State/Territory Sponsored Business Owner Visa

Zuidema

New Member
Goedemiddag allen!

Wat ik mis op het forum zijn de mensen die bezig zijn met de aanvraag van een Business Skills Visa. Wij kunnen met het bedrijf dat we hebben (transport), de omzet van de laatste twee jaren en een stukje eigen kapitaal, starten met het aanvragen van een State/Territory Sponsored Business Owner visum (permanent). Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben en met het ondernemerschap in Australië. Onze voorkeur gaat uit naar Western Australia (ons in Busselton aangeraden, ten zuiden van Perth), maar ook Queensland is een mogelijkheid. We hebben 10 januari een persoonlijk gesprek met TIG gehad en worden, naarmate de informatiestroom duidelijker wordt, steeds enthousiaster. Met wie kunnen we van gedachten wisselen?

Connie

goedemiddag Connie,

Ikzelf, en mijn partner en kids natuurlijk, staan ook op het punt hetzelfde trajekt in te gaan, ik heb op 11 januari een persoonlijk gesprek gehad met Lance van TIG waarin hij het STS Business Owner visum voorstelde, dit visum is echter niet permanent zoals jij voorspiegelt, het is een 4-jarig visum, na twee jaar kun je het permanente visum aanvragen als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Je kunt veel terugvinden in booklet 7 (Business Skills Entry). Hierin vond ik bijvoorbeeld ook dat je als Provisional Visa houder niet in aanmerking komt voor social security payments, medical costs, kun je zonder toestemming geen huis kopen en voor bijvoorbeeld het (gratis) onderwijs voor kinderen van 5-15 zul je moeten betalen. Toch wel zaken om goed over na te denken als je zoals wij met 2 kleine kinderen wil gaan. Wij willen trouwens ergens boven Brisbane een bouwbedrijf gaan starten en gaan in april in Brisbane rondkijken.
Ik hoor graag van je hoe het jullie vergaat in de Visumstrijd.

groet, Rob

Beste Rob en Jeanine,

Dank voor je reactie. Ik ben een tijdje off-line geweest.
We zijn nog steeds bezig met alle voor ons belangrijke informatie te verzamelen. We zijn op de hoogte van de nadelen die kleven aan een business visa. Die wetenschap is vervelend, maar niet onoverkomelijk. We zijn nog nooit in Australie geweest, dus voordat we de knoop doorhakken willen we er eerst naartoe. Deze zomervakantie is de planning. Samen met onze drie jonge kinderen per camper door Perth e.o. toeren. Brisbane staat ook op ons lijstje, maar qua afstand zullen we dat een andere keer moeten doen. Horen graag jullie ervaringen met deze stad. Kennen jullie Australlie? Hoop van jullie te horen.

Groet, Connie en Gerry

Wij zijn zelf ook nog nooit geweest, half april gaan we die kant op (Brisbane en Sunshine Coast). Dat wordt hoogstwaarschijnlijk de plek waar wij terecht (willen) komen. Via via ben ik met een bedrijfje in mijn branche in contact gekomen waar ik dus ook langs ga. Brisbane schijnt nogal "relaxed"te zijn, een beetje plattelandachtig in vergelijking tot Sidney of Melbourne, maar verder weet ik er niet zoveel vanaf.
hebben jullie al weer contact gehad met TIG, ik kreeg een offerte voor de visum aanvraag, incl. de bijdrage voor de overheid en het schrijven van een business-plan voor ca. € 6.000,00, ik vraag in ieder geval nog enkele offertes op.

groet,

Rob

Beste Rob en Jeanine,

Wij kregen ca. twee weken geleden een e-mail van Jeanet Friar van TIG met daarin een lijst van voor ons interessante websites en een offerte voor het aanvragen van het visum. Ook wij komen op een bedrag van ca. € 6.000,-- en dat is dan exclusief de voor-echt verklaringen van documenten, de engelse test, kosten medische tests e.d. Een hoop geld, maar wat ik begrijp van andere mensen wel goed besteed geld. Geen zorgen over bijv. de verkeerde visumsoort aanvragen, duidelijke hulp bij invullen en aanleveren van documenten e.d. Omdat TIG in Perth gevestigd is, konden zij ons behoorlijk wat informatie geven v.w.b. het opstarten van een bedrijf daar en gaven zij aan ons in contact met de juiste personen te kunnen brengen. Een verkoopstunt? Geen idee, deze zomervakantie zullen we uitvinden of het inderdaad zo is.

Groet,
Connie en Gerry

[quote author=Zuidema link=topic=942.msg8160#msg8160 date=1107177320]
Beste Rob en Jeanine,

Geen zorgen over bijv. de verkeerde visumsoort aanvragen, duidelijke hulp bij invullen en aanleveren van documenten e.d.

Groet,
Connie en Gerry
[/quote]

Hoi Connie en Gerry,

Hou er rekening mee dat je geen garantie hebt op een Visum. Er kan van alles fout gaan of er kan een afwijzing komen.
Doe verstandig en vraag bij nog een paar agents een offerte op en vergelijk deze met elkaar.

Succes.

Goedemorgen!

We hebben ook informatie aangevraagd bij twee andere emigratiebureaus; dus we richten onze pijlen niet alleen op de TIG. Hoor echter wel over dit bureau positieve verhalen; ook wanneer visa-aanvragen niet gehonoreerd werden. Uiteraard houden we zelf ook rekening met fouten, lange duur van de aanvraag en evt. afwijzing; de realiteit dwingt ons om dat te doen. Echter, uitgaan van een worst-case-scenario is niet onze instelling. Hebben inmiddels ook al contacten gelegd met bedrijven in Perth voor wellicht een zgn. sponsorship. Hoe dat feitelijk in zijn werk gaat weten we nog niet, maar tot nu toe is men zeer bereidwillig. Stap voor stap gaan we verder.

Groet,
Connie

goedemorgen,
ik was benieuwd of jullie al wat waren opgeschoten met de plannen. Ik ben inmiddels ook in gesprek met Allan Collet van Gomathilda, ik vond hem op het eerste gezicht een stuk actiever dan TIG, ik heb inmiddels van hem een aantal adressen van mensen die ik kan bezoeken op mijn vakantie naar Brisbane in april (accountants, state sponsering authoraty, enz.), met de bijbehorende contactpersonen.  :up:

ik hoor graag van jullie,

Rob

Hallo Rob en Jeanine,

We zijn zeker een half jaar niet op het forum geweest en hebben nagedacht over onze plannen en orde op zaken gesteld in ons bedrijf. Nu zijn we wat dat betreft weer een stap verder en ook onze emigratieplannen zijn nog niet verminderd. Inmiddels hebben we contact gehad met John Sylvester van GoMatilda. Hij kwam op ons assertiever over dan de mensen van de TIG. We moeten nu beginnen met het schrijven van ons businessplan en gaan daarvoor de hulp inroepen van Alan Colett (hebben jullie ook contact mee gehad??); we hebben n.l. nog nooit een businessplan hoeven schrijven....
We zijn afgelopen zomer door omstandigheden niet naar Australie geweest, maar gaan nu begin januari 3 weken naar Perth e.o. Zijn jullie al naar Brisbane geweest en zo ja, hoe is het bevallen? Heb je daar contacten gelegd voor het starten van je bedrijf?

Kortom, we zijn benieuwd hoever jullie met jullie plannen zijn!

Groet,
Connie en Gerry

g'day,

onze plannen zijn nogal gewijzigd, nadat we uit Brisbane kwamen kwam er een nieuwe MODL-lijst uit en heb ik geprobeerd om een skills assesment te doen voor een beroep waar ik papieren voor heb (en werkervaring), dat is gelukt waardoor ik ineens 125 punten kon halen en voor een skilled independent kon gaan. die heb ik inmiddels aangevraagd (vandaag bevestiging via e-mail gehad) en zoals het er nu uitziet hebben wij over max. 6 maanden een permanent resident visum zonder restricties. Gomatilda kwam op ons ook veel pro-aktiever over dan de (aardige) TIG, Allen stuurt je waarschijnlijk naar John Griffits (accountant in Brisbane) of een collega in Perth welke de business plannen voor hem schrijft, wij zijn nog met John wezen eten in Brisbane en het viel mij op dat John zijn interresse verloor toen ik zei dat ik een bedrijf wilde starten ipv overnemen (waar hij het steeds over had, bla bla  ca $300.000 bla bla), let dus goed op, ze willen graag dure bedrijven verkopen. maar goed, het is ons zeer goed bevallen en we hebben zeker contacten gelegd voor het starten van een bedrijf, al denk ik eerst een jaar in loondienst te gaan om het land en de gebruiken te leren kennen en, niet onbelangrijk, een netwerk op te zetten.

onze plannen zijn nog steeds om eind 2006/ begin 2007 richting Brisbane te gaan en daar dus op termijn een bedrijf op te zetten.

groet,

Rob en Jeanine

Back