Spaargeld over laten boeken?

angourie

New Member
Hi,

Nog enkele weekjes wachten en dan vertrekken we naar Angourie, NSW.

Ondanks het feit dat bijna alles geregeld is heb ik toch nog een vraagje! Wat is de beste en rendabelste manier om je spaargeld in Australie te krijgen. Ben al bij verschillende banken langs geweest, echter een helder beeld heb ik me nog niet kunnen vormen. Iemand tips of idee's ik hoor het graag.

Gr,

Angourie :up:

Dat is inderdaad een goeie vraag ..... wij gaan gewoon ons spaargeld op een geopende Ozzie rekening laten overschrijven....hoe doet de rest dat?

Sara

Idem hier. Op een (reeds vorig jaar toen we nog in NL woonden, maar op vakantie waren in AU, geopende) rekening het geld overmaken d.m.v. internetbankieren. Bij mijn weten kan je tegenwoordig bij bijna elke NL bank met internet bankieren wel geld naar het buitenland overmaken. Als je nu nog geen rekening geopend hebt in Australie, hoeft dat geen probleem te zijn ([size=8pt]stuur het maar even naar onze rekening .. ;-) [/size]). Laat je rekeningen in NL gewoon open) is waarschijnlijk toch nodig i.v.m. na-ijlende zaken. En haal even later je geld over wanneer je hier je rekening geopend hebt. Een paar opmerkingen op dit gebied:

- Je loopt kans dat er een limiet zit op het bedrag dat je via internetbankieren (b.v. op een dag) mag overmaken. Dan moet het dus in stukken. In ons geval zijn we net bezig de opbrengst van de verkoop van het huis over te maken, en dat bedrag was dus te groot om in één keer over te maken.
- Let op de koers. Vooral bij grotere bedragen kan het zin hebben om even te wachten met overmaken. Op dit moment is de EUR-AUD koers net aan het kelderen ivm renteverhoging van 0,25% hier in AU.. Van de andere kant kan even wachten het ook nog minder waardevol maken.

M.vr.gr.
Perthpete

Je hebt ook financiele mensen die dit voor je doen (bijvoorbeeld HIFX) Zij kopen 'bulk' in waardoor ze je een betere koers kunnen geven als de bank. Vaak brengen ze geen transactiekosten in rekening. Doet je bank wel, en als je pech hebt is dat een percentage van het geld wat je overboekt.
Dit soort bureaus verdienen voornamelijk aan de koers. Je kunt je geld ook daar parkeren en vanuit die rekening transacties doen. Bovendien houden zij voor jou de koers in de gaten en kun je afspraken maken wanneer (bij welke koers) ze mogen gaan omzetten. Daar kun je je voordeel mee doen. Tja, beetje persoonlijk.
Via internet bankieren in vreemde valuta kost geloof ik iets van 15 euro per keer, weet het max. bedrag niet. Laat je het echt door de bank doen, dan ben je dus nog meer kosten kwijt.

Good luck!

Dus er zijn hoe dan ook kosten aan verbonden? Heb echt nog geen idee hoe we dat gaan doen, maar ik Perthpete, je zei dat je je rekening in Nederland ook nog gewoon aan kon houden. Hoe zeg je die dan op? Bij mijn weten moet dat gewoon echt door jezelf gebeuren met een handtekening en inleveren van de pasjes. Kun je daar eigenlijk wel iemand voor machtigen?

Hoi Annemiek,

Wij hebben gelukkig het voordeel dat Ellen jaren bij het bankkantoor gewerkt heeft. Daardoor kennen we natuurlijk de juiste persoon om te benaderen wanneer we de rekeningen willen gaan opzeggen. Maar m.i. heb je in ieder geval 2 manieren:

1. Vraag vóór je vertrek aan de bank hoe je over een x-termijn je rekening zou kunnen opzeggen vanuit Australië.
OF
2. Laat het ze per brief weten (vanuit Australië) wanneer het zover is dat je op wilt zeggen. Wordt daar dan niet op gereageerd of doen ze moeilijk, dan laat je ze (desnoods een keer aangetekend) weten dat je opzegt, en eventuele kosten die volgen omdat de rekening niet gesloten wordt gewoon voor hun rekening zijn... piece of cake ;-)

M.vr.gr.
Perthpete

Is het zo simpel? Kun je dat echt zo doen? Laten weten dat je opzegt en de kosten die e.v.t. volgen door hen zelf laten betalen?  Wow... Das dan inderdaad wel een handige optie ;)

en dan gaat hier waarschijnlijk een slotje op hahahaha :-D :-D :-D :-D
zo eerst naar buiten pauzeren en van het mooie weer genieten!!

groetjes Teuni

:-D
Precies, we hebben hem al aardig door Teuni...... :p

Henriette

ps. Hoe is 't met boeken gegaan voor hotel?

Back