superannuation en government co-contribution?

traviesa

New Member
ik heb het internet nagezocht hierover maar het eea is me toch nog niet helemaal duidelijk.

ff de situatie: ik ga vanaf maandag op contractbasis aan het werk. Dat is voor mij de eerste keer in dit financiele jaar dus dat komt goed uit: optimaal gebruik maken van de belastingvrije voet. Eindelijk weer eens wat inkomsten Jippie!  :cool:

Nou moet ik ook superannuation betalen en kwam ik info tegen over de government co-contribution.
Zoals ik het lees komt het er op neer dat je
- bij minder dan 58.000 dollar inkomen in een jaar (gaat wel lukken in die 4 weken)
- en zelf bijdragen aan superannuation
automatisch co-contribution krijgt als je je belastingformulier invult.

Als ik het goed lees krijg je als je zelf 1000 dollar hebt gestort in je superfund...automatisch de maximumbijdrage van 1500 dollar van de overheid.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit ook in mijn geval zou gelden..... na 4 weken werk, 1500 dollars cadeau krijgen. Of gaat dat pro ratio dus maar 1/12 gewerkt dus ook max 125 dollar bijdrage????

Weet iemand hoe het zit? En gaat het inderdaad automatisch of moet je 't nog apart aanvragen?
Ik zou jullie hele spoedige reactie op prijs stellen want ik moet volgende week mijn formulieren inleveren en moet dan nog wel even puzzelen met welk bedrag ik aan salarysacrifice moet doen om aan die 1000 dollar superannuation te komen.

O en heeft er nog iemand tips over superfunds. Standaard keuze bij deze werkgever is mercer. Is dat een goeie????

Alvast bedankt!

moet dan nog wel even puzzelen met welk bedrag ik aan salarysacrifice moet doen om aan die 1000 dollar superannuation te komen.
Aangezien het inmiddels Juni is en je nog maar 30 dagen hebt om dat te doen, is het misschien makkelijker (=minder papierwerk en geregel met je nieuwe baas) om zelf al die $1000 in je Super te storten. Uiteraard als je financieen dat toe laten. Bij de meeste pensioenfondsen kun je via BPAY die extra storting doen. Het maakt voor hun niet uit of dat geld via je "baas" binnenkomt of door een prive storting.

Michel

Weet iemand wat de beste procedure is als je niet in loondienst bent, maar toch gebruik wil maken van superannuation regelingen ?

Kun je zelf en superfund uitzoeken en daar een rekening openen, of kun je ook zo'n self-managed superfund opzetten ?

Op de ATO web site over dit onderwerp staan de eisen duidelijk vermeld. In die eisen vind ik niet terug dat je het inkomen waarover de super wordt betaald over een heel jaar moet hebben verdiend of dat de bijdrage slechts pro rata zou zijn. Het gaat ook om een bijdrage die bovenop de normale super-afdracht aan het super fund gedaan wordt.

Voorwaarde is overigens wel dat je een permanent visum hebt. Houders van temporary visa komen niet voor deze regeling aanmerking.

[quote author=whale link=topic=7162.msg91601#msg91601 date=1180757940]
Weet iemand wat de beste procedure is als je niet in loondienst bent, maar toch gebruik wil maken van superannuation regelingen ?

Kun je zelf en superfund uitzoeken en daar een rekening openen, of kun je ook zo'n self-managed superfund opzetten ?
[/quote]

Informatie over self managed superfunds is ook al op de ATO web site te vinden: http://www.ato.gov.au/super/pathway.asp?pc=001/007/040

Hou daarbij echter in de gaten dat het zelf beheren van een pensioen vermogen niet makkelijk is. Als je hetzelfde rendement wilt maken als de erkende super funds moet je van goede huize komen. Bovendien zijn de risico's veel groter omdat je toch een deel in aandelen zult willen beleggen, maar veel minder spreiding kunt realiseren als een "echt" super fund.  Daarnaast stelt de ATO eisen aan de wijze van belegging om er zeker van te zijn dat je niet voortijdig met je fikken aan de centjes komt - daar tegenover staan dan bepaalde belasting voordelen.

Overigens gaat de heleboel per 1 juli a.s op de schop en veranderen veel regels.

[quote author=-+henk+- link=topic=7162.msg91602#msg91602 date=1180758151]
Op de ATO web site over dit onderwerp staan de eisen duidelijk vermeld. In die eisen vind ik niet terug dat je het inkomen waarover de super wordt betaald over een heel jaar moet hebben verdiend of dat de bijdrage slechts pro rata zou zijn. Het gaat ook om een bijdrage die bovenop de normale super-afdracht aan het super fund gedaan wordt.

Voorwaarde is overigens wel dat je een permanent visum hebt. Houders van temporary visa komen niet voor deze regeling aanmerking.
[/quote]

dank je, ik had inderdaad even niet opgemerkt dat het om post-tax bijdrage gaat maar ik kan inderdaad ook niets vinden over pro rata. Aan de rest van de eisen voldoe ik dus ik ga dit zeker proberen.
1000 dollar storten en 1500 krijgen....wat een return! ik zou willen dat dat vaker kon...grijns....

[quote author=traviesa link=topic=7162.msg91565#msg91565 date=1180694459]
Ik zou jullie hele spoedige reactie op prijs stellen want ik moet volgende week mijn formulieren inleveren en moet dan nog wel even puzzelen met welk bedrag ik aan salarysacrifice moet doen om aan die 1000 dollar superannuation te komen.
[/quote]

Je kunt je $1000 niet via salary sacrifice storten om voor Co-contribution in aanmerking te komen. Ook in Oz kun je wat dat betreft niet van 2 walletjes eten  :| Het beste is om zelf een bedrag te storten in je Super. Je hoeft verder niets te doen. Je Co contribution wordt automatisch in je Super gestort.

KC

KC heeft gelijk: je kunt op twee manieren extra geld in je super stoppen.

1. Via salary sacrifice. Je geniet dan een belastingvoordeel omdat je over je bijdrage geen loonheffing hoeft te betalen. Vanaf 1 juli, als je ouder dan 60 bent, is pensioen belastingvrij op te nemen.
2. Gewoon 'onder de streep' dus van je netto salaris dat je op de bank gestort krijgt. Alleen dan krijg je co-contribution tot een bepaald (eerder in dit topic genoemd) maximum bedrag.

Michiel

Traviesa, er is ontzettend veel geschreven over superannuation ofwel pensioenregeling en wel in verschillende draadjes.
Telkens komt dezelfde vraag weer terug en zowel Henk als ik hebben hier  veel informatie over dit onderwerp verstrekt.
Mijn advies:
Ga naar de profielen van Henk+ en dat van mij en je hebt een regenachtige zondag nodig om je hier door heen te wurmen met vrij veel (naar ik hoop) nuttige informatie.
Cheers
Jan

Back