Sydney duur!

beer

Member
Ben nu ruim een maand woonachtig in Sydney en wat me hier als eerst opviel en me nog steeds over verbaas, ontzettend hoge prijzen voor zo'n beetje alles!
De huizenprijzen wist ik natuurlijk al: klein appartementje voor zo'n AUD 425 per week. Ook de prijzen in de supermarkten zijn super hoog. Met slechts enkele artikelen in mijn plastic tas, moet je al snel AUD 15 afrekenen. Kratje bier halen....zelfs de Scandinaviers zullen verbaasd zijn, dat er landen zijn waar de alcohol nog duurder is dan bij hen. AUD 80 voor 24 flesjes is toch van de dolle!! Ik zou bijna gaan overwegen om bier te gaan importeren, als je bedenkt dat je in Nederland slechts € 12,- moet afrekenen voor 24 flesjes.
Ook de prijzen voor mobiele telefonie en gebruik internet zijn behoorlijk hoog. Waar zou dit toch allemaal aan liggen. Als ik bij IKEA in Nederland een dekbedoverterek koop voor € 29,- en hier dezelfde vind, maar dan tegen een prijs van AUD 89. DIt spul wordt allemaal gemaakt in Azië, dus de vervoerskosten kunnen het niet zijn, maar wat dan wel?

AUD 80 voor 24 flesjes is toch van de dolle!!

Ik weet niet wat voor bier jij drinkt, maar ik betaal gemiddeld $40 voor 24 flesjes lekker (Australisch) bier...

De prijzen vallen wel mee als je hier eenmaal verdient, maar als je het vergelijkt met Nederlandse prijzen zijn ze inderdaad hoog! Ik denk dat de IKEA er een slaatje uit slaat of dat de invoerbelasting hier hoger ligt dan in NL...who knows?

Een van de redenen waarom prijzen bij de Woolworth's en Coles hoger zijn is omdat de prijzen in het hele land gelijk zijn bij die winkels. Dus mensen in bepaalde gebieden betalen mee aan de vervoerskosten voor mensen die in de afgelegener gebieden zoals hier in Broome... Wanneer een truck meer dan 2500 km moet rijden om eten/drinken etc hierheen te brengen, gaat het toch in de kosten lopen zeg maar.... (bedankt stadsmensen ;))

AUD 80 voor 24 flesjes? Koop je het in de pub? Bier is duur hier, maar niet zo duur. Voor $36 of zoiets heb je 24 flesjes Tooheys New, voor $50 koop je Stella Artois of Heineken. Tenzij je 4 6-packs koopt, dan is het veel duurder.

Veel dingen zjin hier duurder simpelweg door gebrek aan wil om te concurreren. Ze verkopen het allemaal op RRP. En veel bedrijven rekenen gewoonweg meer omdat ze weten dat Australiers bereidt zijn om het hogere bedrag te betalen. Populaire voorbeelden zijn iTunes, software etc... zaken die over het Internet gekocht kunnen worden, maar meer kosten voor Australische credit cards dan anderen.

Andere dingen die bijdragen zijn:
- arbeidskosten: de minimumsalarissen liggen hier hoger dan in Nederland en met flinke toeslagen voor weekend werk
- huurkosten: net zoals de huurhuizen duur zijn, zo is de winkelvloer ook duur; dat wordt natuurlijk doorberekend (al betwijfel ik zelf de mate waarin dit aan de kosten bijdraagt, aangezien je in Manhattan ook geen extra hoge prijzen betaald)
- schaal: het telefonie/internet netwerk hier moet een veel grote gebied dekken dan in Nederland met een klantenbasis die niet veel groter is dan in Nederland; die infrastructuurkosten moeten bekostigd worden door alle klanten.
- vervoerkosten: naar de haven zal het ongetwijfeld vergelijkbaar zijn met Nederland, maar binnen Australie moet het ook nog vervoerd worden. De prijzen zijn meestal vrijwel gelijk ongeacht waar je het koopt, of het nu Sydney is of Alice Springs. Maar voor Alice Springs moet het wel bijna 3000 km over weg of spoor.

En zo zijn er vast nog wel wat dingen te bedenken....

Wacht maar tot je eens een electricien of een andere tradie nodig hebt...

Het ligt er ook aan waar je woont. Dat heb je in NL ook. Ik denk dat je buiten de grote steden bijv. meer huis voor je geld krijgt, maar ja, daar wil niet iedereen wonen....

Qua boodschappen e.d.: ik woon wat afgelegener en ja het is soms best prijzig. Niet voor niets dat steeds meer mensen weer een groententuintje beginnen. Of een poging doen, zoals ik :)
Coles & Woolworths zijn overigens lekker bezig, door veel goedkopere dingen uit hun assortiment te halen en te vervangen door duurdere. Of helemaal niet te vervangen. Gewoon de aanbiedingen in de gaten houden dus.

Het zijn keuzes die je maakt of gemaakt hebt. Niet alles is beter in je nieuwe thuisland :)

Ik ga vanaf 6 februari ook in 't dure Sydney wonen! Was ook even verbaasd over de IKEA prijzen, zat er toevallig gister naar te kijken. Een artikel dat hier €1,99 kost, kost daar AUS$9,99! Precies hetzelfde artikel... Maar goed, misschien met een beetje 'shoppen' daar tussen de verschillende winkels valt er nog wel wat van te maken.

Je kunt ook gewoon net buiten Sydney gaan wonen. Heb je iets meer reisafstand naar je werk, maar wel heerlijk de ruimte èn je betaalt nog steeds de Sydney supermarkt en benzine prijzen die inderdaad goedkoper zijn dan in de bush!

Met slechts enkele artikelen in mijn plastic tas, moet je al snel AUD 15 afrekenen.

Ik kreeg van m'n Australische huisgenoot de tip om op de markt boodschappen te doen. Er zijn via google verschillende markten te vinden! Wil zelf nog een keer naar de grote markt bij het Sydney Olympic Park maar het is niet echt op loopafstand van m'n huis. Ben benieuwd of het echt zoveel scheelt!

Ben nu ruim een maand woonachtig in Sydney en wat me hier als eerst opviel en me nog steeds over verbaas, ontzettend hoge prijzen voor zo'n beetje alles!
De huizenprijzen wist ik natuurlijk al: klein appartementje voor zo'n AUD 425 per week. Ook de prijzen in de supermarkten zijn super hoog. Met slechts enkele artikelen in mijn plastic tas, moet je al snel AUD 15 afrekenen. Kratje bier halen....zelfs de Scandinaviers zullen verbaasd zijn, dat er landen zijn waar de alcohol nog duurder is dan bij hen. AUD 80 voor 24 flesjes is toch van de dolle!! Ik zou bijna gaan overwegen om bier te gaan importeren, als je bedenkt dat je in Nederland slechts € 12,- moet afrekenen voor 24 flesjes.
Ook de prijzen voor mobiele telefonie en gebruik internet zijn behoorlijk hoog. Waar zou dit toch allemaal aan liggen. Als ik bij IKEA in Nederland een dekbedoverterek koop voor € 29,- en hier dezelfde vind, maar dan tegen een prijs van AUD 89. DIt spul wordt allemaal gemaakt in Azië, dus de vervoerskosten kunnen het niet zijn, maar wat dan wel?

Wauw, Beer dat is bizar!
Ik heb een achternicht wonen in Sydney dus was wel op de hoogte, maar een krat bier voor AUD 80,-!!!!
Nee, zo word je vanzelf geheelonthouder ;) Wat zijn de kosten voor internet en mobiele telefonie?
Zou je liever in een ander deel van Australië zijn gaan wonen?
Wij zijn nog in een pril stadium. Moeten het Vetassess van Dennis afwachten, maar wij twijfelen nog tussen Melbourne en Sydney. Tips?
Groetjes
Petra Patijn

Wij zijn net terug van onze reis, en ik heb in SA (adelaide) in mn broek gepiest van het lachen toen ik de eerste keer de prijzen van een kratje heineken zag (52$) in VIC kwamen we langs een Aldi, en mijn familie die wonen in Adelaide waren op slag verliefd. Prijzen liggen bij Aldi veel lager dan bij Coles en Woleworths, we hadden een kratje bier (wel light bier) bij Aldi (volgens mijn echte Oz-oom vergelijkbaar met ander Australisch (light) bier) voor 21$.
Hiervoor moet er natuurlijk wel een Aldi in de buurt zitten, weet niet hoe die vertegenwoordigd zijn in de buurt van Sydney.
In SA komen de komende maanden 70 Aldi's dus tegen de tijd dat wij verhuizen kunnen we daar de boodschappen halen! ;-)

Wij zijn net terug van onze reis, en ik heb in SA (adelaide) in mn broek gepiest van het lachen toen ik de eerste keer de prijzen van een kratje heineken zag (52$) in VIC kwamen we langs een Aldi, en mijn familie die wonen in Adelaide waren op slag verliefd. Prijzen liggen bij Aldi veel lager dan bij Coles en Woleworths, we hadden een kratje bier (wel light bier) bij Aldi (volgens mijn echte Oz-oom vergelijkbaar met ander Australisch (light) bier) voor 21$.
Hiervoor moet er natuurlijk wel een Aldi in de buurt zitten, weet niet hoe die vertegenwoordigd zijn in de buurt van Sydney.
In SA komen de komende maanden 70 Aldi's dus tegen de tijd dat wij verhuizen kunnen we daar de boodschappen halen! ;-)
Je kunt niet zomaar het ene bier met het andere bier vergelijken (appels en peren). Maar als je appels met appels wilt vergelijken, ik zag hier laatst een advertentie van Aldi voor Heineken en de prijs was $40. Dus ja, Aldi is zeker goedkoper dan de gebruikelijke bottle shops. Maar dat zijn ze feitelijk met alles, dus dat is niet verassend.

Even ter aanvulling en ik ben geen fervente bier drinker, maar....

ingevoerd bier is meestal 330 ml per flesje en lokaal Australisch bier is 375 ml.
Heb wel gehoord dat Australie waarschijnlijk binnenkort overgaat op de "wereld??" standaard van 330 ml, maar tot op heden is het nog steeds 375ml. Voor "light beer" dus ong 2.2 tot 2.9 percent betaal je aanzienlijk minder dan de standaard bier van 4.5 tot 5 procent.
Bier per krat van 24 stuks is ook flink goedkoper dan per 6pack of per flesje.
Dit voor wat het waard is, nou ik neem er nog een wijntje op...proost.
Cheers
Jan

Alcohol is hier erg duur, alleen Scandinavie is duurder in mijn ervaring. Zelfs alcohol in het Midden Oosten is goedkoper. Soms vragen vrienden om wat wijn mee te nemen vanuit Oz als we naar Nederland komen. Gewoon lekker in Nederland bij de Gall & Gall kopen, veel goedkoper dan hier.

We drinken niet zoveel maar qua bier meestal Coopers Pale Ale ($55) of Fat Yak ($58). Onze "huiswijnen" zijn Annie's Lane (SA, Cabernet Merlot) en Matua (NZ, Sauvignon Blanc). We zijn geen grote drinkers gelukkig, maar de afgelopen drie weken hadden we familie op bezoek, dan sta je elke week $200 af te rekenen bij de bottleshop voor een doosje bier en een doosje wijn.

6 blikjes Guinness kost hier 20 dollar. Let wel, 6 halve liter blikjes. Dat is 3,5 dollar per blikje. Als ik op een Nederlndse webshop kijk kosten ze 13,5 dollar voor 6. Dat is 17 dollar. Vind ik toch niet zo erg groot verschil.
Tja en het is mr wat en waar je koopt en bekijk ook even het inkomens verschil. Heb ik al in een ander topic vermeld: In Belgie verdiende ik minder met 9 jaar ervaring als laborant dan hier bij de Maccas...
BTW, 15 dollar voor een klein zakje vol boodschappen, dat was in Belgie hetzelfde. Ik heb nog geen moeite gehad met het prijsverschil hier. Of toch wel, ik heb de Whisky moeten laten voor wat het is, want dat is me hier net te duur. Maar dat overleven we wel denk ik :D

Whiskey allée,... Maar die Bundaberg dan hè. Daar zou ik best nog een flesje van willen genieten....

Back