Studeren in NL of AU

tum

XPdite Sponsor
Hallo, zijn er mensen, die zowel in NL als in AU een universitaire studie hebben gevolgd? Ben eigenlijk op zoek, naar het verschil van de lesmethode, projecten, ondersteuning op een universiteit, eigenlijk wat maakt studeren in NL of AU nou zo aantrekkelijk, bijzonder of geweldig.
Onze zoon doet eindexamen VWO6 en we zijn ons aan het orienteren. De kosten weten we hoor, ook de wijze van aanmelden en zo. Het gaat meer over gewoon, hoe werkt dat nu, pro’s and con’s zeg maar vanuit je eigen beleving. UQ en QUT zijn de favorieten. Mag Zeker ook per PB hoor, ben echt heel benieuwd, kan dan ook zelf meer uitleg geven hoor. Groetjes Miranda
 
Ik kan helaas inhoudelijk niet zoveel bijdragen, anders dan dat we een paar vrienden/kennissen gesproken hebben die hier een tijdje waren om te studeren. Iedereen, unaniem, zei hetzelfde; Ze waren hier voor Australië. Voor het avontuur en het land. En voor zover wij konden inschatten was school vooral een goeie hub te zijn om mensen te leren kennen om dat avontuur mee te beleven.
Na een aantal maanden ging iedereen weer terug naar Nederland (naar huis) en dan begon het echte leven weer.

Van wat ik begrijp van mensen die ik hier heb gesproken mengen Australische studenten en buitenlandse studenten niet zoveel. Australiërs zijn hier doorgaans meer bezig met hun opleiding, graduate posities na de studie, etc. en buitenlandse studenten zijn hier meer op vakantie. Die doen daarom meer dingen samen als road trips etc, waar iemand uit Australië eerder met de normale vriendenkring iets gaat doen.

Dit is allemaal gebaseerd op mensen die hier voor een paar maanden tot een jaar waren. Het zou heel anders kunnen zijn als iemand hier een aantal jaar is en meer geïnvesteerd is in het land dan zo iemand. Wij merken zelf bijvoorbeeld een duidelijk verschil in hoe wij behandeld worden als mensen vragen of we hier willen blijven of dat we hier tijdelijk zijn.
 
Hoi. Je zou kunnen proberen om contact te leggen via Messenger met Jori Symons Debeij op Facebook. Hij is Nederlander en doet zijn PhD hier in Melbourne.
 
Ik dacht je naam al te herkennen van vroeger. Woonden jullie niet allang in Australie?
 
Excuus voor mijn late bijdrage (als dit dat al is :) ).

Werk zelf voor een universiteit. Qua onderwijsmethoden lopen m.i. Australische universiteiten achter op NL. Ik denk dat er in NL veel meer interactief leren is en een beter aanbod van lesstof. Als het gaat om praktijkgerichte universitaire opleidingen, lijkt mij ook dat in NL beter gedacht wordt over learning outcomes. Ik vind dat hier relatief veel aan klassikaal onderwijs wordt gedaan.

Het grote verschil met Nederland is wel dat er in de tertiaire opleidingsector hier veel meer geld zit: meer scholarships, meer geld voor apparatuur etc etc. Maar of het niveau daarmee ook hoger is aan een QUT dan aan een Nederlandse TU, valt moeilijk te zeggen.

Probleem in Australie is ook dat het onderwijsniveau echt verschilt per universiteit. In NL maakt het niet zoveel uit of je opleiding A doet in Groningen of Utrecht. Hier maakt dat dus wel uit en zijn er verschillen tussen universtiteiten en hoe hoog deze staan aangeschreven. Veel universiteiten pronken graag met hun rankningen, maar bij veel van deze statistieken gooien universitaire opleidingen op 1 grote hoop. Gemiddeld is dan een Uni goed (of niet), maar zegt minder over individuele disciplines binnen die universiteit.

En qua prijs / kwaliteitverhouding: er zijn veel Australiers die graag een dubbel paspoort hebben voor hun kinderen, zodat ze in Europa naar de universiteit kunnen...... Ben niet vaak op dit forum, maar PB mag altijd.
 
Hallo, zijn er mensen, die zowel in NL als in AU een universitaire studie hebben gevolgd? Ben eigenlijk op zoek, naar het verschil van de lesmethode, projecten, ondersteuning op een universiteit, eigenlijk wat maakt studeren in NL of AU nou zo aantrekkelijk, bijzonder of geweldig.
Onze zoon doet eindexamen VWO6 en we zijn ons aan het orienteren. De kosten weten we hoor, ook de wijze van aanmelden en zo. Het gaat meer over gewoon, hoe werkt dat nu, pro’s and con’s zeg maar vanuit je eigen beleving. UQ en QUT zijn de favorieten. Mag Zeker ook per PB hoor, ben echt heel benieuwd, kan dan ook zelf meer uitleg geven hoor. Groetjes Miranda

Hoi Miranda,
Onze twee oudste kids studeren momenteel in Nederland en mijn man werkt hier in Sydney op een universiteit. Onze jongste zit hier op school in year 10. Ik denk er nu al over na waar hij het beste kan gaan studeren... Uiteindelijk moet hij natuurlijk zelf kiezen haha, maar wat is haalbaar, ook financieel... Waar wonen jullie nu en wat wil je zoon zelf?
 
Last edited:
Back
Top