spw /aw opleiding

tobytv

New Member
Hallo
ik had een vraagje voor  oa Hillegien en Roel. Ik begreep nl van de emigratie pagina dat jullie spw/sph gedaan hadden .
Hoe hebben jullie dit verder aangepakt? Diploma vertalen , vakkenpakket etc
Ik ben momenteel z- verpleegkundige, maar zo na te lezen wordt dit beroep niet als zodanig erkend dus probeer het nu via mijn spw diploma te doen. Ik heb de oude aw opleiding gevolgd. Zou dit dan ook kunnen?

He, he,

Eindelijk nog iemand die een opleiding spw / aw heeft. Ik ben namelijk ook benieuw wat de engelse vertaling zal zijn van dit beroep, en hoe ze dit willen gaan erkennen in australie. Dus ook namens mij: Kan dit?

groetjes Astrid  : :fish:

Hoi,
Zelf heb ik SPH gedaan, maar ik geloof dat SPW of AW en de nodige werkervaring je ook een positieve assessment op zou kunnen leveren. Ik heb mijn assessment bij de AIWCW gedaan. Het lastigste was om aan een beschrijving van de vakken te komen. Uiteindelijk heb ik hele stukken uit oude studiegidsen gekopieerd en die laten vertalen.
groetjes en succes ermee,
Hillegien

Hoi Hoi,
ik heb ook mijn SPW diploma en ben een aantal jaren werkzaam geweest in de zorg. Ben daarna op kantoor gaan werken, maar wil in Ozzie het liefst weer met gehandicapten/ jeugd/ kids gaan werken. Het valt me wel op, dat als je op vacature-sites, kijkt, dat het werk toch anders verdeeld is als hier. Daar vragen ze bijv. Carers, die echt alleen maar wassen en lichamelijke verzorging doen. Hier heb je een leefgroep waar alles bij hoort, niet alleen het wassen bijvoorbeeld. Het loon, is net als hier, jammer genoeg niet echt hoog (of ik heb de juiste vacatures nog niet gezien). Hoe ze het zullen erkennen in Oz vraag ik me ook af, ik weet wel dat onze vertaalster er "Intermediate Vocational Education; sector Intermediate Education in Social Services and Health Care, department Social Pedagogic Work", van heeft gemaakt. Klinkt leuk, maar hoe ze het erkennen????
groetjes Ang

ik had al een vermoeden dat die opleiding niet eenvoudig zou zijn om alles te verzamelen en te vertalen, laat staan erkennen. Dus ik denk dat ik maar in Australie ga zoeken naar moglijkheden die het wat makkelijker maken om weer in dit beroep terecht te komen. Eerst moet mijn jongste zoon nog groter worden voordat ik weer wil gaan werken.

Astrid  :fish:

had ik nog een vraagje... omdat het lastig is om ons "beroep"te vertalen is het dan niet makkelijker om een bureau in te schakelen? Ik zag dat welfare worker 60 punten op levert. maar net wat Hillegien schreef... het vakkenpakket .. dat wordt het lastigste , vooral omdat de aw niet meer bestaat zoals het nu is. Heeft iemand tips?

hoi hoi,

Heel veel succes met het hele proces!
Ikzelf heb er uiteindelijk voor gekozen om niet mijn mbo-SPW diploma te laten assessen (had t wel al laten vertalen voor veel centjes...) maar alleen mn hbo-SPH diploma. EEn vakkenbeschrijving was voor mij nl niet aan te komen daar ik in 1996 ben afgestudeert. Vakkenbeschrijving is zowiezo erg moeilijk. Ik mag mijn SPH vakkenbeschrijving zelf int engels te vertalen, thoeft nl geen officiel en gecertificeerd document te zijn. Ik heb middels oude studieboeken informatie gevonden maar ben er wel al meer dan 20u mee bezig om de belangrijke punten eruit te halen en zelf te vertalen in het engels... Als ze je niet willen helpen op school heklpt t nog wel es om door te vragen, vragen wat er wel mogelijk is en of ze andere personen/scholen/instanties weten die je verder kunnen helpen. Laat je niet meteen met een kluitje in het riet sturen maar doorvragen...!
In mijn ervaring duurt alles serg lang en komen mensen soms hun woord ook niet na. Hillegien, ik had nl gebeld naar de hanzehogeschool in Groningen en een mevrouw was bereid (na doorvragen) om informatie in Studiegids op te zoeken (de SPH in eindhoven had geen studiegidsen meer) en op te sturen. Heb inmiddels al lang niks meer van haar gehoord, dus ik merk wel dat je er achteraan moet blijven gaan.
Succes met alles, ik ga weer door met het vertalen van de vakkenbeschrijving. (ik doe dit overigens middels de doelstellingen en zgn leerinhouden) Ook nog een goede tip misschien: www.interglot.com is een fijne vertaalsite.

ps ik wist overigens niet dat je met MBO-spw ook een skills assessment kon doen, volgens de AASW moet je een bachelor opleiding (hbo) hebben genoten...

Grts, Mariekske

[quote author=mariekske link=topic=3826.msg46827#msg46827 date=1139309804]
ps ik wist overigens niet dat je met MBO-spw ook een skills assessment kon doen, volgens de AASW moet je een bachelor opleiding (hbo) hebben genoten...[/quote]

De AASW is volgens mij wat strenger dan de  AIWCW. Ik heb begrepen dat het zelfs voor maatschappelijk werkers een hele toer is om aan hun eisen te voldoen. De inhoud van de opleiding schijnt hier in Europa nogal te verschillen van die in Australie. Mocht het bij de AASW trouwens niet lukken dan wordt je aanvraag geloof ik automatisch doorgestuurd naar de AIWCW.

Een berichtje voor Hillegien!

Ben ook nog steeds bezig met mn vakkenbeschrijving, poeh, wat een werk zeg!!! Ben eindelijk aangekomen bij t beschrijven van vakken uit het 4e jaar (ben in 1999 afgestudeert) en er zijn een paar vakken die ik nergens terug kan vinden. Misschien heb jij enig idee, tips, enz?
Het gaat om de vakken kwaliteitszorg en beleidsvorming (valt onder BELEID), en het vak "individuele onderwijsorganisaties" (valt onde ONDERSTEUNENDE VARDIGHEDEN). Zegt mij helemaal nix meer, net als Keuzeleertaken...
Alvast bedankt. Waarschijnlijk wordt t moeilijk om mij info te geven maar niet geschoten is altijd mis~!

Grts, Mariekske

ps ik kom tot nu toe uit op 28 a-4-tjes!

Hoi Marieke,

Nee, die vakken zeggen mij ook niks. Zelf had ik van een paar vakken ook geen omschrijving, omdat niet alle studiegidsen van alle jaren meer bewaard gebleven waren. Die vakken heb ik dus gewoon maar laten zitten. Het was toch al zo'n enorme stapel dat ik dacht dat het vast niet op zou vallen als er een paar omschrijvingen misten... Ik vind 28 A-4-tjes nog wel meevallen. Wel knap dat je het zelf allemaal doet, wat een monnikenwerk zeg, en al die vage vaktermen.
Succes ermee!  :up:

groetjes,
Hillegien

Back