Spinnen & slangen (kampeer tips)

Will

Member
Hier volgen mijn kampeer ervaringen in NSW en tips die ik zoal van ervaren kampeerders heb weten te verzamelen (met excuses over mijn houterige nederlands spelling....). Kamperen in dit land is echt heel bijzonder. Ik ben helaas geen held met alle giftige spinnen en slangen van dit land, dus ik heb nogal wat angsten moeten overwinnen.

Tja waar zal ik beginnen..... onze allereerste kampeertocht in Australie (in October 2011) wist ik vantevoren dat het slecht weer zou worden, en inderdaad de eerste nacht enorm onweer met urenlange hoosbuien en harde wind. Onze tent heeft dat prima doorstaan.

tip: kampeer niet onder een boom vanwege bliksem inslag gevaar maar ook grote takken die van de bomen vallen, de grote oude "gumtrees" verliezen regelmatig grote takken als het hard waait, al lijkt het fijn om in de schaduw te staan men kiest hier ervoor om een extra zeil over hun tent maken voor schaduw.

De heftige regen had tot gevolg dat de spinnen - die meestal gewoon rustig in hun holletje in de grond wonen - tijdelijk moesten verkassen naar hoger gelegen grond (onze tent....)

tip: kies een plek die bij heftige regen niet onderloopt.... en waar geen spinnenholletjes zijn....

Dit was de giftigste spin: de funnel web. Hij ziet er uit als een kever en had geprobeerd om in onze tent te kruipen maar gelukkig hield ik voet bij stuk bij de aanschaf van onze tent en wilde enkel een tent die ook de voortent volledig af te sluiten is (dus met muggengaas). Aangezien het op een kever leek wilde ik hem uit het ventilatie raampje vegen met mijn hand, maar op het laatste moment besloten het maar met een stokje te doen.

De spin heeft ons niet aangevallen, we hebben hem met een stok naar de bosjes gebracht - op advies van onze buurman aldaar die inderdaad bevestigde dat het een funnelweb spin was. Ik vond het zooooooo eng. Ik was zoooooo bang. En tegelijkertijd is het interessant om te ervaren dat je zo dichtbij kan zijn en het toch kan overleven.... want zoals een wijze oude man mij grijnzend toesprak "just remember: those creatures are more afraid of you than you of them". En ook ervaren dat de natuur je met rust laat als je maar goed oplet en de beesten met respect de ruimte geeft.

tip: houd je tent goed dicht en laat schoenen en laarzen niet buiten de tent staan (en als gewoonte schud je schoenen en laarzen goed voordat je ze aantrekt (vooral als het hard geregend heeft).

Het heeft mij enorm geholpen om naar de lezing over spinnen te gaan in de dierentuin, daar heb ik geleerd dat de spinnen die een web in de lucht hebben niet de giftigste zijn. En dat als er geen spinnen waren dat we dan niet zouden kunnen ademen aangezien de lucht vol zou zitten met vliegen en muggen (daarmee is het makkelijker om de angst te relativeren vind ik). In Sydney zijn de giftigste spinnen de red back en de funnel web spinnen die in donkere plekken wonen. De funnelweb meestal in holletjes in de grond en de redback in donkere hoeken in de garage of in de handvaten van een kruiwagen... Ik ben nog steeds vreselijk bang maar met de kennis en ervaring verlamt die angst me niet meer. Het is ook wel goed om bang te zijn want ze zijn gevaarlijk en dat maakt je alert....

tip: praat met de kinderen over spinnen, hoe de gevaarlijke spinnen eruit zien en waar ze wonen en dat als we de spinnen met rust laten dan laten ze ons ook met rust.

De huntsman is een mega grote indrukwekkende - niet giftige - spin, met een groot bruin lijf en grote harige poten, ze wonen graag in huizen.... ze zijn heel erg schuw willen snel wegkruipen als ze je zien. Ik heb er twee gezien en telkens moet ik gillen..... maar tja wel indrukwekkend en hij eet de muggen en vliegen dus hij is onze vriend... (al zou het behoorlijk pijn doen als hij je bijt). Ik noem hem ons huisdier "Harry the Huntsman" maar mijn man vond het toch niet zo prettig dat Harry bij ons woonde dus heeft hij Harry de tuin in gestuurd.

Nu dan slangen:

Ik ben zo zo zo bang voor slangen. Het idee dat je een slang zou tegen komen tijdens kamperen vond ik vreselijk eng, eigenlijk is het toch wel verwonderlijk dat ik uberhaupt ging kamperen in de zomer in een bosgebied, maar tja we gingen met vrienden waarvan ik had verwacht dat die ons niet in een slangenbuurt zouden uitnodigen. Ik had de camping beheerder twee dagen van te voren om advies gevraagd en begrepen dat het een gebied is met de red bellied black snake die giftig is (maar niet de allergiftigste)....

Op de eerste dag zat er een diamond python in het wc gebouw....

dit zijn hele indrukwekkende dieren en hebben een bijzondere betekenis en zijn niet giftig. Ik had er een in de dierentuin gezien en aangeraakt en was voornamelijk onder de indruk van de uitstraling. Dus vreemd genoeg hier werd ik niet extra zenuwachtig van....

tip: als je in de natuur loopt blijf dan altijd op het pad (regelmatig zingen wij het lied "don't ever step on a snake" met de kinderen dit is een leuk liedje, met hele belangrijke lessen en tips), let goed op waar je loopt en maak lekker veel herrie als je loopt (stampen) zodat de slangen je kunnen horen aankomen.

tip: kamperen met een emmer met deksel zodat je 's nachts niet naar het wc gebouw hoeft te lopen vinden wij prettiger (we hebben de pop-up pooper (ja heus!) heel handig) ...... (men raadt aan om met z'n tweeen op pad te gaan in het donker)

Op de derde dag zag ik mijn eerste giftige slang en ik wilde meteen naar huis..... maar merkwaardig genoeg vond ik het ook weer heel indrukwekkend en kon ik zien dat de slang gewoon z'n eigen gang ging en gewoon een rustig plekje zocht.

tip: zorg ervoor dat je tent goed dicht is, ook overdag, vooral in de hitte zoeken slangen een warme rustige plek op.

Deze red bellied black snake dacht dat een tent een fijn rustig plekje was, gelukkig waren de eigenaren van deze tent nog niet vertrokken voor hun dagtocht en hadden gezien dat de slang hun voortent in ging en dus voorkomen dat hij zich daar ging nestelen. Ik ben wederom erg blij met onze tent waarvan ook de voortent helemaal af te sluiten is. Maar het was best vermoeiend om de kinderen telkens weer te vertellen waarom het zo belangrijk is dat ze tent goed dichtritsen...... Overigens heb ik weer veel geleerd over slangen, deze red bellied black snake is eigenlijk een hele rustige slang en zorgt ervoor dat er geen bruine slangen in een gebied zijn. De red bellied black snake gaat z'n eigen gang en is erg schuw, zal je niet aanvallen als je hem met rust laat en zal van je weg lopen. Helaas is de brown snake een slang die veel agressiever is en juist zou aanvallen. Ik vond het een fijn idee dat de zwarte slang de bruine op afstand houdt. Er was overigens wel een bruine slang in het gebied tussen de camping en de parkeerplaats, maar de mensen die deze slang over het pad hadden zien lopen zeiden dat ie gewoon overstak...

tip: voordat je dingen wil oppakken van de grond bij de tent (stoelen enz), schud ze eerst een beetje zodat spinnen of slangen weten dat je eraan komt en de tijd hebben om je te laten weten dat ze er zijn en dat jij ze de ruimte kunt geven om weg te kruipen....

Ik ben benieuwd of hier nog meer mensen hun ervaringen of tips willen delen.

Mijn laatste tip over giftige slangen en spinnen is om te leren (via internet of eerste hulp cursus) wat je moet doen en hoe je iemand moet behandelen als die door een slang of spin is gebeten.

Last edited:
tip: kampeer niet onder een boom vanwege bliksem inslag gevaar maar ook grote takken die van de bomen vallen, de grote oude "gumtrees" verliezen regelmatig grote takken als het hard waait, al lijkt het fijn om in de schaduw te staan men kiest hier ervoor om een extra zeil over hun tent maken voor schaduw.
Goede tip :up:

Dit was de giftigste spin: de funnel web. Hij ziet er uit als een kever en had geprobeerd om in onze tent te kruipen maar gelukkig hield ik voet bij stuk bij de aanschaf van onze tent en wilde enkel een tent die ook de voortent volledig af te sluiten is (dus met muggengaas). Aangezien het op een kever leek wilde ik hem uit het ventilatie raampje vegen met mijn hand, maar op het laatste moment besloten het maar met een stokje te doen.

De spin heeft ons niet aangevallen, we hebben hem met een stok naar de bosjes gebracht - op advies van onze buurman aldaar die inderdaad bevestigde dat het een funnelweb spin was. Ik vond het zooooooo eng. Ik was zoooooo bang. En tegelijkertijd is het interessant om te ervaren dat je zo dichtbij kan zijn en het toch kan overleven.... want zoals een wijze oude man mij grijnzend toesprak "just remember: those creatures are more afraid of you than you of them". En ook ervaren dat de natuur je met rust laat als je maar goed oplet en de beesten met respect de ruimte geeft.
De (Sydney) funnel web spin ziet er NIET uit als een kever. Funnel webs hebben duidelijk een glanzend voorlijf, waaraan de poten zitten, en een dof achterlijf en 8 lange harige poten. En vergeet de 2 "fangs" aan de voorkant niet! En je gaat een funnel web niet met een stokje het bos in sturen. Maar je zult snel ontdekken dat veel Australiers het verschil ook niet kunnen vertellen.

Als je de funnel web niet op uiterlijk kan beoordelen dan is het volgende een goede test: poke de spin met een stok (een lange) en als de spin het voorlijf oplicht alsof het klaar is voor de aanval dan weet je dat het een funnel web spider is. Zorg wel dat je snel kan weglopen, want ze lopen best snel, maar zolang hij in de verdedigings/aanvalpositie staat dan gaat ie nergens heen.

tip: houd je tent goed dicht en laat schoenen en laarzen niet buiten de tent staan (en als gewoonte schud je schoenen en laarzen goed voordat je ze aantrekt (vooral als het hard geregend heeft).
Check. Dat geldt thuis ook als je niet "city" woont.

In Sydney zijn de giftigste spinnen de red back en de funnel web spinnen die in donkere plekken wonen. De funnelweb meestal in holletjes in de grond en de redback in donkere hoeken in de garage of in de handvaten van een kruiwagen...
Klopt, maar je kunt redbacks ook best in je tuin tegenkomen. Ik was onlangs de graskantjes aan het bijwerken en was op zo'n 20 cm afstand van een redback nest in de garden bed geweest zonder het te realiseren. Het was mijn vrouw die aangaf dat ik geluk had gehad dat ik niet gebeten was. Ben ik gaan kijken, zat er inderdaad een redback en wat leek op een cluster van drie ei-zakjes. Gelijk vernietigd natuurlijk. Maar die plek heeft dus wel vol zon in de middag, die spin had zijn eigen schaduwplekje gemaakt mbv blaadjes e.d.

Helaas is de brown snake een slang die veel agressiever is en juist zou aanvallen.
Dat is alleen waar als je er op stapt of of een andere manier lastigvalt (lees; te dichtbij komt). Anders gaat ie gewoon zijn eigen gang.

Mijn laatste tip over giftige slangen en spinnen is om te leren (via internet of eerste hulp cursus) wat je moet doen en hoe je iemand moet behandelen als die door een slang of spin is gebeten.
Goed advies :up:

Hier krijg ik dus zo de kriebels van!! Het heeft zoveel voordelen verhuizen naar Australië....Maar die spinnen vind ik toch wel een heel groot nadeel.ben er als de dood voor! En hoe leg je kleine kindjes dat uit? Je moet dus eigenlijk overal op je hoede zijn voor die 8 potige monsters.

Je moet dus eigenlijk overal op je hoede zijn voor die 8 potige monsters.
Valt best mee hoor, maar als je in de tuin gaat werken dan moet je je er wel bewust van zijn. En af en toe even rondom het huis kijken voor redbacks en de insect killers er op los laten.

Funnel webs zul je thuis nauwelijks tegenkomen, ik heb ze in 5 jaar nog niet in het wild gezien, waarbij ik de laatste 2 jaar in funnel web rijk gebied woon en de buren er onlangs een in het toilet vonden (die was waarschijnlijk opgeschrokken door ons werk mbv een excavator, maar was snel dood door uitdroging).

De kinderen zul je gewoon continue moeten vertellen dat je niet met spinnen moeten spelen en de slangen met rust moeten laten. Er wonen 4 miljoen mensen in Sydney en nog wat meer in de regio er om heen en er komen relatief weinig spinnen- of slangenbeten voor. En er verdrinken er meer per jaar aan de stranden dan dat er aan die beten overlijden, en toch ben je niet bang van het strand....

Wij hebben in onze tuin een hele familie redbacks. Zolang ze niet binnen komen vind ik het prima en de kinderen leren op school dat ze eraf moeten blijven.

Het gevaar van redbacks wordt vaak overdreven. Een beet is pijnlijk maar zelden echt gevaarlijk voor mensen en de behandeling is vaak ijs tegen de zwelling en paracetamol tegen de pijn. Slechts in 1% van de gevallen wordt er tegengif gegeven.

Funnel webs hebben we hier niet in WA, wel huntsman spiders.

Het gevaar van redbacks wordt vaak overdreven. Een beet is pijnlijk maar zelden echt gevaarlijk voor mensen en de behandeling is vaak ijs tegen de zwelling en paracetamol tegen de pijn. Slechts in 1% van de gevallen wordt er tegengif gegeven.

Correct.
Red backs zijn erg hulpzaam bij het bestrijden can cockroaches.

Funnel webs zul je thuis nauwelijks tegenkomen, ik heb ze in 5 jaar nog niet in het wild gezien, waarbij ik de laatste 2 jaar in funnel web rijk gebied woon en de buren er onlangs een in het toilet vonden (die was waarschijnlijk opgeschrokken door ons werk mbv een excavator, maar was snel dood door uitdroging).
Je kan er niets van zeggen, Slatr. Wij zagen laatst binnen een week tijd een red belly black en een funnel web (een echte, op zijn achterpoten, in aanvalshouding), terwijl onze ene buurman in de dertig jaar dat hij hier woont nog nooit een slang heeft gezien en de andere buurman beweert dat de meeste spinnen geen echte funnel webs zijn. De slang zagen we op een winderige dag na een extreem droge periode (van de bosbranden), waarschijnlijk op zoek naar water. Mijn zoon en ik bleven, onder de indruk, stilstaan en de slang kroop inderdaad rustig weg in de struiken, nadat hij ons in de gaten had. Ik vond het eigenlijk helemaal niet beangstigend, wel indrukwekkend. Ook ben ik bang voor de hond. Gelukkig heeft hij tot nu toe alleeën een aantal ontmoetingen gehad met een Blue tongue, dus ik weet wel hoe hij waarschijnlijk zal reageren (stil staan en blaffen). De funnel web liep over het terras na een heftige regenbui die volgde op de droge periode. Mijn man heeft hem met een bats doodgeslagen. Redbacks en funnel web look-a-likes vang ik altijd door een plastic potje of bakje omgekeerd over ze heen te zetten en er een stevig kartonnetje onder te schuiven en dan terug te gooien in de Bush dat aan onze tuin grenst. Slangen kun je op afstand houden door te zorgen dat je het gras rond je huis kort houdt. Geen garantie, maar het scheelt wel.
Vroeger was ik als de dood voor spinnen, en niet alleen hier, maar je went eigenlijk heel snel aan al die giftige en kruipende dieren. Kleding en schoenen schud ik wel altijd even uit voordat ik ze aantrek. In het begin werd ik er me door dit te doen alleen maar meer van bewust dat er hier giftige spinnen rondlopen, maar nu is het een automatisme geworden. Het scheelt enorm als je je informeert en dat merk je dat de kans dat je gebeten wordt eigenlijk heel klein is, ook al zie je ze zo wel af en toe. Bovendien weet je dan beter waar en wanneer de kans groter is om slangen en spinnen tegen te komen.

Last edited:
Hier volgen mijn kampeer ervaringen in NSW en tips die ik zoal van ervaren kampeerders heb weten te verzamelen (met excuses over mijn houterige nederlands spelling....). Kamperen in dit land is echt heel bijzonder. Ik ben helaas geen held met alle giftige spinnen en slangen van dit land, dus ik heb nogal wat angsten moeten overwinnen.

Goed dat je hier aandacht aan besteed! En je houterige spelling van het Nederlands valt alles mee :)

Je kan er niets van zeggen, Slatr. Wij zagen laatst binnen een week tijd een red belly black en een funnel web (een echte, op zijn achterpoten, in aanvalshouding), terwijl onze ene buurman in de dertig jaar dat hij hier woont nog nooit een slang heeft gezien en de andere buurman beweert dat de meeste spinnen geen echte funnel webs zijn.
Ik zeg ook nauwelijks, niet nooit. Hoeveel funnel webs ben je in totaal al tegen het lijf gelopen?

Redbacks en funnel web look-a-likes vang ik altijd door een plastic potje of bakje omgekeerd over ze heen te zetten en er een stevig kartonnetje onder te schuiven en dan terug te gooien in de Bush dat aan onze tuin grenst.
Aangezien je ze toch al in een potje vangt, mag ik je vragen/adviseren om de sydney funnel webs (met name de mannetjes) naar je lokale vet of ziekenhuis te brengen; die zijn van groot belang voor het produceren van het anti-venom. Spin in potje, beetje aarde er in (om het vochtig te houden, anders gaat ie dood) en deksel er op met wat gaatjes er in.

Voor meer info:
http://www.reptilepark.com.au/about...-production/spider-first-aid-dropoff-points-/

Ik zeg ook nauwelijks, niet nooit. Hoeveel funnel webs ben je in totaal al tegen het lijf gelopen?

Aangezien je ze toch al in een potje vangt, mag ik je vragen/adviseren om de sydney funnel webs (met name de mannetjes) naar je lokale vet of ziekenhuis te brengen; die zijn van groot belang voor het produceren van het anti-venom. Spin in potje, beetje aarde er in (om het vochtig te houden, anders gaat ie dood) en deksel er op met wat gaatjes er in.

Voor meer info:
http://www.reptilepark.com.au/about...-production/spider-first-aid-dropoff-points-/
De meeste spinnen die ik vang zijn niet de echte funnelwebs, maar de look-a-likes (denk ik tenminste). De enige funnel web waarvan we zeker waren dat het er een was durfde ik niet in een potje te vangen. Die was te groot (waarschijnlijk een mannetje) en stond al op zijn achterpoten. Ik wist dat je ze kon afleveren bij bepaalde ziekenhuizen, maar die zijn bijna een uur rijden bij ons vandaan. Ik wist niet dat je ze ook kon afleveren bij de lokale vet. Dat scheelt een stuk rijden. Goed idee! Bedankt voor de tip. Ook van die vochtige aarde. Geldt dit ook voor redbacks? Die kom ik wat vaker tegen, ongeveer drie per jaar. Ik ben het wel met je eens dat het reuze meevalt hoe vaak je een giftige spin of een slang tegenkomt en daarom vond ik het wel bijzonder om een red belly black en een funnel web in een week tegen te komen.

Last edited:
De meeste spinnen die ik vang zijn niet de echte funnelwebs, maar de look-a-likes (denk ik tenminste). De enige funnel web waarvan we zeker waren dat het er een was durfde ik niet in een potje te vangen. Die was te groot (waarschijnlijk een mannetje) en stond al op zijn achterpoten. Ik wist dat je ze kon afleveren bij bepaalde ziekenhuizen, maar die zijn bijna een uur rijden bij ons vandaan. Ik wist niet dat je ze ook kon afleveren bij de lokale vet. Dat scheelt een stuk rijden. Goed idee! Bedankt voor de tip. Ook van die vochtige aarde. Geldt dit ook voor redbacks? Die kom ik wat vaker tegen, ongeveer drie per jaar. Ik ben het wel met je eens dat het reuze meevalt hoe vaak je een giftige spin of een slang tegenkomt en daarom vond ik het wel bijzonder om een red belly black en een funnel web in een week tegen te komen.
Ik had dat zelf ook een keer, dat ik dacht dat ik een funnel web had; in potje gedaan en trots naar de vet; bleek een doodgewone house spider :p. Nu weet ik dus wel beter. Overigens is het funnel web mannetje kleiner dan het vrouwtje maar wel veel giftiger. Bij de redbacks is dat andersom. Vwb die drop-off, ik denk dat ik het geluk had dat mijn lokale vet hospital in het lijstje van drop-off points staat. De overigen lijken idd meer ziekenhuizen te zijn. Je zou je lokale vet eens kunnen vragen natuurlijk.

Volgens mij staan ze niet te springen om redbacks omdat die vrij veel voorhanden zijn.

Grappig trouwens (of niet), terwijl dit draadje loopt meldde mijn vrouw mij dat ze bij het in de tuin vastpakken van een pot een redback (een kleintje) naast haar hand zag en ze voelde aan haar hand alsof ze gebeten was. Ik denk dat ze dus geluk had dat het een heel kleintje was die nog niet krachtig genoeg was om door de huid te bijten, anders had ze het wel iets minder rustig verteld (dat zou erg pijn doen en mijn vrouw is geen held met die beestjes; ze was vol paniek toen een jumping jack ant haar in het achterwerk had gebeten). Tip: draag altijd handschoenen bij het in de tuin werken (zie ook de eerder verstrekte link met de zelfde tip).

Ehhh hoe groot zijn die spinnen eigenlijk daar? Te vergelijken met zo'n vieze zwarte hier of nog groter?

De Sydney Funnel Web spin die ik in October 2011 in the Lane Cove National Park zag was ongeveer zo groot als de helft van mijn duim. Het was wel degelijk een funnel web spin. De buurman aldaar bevestigde dat. Hij was er zo enthusiast over dat hij zijn kinderen erbij haalde: "look kids, this is a funnel web spider, and look if you poke him with a stick like this, he will rear up and then you can see his fangs" ..... "and if you poke him even more he will bite the stick" wat de spin dus inderdaad deed. Zoals gezegd had ik veel geleerd van de lezing in de dierentuin Taronga Zoo Spider Talk. De spinnen-liefhebber die deze lezig gaf liet ons de funnel web spin in een doosje zien. Hij haalde het deksel van het doosje. Hij stelde ons gerust: "this spider can not climb on the smooth surface of this glass, and he will only attack if he is seriously provoked and he will give you enough warning signals to stop doing it" en dit werd inderdaad ook gedemonstreerd: eerst voorzichtig met een stokje aangeraakt gaat ie op z'n achterpoten staan, pas na veel stevig porren bijt ie met zijn dodelijke gif. Dit was dus ook mijn ervaringn in October 2011. En de spin rende niet achter ons aan, hij bleef gewoon zitten nadat ie de stok gebeten had. En de buurman heeft de spin dus met een grotere stok de bosjes in geveegd. Ik beschrijf de spin als een kever omdat hij een langgerekt lijf heeft, met een dof achterlijf. En zijn poten zitten vrij dicht bij zijn lijf. Dus een langwerpig kruipdier met poten langs zijn lijf zag er voor mij meer uit als een rare kever en niet als de spinnen die ik gewend was. Je kan je voorstellen dat deze spin zal bijten als hij op een regenachtige dag in een droge schoen of laars is gekropen en er vervolgens een grote voet in komt. Maar verder zal hij ons met rust laten als wij hem de ruimte geven. Overigens vroeg de mevrouw van de camping waarom ik de spin niet had dood getrapt. Dat verbaasde me nogal dat ze dat zei, want het was in een natuurpark..... maar het kwam niet eens in me op om het diertje dood te maken, waarschijnlijk door het enthusiasme van de buurman, door de nuchtere reactie van een andere buurman en omdat ik wist dat ik onze tent dicht kon houden.....

De voornaamste reden voor mij om dit onderwerp te beginnen is dat ik mij er zo over verbaasd dat hoe meer ik weet over spinnen en slangen hoe minder bang ik ben. En zodra je de dodelijkste dieren in de wereld met eigen ogen ziet de angst verminderd naar reeele proporties. Dat je gewoon op moet letten.

Ehhh hoe groot zijn die spinnen eigenlijk daar? Te vergelijken met zo'n vieze zwarte hier of nog groter?

de Huntsman was ongeveer zo groot als mijn hand, dit klinkt heel naar, en ja ik heb nogal gegild toen ik de eerste zag, maar ze zijn dus schuw en niet giftig, en erg indrukwekkend en ze eten de vliegen en muggen dus ze zijn onze vriend :)

De voornaamste reden voor mij om dit onderwerp te beginnen is dat ik mij er zo over verbaasd dat hoe meer ik weet over spinnen en slangen hoe minder bang ik ben. En zodra je de dodelijkste dieren in de wereld met eigen ogen ziet de angst verminderd naar reeele proporties. Dat je gewoon op moet letten.
Helemaal mee eens!

Back