Superannuation

Sander

XPdite Hero
Hi,

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die verstand hebben van superannuation.  :?

Voor mijn werk moet ik een super-fund uitkiezen, maar ik heb geen flauw idee welke 'goed' is. Dat wil zeggen, het liefst lage fees, hoge returns en opties voor bijverzekeren voor death, disability, etc. Ik ben een beetje aan het rondneuzen op het web, maar wordt niet veel wijzer.
Heeft iemand ervaring met verschillende funds of misschien zelf ook recent eentje gekozen?

Alle tips/adviezen zijn welkom!  :up:

Cheers,

Sander

Ik heb gegevens verstrekt in dit forum hoe de superannuation werkt.  (noemt men hier gewoon Super). Kijk maar eens na.
Er is een nieuwe wet aangenomen in OZ dat je vanaf 1 juli a.s. je eigen super annuation scheme kunt kiezen.
De werkgever heeft normaal een  superfund wat zij aanraden en je kunt dan niet kiezen.
daar komt nu verandering in, behalve voor vakbondsgerichte bedrijven welke "afspraken" hebben en wat overheidsbedrijven.
Maar in het vrije bedrijf kun je dus nu kiezen.

Ikzelf heb jaren al een van de grootste van OZ : ARF  ofwel Australian Retirement Fund.
het is een van de allerbeste, ga naar arf.com.au  je kunt nooit fout gaan je hier mee te verzoenen. Fantastische returns en heel lage kosten.
Een absolute aanrader. Ik heb deze ook voor mijn bedrijf opgezet en al mijn werknemers zitten erin.
Ik heb net een persoonlijke ARF superfund voor mijn vrouw opgezet. het gaat te ver om uit te leggen wat de voordelen zijn, maar dat moet je maar bestuderen op de ARF site.
Je kunt ook een persoonlijke Super beginnen (heb ik er ook bij gedaan) dan kun je zelf je investeringen en aandelen kiezen en mee rommelen, maar dan moet je er wel een beetje verstand van hebben.
Cheers

[quote author=Jan H. link=topic=1900.msg17826#msg17826 date=1118567977]
Er is een nieuwe wet aangenomen in OZ dat je vanaf 1 juli a.s. je eigen super annuation scheme kunt kiezen.
De werkgever heeft normaal een  superfund wat zij aanraden en je kunt dan niet kiezen.
daar komt nu verandering in, behalve voor vakbondsgerichte bedrijven welke "afspraken" hebben en wat overheidsbedrijven.
Maar in het vrije bedrijf kun je dus nu kiezen.
[/quote]

Ja, dat is mij allemaal bekend, maar dat kiezen is dus het lastige... ;)

Ikzelf heb jaren al een van de grootste van OZ : ARF  ofwel Australian Retirement Fund.
het is een van de allerbeste, ga naar arf.com.au  je kunt nooit fout gaan je hier mee te verzoenen. Fantastische returns en heel lage kosten.

Ik zelf eens kijken, bedankt voor de tip!  :up:

Dat je zelf een fund op kan zetten is me ook bekend, maar dat lijkt me geen goed plan...  :lol:

Groeten,
Sander

Sander, je zet alleen zelf een fund op als je behoorlijk wat financiele middelen hebt om er in te stoppen.
Ben je gewoon Jan modaal werknemer, dan inderdaad, dat doe je dan niet.

Met je eigen fund, kun je dus zelf bepalen hoe je je geld investeert, dus in shares of property of wat dan ook. Allemaal 100 procent JOUW keuze.
Alweer iets niet te vergelijken met NL.

Men vindt hier gewoon dat als jij geld opzij zet voor je oude dag, dan moet je ook zelf kunnen bepalen hoe dat geld geinvesteerd wordt.

Cheers

Even een kleine opmerking.
Het aantal ouder Australiers dat onder de armoedegrens leeft is relatief hoog. De verplichte werkgevers bijdrage (9%) is niet al te lang geleden ingevoerd zodat dit probleem nog wel een tijdje blijft bestaan omdat men niet genoeg gespaard heeft.
9% is overigens niet heel erg veel als je bedenkt dat de gemiddelde australier 50.000 dollar verdient. Je zult dan waarschijnlijk ook extra geld in je super moeten storten (wat fiscaal aftrekbaar is) om een leuke oude dag te hebben.
Dit is een van de redenen waarom zo veel Australiers een (of meerdere) eigen huis heeft. Dit is tegen de tijd dat men met pensioen gaat afgelost waardoor men ook minder nodig heeft.
Alle superfondsen beleggen (net zoals in Nederland) hun geld in aandelen/obligaties/cash en/of onroerend goed. Rendement hangt af van de combinatie die je kiest. Bij elk fonds kun je kiezen tussen hoog risico/hoog rendement en laag risico/laag rendement. Wat je kiest is onder andere afhankelijk van de lengte waarop je je geld weg zet. Is dit kort dan neem je minder risico, is het lang kun je meer risico nemen. Met andere woorden je kunt niet zomaar superfunds met elkaar vergelijken.
Overigens kun je tegenwoordig in Nederland ook aangeven of je je geld 100% in aandelen of in onroerend goed of wat dan ook wilt beleggen (het zogenaamde cafetaria model) en verschilt het niet veel met Australie.
Groet
Paul

Sander, ik heb net de gegevens binnen van de ARF (zie boven).
Een gigantische mooie return van 15.66 procent, na aftrek van alle kosten.
Waar krijg je vandaag nog zo'n return?? Vorig jaar was het 13.2 procent.
Dit is dus de Balanced Fund, welke optie door 90 procent van de leden worden genomen.
Het Active fund scoorde nog 1 procent hoger, maar de risicos zijn groter.

Mijn advies: ARF, een van de grootste superfunds van het land, hebben 7 biljoen dollar in investeringen.
Ik zit bij de ARF zo,n 10 jaar  en heb ook mijn bedrijf met alle mensen er in gezet, de beste keuze ooit, maar niemand kan in de toekomst kijken....

Sophia heeft wat goede informatie verstrekt, maar ik heb hier ook uitgebreid over geschreven bij een andere thread (sorry, draadje).
Jan

Jammer dat je bedrijf geen deal heeft, dat is vaak beter.

Industry super funds zijn vaak goed, maar de beste ingang is via je bedrijf. (Niet alle industry supers zijn goed!)

Nieuwe discounter: VirginSuper

Veel supers doen precies dezelfde investeringen (ze kunnen niet anders, moeten de index volgen), maar verschillen in kosten. Dus naar kosten kijken is geen slecht idee. Sommige supers voeren een wat meer zelfstandig beleid en dan maakt het uit hoe het management is. Dat is erg moeilijk te beoordelen, want elke idioot kan het een paar jaar goed doen, maar 40 jaar lang outperformen is moeilijker.
Gelukkig ben je niet de enige:
http://www.morningstar.com.au/templateslocal/displayArticle.asp?id=2331
http://www.morningstar.com.au/MSToolsMain/FundSelector.asp
http://fido.asic.gov.au/fido/fido.nsf/byheadline/Long-term+performance+figures+for+typical+super+fund+investment+options?openDocument

[quote author=sophia link=topic=1900.msg17914#msg17914 date=1118658742]
De verplichte werkgevers bijdrage (9%) [/quote]

De 9% wordt alleen berekend over je vaste salaris en niet over bijvoorbeeld je bonus. De naam van ons superfund ben ik al vergeten. Maar aangezien wij maar voor een jaar hebben opgebouwd kan ik niets zeggen over of het goed was.

Hallo Bits,
Dat is niet helemaal juist.

Die 9 procent super hoeft niet berekend te worden over een z.g. Kerstbonus, dat is waar, evenwel is de cultuur in OZ zo dat er bijna geen Kerstbonusses worden verstrekt, meestal krijgen de mensen een "hamper" of een envelopje met iets extras voor de Kerst en er is altijd wel de z.g. "Christmas break-up" hetgeen op verschillende manieren per bedrijf gedaan worden.
Wel heb ik de mensen altijd een Kerstbonus gegeven , dat had ik toch een beetje meegekregen van NL en zelfs die 9 procent super altijd gegeven. Dat is allemaal per "discretion of the Management".
Dus een bonus met de Kerst in OZ is meer  uitzondering dan een regel.

Wel is de werkgever verplicht die 9 procent super te verlenen over andere bonusses, b.v. "bonus on performance", maw als je het budget heb gehaald of dat je op commissie zit (ook daar is 9 procent verplicht).
Artikel SGR 94/4 van the Tax Act.
Dit even ter verduidelijking.
Cheers
Jan

[quote author=Jan H. link=topic=1900.msg27193#msg27193 date=1126315996]

Wel is de werkgever verplicht die 9 procent super te verlenen over andere bonusses, b.v. "bonus on performance", maw als je het budget heb gehaald of dat je op commissie zit (ook daar is 9 procent verplicht).
Artikel SGR 94/4 van the Tax Act.

[/quote]

Bedankt voor je opmerking. Dat wist ik niet maar bedoel je dan dat over je omzetgerelateerde bonus ook super moet worden betaald? Ik zal in ieder geval je artikel in de Tax Act even opzoeken.

hmmm informatie over super kan ik ook wel gebruiken.

Het enige dat ik er vanaf weet is dat het voor je oude dag is. Ik ben 23, dus dat duur nog wel ff. Verder weet ik dat toen ik werkte in een aboriginal community er door mijn werkgevers geld gestort is in een super fund: arf en dat ik dit geld eventueel nu al kan opvragen omdat mijn visa verlopen is.

Ik weet er dus niet veel vanaf en ik weet dus ook niet echt wat ik met dat superfund aan moet.

Wie kan me helpen?

Henk

Henk J.

Als je voorgoed naar NL terug gaat, kun je je superannuation afkopen, moet je dus de ARF benaderen hoe je er mee aanmoet.  www.arf.com.au

Blijf je in OZ, ook al is tijdelijk  je visum verlopen, dan krijg je het niet. Je moet werkelijk uitschrijven en het land uit gaan of zijn om het terug te krijgen.

Mocht je meer weten over superannuation, ga dan naar - Australia Algemeen - pagina 4 - 
met pensioen in Australie - ,  in dit draadje heb ik ook veel informatie verstrekt.

Ik weet ook niet waarom "superannuation" en "pensioen" in deze site gesplitst staan , want het is beide hetzelfde.
De administrateur heeft een draadje ook verplaatst, dus het is een beetje verwarrend.

australie algemeen pagina 4 zei je.

maar bij nieuws en actualiteiten

bij australie (alles over australie)

?

ik heb overa gekeken maar kan het niet vinden.

Ga naar mijn profiel, veel eenvoudiger en kun je alles lezen wat ik het afgelopen jaar heb geschreven over superannuation (pensioen in OZ), ziektekostenverzekering en belastingen.
Hier staan ook de draadjes/onderwerpen  bij dus als je verder forum discussies wilt volgen dan ga je daarheen.
Jan

Bij vertrek uit Australie heb ik mijn email adres opgegeven bij de douane. Ik heb toen vanzelf een email gekregen met de mogelijkheid om super terug te vragen..........
wat een service he?

Back