Speeding L-plater caught sending SMS

alieNL

Well-Known Member
Speeding L-plater caught sending SMS
AAP September 4, 2009

A learner driver has been caught texting a friend and not wearing a seat belt as her mother sat in the passenger seat sipping coffee.

The 16-year-old girl was pulled over in Ryrie Street, Geelong about 2pm on Thursday afternoon.

Police say they spotted her "furiously texting on her mobile phone while trying to drive".

Her mother, who was sitting in the front passenger seat, was reportedly drinking coffee and looking out the window.

When police asked her what level of supervision she was providing her daughter, she allegedly replied, "How can I do anything? I have a terrible headache."

The 16-year-old girl was fined $227 and was given three demerit points.
 
Dat is nu precies de reden waarom ik het systeem hier gevaarlijk vindt. Tieners zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel kunnen rijles krijgen van iemand zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel. De rijtest stelt niet zo veel voor en daarna mogen ze zonder meer de weg op. Het verbaast mij altijd dat er niet veel meer ongelukken zijn met P-platers.

Groetjes,
Rixta
 
Het hele systeem met L en P platers moet duidelijk op de schop, levensgevaarlijk!

Mijn dochter heeft pas (op haar 16e dus!) haar rijbewijs gehaald en mag dan met een P op onze auto rondrijden. We hebben gelukkig een vrij grote auto (4wd Toyota Hilux) en ze is zelf absoluut geen waaghals of zal ooit mee doen aan hooning. Mijn dochter mag niet met iemand die een P plate heeft meerijden, zouden veel en veel meer ouders moeten doen!

Bijkomend voordeel in de NT is dat als je een overheids cursus doet voor je L plate dan betaald de NT Government mee aan de rijlessen wat uitkomt op een eigen bijdrage van ongeveer $20! per rijles, kijk dat is nog eens leuk en goedkoop je rijbewijs halen.

Kijk dat mensen hier op jonge leeftijd een rijbewijs halen daar heb ik geen probleem mee, afstanden zijn hier immers groot en het openbaar vervoer nou niet je van het.

Maar aan de P platers moeten veel en veel meer beperkingen worden gesteld. De allereerste en belangrijkste is dat P platers mijns inziens GEEN passagiers in de auto mogen vervoeren. De auto is er immers om van A naar B te komen, heb je hem nodig voor je werk of familie/vriendenbezoek, om uit te gaan of om gewoon rijervaring op te doen dan heb je geen auto vol met vrienden nodig die de bestuurder afleiden of opjutten om "domme" dingen te doen. Als dit wet zou zijn zou het aantal verkeersdoden gelijk met een groot percentage verminderen.

Iedere overtreding als P plater zeer zwaar bestraffen. Alcohol gebruik moet leiden tot het gelijk inleveren van de P plate en begin maar weer lekker opnieuw ( na een bezinningsperiode van een paar maanden tot een jaar met lessen en verplicht een cursus volgen (uit eigen middelen) met betrekking tot alcohol in het verkeer. Snelheids overtredingen precies hetelfde, afpakken die P plate en na bezinnings periode met cursus weer opnieuw beginnen.

Hooning met auto moet gelijk lijden tot in beslag name van de auto en in de pers ermee, de eigenaar moet dan verplicht aanwezig zijn als de auto door de pers tot een blokje metaal veranderd, P plate inleveren en je mag weer opnieuw beginnen. Zou wellicht door een mobiele pers kunnen gebeuren die van tijd tot tijd tot groot vermaak van alle andere inwoners van de stad op een zaterdag voor wat extra vermaak zorgt (toch leuk om met de kinderen naar te gaan kijken ;-), zijn ze gelijk gewaarschuwd als ze zelf een auto hebben!)

Geen uitzonderingen als hij heeft de auto nodig voor zijn werk of om zijn zieke oma te bezoeken, had je eerder aan moeten denken voordat je de overtreding begon.

Mensen die geen of een suspended rijbewijs hebben en toch gepakt worden met het besturen van een auto, gelijk 6 maanden vastzetten en geen mogelijkheid bieden het rijbewijs voor minimaal 1 jaar te behalen.

Wellicht vinden sommige dat dit wel "extreme"maatregelen zijn, maar gezien het aantal incidenten werkt de huidige wetgeving dus in het geheel niet.

Cheers

Willem
 
Naar mijn mening hadden ze die moeder ook zwaar moeten bestraffen, zij is uiteindelijk de verantwoordelijke terwijl haar L-dochter achter het stuur zit (daarom moet je een bijrijder in de auto hebben, toch?).

Nog eentje zojuist in het nieuws gekomen: http://www.news.com.au/story/0,27574,26024594-421,00.html

Volgens mij gaat dit verder dan het rijbewijs-systeem hier. Het gaat om het algehele principe van verantwoordelijkheidsgevoel en dat ontbreekt er kennelijk vaak aan...
 
[quote author=willem-lenie link=topic=10379.msg146117#msg146117 date=1252031274]

Hooning met auto moet gelijk lijden tot in beslag name van de auto en in de pers ermee, de eigenaar moet dan verplicht aanwezig zijn als de auto door de pers tot een blokje metaal veranderd, P plate inleveren en je mag weer opnieuw beginnen. Zou wellicht door een mobiele pers kunnen gebeuren die van tijd tot tijd tot groot vermaak van alle andere inwoners van de stad op een zaterdag voor wat extra vermaak zorgt (toch leuk om met de kinderen naar te gaan kijken ;-), zijn ze gelijk gewaarschuwd als ze zelf een auto hebben!)

[/quote]
Ja lijkt me leuk als het jou zoon of dochter is die dit toevallig in jou auto doet!!!!!

Ik vind dat je je hand in eigen boezem moet steken, onze zoon heeft van mij les gehad, op het einde een paar lessen genomen om de route die de examinator doet te leren
Na de eerste rijles zei de rijschoolhouder al dat lessen niet meer nodig waren.
en ik moet ook zeggen dat hij goed en verantwoord rijdt (ook zonder mij erbij, gezien door collega's)
en alleen in de auto rijden verplichten is onzin, de regel is er al dat hij na 11 uur s'avonds geen leeftijd genoten mee mag nemen die geen familie zijn, dit om het voor taxi spelen te voorkomen.
En dat is ook wel goed.
Voor ons is het makelijk, hij drinkt niet dus als we eens in de stad uit gaan eten dan kan hij naar huis rijden.

Maar eerlijk is eerlijk dat er iets moet veranderen daar ben ik het mee eens.
Ik denk hierbij aan de eerste 5 of 10 lessen na het behalen van je theorie bij een rijschool doen.

Kees
 
[quote author=alieNL link=topic=10379.msg146112#msg146112 date=1252015230]
Speeding L-plater caught sending SMS
AAP September 4, 2009

A learner driver has been caught texting a friend and not wearing a seat belt as her mother sat in the passenger seat sipping coffee.

The 16-year-old girl was pulled over in Ryrie Street, Geelong about 2pm on Thursday afternoon.

Police say they spotted her "furiously texting on her mobile phone while trying to drive".

Her mother, who was sitting in the front passenger seat, was reportedly drinking coffee and looking out the window.

When police asked her what level of supervision she was providing her daughter, she allegedly replied, "How can I do anything? I have a terrible headache."

The 16-year-old girl was fined $227 and was given three demerit points.

[/quote]

That's so typical Geelong!
 
Natuurlijk zijn er meer dan genoeg verantwoordelijke P-plate bestuurders. Maar 16 jaar is gewoon te jong en er zijn te veel jongeren die de verantwoordelijkheid niet aankunnen. En de straffen zijn te soft. Te hard hard rijden met een P-plate? Kom volgend jaar je rijbewijs maar terughalen. Met alcohol rijden? Kom maar terug over vijf jaar. Men vergeet meestal dat een auto een potentieel moordwapen is.

Groetjes,
Rixta
 
Hey Krokkie, als mijn zoon of dochter zou hoonen in mijn auto en die zou daarvoor de pers ingaan dan heb ik daar geen enkele moeite mee, Zou jammer zijn van de auto, maar zo zijn de regels, het moment dat de regels veel en veel strenger worden wordt er pas door de jeugd (en ouders inclus) op gereageerd. Ik heb gelukkig mijn kinderen zo opgevoed dat ik daar allerminst bevreesd voor ben.

Laten we nou eerlijk zijn, wat is nou $227 boete en 3 demerit points, gewoon een lachertje! achter die boete had een 0 moeten staan en de "L plate" in de asbak en geen mogelijkheid om die weer te behalen na pas een jaar.

Er is geen enkele noodzaak voor een P plater die zijn P plates heeft om ervaring op te doen om met meerdere mensen in de auto te zitten. Er is duidelijk aangetoond door de vele ongelukken met P platers dat ze zelden alleen in de auto zitten, vaak met een paar vrienden, kerkhoven in Australie liggen vol met dit soort grappemakers.

dit om het voor taxi spelen te voorkomen

Als je toch de hand in eigen boezem wil steken kan je ook beslissen om zelf NIET te drinken als je uitgaat of een taxi terug te nemen, hoeft je zoon niet als "taxichauffeur" te fungeren!

Cheers

Willem
 
[quote author=Rixta link=topic=10379.msg146174#msg146174 date=1252100733]
Natuurlijk zijn er meer dan genoeg verantwoordelijke P-plate bestuurders. Maar 16 jaar is gewoon te jong en er zijn te veel jongeren die de verantwoordelijkheid niet aankunnen. En de straffen zijn te soft. Te hard hard rijden met een P-plate? Kom volgend jaar je rijbewijs maar terughalen. Met alcohol rijden? Kom maar terug over vijf jaar. Men vergeet meestal dat een auto een potentieel moordwapen is.

Groetjes,
Rixta
[/quote]

Zoo mee eens!
Ik heb nu net mijn rijbewijs, en ik wordt deze maand 19.. Ik zag mijzelf een dikke 2 jaar geleden nog geen auto rijden hoor!! Ik vind het nu nog steeds moeilijk om de auto te pakken, omdat ik heel zenuwachtig wordt, terwijl ik verder gewoon goed kan rijden.
Ik ben normaal nooit ergens zenuwachtig voor, maar die auto.. joh wat is dat een rotding!
16 is gewoon te jong om te rijden. Ik denk dat misschien 1 op de 100 jongeren van 16 al wel klaar zijn om te rijden, maar door de leeftijd zo laag te leggen, rijden er 99 die er nog niet klaar voor zijn.
 
[quote author=willem-lenie link=topic=10379.msg146175#msg146175 date=1252114104]

Er is geen enkele noodzaak voor een P plater die zijn P plates heeft om ervaring op te doen om met meerdere mensen in de auto te zitten. Er is duidelijk aangetoond door de vele ongelukken met P platers dat ze zelden alleen in de auto zitten, vaak met een paar vrienden, kerkhoven in Australie liggen vol met dit soort grappemakers.

[/quote]

In VIC mogen P1-platers ook maar 1 passagier (van 16-21j) in de auto hebben.

http://www.arrivealive.vic.gov.au/initiatives/safer_road_users/new_graduated_licensi/peer_passenger_restriction.html

Cheers
 
Hihi. Gisteren heb ik een theorietest gedaan voor mijn 'heavy combination' rijbewijs. Mijn NL rijbewijs, op motor en auto na, wordt hier niet erkend.
Volgens mijn werkgever heb ik het rijbewijs nodig en mag het op zijn kosten gaan halen.

Dus aanstaande dinsdag ga ik met een 'heavy combination' de weg op met een dikke vette L op de voor en achterkant.
 
[quote author=willem-lenie link=topic=10379.msg146117#msg146117 date=1252031274]

Hooning met auto moet gelijk lijden tot in beslag name van de auto en in de pers ermee, de eigenaar moet dan verplicht aanwezig zijn als de auto door de pers tot een blokje metaal veranderd, P plate inleveren en je mag weer opnieuw beginnen. Zou wellicht door een mobiele pers kunnen gebeuren die van tijd tot tijd tot groot vermaak van alle andere inwoners van de stad op een zaterdag voor wat extra vermaak zorgt (toch leuk om met de kinderen naar te gaan kijken ;-), zijn ze gelijk gewaarschuwd als ze zelf een auto hebben!)
[/quote]

[quote author=krokkie link=topic=10379.msg146122#msg146122 date=1252040899]
Ja lijkt me leuk als het jou zoon of dochter is die dit toevallig in jou auto doet!!!!!
[/quote]

Dit doe je niet "toevallig"... Duidelijk gebrek aan rij-opleiding / toezicht / verantwoordelijkheid.
Wil jij je auto terug zodat je kind een week later (met wel DRIE demirt points) alsnog iemand kan dood rijden?
Ik heb liever mijn auto in de pers ipv. dat ie wordt gebruikt door mijn kinderen om al SMS'ent met hoge snelheid misschien wel jouw dierbare aan te rijden.
Die auto verreken ik wel met mijn kinderen... Mogen ze blij om zijn want de gemiddelde schade claim bij een ongeluk (en het leed) zal hoger zijn.
 
[quote author=Martin link=topic=10379.msg147663#msg147663 date=1254490194]
Ik heb liever mijn auto in de pers ipv. dat ie wordt gebruikt door mijn kinderen om al SMS'ent met hoge snelheid misschien wel jouw dierbare aan te rijden.
[/quote]

Een goedkopere oplossing is je kinderen leren de mobiel verantwoordelijk in het verkeer te gebruiken.
 
Een goedkopere oplossing is je kinderen leren de mobiel verantwoordelijk in het verkeer te gebruiken.
[/quote]
Kijk daar ben ik het mee eens, maar ik ben blij de er zoveel Xp diters zijn die kapitaal genoeg hebben
om hun eigen auto in de pers zien te verdwijnen en dat dus geen probleem vinden.

Leer je kind om te gaan met auto's en probeer ze wat verstand bij te brengen.
Al vind ik wel dat de politie ze wat vaker mag controleren, al is het alleen maar om te laten voelen dat ze
in de gaten gehouden worden.

Kees
 
[quote author=krokkie link=topic=10379.msg147732#msg147732 date=1254603851]
Ik ben blij de er zoveel Xp diters zijn die kapitaal genoeg hebben
om hun eigen auto in de pers zien te verdwijnen en dat dus geen probleem vinden.
[/quote]

Ik heb liever dat mijn kind een auto aan mij terug betaald, dan de rest van zijn leven een schadeclaim moet terug betalen omdat er mensen dood of invalide zijn.
De emotionele schade zal voor hem ook minder zijn als hij niet een aantal doden op zijn geweten heeft maar alleen een schuld bij mij.

Als je niet zeker bent over de rijvaardigheden / gedrag / verantwoordelijkheid van je kind moet je je auto niet uitlenen.

Wat mij verbaast is dat mensen die slecht rijden, gewoon rijles mogen geven. Iedereen heeft zichzelf na jarenlang rijden wel wat slechte / foute dingen aangeleerd of weet de veranderde regels niet. Dat wordt gewoon overgedragen aan de kinderen.
 
Je mobiel verantwoord gebruiken in het verkeer betekent dat je je auto langs de kant van de weg stil zet! en een telefoontje pleegt of beantwoord. Uit onderzoeken blijkt dat ook hands free bellen de aandacht van het verkeer afleidt, er gaan al stemmen op om ook dit te verbieden.
Mobile phone used banned for young drivers

AAP
August 30, 2009 12:28pm
Acting Minister for Road Safety Paul Caica says Learner and P1 platers will not be able to use any of the hands-free technology that other drivers can still legally use while behind the wheel.

"From Monday, the only time a mobile phone can be used in a road vehicle being driven by a Learner or P1 licence holder is once they have pulled over and parked safely," he said.
He said such bans were already in place in Victoria, Queensland and NSW.
"When you talk or text on a mobile phone, you can't effectively concentrate on driving and your risk of being involved in a crash increases by up to four times," Mr Caica said.
"The need to concentrate is particularly important for young, inexperienced drivers who are still developing their driving capabilities."

Drivers caught breaking the new law will face a fine of $218 and three demerit points.

Kijk daar ben ik het mee eens, maar ik ben blij de er zoveel Xp diters zijn die kapitaal genoeg hebben
om hun eigen auto in de pers zien te verdwijnen en dat dus geen probleem vinden.

Jouw bewering impliceert dat mensen met "minder" geld dus "zielig" zouden zijn als hun auto in de pers gaat. Ik denk dat als de ouders weten dat hun auto in de pers gaat bij hoonen ( of je nu wel kapitaalkrachtig bent of niet) wel 2X nadenken voordat ze "zomaar" hun auto aan hun kinderen uitlenen, door de stok achter de deur zullen ook deze minder bedeelde ouders hun kinderen goed instrueren wat wel en niet kan in hun auto. Ook de kinderen zullen wel 2X nadenken als ze weten dat de auto waarin ze rijden in de pers verdwijnt.

Het is helaas nu eenmaal zo in deze maatschappij dat als je mensen in hun portomonee raakt ze pas echt 2X nadenken voordat ze een overtreding begaan.

Gelukkig wordt de wet in oa nu SA aangepast om ongelukken met P platers terug te dringen.

THE SOUTH AUSTRALIAN GOVERNMENT is proposing new legislation that will restrict P1 and P2 drivers under the age of 25 from driving a vehicle with eight cylinders or more, cars with supercharged or turbocharged engines and cars with performance-enhancing modifications.

The legislation, which will be tabled in the SA State Parliament on October 13, raises the minimum time on a learner’s permit from six to 12 months and requires L-platers to accrue at least 75 hours of supervised driving time before applying for a provisional licence.
P-platers returning from a licence disqualification cannot carry passengers between midnight and 5:00am under the new laws, and drivers who fail to display their P-plates face the loss of two demerit points.

“On average 27 percent of all fatalities in SA each year are aged between 16 and 24,” South Australian Road Safety Minister Michael O’Brien said.

“There’s more than 76,000 P platers on our roads and these new drivers, particularly those aged between 16 and 20 years of age, are up to three times more likely to be involved in a serious road crash.

“There’s also increasing community concern about these young inexperienced drivers getting behind the wheel of high powered vehicles and we’re basing our approach on existing legislation in Queensland, NSW and Victoria.”


Exemptions will be granted for provisional drivers who own a high-powered vehicle before the ban comes into effect, as well as those who need to drive one for work purposes.

Drivers who only have access to a high-powered vehicle (such as one owned by their parents) are also exempted.

Exempted drivers must carry documentation of their status while driving, or else risk a $250 fine and the loss of three demerit points.

There are likely to be significant numbers and classes of vehicles exempted. How turbocharged diesel vehicles (such as the Volkswagen Golf) will be treated under the proposed legislation is unclear. Such cars could hardly be viewed as “high performance vehicles”.

What it will mean for simple modifications and enhancements such as replacement exhaust and muffler systems, and the fitting of suspension kits, is also unclear.

The legislative strategy proposed will not be an easy one to frame for the SA Government. Any proscriptive legislation dealing with modifications will likely be a nightmare of detail and of exclusions and inclusions.

Cheers

Willem
 
Back
Top