Stage en emigreren

Status
Not open for further replies.
Volgend jaar februari wil ik afstuderen in Australië, Perth (werktuigbouwkunde HBO) en daarna, als ik mijn diploma heb opgehaald, terug naar Perth om te emigreren.

Nu weet ik dus niet wat de regels precies zijn. In 2012 ben ik namelijk al eens in Australië geweest, hierbij heb ik minimaal 3 maanden op een palmboomkwekerij gewerkt. Dit zou dus betekenen dat ik voor een 2e work&holiday visa in aanraking kom. Als ik mijn stage heb afgerond en ik ga weer terug naar Nederland om mijn diploma etc. op te halen, mag ik dan nog wel terugkomen? Hier ben ik dus een beetje bang voor.. En is het niet mogelijk om een ander soort visa aan te vragen i.v.m. mijn stage? Op de site van immi.gov.au kon ik niks vinden over dit soort visa..

Wat zijn mijn mogelijkheden als ik voor de volgende periodes naar Australië ga:
februari 2016 - juli 2016, stage
(september 2016?) - niet bekend, emigreren

Ik wil ontzettend graag naar Perth, ook omdat mijn vriendin (niet Australisch) hier zo'n 3-4 jaar wilt gaan studeren.

Hoi Rene,

Welkom op het forum! Wil je tijdens je stage ook gaan werken/krijg je een stage vergoeding? Zo nee, dan zou je mogelijk een Occupational Trainee Visa aan kunnen vragen. Hierop ben ik destijds ook stage gaan lopen. En dan kan je je 2e WHV houden om in September 2016 terug te gaan.

Staat jouw beroep op de SOL? Zo ja, dan kun je na je afstuderen een Skilled Independent Visa aanvragen, mits je bij jouw beroep verder geen werkervaring nodig hebt voor goedkeuring van je diploma. Zo niet, kun je kijken of jouw beroep op een staat lijst staat en anders zou je kunnen kijken of je een werkgever kunt vinden die je wil sponsoren. Misschien wel je stage bedrijf. Ps, de beroepslijsten veranderen wel elk jaar (1 juli).
Is het belangrijk dat jouw vriendin op jouw visum mee gaat, of gaat zij voor haar studie een studie visum aanvragen?

Als je wel op je WHV stage gaat lopen voor een half jaar, dan mag je zeker daarna nog wel het land in op je WHV als je even in NL je diploma op bent gaan halen. Als je je 2nd WHV aanvraagt, dan heb je vanaf datum 1e binnenkomst in Australie 1 jaar om op dat visum in Australie te zitten. En in die tijd mag je zo vaak als je wil australie in en uit. Alleen als jij bijv 3 maanden in NL bent, dan 'verlies' je dus wel 3 maanden van je visum tijd.

Hallo Gwen, bedankt voor je snelle reactie!

Waar ik naar op zoek ben en wat ik hoop te vinden, is een stage met of vergoeding voor huisvestiging/ticket, of een stagevergoeding. Als ik dit weet te regelen, hoef ik geen baan hiernaast te zoeken. Zelfs met de vergoeding zou ik ook een WHV moeten aanvragen toch? Het zou wel ideaal zijn om het occupational visa aan te vragen, en inderdaad de 2e WHV bewaren voor de 'laatste' reis!

Ja mijn beroep (mechanical engineer) staat op de SOL. Wat ik van dit visum begrijp, is dat ik hiermee perminent in Australië mag verblijven.
Mijn vriendin komt niet uit Nederland. Zij gaat zelfstandig naar Australië via haar universiteit. Ik zou met het visum daarmee ook niet in aanmerking komen.

Stel dat ik voor het SOL werkervaring nodig heb en dus alleen op mijn 2e WHV terug kan in september. Dan zou ik in september op mijn 2e WHV teruggaan, waar dan nog 5 maanden geldigheid op staat. Wat zijn de regels in februari 2017, wanneer mijn 2e WHV afloopt?

Ik weet niet wat nu de regels van de Occupational Trainee Visa zijn, maar toendertijd mocht je volgens mij geen stagevergoeding krijgen. Maar ik zou zeggen, lees het even goed na op immi.gov.au.

Met de Skilled Independant kun je inderdaad permanent in Australie blijven. Of je wel of geen werkervaring nodig hebt moet je navragen bij de assessment authority. Welke dat is staat op de SOL naast je beroep. Je moet echter wel (op dit moment) 60 punten minimaal halen om het visum aan te kunnen vragen. Haal je dit?
Ik zou al op tijd beginnen met het verzamelen van alle documenten. In principe kun je alles al verzamelen behalve je diploma en cijferlijst zelf. Ook zul je voor de skilled independant de IELTS test moeten doen. Dit kun je evt ook in Australie zelf doen :).

Wat de regels in Feb 2017 zijn weet nog niemand. Dat blijft altijd spannend.

Wij hebben een Skilled Independant visum wat ook gebaseerd is op mechanical engineer wat op de SOL stond.
Om het visum aan te kunnen vragen moest mijn man wel een uitgebreid Competancy Demonstration Report schrijven om zijn NL diploma van de TU Eindhoven erkend te krijgen. Het CDR moet precies geschreven worden zoals zij het willen, maar eenmaal gedaan, dan heb je de benodigde erkenning vrij snel te pakken.
Als je je aanmeldt bi Engineers Australia heb je ook toegang tot banen die op de site aangeboden worden. Het geeft je in ieder geval inzicht in bedrijven die voor jou aantrekkelijk kunnen zijn.

Over WHV's e.d. Weet ik niet veel. Das bij ons 21 jaar geleden dus mijn info is zwaar gedateerd;). Maar Gwen heeft je daar al veel duidelijkheid over gegeven. Nu ben ik ook weer bij. Thanks Gwen :)!

Veel succes, ik hoop dat het je gaat lukken!

Ik heb nog even voor je gezocht op de immi.gov.au website. De occupational trainee visa die ik toendertijd had bestaat niet meer. Daarvoor in de plaats is dit visum gekomen: http://www.immi.gov.au/Visas/Pages/402.aspx
Er staat dat je geen ander werk dan je stageplek mag hebben, maar ik kan zo snel niet terugvinden of je stageplek wel/niet betaald mag zijn.
Jouw stagebedrijf moet eerst goedgekeurd worden als 'sponsor' voordat je het visum aan kan vragen. Dat was toendertijd bij mij ook zo. Ik zou je willen adviseren om ruim op tijd te beginnen met de aanvraag van dit visum (half jaar zeker), dus dat houdt in dat je ook ruim op tijd je stagebedrijf gevonden moet hebben.

Toch gevonden!

Payment

If this is not a volunteer position, you must be paid a salary or wages in accordance with Australian laws and practices. If there is no award covering the position, you must receive at least the minimum federal award rate.

If this is a volunteer position, you and your sponsor must complete the following forms. Your sponsor lodges them with the nomination:

• Form 1283 Acknowledgement of unpaid placement—visa applicant (48 KB PDF)
  • Form 1284 Acknowledgement of unpaid placement—sponsor (48 KB PDF).

Een vergelijkbaar topic als deze is gestart en om het overzichtelijk te houden op het forum gaat dit topic op slot.

Status
Not open for further replies.
Back