Zoals Gwen al zegt is het inderdaad een keuze die je helemaal zelf moet maken. De keuze voor jullie is gewoon nog eens extra moelijk omdat je een kind achter moet laten die er voor kiest om niet mee te gaan. Misschien is het goed om met het hele gezin (inclusief degen die niet mee wil emigreren) een vakantie naar Australie te maken en daarna pas een beslissing te nemen. Maar misschien zijn julie hier al op vakantie geweest....En dan zal je moeten kijken wat voor een gevoel dat je er aan over houdt.
Ik vind het heel moelijk om mijzelf in jullie schoenen te verplaatsen. Onze kinderen zijn nl. te jong om over zoiets mee te mogen/kunnen beslissen (waren 1 en 4 toen we de knoop doorhakten). Wij zijn hierheen gekomen omdat wij hier tijdens onze eerste vakantie het gevoel hadden eindelijk thuis te zijn. Het gevoel rust te hebben gevonden waarvan je niet wist dat je die kwijt was. Wij kregen het gevoel dat we hier in Australie gelukkiger zouden kunnen worden dan we in Nederland al waren, ondanks alles wat je er voor opgeeft (vrienden, familie, alle zekerheden). We wonen hier nu 7 maanden en ik moet eerlijk zeggen dat we niet bedrogen zijn in ons gevoel. We zijn gelukkiger dan we waren. We genieten van de uitstapjes (ieder weekend weer vakantie), genieten van alle nieuwe vrienden die we hier hebben gemaakt en willen nooit meer terug naar Nederland.
Mijn man is nu een weekje in Nederland (familie omstandigheden) en ondanks dat hij hier meer werkt dan hij in Nederland deed (hij werkt hier nog wel eens op zondag) vonden al zijn vrienden dat hij er zo ontzettend relaxt uitzag, alsof het leven hier inderdaad een lange vakantie is.
Het is een beslissing die je samen vanuit je hart moet maken, maar wel een beslissing waar iedereen in het gezin achter moet staan. Het maakt nl. niet uit hoe fijn wij het hier nu hebben, maar het hele proces van emigreren (los maken van alles in Nederland en hier alles weer opnieuw opbouwen) geeft een enorme druk op een gezin en een relatie. Wanneer een van jullie kinderen er voor kiest om niet mee te gaan, moet dit ook een beslissing zijn waar jullie allemaal achter staan, maar hij/zij zul ook jullie beslissing moeten/kunnen steunen om hier naar toe te komen.
Heel veel succes met een moeilijke keuze.
Sacha