer redden met twee van die kleintjes.
Dan zal je gelijk zeggen: Broers, zussen?
Natuurlijk, maar die hebben al volop oudere kinderen waarvan de jongste nu 15 (?) is.
En uiteraard heb je gelijk wat de staat betreft, maar ik denk dat het voor de kinderen, zeker als ze hier in Oz gewend zijn en verder opgegroeid zijn, beter hier kunnen blijven.

[quote author=Wilbert67 link=topic=6047.msg75804#msg75804 date=1164490975]Je kunt in NL wel per testament je voorkeur aangeven en die wordt ook meestal opgevolgd, maar het is uiteindelijk wel de kinderbescherming die bepaald wie de voogdij krijgt en niet het testament.[/quote]

Is dat zo? Voordat wij gingen hebben we in NL een testament laten maken waarin we iemand als 'intermediair' hebben benoemd in geval m'n vrouw en ik kassiewijlen gaan. Die persoon hebben we gemachtigd om naar eigen goed dunken zichzelf over de kids te ontfermen of iemand anders daarvoor te vinden. Deze persoon vertrouwen wij daarin 200%. Tevens - ieder risico uitsluitend - een backup voor die persoon genoemd. In Australie hebben we geen testament

Ik weet niet meer waar ik het vandaag heb maar ik begreep destijds dat als ons hier in Ozzie-land iets overkomt, er bij gebrek aan Australische testatement het NL'se testament wordt uitgevoerd. Wij hebben hier wat familie zitten die de overheid/kinderbescherming/who-ever daarvan in kennis zal stellen. Ik begreep destijds dat dit (meer dan) voldoende was?!?!?

MICHIEL

Wilsil, jij hebt jonge kinderen, maar er zijn ook emigranten die met kinderen van 10 - 12 jaar komen en die  waren al aan grootouders en andere familie gewend in NL en die na het uitzwaaien op Schiphol een halve inzinking nabij zijn (niet in alle gevallen natuurlijk).
Als dan plotseling iets gebeurt, dan heb je het in ieder geval "op papier".  Dit is echter allemaal voor iedereen een persoonlijke keuze.

Michiel, waarom laat je het Ned testament niet vertalen in OZ en teken de vertaling in het bijzijn van een solicitor welke dan ook een kopie krijgt. Als alternatief kun je het registreren in het Nederlands bij een solicitor, misschien vindt hij dat al voldoende.
Het is maar een idee.  Er zijn beedigde Nederlands-Engelse vertalers.
Goed dat je zoiets al op papier hebt staan, dat zal in elk geval een geruststellende gedachte zijn bij je aankomst in Australie.
Jan

*schopt dit even omhoog*
Wie heeft hier recent ervaring mee?
Wil zoiets als intermediairs uit beide families gaan aanstellen.

heb niet alles gelezen dus wellicht dubbelop; wij hebben een testament laten opstellen via een Australische solicitor. De kinderen worden door mijn neef opgevangen in het geval van en hij brengt ze naar Nederland. Mijn zus en haar man zijn voogd. Denk ook aan een power of attorney te regelen. In geval ons beiden iets overkomt, kan hij (mijn neef) tekenen en bij dingen zoals de bankzaken. Hij kan dan ook de financiën regelen om de kinderen over te brengen. Het testament geldt trouwens tot 16 jaar, hierna hebben ze inspraak. Ik hoop dat we het nooit moeten gebruiken, maar het is wel een prettig idee dat ik weet wat er gaat gebeuren voor het geval dat...

Kathleen, het is een goed idee om een Power of Attorney te regelen, ik heb dat indertijd ook gedaan en is nog steeds van toepassing.
Uiteraard heb ik ook een testament opgesteld via een solicitor en dat is belangrijk, vooral als je jonge kinderen hebt.

Ik had aanvankelijk een testament opgesteld waarbij de kinderen tot hun 18e , indien ze alleen achterbleven, terug zouden gaan naar NL (inmiddels niet meer van toepassing).
Ook wij (mijn vrouw en ik) waren destijds met jongere kinderen naar Australie verhuisd (niet ge-emigreerd) en hadden en hebben dus ook geen verdere familie in OZ.
Ieder kan op zijn/haar eigen manier bekijken wat het beste voor de kinderen zou zijn, mocht zo,n situatie zich voordoen en dit vervolgens per testament vast te leggen.

Ik ben zelf ook onlangs executeur testamentair geweest van iemand die overleed en het is een heel gedoe om zo,n zaak lokaal uit te voeren ondanks het feit dat in mijn geval er 4 getrouwde kinderen waren en ze onderling een goede verhouding hadden. Toch nog een hoop sores met de verdeling van goederen en vooral .....geld, terwijl het testament toch duidelijk was.

Back