Stavast & tips voor bezoek

Hi allemaal,

De voorbereidingen voor het indienen van de EOI vorderen bij ons langzaam maar het vordert in ieder geval. Het is moeilijk er af en toe tijd voor te maken tussen werk en alle andere zaken door. Morgen IELTS en daarna het assessment insturen, hopen dat het allemaal oke bevonden gaat worden.. We hebben het idee om in juli een 2 weken bezoekje te plannen aan Australie. Kort, maar langer gaat helaas niet. Mijn vriend is er nog nooit geweest en wil proeven hoe het daar is. Begin augustus begint hij met een nieuwe job dus vandaar in juli. Ik heb zelf een jaar in Australie gezeten (mn Melbourne) en voor de emigratie richten we ons op Sydney. Ik zit een beetje te dubben wat een goed programma is voor 2 weken om een goede feel te krijgen bij het land, de mensen, de sfeer, de way of life enz zonder een zeer stressvol programma waarbij je van hot naar her vliegt om naar nix te missen. Wie heeft er goede tips? Ik dacht zelf aan Sydney, Blue Mountains, Byron Bay, Melbourne. Maar ja, snorkelen en met een ballonnetje boven Uluru is natuurlijk ook onvergetelijk. Ideetjes?

2 weken is niet lang, maar wie niet waagt....
Sydney beginnen is mijn idee inderdaad. Zeker omdat je verwacht daar werk te vinden?
Ik zou me dus op die hoek richten, omdat je in die omgeving wilt beginnen. Wij zitten in de Blue Mountains en zijn begonnen in Sydney. Dus als je wilt kletsen dan ben je van harte welkom!
Wel warme kleding meebrengen, want het is hier fris hoor. Stuur maar een pm!'
Voor wat betreft de rest, een auto huren en rond gaan rijden. Het land is zo divers, je hebt jaren nodig om er een goed idee van te krijgen. En het ligt er ook aan waar jullie zelf van houden, wij zijn geen stadsmensen, ook al is Sydney geweldig, wij voelen ons thuis in een dorp. Je snapt me wel. Maar het gaat er in het begin toch vooral over dat je werk vind en daar hangt een heleboel mee samen.

Rondrijden is een goede optie. Je kan dan rustig aan doen, en eens hier en daar stoppen en rondkijken. Zo krijg je een betere indruk van de mensen en levensstijl. Ik zou zeker niet kris kras door Australie gaan, er is gewoon te veel te zien, en allemaal mooi!

Begin inderdaad met Sydney. CBD, Manly/Bondi. Als je richting @Katjavdl rijdt, stop dan ook eens bij een nieuwbouwwijk. Vaak zijn er show-homes en kan je daar gaan kijken. Dan krijg je ook een idee bij de typische huizen stijl. Bijvoorbeeld in Kellyville is een heel groots opgezette show-home wijk.

Na Sydney and the Blue Mountains kan je naar het Noorden. Wij zijn naar Port Stephens gegaan (ca 1.5 uur rijden). Prachtige baai en je kan met een boot gaan whale watchen (ik weet niet of het nu de juiste maanden zijn). Vervolgens ietsje verder Hunter Valley, wat ook prachtig is.

freezing, rond het vriespunt snachts, overdag als de zon er is kan het zomaar 15 graden of zelfs warmer zijn! Ik vergelijk het hier met Nederland, alleen wat warmer.

Zou zeker niet te ver gaan. Wij hebben mijn moeder afgelopen December 2 weken meegenomen om aan OZ te snuffelen. Dus vergelijkbaar met je vriend, ons pad leidt naar Canberra dus daar hebben we tijd doorgebracht maar in het algemeen:

Wat bestemmingen zijn Sydney, Bondi to Coogee walk. Manly. Ten zuiden van Sydney Royal National Park, Jervis Bay, Bateman's Bay, Eden. Dwars door de hills naar het binnenland (Canberra en omgeving) Kosziuscko NP, Blue Mountains en weer in Sydney even bijkomen. Al die andere bestemmingen zie je wel als je er woont joh. Dan heb je meer tijd om dingen te zien en in je op te nemen. Wij hebben dus meer de zuid NSW kust en binnenland gezien. Gezien je planning (OZ winter) is omhoog wellicht logischer. Maar probeer niet teveel te doen! We hebben maar 1 trip in OZ gehad die wat minder succesvol was, en dat was toen we teveel hooi op de vork hadden genomen. Less is More!

Mijn moeder heeft in principe heel weinig gezien van het enorme continent maar is wild enthousiast en nog gemotiveerder om langs te komen zodra we er wonen :)

@afterbang. Wat leuk dat jullie dat gedaan hebben!

Ja, dat is één van de beste dingen die we gedaan hebben in alle voorbereidingen. Het moet natuurlijk financieel mogelijk zijn voor iedereen, het is een dure hobby. Dus ik begrijp goed dat niet iedereen dit doet of kan doen. Maar als je ouders er het geld voor (over) hebben en je hebt zelf ook tijd en geld ervoor kan ik het een ieder aanraden. Mijn moeder is nu groot Australië fan en het maakt het voor haar makkelijker als mensen horen dat we weg gaan en tegen haar gaan praten van: wat vervelend voor je enz. Nu zegt ze dat ze ons natuurlijk liever in de buurt heeft maar dat het wel echt een fantastisch land is en ze goed begrijpt waarom we gaan. En dat ze uitkijkt naar een maandje overwinteren enz. Zo kan ze de vaak negatievere reacties van de omgeving omdraaien in iets positiefs.

Beetje off topic, maar dacht zal het toch even delen ;)

Ik zou me ook beperken tot de (wijdere) omgeving van Sydney voor een feel van het land, sfeer, mensen en way of life. Ga je verder dan Sydney, zoals Byron Bay, dan is het leven toch heel anders. Blue Mountains, Port Stephens, Hunter Valley, Hawkesbury en ten zuiden eventueel Batemans Bay, Kiama, Kangaroo Valley. Er is veel te zien en veel is hierboven al genoemd. En inderdaad misschien wat buitenwijken bekijken. Gewoon een auto huren en rondtoeren. Dat is de beste manier. Overigens is het in in Sydney wel wat warmer dan de Blue Mountains, gem. tussen de 18-22 graden in de winter. Op hele koude dagen kan het 16 zijn. Gewoon een vest en een dunne jas meenemen.

Koud is ook echt koud. Ik zou proberen eerder in November te gaan. Lekker weertje helpt enorm bij een positieve beleving. Voordeel is dat het dan ook wat langer licht is dus heb je meer aan je dagen.

Ga je toch in Juli, dan warme kleding mee voor savonds en rekening houden met waar je snachts verblijft (hotel of campervan? Laatste iog met stroom en kacheltje)

Wij zijn naar Port Stephens gegaan (ca 1.5 uur rijden). Prachtige baai en je kan met een boot gaan whale watchen (ik weet niet of het nu de juiste maanden zijn).
Whale watching kan je ook vanuit Sydney doen en zo zijn er nog wel meer plekken. Wel juiste tijd, heb ze gisteren vanaf het land kunnen zien. Migratieseizoen is Jun-Aug.

(Niet van toepassing hier daarom zul je het niet genoemd hebben maar ter info, ze migreren ook weer terug ;) Van sept-nov)

He Petra & Jacques, nog een tip: veel makelaars houden open huis voor huurhuizen (door de week) en op zaterdag voor koopwoningen. Je kunt gewoon binnen wandelen, ze vragen hoogstens om wat contact gegevens. Dan krijg je direct een idee wat je krijgt voor je geld als je gaat huren of kopen, anders dan een nieuw huis. En mocht je een prettige woonomgeving gevonden hebben, ga dan eens in de spits met de auto (als je met de auto wilt gaan reizen) of met de trein. Janneke gaf ook al eens eerder aan dat winkelcentra een goede indicatie geven wat voor soort mensen in een bepaalde regio wonen. Dus loop ook daar eens binnen. Veel plezier, 2 weken is wel heel kort hoor als je je tijd nuttig wilt besteden en ook leuke dingen wilt doen!

Ik denk dat het een hele goede beslissing is! Het is koud deze winter en tenslotte is het maar een paar maanden winter in een jaar. Afgezien van een fijne beleving denk ik dat oktober een beter beeld geeft hoe het hier het overgrote deel van het jaar is. Veel plezier!

hihi dan moet ik eigenlijk niet melden dat oktober de natste maand is in Sydney en omgeving, maar ja, kan het niet laten.
Overigens staan veel mensen nog steeds raar te kijken, als je verteld dat het hier gewoon vriest/sneeuwt. Het is nou eenmaal niet overal en altijd 30 graden.

Back