sunrise- sunset

skippie

XPdite Sponsor
Vraagje aan degene die al down under zitten,

Hoelaat wordt het nu eigenlijk licht en hoelaat is het donker in :
Perth
Sydney
Brisbane
Cairns

Ik kan het me niet meer goed herinneren ( is al weer 10 jaar geleden )
In 2006 zijn we in de winter geweest en daarvan weet ik nog wel hoe het was aan de oostkust, heel vroeg donker! Maar goed dat is bij ons niet anders in de winter, en gelukkig wordt het wel vroeg licht s'morgens.
Maar het is in de zomer toch wel wat langer licht s'avonds he? Hope so, lijkt me anders erg wennen  :|

dank je wel Dijnnas.Das wel een hele fijne site!
Maar hoelaat het echt donker is, scheelt nog wel wat met sunsettime ......
Dus ik vind het leuk om te horen ( lezen ) van de locals hoeveel het scheelt ( bv sunset at 18.45, echt donker om 19.15? )

In Cairns is het nu rond 18.00 uur donker en in de zomer rond 19.30-20.00 uur.
Het is wel heel vroeg in de ochtend licht, maar daar weet ik de tijd niet zo precies van.

Groetjes Jolanda.

[quote author=jolanda b link=topic=8916.msg118767#msg118767 date=1212608273]

Het is wel heel vroeg in de ochtend licht, maar daar weet ik de tijd niet zo precies van.

Groetjes Jolanda.
[/quote]
Nee natuurlijk weet je dat niet jij kan iedere morgen uitslapen toch????  (grapje)

Maar in Cairns is het nu in de winter pas om 7 uur licht en s'avonds om 6 uur donker

Kees

In Albury is het in de winter zo rond 17.30 á 18.00 uur donker en 's ochtends om ongeveer 7.00 uur weer licht. In de zomer om ca. 5.30 licht en om ca. 20.30 donker.

In de Currumbin Valley (Zuid QLD) is het in mei om 6.00 licht en om 17.00 donker.

Erna

Hier aan de Central Coast (en daarmee ook in Sydney) wordt het rond 6.45 pas echt licht, en wordt het rond 17.15 donker. Het is nu bijna 21 juni, dus daar zal niet zoveel meer aan veranderen. Voor de duidelijkheid: dit is dus 'hartje winter'. Als ik me goed herinner is het 'hartje zomer' rond 5.00 uur licht, en rond 21.00 uur donker. Maar ik kan er een half uur naastzitten.

Hoe gek het ook klinkt: wij zitten in de winter vaker buiten dan in de zomer. Het is dan echt te warm en te vochtig om buiten te zitten. Alleen aan het strand is het dan te harden. Om over de vliegen en mozzies nog maar niet te spreken... In de winter is het anders: het is kouder, en dan is een uurtje in de zon echt lekker. Maar ja: wel jammer dat het 's avonds zo snel donker is.

Het is hier inderdaad over het algemeen een stuk eerder donker dan in NL, ook in de zomer. Het leuke daarvan is dat je nou eindelijk eens wat hebt aan je tuinkaarsen/fakkels/lampjes etc.

(behalve dan dat je ze natuurlijk niet kunt branden wegens fire danger)

Das wel jammer he, dat het niet zo lang licht is s'avonds.

[quote author=mammavark link=topic=8916.msg119076#msg119076 date=1213004754]
Het is hier inderdaad over het algemeen een stuk eerder donker dan in NL, ook in de zomer. Het leuke daarvan is dat je nou eindelijk eens wat hebt aan je tuinkaarsen/fakkels/lampjes etc.

(behalve dan dat je ze natuurlijk niet kunt branden wegens fire danger)
[/quote]
Haha nou lekker dan!  :grin:

Leven mensen een beetje buiten of toch niet?
Ik zie dat dus helemaal voor me, heerlijk met die temperaturen buiten leven, na je werk nog even zwemmen, buiten eten etc etc.Gaan wij dus ook gewoon doen hoor, ook al is het vroeg donker, ik wil buiten leven!

[quote author=skippie link=topic=8916.msg118743#msg118743 date=1212572633]
Vraagje aan degene die al down under zitten,

Hoelaat wordt het nu eigenlijk licht en hoelaat is het donker in :
Perth
Sydney
Brisbane
Cairns[/quote]

Darwin is weer niet belangrijk :wink:

Jack :evil:

Nee Jack, daar willen we niks van weten  :wink:
Hahaha nee hoor, ik vind Darwin en dan vooral de omgeving geweldig, maar ik zou er niet willen wonen vanwege het regenseizoen. ( ik ben allergisch voor regen )

Het valt mij op dat veel sociale activiteiten hier buiten plaatsvinden (lees: BBQ's). Zelfs als het weer minder is. In de zomer gaan wij  vaak na het werk even zwemmen. En in het weekend natuurlijk. Daar is het hier perfect voor. Maar zoals gezegd: in de zomer vind ik het vaak te warm om buiten te zijn (bij het huis dan). Nu (in de winter) zijn we nog best veel buiten: wandelen, wale-watching, wat in de tuin rommelen: gaat allemaal prima! Tja, wat wil je, ik heb hier de thermometer overdag nog nooit onder de 15 graden gezien!

Oh, en inderdaad: als je allergisch bent voor regen, zou ik zeker onder de tropengrens blijven!

Hou zat het nou ook weer, zuidelijk halfrond kent geen schemering. Waarom ook weer? :)
Ik weet alleen nog dat ik met licht eens een winkel instapte voor het avondeten, wat rondneuzen en ik stap naar buiten en het is donker. Heel bizar, alsof iemand op een knopje drukt. De volgende keer zal ik er eens op letten of het water ook daadwerkelijk tegen de klok in wegstroomt haha!

En hoe vroeg word het in Perth donker?

Ga ik gewoon met "kerst"kaarsjes maar in juni en juli opbranden!

Sacha

Uiteindelijk is het overal ter wereld (ongeveer) een half jaar donker en een half jaar licht: hoe dichter je bij de evenaar zit, hoe gelijker de seizoenen (zowel zomer als winter 12 uur licht en 12 uur donker). Het voordeel van daglicht in Sydney, is dat het een stuk vaker zonnig is dan in Nederland. Ook ik vind het jammer dat het overal in Australie 's zomers vroeg donker is, maar in de winter in Sydney heb je nog altijd 10 uur daglicht of meer (beter dan die 7:45 uur op 21 December in Nederland).

Ik vind die lange avonden hier in Nederland heeeeeeeeeeeeerlijk. Al direct lang op het terras gehangen.

21.45 pas echt helemaal donker!!!! Oh, wat een genot. en dan is het al half augustus...En de schemering duurt erg lang.

Dat is iets wat ik in Brisbane soms echt heel erg kan missen. Het is (vooral in de winter) heel vroeg donker en daarmee koelt het dan ook enorm af!!! Verschil tussen dag en nacht temperatuur veel groter dan hier! bibber bibber. In Nederland in de zomer geen last van, zelfs als het weer (zoals vandaag) nou niet echt om over naar huis te schrijven is...

Het is toch: hoe dichter bij de evenaar, hoe korter de schemering? (ivm korte zonnestralen/lange zonnestralen, en dan bedoel ik de hoek in graden zeg maar....)

Henriette

Ja, dat is het enige nadeel aan ons klimaat hier :). Korte schemering door de minder schuine zonnestralen ...

Zeg wat is dat allemaal met die korte schuine zonnestralen?  :grin:
Henriette, zit je nu in NL? neem je dan wat langere zonnestralen mee naar Brissie, want die ga ik idd wel missen straks. Zo lekker terrasje pikken met de Nederlandse avond zonnestralen he... als ze er uberhaput zijn... ppfft. Veel plezier nog in Olland.

Ingrid  :cool:

[quote author=henriette link=topic=8916.msg123759#msg123759 date=1218630069]
Het is toch: hoe dichter bij de evenaar, hoe korter de schemering? (ivm korte zonnestralen/lange zonnestralen, en dan bedoel ik de hoek in graden zeg maar....)[/quote]

[quote author=perthpete link=topic=8916.msg123760#msg123760 date=1218636192]
Ja, dat is het enige nadeel aan ons klimaat hier :). Korte schemering door de minder schuine zonnestralen ... [/quote]

:oops: :-( :roll: .....okay :up:

Jack :evil:

Back