spaarloon

Annemiek

XPdite Sponsor
Ik ben vorig jaar per 1 december bij mijn werkgever begonnen en heb toen voor een spaarloonregeling gekozen. Tegen de tijd dat ik hier weg ga zal er zo'n 700 euro op die rekening staan.
Ik heb al begrepen dat je de loonbelasting alsnog moet betalen als een soort boete als je het geld eerder vrij wilt maken. Dit geld komt pas in 2011 vrij. Ik kan het natuurlijk laten staan en over 3.5 jaar aan de bel trekken en dan ineens een paar 100 euro cashen (met rente neem ik aan), maar heeft iemand enig idee of er mazen zijn in de wet waarmee je dat geld toch eerder vrij kan maken zonder de inkomstenbelasting te moeten betalen?

Ben benieuwd of iemand hier iets over weet.

Ben benieuwd.

in mijn geval kon ik mijn spaarloon alleen vrij laten vallen ivm een verbouwing aan ons nieuwe huis.
Ik heb ook geprobeerd of emigratie een reden was, maar helaas kon het niet.
Stom, want toen wij een huis kochten en gingen verbouwen kon ik wel alles krijgen wat tot dan toe was opgebouwd.
Terwijl we recentelijk het een en ander aan ons huis hebben gedaan en toen kon ik niks vrij laten vallen.

Dus ik kreeg te horen dat ik het moest laten staan.

mazen zijn in de wet

Ja hallo! Lekker forum krijgen we hier . Geintje.  Nee mazen in de wet zijn er niet. Hier kun je de bestedingsdoelen lezen. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_spaarregelingen/lb22_spaarregelingen-03.html

Je hebt er in het verleden voor gekozen je belastbaar inkomen te verlagen met de spaarloonregeling onder de voorwaarde dat het 4 jaar blijft staan of bij opname van een erkend bestedingsdoel. Als het op een andere manier wilt opnemen is de belastingdienst zo vrij om je belastbaar inkomen te verhogen. Ik zou zeggen gewoon die paar honders euro laten staan.

Mazen in de wet zijn mazen in de wet he, niet illegaal  :wink:

Het ministerie van Financien geeft eigenlijk heel weinig info over de regeling, de belastingdienst weer iets meer. Ik zag een nog uitgebreider rijtje op de site van Mister Money, maar vraag me wel af of dat rijtje klopt..

Dit geldt voor de volgende bestedingsdoelen:

* Om kosten voor de aankoop van een eigen woning te betalen
    * Om effecten (aandelen en obligaties) aan te kopen om te beleggen
    * Om premies voor je pensioen te voldoen
    * Om premies voor een lijfrenteverzekering voor je oude dag te voldoen
    * Om premies van kapitaalverzekeringen te voldoen
    * Als je een eigen onderneming gaat starten
    * Eventueel voor het opnemen van onbetaald verlof
    * Om de eigen bijdrage van kinderopvang te betalen
    * Om scholingsuitgaven te bekostigen
    * Let op: overlijden is géén reden om het geld te deblokkeren!

Zie deze pagina:

http://mistermoney.rtl.nl/spaarloon-informatie.asp

Emigreren staat er helaas niet bij!  :-(

De enige manier is volgens mij je werkgever zo gek te krijgen je onbetaald verlof te verlenen waarin je je spaarloon of levensloop kan opnemen.

Ok, bij ons twee situatie:

Ellen had haar spaarloon bij de ING (waar we allebei werkten). De werkgever vond het geen probleem om de formulieren in te vullen op basis van ons huis wat we hier gekocht hebben. Even wat kopietjes van de settlement agent papieren en geregeld.
Peter probeerde hetzelfde (mijn spaarloon bij de Postbank). Het kostte verschillende telefoontjes met verschillende mensen (call centre!!) om ze ervan te overtuigen dat hun papieren inderdaad de aankoop van een huis ook in het buitenland toestaan als reden. Echter ze bleven vragen om inschrijvingsbewijs bij de gemeente hier om te bewijzen dat we ook echt hier woonden (settlement agent papieren niet voldoende). Zoals een ieder hier weet bestaat dat niet in Australie. Na nog enkele telefoontjes heb ik het maar opgegeven en wacht maar gewoon af tot de 4 jaren voorbij zijn ... (en dan maar hopen dat ze het ineens goed overmaken etc ;-).

Op zich vind ik het niet erg om dat geld te laten staan, maar ineens 700 euro extra op de spaarrekening als we weg gaan is ook niet mis natuurlijk ;)
Heb ook begrepen dat je het in een lijfrenteverzekering kunt stoppen. Ik geloof dat ik Maluka eens hoorde zeggen dat hij iemand kende die het om die reden vrij liet maken en het vervolgens gewoon op z'n eigen spaarrekening zette. Ik heb alleen geen lijfrenteverzekering, dus kan het volgens mij dan alsnog niet vrijmaken...

Ik denk dat ik het maar gewoon moet laten staan...

Betekent dat dat je je lijfrente niet kunt stopzetten, of zijn daar wel mogelijkheden toe?

Groetjes, Dijnnas

Slightly off topic....
inschrijvingsbewijs bij de gemeente hier om te bewijzen dat we ook echt hier woonden

Recent hebben wij ons NL rijbewijs verlengd en ook daarvoor moesten we kunnen aantonen waar we woonden (inschrijving bij de gemeente...) We hebben toen een copie van de "rate notice" gestuurd en dat werd geaccepteerd. Misschien een idee.

Verder heb ik wel eens bij de council een conceptje ingeleverd met de verklaring dat we daar en daar woonden en dat hebben ze toen (gratis  :up: ) gecopieerd op council briefpapier en ondertekend en afgestempeld. Misschien ook een idee....

NB
Het stopzetten van levens-verzekeringen, waaronder lijfrente verzekeringen is niet zo'n goed idee. Ze worden dan zgn. "premievrij" gemaakt. Maar daar hou je doorgaans veel minder aan over dan gewoon voortzetten. Afkopen is helemaal jezelf flink te kort doen. Daarom moet je er ook heel goed over nadenken voor je een levensverzekering afsluit.....

[quote author=-+henk+- link=topic=8015.msg104388#msg104388 date=1197067832]
"rate notice"
[/quote]

Wat is dat dan?

[quote author=4np link=topic=8015.msg104397#msg104397 date=1197073997]
[quote author=-+henk+- link=topic=8015.msg104388#msg104388 date=1197067832]
"rate notice"
[/quote]

Wat is dat dan?
[/quote]

Dat is het aanslag biljet voor de gemeentelijke belasting (de "rates"). Beetje vergelijkbaar met de OZ belasting in NL.

Back