Startkapitaal

svens

New Member
Beste mensen,

Mijn vriendin en ik hebben inmiddels een visum (skilled ind.) maar we zijn nog niet vertrokken omdat we ons onzeker voelen over de hoogte van ons 'startkapitaal' in relatie tot de tijd die het duurt voordat we werk hebben gevonden. Dat laatste schijnt soms nogal tegen te vallen, hoor ik steeds vaker. Op een half jaar schijn je zo te moeten rekenen. Ons budget bedraagt nu 27.000 euro. Hier gaan de reis- en verhuiskosten nog vanaf (alleen boeken en wat persoonlijke bezittingen, geen meubels), we willen een auto'tje kopen en zullen nog wel wat meer aankopen moeten doen als we eenmaal zijn aankomen. Vervolgens moeten we het met dit geld uithouden tot we werk hebben. Beiden Uni/HBO-niveau. We willen wonen in of rond Brisbane of Adelaide, evt. Sydney. We willen graag nog wat overhouden voor noodgevallen of als eigen bijdrage bij de aankoop van een huisje na verloop van tijd. Big spenders zijn we niet. Hamvraag: red je het met zo'n bedrag of is het wijs maar ff door te sparen? Wat zijn jullie ervaringen? En hoe is het om te moeten leven met de gedachte dat het geld 'opraakt' als je geen werk vindt? Ik kan me voorstellen dat je daar onwijs gestresst van kan raken.

S.  :blink:

Hoi S

Goh vervelend dat je zo onzeker bent: wel / niet........maar ik kan het mij wel voorstellen.

Maar mijn idee is dat als je wilt werken dat er altijd wel werk is. Misschien niet gelijk het gene wat je voor ogen had maar toch. Er schijnt plenty of werk in Queensland te zijn.
Als dit jullie droom is dan vind ik dat je er voor moet gaan........indien je bereid bent om voorlopig ook met minder genoegen te kunnen nemen.

Veel suc6

Groetjes Marjet

No worries mate,

Sommigen hebben in een paar weken tijd een job en anderen doe er wat langer over, ja dat klopt. Maar je hebt zo'n 43,500 dollars (Bij een wisselkoers van 1,61 gerekend voordat er weer allerlei onjuistheden gemeld worden   :up:) dus daar kun je best even mee vooruit als je je uitgaven wat onder controle blijft houden. Adelaide is natuurlijk een stuk goedkoper dan Sydney en misschien is het handig om daar even een vergelijking op los te laten wat zoal de kosten van het levensonderhoud zijn (zie ook de site van de immigratiedienst) Je kan het natuurlijk net zo duur maken als je zelf wilt. Maar volgens mij moet je daar wel redelijk mee uit de voeten zien te komen. Zeker als je niet zoveel mee neemt en een beetje shopt voor wat noodzakelijke dingen op het gebied van meubels e.d.

Misschien gewoon handig om een soort van budget op te stellen zodat je een prognose hebt over wat je voor het eerste half jaar nodig hebt en dan kun je zien of je het daarmee redt. Via internet kun je veel kosten achterhalen zoals bijv. van een auto enz enz.

veel succes

Bij het huren van een huis in Australia heb je weinig tot geen kosten behalve je meubels (alles is vaak goed in de verf want je mag er verder meestal niets aan doen of boren, verlichting en gasfornuis aanwezig en goede of nieuwe vloerbedekking; waardoor huisdieren moeilijk wordt...). Je hoeft alleen te zoeken naar je lokatie en smaak/grootte.  De prijzen voor rent vind je bij real estate sites. 26weeks x $350(of veel minder) = $9100 plus bond and energy still no worries (nooit meer dan voor een half jaar tekenen verlengen is 90% geen probleem).

Huizen worden per week verhuurd en je kan er zeker binnen 14 dagen inzitten en alle meubels/witgoed hebben geregeld. Dus 14 dagen hotel of caravan...kosten

Meubels bij:

http://www.ikea.com/ms/en_AU/virtual_catalogue/online_catalogues.html
http://www.freedom.com.au/ (net zoiets)

zijn van te voren in te schatten en lekker thuis bezorgt met een beetje onderhandelen.

Laptop mee heb je alleen nog TV / Koelkast / Wasmachine nodig.

http://www.myshopping.com.au/PT--263_Fridges_Freezers
http://www.myshopping.com.au/PT--99_Television_TV
http://www.myshopping.com.au/1S--search?Find=washing&Where=PT--281_Washing_Machines

Food voor 26weeks x $150 als je zuinig bent $3900. De eerste weken iets meer met wat borden/bestek en pannen. Je kleding kan je wel voor een half jaar meenemen voor het versleten is.

Hou je na een half jaar nog $20000 plus over....kun je een auto/petrol/rego (voor de meeste lokaties you need wheels to/from work) aanschaffen OF meer dan 5% deposit voor de meeste huizen + first homeowner subsidie....dan zou ik gaan met die banaan.

:wink: The Roosters

kwou dat wij zoveel centjes hadden...! Wij zitten op ruim de heldt minder, maar ga er vanuit dat alles wel goed komt (de no worries mentaliteit). Kheb in de 11 maanden dat ik in Oz en NZ rondtrok geleefd van 6000 euries, en das ong hetzelfde bedrag dat ik nu ga meenemen. Ook wij zijn geen big spenders en met een beetje creativiteit kom je er wel! Gaan met die banaan!!! :up:

Hey everyone,

Goede tips! Ben momenteel ook bezig met de begroting voor onze grote stap Down Under. Dus info over de verhuizing, maar ook inrichten van de woning en kosten etc komen altijd van pas!

Mag je helemaal niets aan je huurhuis doen? Verven etc kan ik nog begrijpen, maar een schroef in de muur boren om bijv een schilderij op te hangen? Of plantjes/bloemen in de tuin poten of verwijderen, en een groentetuintje aanleggen? En hoe zit het met gordijnen? Zijn die wel aanwezig in het huis?

Of mag je alles doen als je het maar weer in de oorspronkelijke staat terug brengt?

Oh sorry... beetje  :eek:fftopic:  maar ik liet me even gaan.

Zijn er ook tweedehands winkels (behalve Cashconverters) waar je goedkoop aan je eerste spullen kunt komen??? 

Ik denk dat wij ons de eerste maanden wel gaan redden met ons startkapitaal wat we nu hebben, gezien de reacties hier. Maar we hopen natuurlijk dat we snel werk krijgen.... (regio Adelaide  :sunny:)

Greetzzz
Aussiegirl  :later:

De constructie van huizen is anders dan wat je in NL gewend bent (houten frame met gipsplaten als scheidingswanden) dus draai je niet zo makkelijkeen schroef in de muur...althans als je wilt dat iets blijft zitten.  :smile:
Is voor huurwoningen ook niet gebruikelijk dat je dat doet. En alles wat ze kunnen vinden aan "beschadigingen" gaat aan het eind van de rit van je "bond" (borgstellings bedrag) af. Gordijnen en vloerbedekking zijn vrijwel altijd aan wezig en zijn schoon (en moet je ook weer schoon opleveren).

Tweede hands meubelen kun je o.a. krijgen bij de diverse liefdadigheids organisaties: Salvo's (Leger des Heils)  en de Vinnies (St Vincent de Pauls) winkels en verder bij lokale "garage sales" die vrijwle elke zaterdag wel ergens worden gehouden.

Hoi Svens,

Ik antwoord even op je vraag omdat wij net een huis in NZ aan het inrichten zijn. Een goed idee is om te proberen zo'n beetje alle meubels, electrical appliances etc bij 1 zaak te kopen (Harvey Norman bijv.) omdat die lui vaak met een pakketdeal kunnen komen.

Overigens, Freedom hier zou ik niet aanraden, ze zijn duur en de staf (jonge meisjes) hebben niet de authority om er een leuk prijsje van te maken. Ikea heeft niet de kwaliteit die ik zou willen zelfs hun schroeven draai je zó lam. En beide winkels hebben vaak lange levertijden.

Wat wij hebben geprobeerd is ons huis in te richten op zó'n manier dat het niet over 2 jaar uitgewoond d'r uitziet door de matige kwaliteit van spullen, maar over the top zijn we ook weer niet gegaan. Het kan natuurlijk altijd duurder! Maar goedkoop beginnen kan duurder uitvallen in de toekomst omdat je dingen gaat vervangen.

Mijn idee is dat je met 45.000-47.000 een heel eind kunt komen, inclusief auto. Overigens, hou het benzinegebruik van de wagen die je kiest in de smiezen. Een vriend van ons heeft net een 4WD verkocht (ik geloof dat het een KIA was) omdat hij 80 dollar per week (!) kwijt was aan benzine. Brrr! Er zijn zat gloednieuwe auto's te krijgen onder de 20.000, maar als je je auto meteen wilt, zal het wel een 2e-hands worden, wat prima kan zijn.

't Hangt allemaal af van je aanpak; je kan een iPod-speler kopen in plaats van een Hi-Fi installatie. Etc.

Succes!

Tja je kan het zo duur maken als je zelluf wil...je kan ook Jan des Bouvrie over laten komen...

Ik ben geen ikea fan ofzo hoor maar bij mijn laatste aankoop kon ik zelfs een tweezitter direkt meenemen of snel thuis laten bezorgen in Sydney. Het is geen A-kwaliteit nee en ook bij freedom furniture niet maar veel spullen wel redelijk degelijk en in het begin verhuis je waarschijnlijk wel een paar keer. Een garagesale wat henk suggereert is zeer vaak een hele goede deal maar wat onzekerder. Wel vaak kan je het door de vorige eigenaar laten bezorgen als je zelf nog geen vervoer hebt of een dure ute/van moet huren. Mijn vader had laatst ook een superdeal met een printer bij de Aldi in Nowra dus vooral gewoon goed rondshoppen net als hier.

:up: The Roosters

Hoi, als je bereid bent om al het werk aan nemen, ook wat niet met je opleiding te maken heeft, is er overal en altijd werk. Als je bereid bent omdat te doen, heb je altijd een inkomen en kan je geld niet echt "opraken".

Sommige mensen zullen denken, met dat bedrag zou ik niet durven gaan. Terwijl andere mensen met veel minder de stap al nemen en denken, wauw wat hebben die veel gespaard.

Succes groetjes Jolanda  :up:

Daar kan ik pas wat over zeggen als ik weet wat je hebt gespaard, hoeveel je meeneemt en hoe je je daarbij voelt :)

Zelf ben ik een echte rasoptimist en mijn gevoel zegt dat ik al tijdens mijn jetlag aan het werk kan zijn daar en mezelf eerder moet behoeden voor een "snel" leven zoals ik hier gewend ben.

Ik zou het dus allang best vinden als we ons daar 2 maanden kunnen redden. En bij die 2 maanden ga ik dan niet meteen van een auto, meubels, electronica en dat soort zaken uit. Als we dat daar wél willen, zal er meer geld moeten zijn of komen en zo niet, dan houden we het er wat langer mee uit.

Maar goed, iedereen staat weer anders in het leven en gaat ook in Australië weer iets anders doen, dus volgens mij valt er niet echt een pijl op te trekken wat objectief het beste budget is om mee te nemen. Wellicht is er een lijst te maken met kosten van levensonderhoud per stad (in dollars en een actuele koers erbij (nu ongeveer 1,35 voor de EUR/AUD)), gemiddelde inkomsten per sector en baankans per sector. Zet hier tegenaf de subjectieve beleving, te achterhalen door een nog op te stellen test en tadaaaa! Maar dan nog steeds erg vaag denk ik :) Misschien moet iemand hier eens op gaan promoveren.

Persoonlijk vind ik dat je nooit optimistisch genoeg kan zijn. Succes is een keuze, is mijn motto :)

Toen wij hier naar toe kwamen, hadden we allebei nog 2 maanden een baan in Nederland die ons nog doorbetaalde, de auto de week voor vertrek verkocht (Marktplaats leverde meer op dan via een dealer) en meer niet. De overtocht hier naartoe was betaald, de verhuizing was betaald en de huur de eerste 6 weken was betaald (gemeubileerd). Ons huis in Nederland was nog niet verkocht en dus hebben toen de enorme gok genomen om een stuk van onze hypotheek mee te nemen om hier de eerste 6 maanden (+ bond) voor een huurhuis van te kunnen betalen. Ja, de druk om dan een baan te vinden is enorm hoog, we moesten een auto en een motor kopen, en nog wat andere dringende zaken (koelkast, magnetron, stofzuiger, strijkijzer...) die niet in de container waren mee gekomen. Het was even met de billen knijpen, maar het is allemaal goed gekomen. We weten dat we toen een enorme gok hebben genomen, maar wij geloven enorm in ons eigen zelfvertrouwen :)

Als je trouwens last hebt van hartklachten, een hoge bloeddruk, een alchoholprobleem en/of een niet te stevige relatie, kan ik deze oplossing niet aanraden.

Haha, ik houd wel van die instelling! :up:

Maar ik denk wel dat het heel persoonlijk is of iemand daar al dan niet mee om kan gaan! :cool:

De hond kan tijdelijk terug naar de fokker, de spullen kunnen in opslag.
Gemeubileerd huren en grote kans dat er bij aankomst al werk is via onze "interested employer." :wink:
Dan blijft, auto kopen, vlucht, stukadoors gereedschap en sparen om hondje en inboedel over te laten komen over.
hartklachten, een hoge bloeddruk, een alchoholprobleem zijn niet aanwezig.
En onze relatie heeft bijna de hele top 10 al overleefd: verre vakantie, kamperen, verhuizing, verbouwing, dood van een ouder, geboorte kinderen, ontslag, geldproblemen.
Deze zal ook wel lukken. :up:

Hebben we dan aan € 7000,- genoeg? :grin:

Hebben jullie uitzicht daar op werk binnen 2 tot 3 maanden, vanwaar dat stucadoorsgereedschap aangeschaft moet worden? Als dat zo is, zou ik zeggen dat het voldoende zou moeten zijn om daar stand te houden. En volgens mij kunnen jullie zeker tegen een stootje, dus ik denk dat jullie met een kleine basis (mentaal) prima door kunnen zetten daar! :up:

nou volgens mij kom je met 7000 een heel eind wij kwamen hier met een stuk minder centjes aan, hebben maar 20 dozen met spulletjes opgestuurd en hier weer alle meubels enz opnieuw moeten aanschaffen, en wat spullen gekregen. Wij hadden wel het geluk dat Steef een auto van de zaak kreeg en dat wij dus de aankoop van een eigen auto even konden uitstellen, de boodschappen kon ik van ons eerste adres met de fiets/lopend doen. Als je geen groot gat in je hand heb en de eerste tijd erg zuinig aan leeft dan komt het echt wel goed :up: .

groetjes
Moon

Back