stat decs

ak

XPdite Sponsor
Hoi allemaal!
Simone herinnerde me eraan dat ik lang niet ben geweest - ik was er wel maar onzichtbaar omdat ik vooral aan het lezen was wat jullie allemaal te vragen en te vertellen hebben!

Even kort: ik ben ak, Nederlands, en mijn vriend roy is Engels en Australisch. Hij woont nu een jaartje hier in Nederland en we hopen eind maart naar Perth te vliegen. Ik ben druk bezig met mijn aanvraag voor het spouse-visum: op 1 maart om 10 uur hebben we ons interview in Berlijn.......

Ik denk dat ik wel zo'n beetje alles heb aan bewijsmateriaal voor onze relatie, maar wil het zekere voor het onzekere nemen en denk er toch aan om twee statutory declarations (form 888) bij te voegen. Een Australische vriendin heeft er al een ingevuld, maar nu wil ik mijn broer ook vagen. Hij kent Roy al van voordat we een relatie hadden dus dat leek me een goed idee. Alleen is formulier 888 er helemaal op gericht dat het wordt ingevuld door Aussies. Heeft het zin om zelf iets te maken voor een statutory declaration? Heeft hier iemand ervaring mee?
 
Ik heb mijn ouders en oudste zus een verklaring laten schrijven. Bovenin begon ik met de gegevens van de persoon die de verklaring schreef:

Naam, adres en beroep.

Dan iets van "does solemnly and sincerely declare that:"
En dan de verklaring van de persoon.

Onderaan datum en handtekening.

Ik ben toen nog langs de notaris geweest om de handtekeningen te laten legaliseren plus een gewaarmerkte kopie van de paspoorten te laten maken om erbij te voegen. Maar of dit nodig is weet ik niet.
Officieel verwacht DIMIA dus 2 stat decs van Aus. citizens (had ik ook nog), maar Berlijn verwacht dit niet. En ik heb ze uiteindelijk niet nodig gehad. Ik had ze net als jij gedaan voor de zekerheid, want als ze om meer bewijs vragen is het wel handig om meteen die stat decs te voorschijn te kunnen toveren.

Maar het is dus vrij simpel.
 
Ha Sander,
Dank voor je antwoord - zijn degenen die die stat decs hebben gemaakt ook meegeweest naar de notaris om de handtekening te legaliseren?
 
Ik heb een contact bij de overheid in Australie (mijn schoonmoeder!) en die zegt dat het bijvoegen van minimaal 2 stat decs zeer in je voordeel werkt!
Ze heeft met haar collega van DIMIA gesproken en die raden het aan deze bij je aanvraag toe te voegen. Zeker wel een flesje wijn waard om vrienden / familie zo'n formulier in te laten vullen toch!
 
Hoi ak,

Heel veel succes morgen. We horen graag hoe het is afgelopen.

Groetjes,
Brit
 
Back
Top