Stinger !!

Teuni

New Member
Australie is nog al in het nieuws door aanval van dieren eerst haai en nu dit
(gevonden in de telegraaf van vandaag):

Reuzenkwal doodt Australisch meisje

SYDNEY - Een 7-jarig meisje is op een Australisch strand overleden, nadat zij in aanraking was gekomen met een reuzenkwal. Dat is maandag vernomen van een politiewoordvoerster. De kwallensoort in kwestie kan tientallen tentakels hebben die drie meter lang kunnen worden. De ouders zagen hoe het meisje uit zee kwam rennen en in elkaar zakte. Reanimatiepogingen mochten niet baten: in het ziekenhuis werd het meisje dood verklaard

Wat het artikel beschrijft is een Box Jellyfish en idd ze kunnen in het uiterste geval een hartstilstand veroorzaken. In dit geval is een klein meisje natuurlijk veel kwetsbaarderd dan een volwassene maar ook volwassenen lopen risico!

Ik heb op tv een programma gezien over "gevaarlijke dieren in Australie" en er kwam een jonge vrouw in voor die door een Box Jellyfish was gestoken. Ze beschreef een helse pijn, een soort electrische stoten die door het lichaam gingen en dat haar onderlichaam en benen aanvoelden alsof ze in brand stonden en dat ze moeite had met ademhalen. Ze had heel lelijke littekens eraan over gehouden.  :-o

Niet om mee te spotten dus..die Box Jellyfish of in de volksmond ook wel Stingers genoemd !  :-(

Maar .. een gewaarschuwd mens telt voor twee !  :roll:

Ingrid.

Inderdaad veel verhalen over australische dieren die mensen aanvallen.

In The Border Mail (Albury Wodonga region) was afgelopen zaterdag te lezen dat er een mountain bikende tiener is aangevallen door een kangoeroe. Er stond een foto bij van de gehavende jongen. Zijn hele gezicht, armen en benen onder de schrammen, veroorzaakt door de nagels van de kangoeroe en een in elkaar geslagen fietshelm. Neemt de natuur hier wraak op wat wij, mensen, allemaal stuk maken?

[quote author=Erna link=topic=3634.msg42701#msg42701 date=1136803183]
. Neemt de natuur hier wraak op wat wij, mensen, allemaal stuk maken?
[/quote]

Kinderen zijn onschuldig.

www.abc.net.au/news/newsitems/200601/s1543787.htm

Jack :evil:

Is er ook ergens te vinden waar de stingers voorkomen in Australie en welke periode??
We gaan nl. over een paar maanden naar Cairns en ben benieuwd of ze daar ook veel aanwezig zijn.

[quote author=Barb link=topic=3634.msg80196#msg80196 date=1170143553]
Is er ook ergens te vinden waar de stingers voorkomen in Australie en welke periode??
We gaan nl. over een paar maanden naar Cairns en ben benieuwd of ze daar ook veel aanwezig zijn.
[/quote]

Maak je maar geen zorgen in Cairns zelf is er toch geen strand waar je kunt zwemmen. Quote uit de Lonely Planet Queensland:
Cairns is surrounded by mangrove swamps tot the south and north - not turquoise-blue beaches. The sea in front of the town is shallow and at low tide it becomes a long sweep of mud.

Stingers komen in ieder geval langs de oostkust voor in de zomermaanden. Wij waren vorig jaar in Cairns en omstreken en konden dus helaas niet onbeschermd in zee. Op sommige stranden zie je van die netten, daar kun je dan redelijk veilig zwemmen. Maar het is heel eng, alleen het idee al.
Onze dochter begon op Whitehavenbeach te gillen, iedereen schoot het water uit. Ze was geprikt door iets op haar been. We hebben geen jellyfisch gezien, maar wel kleine visjes in een donkere wolk in het water. Men dacht eerst dat het waterlice waren (dit zijn losse tentakels van jellyfish) maar ze heeft er niks aan over gehouden, het deed alleen heel erg pijn. Je zag kleine rode puntjes op haar been. Wij denken dat het dus de visjes zijn geweest. Maar dat is iets wat je niet weer mee wil maken, wat een angst!

Op de beaches van Cairns en omgeving (vooral de omgeving) zijn waarschuwingsborden neer gezet waar en wanneer stingers daar zijn. Ook zal je flessen vinden met azijn die het brandende gevoel (grotendeels) weg halen.
Het is altijd een goed idee dat, als de tijd voor stingers er aan komt, om minstens een tshirt (lange mouwen) te dragen.
Ook zijn er zg "stingersuits" die men draagt als men gaat snorkelen of zo.
Wat het strand betreft in Cairns, dat klopt, er is dààr heel weinig. Maar je hoeft maar een eindje zuidelijker of noordelijker te gaan (Cape Tribulation bv) en daar zijn prachtige standen, bijna van "God verlaten".

Ik blijf Cairns en omgeving een warm hart toedragen.

[quote author=Rene-L link=topic=3634.msg80207#msg80207 date=1170146644]
Het is altijd een goed idee dat, als de tijd voor stingers er aan komt, om minstens een tshirt (lange mouwen) te dragen.
[/quote]

Of toch maar de burkini aanschaffen  :|

Maak je maar geen zorgen in Cairns zelf is er toch geen strand waar je kunt zwemmen.

Dat was inderdaad zo toen wij er de laatste keer waren - is al weer ff terug -. Maar inmiddels heeft Cairns vlak bij het centrum een mooi kunststrand aangelegd. Met echt zand en zo. Schijnt mooi te zijn heb ik me laten vertellen.  Je kunt het zelfs zien op Google Earth  :smile:

[quote author=Jidske link=topic=3634.msg80212#msg80212 date=1170150589]
[quote author=Rene-L link=topic=3634.msg80207#msg80207 date=1170146644]
[/quote]

Of toch maar de burkini aanschaffen  :|
[/quote]

:grin:

Burkini voor de mannen  :grin: :grin:
RENEEEEEEEEEEEEEE, dit ;oet iets voor jouw zijn :smile:

Jack :evil:

Kijk maar eens naar deze foto's;
PalmCove12.jpg
of
PalmCove13.jpg
of
PalmCove14.jpg
en
PalmCove15.jpg

Daar kan je zien hoe het zit met Stingers in en om Cairns met hoe je een stinger aanval kan verzachten.

Rene-l

Toen ik duiklessen had zei mijn duikinstructeur dat je in het water je je maar om een ding druk hoeft te maken: Look Cool.

Goed, voor degenen onder ons die aan deze tip niet genoeg hebben, er niet om geven om cool te looken, ga zwemmen met een panty om armen en benen, dan hebben de boxjelly fish geen kans (en uiteraard swimsuit/t-shirt of wat ook)

hahaha dat vindt ik een goeie. en voor de onderwaterzwemmers een panty over je hoofd, dan zit/zwem je helemaal goed!

mary

:grin: :grin:dan heb ik misschien wel dezelfde instructeur gehad als elle. ALWAYS KEEP YOUR SUNNYS ON :cool:

Af en toe vraag ik mij weleens af,waarom Australie???Met zijn giftige spinnen en slangen,en stingers,als ik dit allemaal lees,dan wordt je er best wel akelig van.....ja,ja,ik weet het,Australie is mooi,maar ja....ik maak mij dan ook meer zorgen om mijn kids!
Maar niet teveel bij nadenken! :?

Och, er gebeurt hier en daar wel eens wat. In het verkeer vallen dagelijks doden en gewonden. Het is natuurlijk een antwoord dat hier al vaak is geplaatst. By the way, ondernemertje ik heb even gereageerd in je eigen topic over "enge" beesten.

Back