Starten als zelfstandige - 1 mans zaakje

ernieman

XPdite Sponsor
Hoi,

Ik heb al wat zitten zoeken, maar kom vooral oude topics tegen en bedenk me dat er ondertussen best wel wat veranderd kan zijn kwa wetgeving, vandaar dus mijn vraag.

Hoe gemakkelijk of moeilijk is het om als zelfstandige aan de slag te gaan in Australië (Victoria met name).
Kun je gemakkelijk alles zelf regelen? of is het beter een boekhouder in de hand te nemen?

Ik zou terug willen beginnen als gitaarbouwer, iets wat ik hier in België een aantal jaren als bijberoep heb gedaan.
Is het net als hier in België, gewoon inschrijven als zelfstandige (ABN aanvragen), sociale zekerheid inschrijven, en starten maar? Dan wel even bij de belastingaangifte goed opletten, maar voor de rest niks bijzonders.
Of komt er veel meer bij kijken? Verzekeringen voor van alles en nog wat, regeltjes over wat wel en niet mag in een eigen huis (Gitaren bouwen kun je natuurlijk gewoon thuis in een "hobbyruimte" doen), etc...

Shoot!

Het is eenvoudig je in te schrijven, kan online en je kunt ervoor kiezen je gst nog even uit te stellen,maar als je boven de 6000 gaat verdienen moet je wel, je abn is nog geen businessname,dus als je wilt dat niemand met jouw naam een zaak opent moet je je daar ook inschrijven, ikzelf heb ook een tradename aangevraagd,maar dat heb je weer alleen nodg als je je merknaam wilt beschermen, let wel, het gaat hier per staat.

Ik raad je aan om een accountant in de arm te nemen. Die kan je helpen bij het kiezen van de juiste ondernemingsvorm, het opzetten daarvan en zorgen voor belastingaangifte, BAS etc. Ik heb toentertijd alles zelf uitgezocht, er is genoeg info te vinden via Internet, maar wilde mijn tijd besteden aan omzet genereren, niet aan boekhouden. Ik heb toen een Pty Ltd opgezet, dan wordt het iets ingewikkelder omdat in mijn geval PSI, worksafe etc. een rol ging spelen. Na een jaar of zo heb je zelf door hoe alles werkt en kun je alsnog alles zelf oppakken mocht je dat willen. Maar het kan veel eenvoudiger, het is maar net wat je korte en lange termijn doelen zijn, verwachte omzet etc. Sole trader is heel eenvoudig te regelen. Vergeet ook verzekeringen niet, liability en indemnity, geen idee of dit op jou van toepassing is.
Misschien is dit een goed startpunt: Business Victoria. Deze geeft een aardige introductie tot ondernemingsvormen.

... je kunt ervoor kiezen je gst nog even uit te stellen,maar als je boven de 6000 gaat verdienen moet je wel, ...
6000 dollar per jaar? Een beetje zoals vrijstelling van BTW in België, bij minder dan 5600 euro (zoiets was het bij mij toch) omzet per jaar...

6000 dollar per jaar? Een beetje zoals vrijstelling van BTW in België, bij minder dan 5600 euro (zoiets was het bij mij toch) omzet per jaar...

Als je minder dan 6000 dollar per jaar vedient hoef je geen income tax te betalen.

http://www.ato.gov.au/individuals/content.aspx?doc=/content/12333.htm&mnu=42904&mfp=001/002

Als je GST omzet meer is dan 75000 dollar moet je voor GST geregistreerd zijn. Als je niet geregistreerd bent mag je de GST dan ook niet aftrekken, maar hoef je het ook niet aan de klant door te rekenen.

http://www.ato.gov.au/businesses/content.aspx?doc=/content/00221985.htm&page=3&H3&page=2&H2&headline=guidetogst&segment=businesses

Inschrijven voor sociale zekerheid is niet nodig, dat heb je al als je het land binnenkomt (Centrelink), mits voor jou de 2 jaar wachttijd geldt.

Bij de ATO hebben ze mensen die je kunnen adsviseren en helpen om de admin op te zetten.

Hoe staan de Australiers globaal tegenover ingeweken zelfstandigen?

Is er een vestigingswet voor sommige beroepen zoals bij ons apotheken?

Volgens mij maakt het niet uit of je nu inwijkeling bent of niet. Het grootste probleem is een klantenkring kweken. Tenminste bij mij toch, maar dat was het in Belgie ook. Maar ja, gitaarbouwer/reparateur is nu ook niet echt een brood-nodige service...

Alle info is tegenwoordig te vinden op ASIC website. Wij zijn net een partnership begonnen. Als je recht heb op Centrelink benefits (en dus voor de meeste gevallen 2 jaar of langer binnen bent), kun je ook in aanmerking komen voor de NEIS (New Enterprise Incentive Scheme). Dat hebben wij gedaan en we zijn nu gesubsidieerd een bedrijf aan het opstarten. Klantenkring inderdaad lastig. Onze ervaring tot nu toe is dat iedereen er wel een praatje over wil maken, maar dat weinig mensen een commitment durven maken, ook als is onze service zo free as a bird. De info die ik via de NEIS heb is dat veel via via gaat, dat mensen liever meer $$ uitgeven en dan het gevoel hebben dat ze een beter product/service kopen en dat mensen ook liever meer $$ uitgeven als het 'local' is of via een bekende. Dat gaat knokken worden...
Oh ja, bijna vergeten... de taal of beter gezegd de woordkeuze bleek ook tricky. Wij hebben hulp gehad van een marketing man om ons 'Engels' om te zetten in Australisch... vertalen is niet genoeg, hier komt echt cultuur en omgangsvormen bij kijken en dan merk je dat er een verschil zit tussen de manier waarop Hollanders communiceren en Australiers... rare (ondanks dat je dat eigenlijk wel weet...) gewaarwording!

Back