Stavaza Nuke

Waar is het volgens jou beter wonen?

  • Sidney

    Votes: 6 46.2%
  • Melbourne

    Votes: 7 53.8%

  • Total voters
    13

Nuke

Member
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. De mogelijkheid doet zich voor om voor een periode van 2- 5 jaar in Australie te gaan werken. De keus aan ons is Sydney of Melbourne.

Geen ons ons beide is ooit in Australie geweest en alle vrienden of kennissen zeggen wat anders. We kennen niemand die ook werkelijk in een van deze steden woonde.

Ik weet echt echt echt echt niet welke stad het beste bij ons gaat passen. Help!

Nu kennen jullie ons ook niet maar toch ;-)

We zijn begin 30, twee jonge kinderen waarvan 1 naar school zal moeten gaan. We wonen nu tussen Amsterdam en Utrecht en dat is ideaal. Ik hou er van om binnen 30 min midden in de stad te zitten. Het wonen in het groen en bij water bevalt ons perfect.

We houden beide van golfsurfen en de lifestyle die daar bij past (zon! zee! slippers!). We zijn geen hikers of kampeermensen pur sang maar parken zijn wel fijn om de kinderen uit te laten.

Dagtripjes (locaties op een paar uur rijden) om de buurt te verkennen zouden we wel graag doen.


Het klimaat in Melbourne lijkt mij wel vele malen minder fijn dan in Sydney.

Ik zou kiezen voor een kindvriendelijke, veilige suburb met ruimte om het huis en in de buurt van water, scholen en cafetjes (lekker origineel ook ). Het zou erg fijn zijn als mijn man met het OV naar het CBD kan.

Qua huurprijs zullen we moeten zitten rond de 2500/3000 AUD per kalendermaand.

Ik heb zoveel gelezen op het internet en veel afleveringen 'Wanted Down Under' gekeken maar ik kom er niet uit!

Daarnaast schrik ik mezelf een hoedje van de kosten van het onderwijs. Kind 1 gaat naar een Montessori school en dat is qua visie hetgeen wat het meest bij ons past. Echter is dat prive onderwijs en kost tussen de 10 en 11.000 AUD per jaar. Wow.

Ik lees overal dat het onderwijs in Oz prima is maar de public schools die ik kan vinden spreken ons niet aan... Oh jee.

Iemand?
 
Last edited:
Beide fantastische steden. Voor zon, zee en slippers is Sydney je beste keuze. Mijn keuze is voor Melbourne - vanwege de sfeer en de cultuur. Je struikelt er over de geweldige en gezellige restaurantjes, cafe's, kroegjes. Melbourne voelt voor mij meer europees - in de mentaliteit van mensen, en dingen om te doen. Sydney meer Amerikaans. (Ze zeggen ook wel eens dat Sydney een blondje is en Melbourne een brunette :).
Beide steden zijn duur!
Vrienden hebben kinderen op public schools die geweldig zijn, en er zullen ongetwijfeld ook erg mindere scholen zijn - hangt natuurlijk ook van de demographic van een suburb. Elwood primary is bijvoorbeeld heel goed - ik kan me voorstellen dat ik nooit een kind naar een public school in Frankston zou sturen - maar daar wil je ook niet wonen.
 
Dank je Suske!
Man heeft vandaag verschillende meetings gehad en ze willen hem erg graag hebben daar. Maar in welke van de twee steden is dus nog steeds aan ons.

Ik ben nu maar huizen aan het zoeken. In Melbourne spreken St. Kilda, Elwood en Brighton mij aan qua wijk. Wat zou jij zeggen voor een commute naar CDB? Het liefst met het OV. De bovenstaande buurten zijn dichtbij de school die er op papier het beste uit ziet maar dus DUUR is (Melbourne Montessori). Als ik je hoor zeggen dat Elwood Primary ook een goede school is geeft dat wel hoop iig.
Ik loop echt even vast op hoe dit dit allemaal aangepakt moet worden. Timeframe zou zijn dat de kinderen na de Oz zomer starten met school daar. Het gaat ons niet lukken om voor die tijd een visit te doen dus alles moet online. Ik hoop dat mijn man iets eerder kan gaan om scholen en huizen te regelen.

In Sydney kom ik niet uit de mogelijke wijk nog...

Moeilijk!
 
Toen ik naar Melbourne kwam was er geen plaats op de Montessori school. Wellicht kan je de keuze maken om te kijken welke Montessori school een plaats heeft voor kind!
 
Goed punt Sidonia! Ik zal even gaan mailen!
En over Elwood primary, is het zo dat als we naar die wijk verhuizen ze haar moeten aannemen bij de start van het nieuwe schooljaar?
 
Mail ze effe zou ik zeggen. Hier is wat meer info: http://www.elwoodprimary.vic.edu.au/pages/6/download_categories/17

st. Kilda is leuk, maar niet altijd een kindvriendelijke buurt noemen - uitgaansleven, backpackers, drugs, prostitutie.
Denk meer aan Brighton, Elwood, Albert Park, Elsternwick, Ripponlea. Of ga aan de ander kant van de city kijken: ikzelf woon bijvoorbeeld in Fairfield, een buurt speciaal gekozen vanwege een kleine op komst. Of Fitzroy north of carlton North of Northcote. Besef wel je niet de enige bent die in dit soort fijne buurten wil wonen - en er hangt een prijskaartje aan.
Andere plaatsen waar ik zelf niet voor zou kiezen (en besef wel dat dit allemaal subjectief is en er hier mensen zullen zijn die het niet met me eens zijn) : Grote gedeelten van het westen: Footscray, Altona, Sunshine etc. Williamstown en Yarraville zijn wel weer fijn. Wijken als Richmond, Collingwood, Abbotsford en Fitzroy hebben pockets met veel drugs,en gedeelten die wel weer fijn zijn. Te ver weg en de commute word een probleem - genoeg verhalen hier voorbij zien komen van mensen die een prachtig huis vinden in bijvoorbeeld een dorpje in de dandenong ranges - overigens niet te verwarren met de wijk dandenong (ugh!), en er vervolgens achter komen dat ze elke dag minimaal 3 uur reizen naar het werk.
 
Dank je suske! Naar welke school gaan je kinderen? Of is er enkel nog die ene op komst? En aaaaaaaai de 3 uur reizen! Die fout zullen wij niet gaan maken :D

Als er nou ook iemand is in Sydney die zo'n reactie kan zou kunnen geven <3
 
Ok het zal Sydney gaan worden. Helaas? Zo voelt dat een beetje want ik had meer gericht op Melbourne. Maar goed, we zijn flexibel!

Sydney it is.

En nu?

Kantoor en school van keuze staat in het Oosten en daar zullen we dan ook wel gaan wonen. Ik roep het maar weer eens: duur! Pffffff.
 
of je gaat een beetje verder weg wonen en accepteert de reistijden zoals de meesten hier doen ;)
 
Ok het zal Sydney gaan worden. Helaas? Zo voelt dat een beetje want ik had meer gericht op Melbourne. Maar goed, we zijn flexibel!

Sydney it is.

En nu?

Kantoor en school van keuze staat in het Oosten en daar zullen we dan ook wel gaan wonen. Ik roep het maar weer eens: duur! Pffffff.


Ben benieuwd hoe je nu de keuze hebt gemaakt voor Sydney.
 
Hoi, Sydney hier.... het is heeeel leuk wonen hoor! en de haven is geweldig! en ook is alles super duur, maar dat wist je al, waardoor veel van het avontuur om geld draait (alletwee een baan). en tja wij hebben gekozen voor een van de duurste wijken in Sydney: Balmain, we vinden het geweldig! Er is ook een Montessori school, maar die is enorm duur, - wij zijn van de Montessori naar een kleine hele fijne Public School gegaan en dat bevalt ons prima!. Maar als kantoor in het oosten is is daar geloof ik ook een Montessori school en dan woon je fijn bij het strand. Toch heb ik het idee dat dichtbij het strand wonen misschien toch niet ideaal is. Ik geloof dat er aardig wat mensen verhuizen van het oosten naar Rozelle/Balmain omdat alles dichterbij is en de sfeer echt heel fijn is. PM maar als je meer info wil. Succes met alle voorbereidingen.
Groetjes,
Willemien
 
Wij hebben een paar dagen in een huis in Maroubra gezeten, vond dat eigenlijk best een leuke rustige wijk en (dit is een gok) wellicht wat goedkoper omdat niet alles superstrak is?

Verder echt geen Sydney kenner dus ik hou mijn mond weer ;)

En mocht het je troosten, ik vond Sydney leuker dan Melbourne. Maar ik heb van beide eigenlijk geen verstand ;)
 
Wij hebben een paar dagen in een huis in Maroubra gezeten, vond dat eigenlijk best een leuke rustige wijk en (dit is een gok) wellicht wat goedkoper omdat niet alles superstrak is?

Verder echt geen Sydney kenner dus ik hou mijn mond weer ;)

En mocht het je troosten, ik vond Sydney leuker dan Melbourne. Maar ik heb van beide eigenlijk geen verstand ;)
Hier ook geen Sydney kenner, maar wel bekend met "The Bra Boys" http://en.wikipedia.org/wiki/Bra_Boys

Bart
 
Ja, dat is dat clubje fijne jongens. Heb ze niet gezien toen ik daar was :)
Maar ik zie de voordelen. Je kunt lekker met ze surfen, en het drukt de huurprijzen :up:
 
Oh ja :oops: (of je moest van het juiste niveau zijn...? Op de worldtour hadden ze toch wel wat vriendjes die wel mee mochten doen)

Maar zo zie je maar, ik moet me ook helemaal niet bemoeien met Sydney of Melbourne ;)
 
Hoi, Sydney hier.... het is heeeel leuk wonen hoor! en de haven is geweldig! en ook is alles super duur, maar dat wist je al, waardoor veel van het avontuur om geld draait (alletwee een baan). en tja wij hebben gekozen voor een van de duurste wijken in Sydney: Balmain, we vinden het geweldig! Er is ook een Montessori school, maar die is enorm duur, - wij zijn van de Montessori naar een kleine hele fijne Public School gegaan en dat bevalt ons prima!. Maar als kantoor in het oosten is is daar geloof ik ook een Montessori school en dan woon je fijn bij het strand. Toch heb ik het idee dat dichtbij het strand wonen misschien toch niet ideaal is. Ik geloof dat er aardig wat mensen verhuizen van het oosten naar Rozelle/Balmain omdat alles dichterbij is en de sfeer echt heel fijn is. PM maar als je meer info wil. Succes met alle voorbereidingen.
Groetjes,
Willemien

Hey wat leuk Balmain! Vind ik ook een geweldige wijk! Mijn beste vriendin en haar vriend en twee kids wonen daar ook. De oudste gaat binnenkort daar naar school. Weet even niet meer welke school dat is. Gaan jullie ook wel eens naar Little Marionette?
 
Jaaaaa, beste koffie en fijnste sfeer, ik zat er vrijdag nog....

He Nuke,

Verstandige beslissing. Sydney = de shit. Beste klimaat ever (dus veel sportieve dingen te doen) en veel Nederlanders (blijft belangrijk)!

Woon zelf nu een jaar in Sydney, in de wijk Surry Hills (veel barretjes en goede restaurantjes). Vanuit Surry Hills kan je lopen naar CBD (20 min), ben je dichtbij Central (alle treinen), zwemmen in Prince Alfred Park Pool, 's ochtends rennen in Centennial Park. Veel collega's met kinderen wonen in de Eastern Suburbs. Hiermee bedoel ik dan wijken zoals Paddington, Double Bay, Rushcutters Bay, Rose Bay, Clovelly, etc, etc. Dit lijkt mij de ideale locatie om te wonen.

Voordelen:
- Snel op werk
- 'Goede' wijken, goede scholen
- Dichtbij strand en zwembaden / parken (Centennial Park), etc

Nadelen:
- Duur

Beetje huisje (2+ slaapkamers) kost minsten $900-$1,000 dollar per week, dus je gaat t niet redden met je budget. Ik denk dat je uberhaupt de $2,500 per maand uit je hoofd kan zetten. Kijk anders eens op www.domain.com.au , waarschijnlijk de beste website + app.

Andere opties:
- Balmain / Rozelle: ken ik niet zo goed, maar hoor je goede verhalen over
- Northern Beaches: Manly, Dee Why, etc: heel relaxed met kinderen, maar je bent zelf wel 2u aan het commune (hetzij met de auto, danwel met de pont)

Moeilijk moeilijk dus.

Stuur maar een pm dan kan k je wellicht nog verder helpen.

Bart
 
Hi all!

We zijn net terug van een paar weken vakantie en pakken 'the move' nu weer op. Man zit midden in salaris onderhandelingen... Spannend.

Er zijn weer allemaal wijken genoemd die ik niet heb bekeken nog dus dat zal ik eerst eens gaan doen. Thanks!
 
Back
Top