speciaal basis scholen in Australie?

Tash70

New Member
Wij zijn een gezin dat serieus aan het kijken is om te emigreren naar West Australie. Nu zit een van onze kinderen in NL op speciaal basisonderwijs; hij heeft een redelijke leerachterstand. Bij de eerste info. verzameling over het emigratieproces, werd hier gelijk heel moeilijk over gedaan...zo van dat wordt lastig om een visum te krijgen. :|
Nu is mijn vraag; heeft er iemand op dit forum ervaring met emigratie met kinderen die een leerachterstand hebben?? We hebben 4 kids de andere drie kunnen erg makkelijk leren en goed meekomen. De kinderen zijn allemaal in de basisschool leeftijd.
Ben erg benieuwd naar jullie reakties. Er is hierover maar moeilijk info. te vinden, dus ben ik aangewezen op de ervaringsdeskunigen!! :smile:
 
Hallo @Tash70,

Ook bij ons is een van onze vier kinderen op een speciale basisschool en ben ook erg nieuwsgierig naar wat WA hiervoor te bieden heeft.
Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat het een emigratie proces in de weg staat.

groetjes Manja
 
Wij hebben bij het orrienterend gesprek gemeld over onze zoon die een leerachterstand heeft.. het emigratiebureau gaf toen aan ons aan dat het aantoonbaar moet zijn dat onze zoon (nu 9) zelfstandig kan gaan funcioneren in de Austr. maatschappij. Ik vind dit zelf redelijk belachelijk, want hoe kunnen ze hiervan zeker zijn....uitgaande van IQ test van een 9 jarige jongen??  Wel spannend hoe hij de taalovergang zal gaan maken..dit is voor normaal lerende kids als pittig...
 
Waarom zou je zeggen op wat voor onderwijs je kinderen zitten en hoe goed ze wel of niet op school kunnen  meekomen. Wordt volgens mij nergens gevraagd, bij de medische test letten ze op medische gebreken van de kinderen, er wordt geen IQ test gedaan. Wat betreft de scholing hier zit alles bij elkaar. Op de school van mijn  kinderen zit een hele klas met leerlingen die duidelijk medische geestelijke aandoeningen/afwijkingen hebben ( mongoloide etc) verder zitten kinderen die gewoon moeilijk kunnen meekomen bij de rest in de klas.

Niemand weet hoe een 9-jarig kind zich zal ontwikkelen en of het uiteindelijk zelfstandig zal kunnen functioneren.
Ze zitten hier meer te springen om mensen die met hun handen kunnen werken dan knappe koppen!!!!

Zou me over de taalovergang maar helemaal geen zorgen maken, dat gaat vanzelf al spelenderwijs bij kinderen. Mijn kinderen hadden ook nog nooit Engels gehad op school en kenden alleen wat ( scheld) woorden SH*T etc. Mijn zoon was op hetzelde niveau als zijn klasgenootjes met Engels na 1 jaar, mijn dochter had op haar laatste rapport 6 A's en 2 B's. Kwaliteit van het onderwijs is hier nou niet bizonder hoog!! Maak je maar geen zorgen om wat minder goed lerende kinderen, komt allemaal goed!


Willem
 
Heb ik nog nooit van gehoord. Laat dat emigratieburo maar een artikel of website quoten waar staat dat kinderen met een leerachterstand zorgen voor problemen in het proces, onzin!

Onze kids gaan nog niet naar school maar wat ik hoor van andere ouders is, dat het niveau hier (een stuk) lager ligt dan in NL. Dus het kan best zo zijn dat een kind dat in NL 'achter loopt' hier prima mee kan.
 
Het niveau van het "openbaar" onderwijs (State schools) ligt inderdaad niet echt hoog - vooral in de grote steden met een "gemengde" bevolking. Maar... is dat in NL anders? Vooral buiten de grote steden en helemaal afhankelijk van de buurt en de ondersteuning vanuit de gemeenschap is het staats onderwijs soms veel beter. Hier (enkele suburbs van Port Stephens) hebben wij vrijwilligers groepen die kinderen helpen bij leesvaardigheids-achterstanden bijv. Jaarlijkse charity functions zorgen voor  aanvullende funding zodat er wat meer dan het minimale voor de kinderen gedaan kan worden.
Goed zoeken naar een lokale goede primary school is dus heel belangrijk.

En voor wie het kan betalen: private education! Dat is het alternatief. De private schools zijn hier dik gezaaid van redelijk betaalbaar tot erg duur.....
 
Wat ik hier in QLD heb gehoord is dat ze, net als in Nederland, het Speciaal Onderwijs aan het uit faseren zijn. Een beetje het "weer samen naar school" verhaal, maar dan zonder rugzakje. Verder weet ik dat er wel een aantal speciale scholen zijn. Maar die zijn voor specifieke leerproblemen. Zo is er hier vlakbij een school voor spraak-taal problemen. Misschien moet je anders eens proberen te googlen....  :|
 
Een van onze kinderen, inmiddels 12, heeft in Nederland op speciaal basisonderwijs gezeten en volgt nu speciaal voortgezet onderwijs. Hij heeft de diagnose 'een aan autisme verwante stoornis' en is dus moeilijk leerbaar, maar vanwege een gemiddeld intelligentieniveau niet moeilijk lerend (wat natuurlijk ook veel voorkomt in het speciaal onderwijs).  
Het lijkt mij wel van belang om te weten wat de reden is dat het kind zich op het speciaal onderwijs bevindt; bij ons kind ligt hier dus een psychische ontwikkelingsstoornis aan ten grondslag. Het door ons ingeschakelde bureau ziet hier echter geen onoverkomelijke bezwaren.

Mijn echtgenote gaat over 2 weken naar Australie (Sydney) om zich te orienteren op de mogelijkheden voor wat betreft het onderwijs. Hiertoe hebben wij contact opgenomen met de organisatie Aspect Australia (www.aspect.org.au). Als hier nieuwe informatie uit voortkomt zullen we dat op dit forum plaatsen.
 
Nu ik dit allemaal lees,begin ik me af te vragen hoe het zit als je een kind hebt die goed kan leren?
Onze dochter zit nu in groep 4,maar het is een speciale groep voor kinderen die goed kunnen leren.Ze is niet hoogbegaafd maar vooral met rekenen en taal loopt ze voor.De school waar ze nu naar toe gaat geeft haar extra uitdaging daar in,doen ze dit ook in Oz?
 
De school waar ze nu naar toe gaat geeft haar extra uitdaging daar in,doen ze dit ook in Oz?

De public schools niet echt, nee. Daar geldt het grote gemiddelde. Er zijn in NSW - voor zover ik weet - nog wel scholen voor kinderen met leer moeilijkheden en bijv. ook voor kinderen met een handicap (auditief of visueel).  Maar verder is het allemaal een pot nat.

Voor de kinderen die goed kunnen leren liggen veel ouders krom om ze op een "private school" te krijgen. Dat is eigenlijk een soort school systeem wat je in NL niet kent: je betaalt een forse fee per jaar (kan op lopen tot $ 15.000 - $ 20.000). Maar dan krijgt je kind ook alle aandacht...... En het krijgt op die manier ook de goede vriendjes en vriendinnetjes - ook voor later.
 
Onze zoon van 10 heeft ADHD en een aan autisme verwante stoornis en zit hier op een cluster 4 school. Ik verwacht dat ook de Ozzies hier mee om weten te gaan. Ik ga echter wel zoeken naar een school waar men begrip heeft voor dit type kinderen zodat hij niet weer steeds aan de kant geschoven wordt als lastig kind. Ik ben nu al op internet aan het zoeken scholen die in ieder geval zeggen tolerant te zijn en kennis hebben van "afwijkende" kinderen. Dan kan ik me daar straks al wat beter richten.
 
Bedankt voor alle reakties en tips!! Bij de info aanvraag bij Buijsse hebben we deze vraag gesteld meer uit interesse....Fijn te horen dat het onderwijssysteem gebaseerd is op onderwijs aan iedereen onacht hun (on)mogelijkheden!! In Nederland zit hij op een sbo school vanwege een ontwikkelingsachterstand/verlaagd IQ en ja het is een echte doener...zo te horen de toekomst in Oz:smile:
Ben erg geinteresseerd in de info die Letsgo op het forum zal zetten na terugkomst uit Sydney; fijne reis trouwens!! :up:
 
Ik ben maar even op zoek gegaan in Queensland: http://education.qld.gov.au/curriculum/learning/students/disabilities/process/support.html dit is de link naar andere links van overheidsprogramma's in Queensland. Ik weet dat er wel een middelbare "superschool" komt voor meer begaafde kinderen. Dus de bovenkant wordt niet vergeten. Gifted and talented heet dat hier. Maar dat is niet zomaar op elke school. Hoe groter (of priveer) de school, hoe groter de kans dat ze extra faciliteiten hebben.
 
Hallo Allemaal

Ik heb drie kinderen hier in het onderwijs, year 10, 7 en 4.  Mijn oudste zit op een state school in een speciale klas voor gifted en talented.  Gedurende year 9 kunnen ze een test doen om te zien of ze bij een selectieve high school kunnen komen.  Dit is ook een state school en alleen de top 2% van iedere state school komt hier binnen.  Is jouw kind dus begaafd zou dit een ideale oplossing kunnen zijn.  Wij zijn tevree met onze lokale school met extentie.  Mijn dochter begint dus net maar ik weet dat er ook 'moeilijkere' kinderen op school zitten met evt.begeleiding.  Dat was zeker op de lagere school.  Beide scholen hebben in de klassen de kinderen onderverdeeld per vak per kunde van het kind.  Ben je goed in Maths zit je in de top groep, snap je er niet veel van zit je lager.  Wordt er Woensdag morgen dus Maths gedaan dan doet groep blauw dit werk, groen dat werk, rood weer wat anders etc.  Er wordt ook geschoven gedurende het jaar dus het is niet zo dat je altijd in de groep blijft zitten.  Degene die echt hulp nodig hebben krijgen of een helper in de klas, afhankelijk van wat ze hebben sommige alleen met lezen andere hele of halve dagen.  Sommige worden uit de klas gehaald en krijgen voor iets een andere juf.  De pientere worden gekozen voor speciale sessies met de ass.principal of worden uitgenodigd voor een speciaal programma buiten school maar wel gedurende schooltijd.  Onze scholen hebben dus iets te bieden voor iedereen van AD(H)D,downsyndrome, half blind etc tot hoogbegaafd.  Uiteraard willen ouders altijd meer of dat hun kind gekozen wordt maar overal denk ik dat het vrij goed werkt bij ons.

Ik hoor inderdaad dat het niveau hier minder is, maar ik zal nooit vergeten de eerste keer dat ik hier naar een Trivia night ging en als vreemde aan een tafel zat met een aantal highschool kids.  Deze kinderen konden samen zoveel vragen beantwoorden en daar zat ik dan als volwassene. (kan natuurlijk ook aan mij liggen :grin:)  School is hier meer relaxed en er worden veel meer andere dingen georganiseerd, sport, muziek, drama etc.  Als ik naar mijn oudste kijk zie ik een 'well rounded person' Mocht hij ooit naar Nederland gaan voor een jaartje school ofzo zullen we erachter komen hoeveel hij 'achter' loopt. 

Sidonia 
 
Bezoek aan Oz is inmiddels achter de rug. Zowel Aspect (Forestville, Sydney) als een aantal scholen uit het reguliere onderwijs bezocht.
Naar wij hebben begrepen is er bij de (meeste) scholen met speciaal onderwijs slechts plaats voor kinderen met een zeer serieuze ontwikkelingsstoornis; anders gesteld, onze zoon van 12 met PDD-NOS komt hiervoor niet in aanmerking. 
Één van de aan Aspect gelieerde scholen, de Vern Barnett School, heeft echter op een aantal locaties een zogenaamde Satelite Class, dat wil zeggen een speciale klas binnen een 'mainstream school'. Dergelijke klassen zijn wel specifiek bedoeld voor kinderen die er 'een beetje tussenhangen' (zoals onze zoon dus).
Indien deze niet aanwezig is, worden kinderen geacht simpelweg deel te nemen aan het mainstream onderwijs, waarbij ons echter wel is gemeld dat er tot op zekere hoogte speciale aandacht aan dergelijke kinderen kan worden gegeven. Zo bezochten wij een school waar een kind met het Down syndroom op zit, die een speciale buddy (senior student) als begeleider heeft.
Al met al heeft het ons de indruk gegeven dat het er in Oz op de scholen allemaal wat socialer aan toe gaat en dat er binnen het mainstream onderwijs ten opzichte van Nederland een grotere mate van acceptatie is van kinderen met special needs (mede gebaseerd op een grotere ervaring met dergelijke kinderen).
Wij gaan er in ieder geval vol vertrouwen naar toe.  :up:
 
Back
Top