SPH opleiding: toekomst? [in Australie dan ]

JiW

New Member
Hallo,

Voor het gebruikersgemak noem ik mijzelf even JiW. Ik ben begin twintig en voorlopig even opleidingsloos...
Dat wil ik echter niet zo houden! Binnenkort wil ik mezelf namelijk gaan inschrijven op een HBO opleiding (universitair bleek toch niet te bieden wat ik wou na 2 jaar gestudeerd te hebben, zonde!). Ik neig erg richting zorg. En dan met name richting SPH.
Ik ben graag met de wereld om me heen bezig, en een kantoorbaan is dus niks voor mij. Daarnaast vind ik het fijn om mensen te helpen en samen met hen te "leven".
Mijn hele familie zit in de zorg; mijn ouders hebben een zorgboerderij, ook mijn broer werkt hier.

Het betreft hier de lichamelijk/geestelijk gehandicaptenzorg. Dit werk trekt mij dus ook erg. Ik ben er mee opgegroeit en merk nu dat ik er waarschijnlijk wel graag in verder wil  :up:

Over enkele jaren zou ik echter graag naar Australië gaan; het is voor mij dus ook van belang dat mijn opleiding bij dit plan aansluit. Mijn vraag aan jullie is dan ook simpel:

Zijn er op dit forum mensen aanwezig die weten hoe het staat met de geestelijk/lichamelijk gehandicapten zorg in Australië?? En is dit werk vertegenwoordigt op de SOL list?

Alvast bedankt  :smile:

Hoi Jiw,
ik heb hetzelfde probleem. ik studeer HBO maatschappelijk werk  en dienstverlening, wat net als sph onderdeel is van de opleiding Social work. Mij lijkt dat daar zeker wel werk in te vinden is in Australie..  Daar hebben ze net zo goed psychische en gehandicapte mensen.
Kijk even hier: http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1121i.pdf    hier staan alle beroepen met de beroepsgroep.. Zoek de jouwe op.. bezoek de site van je beroepsgroep en mail hun gewoon eens met je vraag.
De beroepsgroep van MWD is de AASW: australian association of social workers. Weet niet of SPH daar ook bij hoort. Zoek het rustig een uit en mail die mensen gerust. Ik heb goede ervaringen daarme. Meestal word binnen 1 of 2 dagen al teruggemaild en de mensen zijn erg aardig!

PS.. waar ga je de opleiding volgen?

xx gwen

Gwen, JiW, mijn partner heeft MWD gestudeerd in A'dam (HBO) en heeft hier een prachtige baan gevonden als consultant in haar werkgebied. Was geen enkel probleem om diploma te laten erkennen, niet eens een vertaling nodig omdat haar diploma al standaard van Engelse toelichting was voorzien. Ik heb het idee dat Social Work hier hoger staat aangeschreven dan in Nederland. Zij werkt ook veel met disability centers, dus genoeg werk in NSW als je het mij vraagt.

Helaas moet ik je dan toch weer teleurstellen. Mijn vorige visum is afgewezen op te weinig werkervaring. Ik moest 3 jaar werkervaring hebben in de richting welfare work. Ik had toen 2 jaar en 7 maanden in de jeugdpsychiatrie gewerkt (inderdaad welfare work, maar dus geen 3 jaar werkervaring) en 2,5 jaar in de gehandicaptenzorg. Dat is age and disibility care en staat niet op de SOL lijst. Hierdoor kreeg ik dus geen visum. Inmiddels heb ik ruim 3 jaar werkervaring in de jeugdpsychiatrie, met mijn SPH en ga opnieuw een visum aanvragen...

@ Aumelle:
Bedankt voor je berichtje. Fijn om te horen dat je met een MWD diploma daar goed aan het werk kan!
Ik begin komend schooljaar zo snel mogelijk met contacten te leggen in Cairns en Perth om te zoeken voor een stage.
Hoop dat dat net zo makkelijk is dan  :grin:
groetjes!

Hallo allemaal,

Ik ben 22 jaar en rond dit jaar mijn opleiding SPH af. Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over het krijgen van een visum en vinden van werk in Oz met een SPH diploma. Dus ik ben blij deze topic te hebben gevonden. Ik zie dat het al een tijdje geleden is dat er voor het laatst op deze topic is gereageerd, maar hoop dat er miss toch nog iemand dit leest en antwoord heeft mijn vraag.

Ik las in een eerder bericht van Catkin dat het visum was afgewezen vanwege te weinig werkervaring. Nu zou ik het liefst na het afronden van mijn opleiding al aan de slag gaan met het aanvragen van het visum, maar vraag ik mij af of het wel mogelijk is daar een visum te krijgen als ik nog geen 3 jaar werkervaring heb. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt en groetjes!

Hallo allemaal,

Ik ben 22 jaar en rond dit jaar mijn opleiding SPH af. Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over het krijgen van een visum en vinden van werk in Oz met een SPH diploma. Dus ik ben blij deze topic te hebben gevonden. Ik zie dat het al een tijdje geleden is dat er voor het laatst op deze topic is gereageerd, maar hoop dat er miss toch nog iemand dit leest en antwoord heeft mijn vraag.

Ik las in een eerder bericht van Catkin dat het visum was afgewezen vanwege te weinig werkervaring. Nu zou ik het liefst na het afronden van mijn opleiding al aan de slag gaan met het aanvragen van het visum, maar vraag ik mij af of het wel mogelijk is daar een visum te krijgen als ik nog geen 3 jaar werkervaring heb. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt en groetjes!

Hi Sanne,

Voor bijna elk visum geldt dat je moet voldoen aan de Pointstest en daar staat aangegeven of je werkervaring moet hebben ja of nee. Daarnaast is het zinvol om te kijken of je beroep op de SOL staat. Kijk anders even verder op de site van het DIAC daar is bergen informatie te vinden.

Naar mijn weten wordt SPH als "welfare worker" geklassificeerd en dan heb je weinig mogelijkheden om een skilled visum te krijgen. Er zijn wellicht wel mogelijkheden om in Canberra als caseworker voor childprotection te werken. Dan wordt je door het bedrijf gesponsord (dit is iets wat relatief veel Britten lijken te doen). Maar daar hoor ik niet al te veel positieve verhalen over van deze Britten.

Volgens mij moest Catkin de 3 jaar werkervaring doen omdat haar opleiding 3 jaar duurde en er wordt gevraagd naar een opleiding van 4 jaar OF een opleiding van 3 jaar met extra werkervaring.

edit: alleen MWD wordt in principe als "social work" bestempeld http://www.aasw.asn.au/whatwedo/netherlands

Back